הקשה מכל קרה - רצח ילדה

לב אם

New member
הקשה מכל קרה - רצח ילדה

על הבוקר שמענו על הנורא מכל. רצח של ילדה בת 13 בבית הספר ברמת הגולן - הזעזוע הנורא של ההורים, המורים והילדים עוד מחמיר לנוכח החשדות כי הרצח הוא על רקע אלימות בין ילדים. חשד בלתי נתפס וקשה. ליבי אתכם ההורים של תאיר - הנורא מכל, אין מילים ולו להתחיל לנחם ... יהי זכרה ברוך
ולשאר ההורים, הילדים והמורים - אתכם בכאב, בתדהמה ובזעזוע. בעת כזו חשוב להתלכד ולסייע אחד לשני, לקחת פסק זמן של התאוששות, להזכר בתאיר, כולי תקוה שיתברר כי החשד שהרצח הוא של אחד הילדים בבית הספר יתברר כחשד שוא ותוכלו לעבור את התקופה הקשה ללא הצורך להבין איך מי מהילדים יכול לבצע מעשה נורא כזה
 

שי ז.

New member
עוד לא הצלחתי לגבש דיעה אם ההחלטה

לפתוח את בית הספר כשהוא מלא בשוטרים היא נכונה או שהיה עדיף לרכז את התלמידים במתנ"ס רק עם צוות פסיכולוגי רחוק מהשוטרים.
 

גן חיות

New member
מקרה נורא ואיום!!!!!!!!!

לראות את האב בטלויזיה - פשוט קורע לב. לקרוא תיאור שלילדה חביבה וכשרונית ומוצלחת שפתאום איננה - ומסיבות "סתמיות",כנראה. השאלה של האבא:" אם בבית הספר רצחו את הבת שלי - איפה ילדים יכולים להסתובב?"" ואין תשובות. במקרה כזה , אני מניחה שגם לצוות הפסיכולוגי מאד קשה לתפקד. והשאלה שלי, כמורה, מעבר לאפשרות הנוראה שחברים לבית הספר בצעו את הרצח - איך אף גורם בבית הספר לא גילה אותם/אותה/ את הגופה שעות קודם לכן?????????????????????????? אצלנו בבית(כבר שמענו בלילה) היו תגובות על רקע אישי. אני ובתי שאלנו : מעניין אם בבית הספר שלה, יבינו שזה לא הפרה משמעתית אלא פשע??מעניין אם בכלל בתי הספר יבינו שאין מספיק השגחה על התלמידים.?
 

שי ז.

New member
השגחה שתמנע ב 100% מקרים כאלה

לא תהיה כי זה פשוט דורש כוח אדם ופגיעה בפרטיות הילדים ברמה לא מעשית. לצערי זה קרה וזה בהחלט יכול לקרות שוב ולשמחתנו זה קורה מעט מאוד בארץ. הפיתרון הוא לא באכיפה אלא בחינוך. אם נער נורמטיבי מגיע למצב שהוא רוצח אז משהו לקוי מהשורש בכל המעקב, החינוך והאבחון של ילדים. ילד לא קם בוקר אחד וחושב "אני אלך ללמוד למבחן בהיסטוריה או אלך לרצוח איזו ילדה מעצבנת בהפסקה?" (השימוש במילה "מעצבנת" היא רק כדי לתאר את הלך המחשבה ולא קשורה בשום אופן לקורבן).
 

גן חיות

New member
חינוך ואלימות

אתה צודק. אבל המצב היום שהאלימות גוברת משנה לשנה - גם בין בני הנוער וגם בין בוגרים, גם בין כותלי בתי - הספר וגם ברחוב ומבמועדונים. הנורמה הרבה פחות ברורה מפעם - בגלל אלף ואחד סיבות. כאשר הבת שלי "הלשינה" שהבן "הלך מכות" בהסעה - הייתי מודאגת ומופתעת. זה נער שכילד לא רצה ללכת לחוג קראטה עם החברים ועם מאמן שהוא הכיר ואהב "כי זה מכות". ילד שפתר בעיות עם ילדים אלימים סביבו והסתדר עם כולם. כאשר שאלתי אותו , הוא לא הכחיש. סיפר איך ההוא הציק לחבר שלו. חבר שלו לא מרביץ. בני בקש יפה שיפסיקו. המציקן המשיך ב"כאפות " לראש החבר והסרת הכובע שלו(הוא בחור דתי). אחרי שלוש פעמים - בני תפס לו את היד וכופף אותה . דבריו של בני אלי:"לפעמים צריכים להגיב באלימות. אמא, יש ילדים שלא מבינים שפה אחרת". תסתכלו סביבכם ברחוב, בבנק, בדואר, בחדשות . אני חוששת שהוא צודק.
 
אלימות לא פותרת כלום

כשיש "כתובת" לילד\אדם שמותקף באלימות-אז האלימות מצידו מיותרת ולא תמנע אלימות נוספת. הבעיה היא שאין תמיד לנפגע דרך ומקום להתלונן ב"זמן אמת" והוא נאלץ בעל כורחו להשתמש באמצעות הכוח. זה יותר "הגנה עצמית", מאשר פיתרון לבעיית האלימות.
 

שי ז.

New member
סליחה אבל הבן שלך לא נקט באלימות

אלא הפעיל כוח סביר על מנת לנטרל איום מיידי על חברו (אני במקומו הייתי נוהג אותו הדבר). הוא פשוט לא ידע להסביר את זה במונחים של כוח סביר. כדי לעצור את האלימות צריך לשנות את הגישה הסלחנית למקים "קלים". אם לא מטפלים בילד שמקלל מורה או מצפצף על מה שמבקשים ממנו אז ברור שהרף ימשיך לעלות ועוד כמה שנים גם לא יתיחסו לילדים שיבואו עם נשק לבית הספר או ילכו קרבות סכינים בהפסקה.
 

גן חיות

New member
צר לי להגיד לך

אין הרבה שמורים במערכת החינוך יכולים לעשות. שיחות. מכתבים להורים. הוצאה מהכיתה והעברה לכיתה אחרת לשיעור(אסור שיסתובבו סתם). הזמנת הורים(שלפעמים תומכים בילד). השעייה(גם זה לא תמיד אפשר. היה לי תלמיד שכאשר הושעה, אמו התלוננו למועצה שלום הילד כי היא חד-הורית , לא יכולה לקחת אותו לעבודה , ומסוכן להשאיר אותו בבית לבד). הייתי עדה למקרה בו תלמיד רץ לתוך חדר מורים ושלף משם סכין כדי לאיים על חבר שטען שיש לו אולר ויחתוך אותו. המשטרה הגיעה. דברו עם שניהם. הזהירו את שניהם. שלום על ישראל. הייתי עדה למקרה ביסודי שמשטרה הגיעה לבית הספר והילד עמד במרחק מהשוטרים וצחק עליהם וקלל אותם.הוא הודיע להם שהוא יודע את החוק ואסור להם לגעת בו או לחקור אותו בלי רשות אימו. וחברתי, מורה וותיקה, חטפה מכות נמרצות מילד בכיתה א. היא לא הגנה על עצמה אפילו, כי חששה שיאשימו אותה שתקפה אותו. היא גם לא יכלה לברוח, כי לא יכלה להשאיר את הכיתה לבד. בכיתה של הבת שלי, מורה היה באמצע שיעור כאשר ילד מכיתה אחרת נכנס עם רצועה של כלב ביד. צעק,"איפה הכלב שלי, אני מחפש אותו! אה, הנה הוא, בוא כלב!" וכרך את הרצועה סביב צווארו של המורה. הילד הושעה ליום אחד. המורה סירב לקבל אותו שוב בכיתתו או לדבר איתו, כי לא קיבל אפילו מכתב התנצלות או התנצלות בעל-פה. המורה עזב את בית הספר השנה. (הבת טוענת שהוא היה מורה טוב). הנער נשאר. ה"סלחנות" נובעת ממציאות בשטח. לא קל להעביר ילד למסגרת אחרת. לוקח כמה שנים , אחרי שהוכחת שעשית הכל בבית הספר שלך. ואם הוריו מתנגדים - אז עוד שנה , ורק אם מצליחים להוכיח שהוא מסכן את עצמו וסביבתו. משרד החינוך "לא אוהב" בתי ספר שמעבירים הלאה "הרבה" ילדים. אפשרויות ענישה אמיתיות, כמעט לא קיימות. חוקית. אז מה נשאר?????
 

שי ז.

New member
לרגע לא הפנתי אצבע מאשימה למורים

אלא להנהלות בתי הספר ומעלה. גם אשתי מורה בתיכון ואני רואה את הגישה של ההנהלות ושל משרד החינוך לאלימות. ה"שם" של בית הספר הרבה יותר חשוב מטיפול בבעיה (ובתיכונים למשטרה בהחלט יש מה לאמר ולעשות).
 

לב אם

New member
אני מאמינה שיש פתרון

אבל הוא כרוך בשינוי מוחלט של נהלים שול סדרי העדיפויות התקציביים במדינה. הפתרון הוא לפתוח במסע חדש של עידוד אנשים איכותיים לעבור להוראה, על ידי פיתוח תוכניות איכותיות במכללות להכשרת מורים, ועל ידי העלאת השכר של מורים מתחילים לשכר סביר. את המורים החדשים והטובים מבין המורים הקיימים לנצל להקטנת הכיתות, ולפתיחת כיתות מיוחדות טיפוליות לילדים אלימים. בכיתות הרגילות לא יורשו ללמוד ילדים עם בעיית אלימות. בכיתות המיוחדות יופעלו תוכניות קידום ושיפור כישורי חיים שיתנו לילדים שנקלעו להתנהגות זו, בסיס חדש לחיים טובים יותר. יוגדרו מדדים ברורים לחזרה למערכת הרגילה. יוגדלו מספר שעות הלימוד בבית הספר על מנת לאפשר לילדים להתנסות בנושאים נוספים להעשרת החינוך: הפסקות פעילות (מודרכות על ידי מורה או מדריך חברתי), חוגי בחירה בבית הספר, הגברה של שיעורי הספורט, האמנות והמוזיקה והחשוב מכל הפעלה של תוכנית כישורי חיים כתוכניתי חובה לכיתות בית הספר היסודי. תלמיד שילמד במערכת כזו, תהיה לו יותר אפשרות לפתח את הכישורים הדרושים להיות אדם חיובי ותורם לחברה, כמו גם ליצא את התסכולים שלו בצורה חיובית, והצלחה בשיעורי ההעשרה תפרק בעיות של תסכול שגוררים הרבה מהאלימות. בנוסף כמובן שחייבים לחדש את התקנים ליועצות בית ספר, והעשרת הגורמים הטיפוליים שיכולים לפתור בעיות בעודן באיבן. נשמע כמו חלום? אם נעבור לממשלה של 8 שרים, ונשנה את סדרי העדיפויות התקציביים אני מאמינה שזה אפשרי. המדינה משקיעה סכומי עתק בעידוד של אנשים ללכת להיטק, אבל שוכחת שתלמיד אשר גדל במערכת החינוך הדלה והאלימה של היום, יהיה לו פחות סיכוי להגיע למסוגלות להצטיין באוניברסיטה.
 

גן חיות

New member
מסכימה איתך חלקית

ארגוני המורים יתנגדו להוצאת מורים וותיקים מהמערכת כי פתאום מישהו החליט שהם לא מספיק טובים, כאשר עד עכשו לא היה ביקורת או נזיפות בתיקים האישיים שלהם. לגבי העברה לכיתות מיוחדות - זה עניין של חקיקה. המגמה בעולם היום זה לשילוב הילד החריג בכיתות רגילות. החוק קובע שההורים הם הקול האחרון. כל הפרוצדורה הקיימת היום(שהסתבכה בשנים האחרונות) זה בעקבות החוקים, שמטרתם להגן על ילדים .
 

לב אם

New member
איך אפשר להגיד נער נורמטיבי בד בבד

עם רצח? יש שלוש אפשרויות: הראשונה היא שהרוצח בכלל אינו תלמיד בבית הספר - והאימה והחשדות הגדולים שהיום שוררים בין הילדים ובין ההורים הם תוספת נוראה לעומס הקשה שכולם עוברים בלאו הכי (לצערי, עברתי ארוע דומה של רצח בישוב קטן, כאשר בתחילה המשטרה טענה שהרוצח הוא מהמקום, ועד שהגיעו למסקנה שזה מישהו מבחוץ, עברנו תקופה של חרדות , חשש ומשבר אמון נורא האפשרות השניה היא שבאמת מישהו שנראה נורמטיבי לחלוטין נתפס בהתקף פסיכוזה שאף אחד לא היה יכול לצפות או למנוע והאפשרות האחרונה היא אכן שזו הסלמה של ילד אלים שעבר מהטרדות ואלימות "רגילה" לאלימות הנוראה מכל. ואם אני מתייחסת רק לאפשרות האחרונה שמובילה כאן בשרשור - אצטרף לדבריה של גן חיות שגם כאמא שחותה אלימות בכיתות, ראיתי שהכלים של מורים להתמודד עם נושאים כאלו הם אפסיים. לעתים, שיחה עם ההורים פותרת את הבעיה, אבל לעתים קרובות יותר לילד האלים יש הורים שמעודדים אותו ונוקטים באיומים ואלימות מילולית (במקרה הטוב) כלפי המורים ש"מאיימים" על הבן שלנם, במקרים אחרים יש הורים חורשי טוב אבל חסרי אונים, שאינם מצליחים להשליט משמעת על הילד, או אינם יכולים להאמין שהילד המתוק שלהם מתנהג אחרת בציבור ובחוץ. עוד יוודע מה היה המקרה פה, אבל קשה לדעת אם יש למי לבוא בטענות על שהשלט היה על הקיר - מה לעושת, שלעתים השלטים לא קיימים, או מחוקים ..
 

שי ז.

New member
נורמטיבי למראית עין

אם מדובר במישהו מבית הספר ולא היו סימני אזהרה אז הוא היה מקוטלג כנורמטיבי.
 

גן חיות

New member
היום בשיחה באחת מתכניות הבוקר

דיברו על הרצח של תאיר ז"ל. הדגישו שהורים בכל הארץ מביעים חשש כי הם יודעים על אלימות בבתי הספר של ילדיהם. (כנסו לוואינט - יש עוד סיפור הבוקר על אלימות ביןן ילדים). סיפרו שהוצע לשרת החינוך להפעיל תכנית מוגברת למניעת אלימות והיא העדיפה לחכות עד היוודע תוצאות החקירה. כאילו - למה להפעיל עכשו תכנית אם אולי הרוצח לא מתוך בית הספר?? או שזה ילד שקיבל התקף פסיכוטי?? ומה שניסו להגיד שם- לא צריך לחכות. מתי שהו זה יקרה, אם זה לא הפעם. האלימות הולכת וגוברת וצריכים לפעול למניעתה. כנראה שהשרה לא חושבת כך. חבל. בדרך כלל שרי החינוך לא חושבים כך - זה לא מספיק אטרקטיבי ותוצאות יהיו איטיות - לא טוב לפוליטיקאי. ובתי שאלה אותי שאלה : הרי יש מנקים בכל בית -ספר שמנקים את הכיתות בסוף היום(בדרך כלל מנקות) ולכן מרימים כסאות. הם לא מנקים גם את השירותים??? איך לא שמו לב שיש גופת ילדה ודם על הרצפה???????????????
 
למעלה