הקרנבל בריו - סקירה (חלק 1)

גדי שבת

New member
הקרנבל בריו - סקירה (חלק 1)

המאפיין הבולט של הקרנבל בריו הוא תהלוכות בתי הספר לסמבה ב- סמבודרומו, הנערכות מדי שנה ומהוות את האירוע המרכזי של הקרנבל בריו, ואולי בברזיל כולה. יהיו שיאמרו שעבור רבים מתושבי ריו הן האירוע החשוב של השנה כולה. נוהגים לציין את התהלוכה שהתקיימה ב- 1850, כתהלוכת הקרנבל הראשונה שהתקיימה בריו. אם אתם אוהבים וואלס, מארש או פולקה, הייתם נהנים מהקרנבל בריו של אותן שנים. תהלוכות הקרנבל של סוף המאה ה- 19 נשאו אופי אירופי, כללו כללו מצעדי פרשים ותזמורות צבאיות, ונהנו מהם בעיקר אנשי האריסטוקרטיה הלבנה של ריו. לשחורים בריו וסביבותיה עדיין לא הייתה דריסת רגל בקרנבל. כבר בסוף המאה ה- 19 ניתן לתהלוכות הקרנבל צביון תחרותי, אם כי עדיין לא מאורגן וממוסד. במקביל נערכו גם מסיבות ותהלוכות קרנבל אלטרנטיביות. עניי העיר ועבדים שנהנו מחופשה בזמן הקרנבל קיימו תהלוכות מקבילות, מפוארות פחות אך פרועות הרבה יותר. לקראת סוף המאה ה- 19, עם ביטול העבדות וההגירה לריו, הקרבנלים האלטרנטיביים הופכים להיות אטרקטיביים יותר ויותר ותופסים את מקומם של התהלוכות הממוסדות. הקרנבל בריו מקבל צביון ממוסד ומאורגן יותר לקראת סוף המאה, כאשר מתארגנות קבוצות הצועדות יחד ועורכות הכנות מינימאליות לקראת הקרנבל. קבוצות אלו נקראות Cordoes ומאוחר יותר Ranchos. אלו יהוו הבסיס לבתי הספר לסמבה שאנו מכירים היום. ב- 1899 נציגי Cordao בשם “Rosa de Ouro” פונים למלחינה Chiqinha Gonzaga ומבקשים ממנה לכתוב שיר שיתאים לתהלוכה המתוכננת לקרנבל. היה זה השיר הראשון שנכתב במיוחד לתהלוכה של אחת הקבוצות. ההצלחה לה זוכה השיר מביאה לכך שמכאן ואילך מדי שנה, לקראת הקרנבל, יכתבו שירים חדשים המיוחדים לקרנבל ובעלי מאפיינים ברורים: שירים קצביים, קליטים ופשוטים ועם טקסט נוח לזכירה. הסגנון המוסיקלי עדיין איננו סמבה, אלא marcha. מארש בשילוב מקצבים מקומיים, עם השפעות מסוימות של רגטיים ומאוחר יותר גם של סווינג. בשנות העשרים הקבוצות מקבלות ממד מאורגן יותר, לאור ההכנות לקרנבל שהופכות משנה לשנה לפעילות מרכבת יותר, שנקראות כעת Blocos. בעשור זה נוסדים בתי הספר הראשונים לסמבה. מה זה בית ספר לסמבה (Escola de Samba) ? הדרישות הארגוניות וההכנות המורכבות הצמיחו את הקבוצות העממיות לארגונים של ממש. ההקבלה המתאימה ביותר לדעתי היא למועדון ספורט, במיוחד מועדון כדורגל. מדובר בארגונים לכל דבר, המעסיקים עובדים רבים, החל מעובדים זוטרים, אפסנאים, תופרים ומעצבי בגדים, אנשי במה ותפאורה, מאפרים, כוריאוגרפיים, מוסיקאים ומלחינים מוסיקאים וכלה בצוות הנהלה ונשיאות בית הספר. הקבוצה הראשונה (Bloco) המקבלת מאפיינים של מועדון סמבה, למרות שעדין לא נקראת בית ספר לסמבה היא Vai Como Pode, שהוקמה ב- 1923 וב- 1935 היוותה את הבסיס ליסוד בית הספר המפואר של ריו – Portela. לכן לפעמים נוהגים לציין ש- Portela הוא בית הספר הראשון לסמבה. הקבוצה הראשונה שקראה לעצמה Escola de Samba היא Deixa Falar, שמאוחר יותר שינתה את שמה ל- Estacio de Sa. דרך אגב, מקור השם "בית ספר לסמבה" נעוץ בעובדה שהקבוצה Deixa Falar, התאמה בתחילה בבניין נטוש מול בית ספר תיכון, וכהנגדה למתרחש מעבר לכביש קראה לעצמה בית ספר לסמבה. במהלך השנים גדלו והתעצמו בתי הספר לסמבה. מרביתם פעילים במהלך כל השנה ומתפקדים גם כמוסדות תרבות ובידור. בתי הספר לסמבה מהווים לפעמים נציגות מקומית וקהילתית. הצלחת בית הספר הוא כבוד גדול לשכונה, לפאבלה או לקהילה אותה היא מייצגת. ניתן לאפיין אוהדי בתי ספר שונים גם על פי מאפיינים סוציו-אקונומיים שונים. בית הספר לסמבה הוא גם עסק כלכלי. הרווחים מגיעים מהופעות שמקיימת להקות הרקדנים והבטוקדות של בתי הספר בברזיל ובעולם, מהקלטות ומכירות תקליטים, ממכירת כרטיסים להכנות לקראת הקרנבל. במקרים רבים נמצאים גם תורמים עשירים המשקיעים מכספם בבית הספר. ישנם גם בתי ספר הקשורים גם לעסקים מפוקפקים יותר כמו הימורים וסמים. כמובן צריך לזכור שבית הספר מקבל נתח מרווחי הקרנבל, החל מ- 1930 מצעדי הקרנבל מאורגנים על פי דירוגים, זוכות וליגות. יש ליגה בכירה וישנן ליגות נמוכות. יש בית ספר הנבחר במקום הראשון, כאלוף בתי הספר לסמבה, ישנם בתי ספר היורדים לליגה הנמוכות וישנם בתי ספר העולים לליגות הבכירות יותר. כלומר, ספורט לכל דבר. ובספורט כמו בספורט, יש גם הרבה סטטיסטיקה, טבלאות, הימורים, כוכבים, פרשנים וקלישאות.
 

aviron

New member
גדי - אתה ../images/Emo47.gif

סקירה מעניינת מאד מאד. ממליץ להנהלה להכניס ללינק ול"תפוז מומלצים". גדי -
 

eldarinn

New member
כל הכבוד גדי, וכמו בכל דבר תמיד

ישנו הקשר גם למריסה מונצ'י
שאבא שלה היה מנהל הפורטלה בתקופת צעירותה.
 

גדי שבת

New member
עכשיו הבנתי איך היא הגיעה לאן

שהגיעה - גם בברזיל צריכים קשרים.
 

shellyland

New member
בזכות זה היא זכתה בבחירות? ../images/Emo12.gif

שנאמר: כשיש קשרים מי צריך פרוטקצייה...
 

גדי שבת

New member
הקרנבל בריו - סקירה (חלק 2)

המצעד במהלך המצעד צועדים בתי הספר לסמבה זה אחר זה. כל בית ספר אמור להציג נושא בתהלוכה. הנושאים הם יכולים להיות חברתיים, היסטוריים או מחווה לאישיות כלשהי. בית הספר ממנה Carnavalesco שהוא האחראי הכולל על ביטוי הנושא בתהלוכת הבית ספר על כל ההיבטים האומנותיים שבכך. עד יוני,ה- Carnavalesco צריך לכתוב סינופסיס בו הוא מעלה את הרעיונות העיקריים לאופן בו יש ליישם את הנושא בתהלוכה. בשלב זה פונה בית הספר אל מלחינים וכותבים, חלקם קשורים לבית הספר וחלקם חיצוניים, ומציג בפניהם את הרעיונות. אלו כותבים שירים מתאימים לנושא בית הספר, המכונים samba-enredo. לקראת סוף אוקטובר מתקיים ערב בחירת השיר של בית הספר. אוהדי בית הספר מגיעים לערב בו מוצגים השירים המועמדים, כאשר בדרך כלל כבר מתארגנות קבוצות תמיכה ועידוד לכל חד מהשירים. יש כמובן רקדנים, דגלים והאווירה היא אווירת קרנבל. בסיומו של הערב נבחר השיר הזוכה. מרגע שיש נושא, Carnavalesco ו- samba-enredo, אפשר להאיץ את קצב ההכנות. מתגבשת בטרייה (סוללת כלי הקשה המונה כ- 300 מאות פרקשיוניסטים), מעוצבים הבגדים, מוקמות הבימות הנעות ומתחילות החזרות בפועל, שהולכות ומתעצמות ככל שמתקרב תאריך הקרנבל. בתי הספר נבחנים במהלך התהלוכה וזוכים בנקודות. ניקוד לכל בית ספר ניתן על פי עשר קטגוריות. הקטגוריות: Bateria סוללת כל הקשה המונה כ- 300 נגנים המנגנים בכ- 12 סוגים של כלי הקשה. קיים מבנה סטנדרטי של בטוקדה לקרנבל, אך זה לא מחייב. Samba-Enredo כל בית ספר בוחר נושא שבו הוא מתמקד בקרנבל ואותו הוא אמור להעביר. קטגוריה זו מתייחסת לנושא עצמו ולשיר. Harmonia אין הכוונה בקטגוריה זו להרמוניה מבחינה מוסיקלית, אלא לשילוב בין הקצב, השיר והריקודים. Evolucao התפתחות ההופעה לאורך המצעד, ובעיקר לכוריאוגרפיה. Enredo מקוריות הנושא והתפתחותו לאורך התהלוכה. השאיפה היא שהנושא יהיה בעל ממדים התפתחותיים ויצירתיים. Conjunto השילוב של כל האלמנטים ביחד. קצת מבלבל עם הרמוניה, אך כאן הכוונה בעיקר למבט כולל על התהלוכה וכיצד משתלבים בתוכה מרכיבים שונים, מעבר לריקודים (הבימות, הבאהייניות וכו'). בקטגוריה זו נבחן בית הספר על הארגון הכולל ועמידה בלוחות זמנים (כל בית ספר חייב לעמוד במגבלת זמן, זה מחייב כמובן ארגון ושליטה באלפי הצועדים). Alegorias e Aderecos בית הספר נבחן על האביזרים, הבמות, המנופים שבהם הוא משתמש, ועל האופן בו הם משרתים את הנושא מבחינה סמלית. Fantasia ניקוד על התלבושות, בפרמטרים של יופי, עיצוב, חדשנות והתאמתם לנושא. Comissao de Frente הקבוצה שפותחת את התהלוכה ומציגה למעשה את הבית ספר ואת הנושא. Mestre Sala e Porta-Bandeira שר הטקס ונושא הדגל. אלו שני תפקידים מכובדים ביותר. הכלל הוא שהדגל חייב להיות בתנועה במהלך כל התהלוכה ושר הטקס רוקד ומפאר את דגל בית הספר. בכל קטגוריה יושב חבר שופטים מכובד ומנוסה המעניק לבתי הספר ניקוד על פי המפתח הבא: מקום ראשון – 20 נקודות מקום שני – 15 נקודות מקום שלישי – 12 נקודות מקום רביעי – 10 נקודות מקום חמישי – 8 נקודות מקום שישי – 6 נקודות מקום שביעי - 4 נקודות מקום שמיני – 3 נקודות מקום תשיעי – 2 נקודות מקום עשירי – נקודה אחת. בתי ספר שאינם זוכים להיכלל בין העשרה הראשונים – אינם זוכים לניקוד בקטגוריה. לבסוף, מחשבים את הניקוד המצטבר לכל הקטגוריות וקובעים את דירוג בתי הספר. כלומר, אם ישנן עשר קטגוריות ועל כל אחת אפשר לקבל עשרים נקודות לכל היותר, הרי שניקוד המקסימלי הוא 200 נקודות ואילו הניקוד המינימאלי הוא כמובן אפס. המשך יבוא - החל ממחר תועלה סקירה המתייחסת לכל אחד מבתי הספר.
 
למעלה