ציףציף1000
New member
הראיון עם ווטרס ב-Uncut - חלק א'
הראיון עם ווטרס, שהופיע בגליון החודש (יוני) של המגזין Uncut הוא מעניין - אם כי פחות ממה שציפיתי, לאחר שקראתי הודעות מתלהבות של אוהדים בפורומים שונים. הראיון נערך על ידי הכתבת קארול קלארק, שגם ראיינה את הפלוידים לפני שנה, לגליון Uncut אשר הוקדש ל-DSOTM. קלארק היא עתונאית וותיקה שהחלה לכתוב לפני יותר מ-20 שנה, ב"מלודי מייקר". היא זכורה לי כעתונאית לא-טובה, שכתבה בעיקר על להקות פאנק ומטאל מהזן הנחות, שאתן גם הסתופפה ושתתה כוסות גיניס כאילו אין מחר. קלארק גם ביקרה כאן, בארץ הקודש, כמלווה מטעם העיתון של להקה שכוחת-אל בשם Hanoi Rocks (טוב, אני זוכרת אותם), שהיו גרסה אנגלית חיוורת של ה-New York Dolls. לאחר ההופעות היא חזרה ללונדון וכתבה רשימה בה השוותה את הקהל הישראלי ל"זומבים", ולעגה לתל אביב בכלל. שוין. בראיון הנוכחי, מדבר ווטרס על הרגשותיו ותפישותיו לגבי מלחמות ופוליטיקה, על המתיחות בקרב הפלוידים בעת הקלטות "החומה" ו-The Final Cut, ועל הנסיבות בהן עזב את הלהקה, באמצע שנות השמונים. אף כי התבטאויותיו כלפי חברי הלהקה האחרים התמתנו מעט מאז שנות השמונים והתשעים, גם כאן לא היה יכול ווטרס להתאפק, ושלח חיצים כלפי שלושת האחרים. יש לזכור, שהדברים המובאים בראיון הם מנקודת מבטו של ווטרס, ואילו הגרסאות שמנפקים מייסון, גילמור ורייט (ושחקנים אחרים באופרה) לארועים אלו שונות מאוד מגרסתו זו של ווטרס. תמצתתי את עקרי הדברים ותרגמתי במקומות שלדעתי הם חשובים. --------------------------------------------------------------------- העבודה על "החומה": ווטרס: [בסוף שנות השבעים] עברתי לגור בכפר, ועבדתי במקביל על הטיוטות ל-Pros and Cons ול"החומה". הצגתי את שתי היצירות ללהקה ואמרתי להם: אחד מאלו אני אקליט כאלבום סולו והאחר כאלבום של הלהקה. .... כולם חוץ מסטיב או'רורק היו בעד "החומה" (כאלבום של הפלויד)." ווטרס מוסיף, שבמהלך העבודה הוא הוסיף מספר שירים, וכן בוב אזרין תרם לכתיבת "המשפט" והוכנסו גם קטעים של גילמור, להם התנגד ווטרס. עיקר הוויכוח בינו לבין גילמור, לדבריו, היה לגבי המיקסינג של Comfortably Numb. לדברי ווטרס, המחלוקות בינו לבין גילמור החלו עוד בזמן העבודה על WYWH, כאשר גילמור דרש שהשיר Raving and Drooling - גרסה מוקדמת של Sheep - ייכלל באלבום, ו-ווטרס התנגד, כי "היתה לי תפישה מאוד ברורה של מה צריך להיות באלבום הזה. חזון ברור." במהלך הראיון, דחה ווטרס כמה פעמים את הטענה - שהושמעה על ידי שלושת הפלוידים האחרים - כאילו במהלך העבודה על "החומה" הוא מנע מהאחרים לתרום מיצירתם ודרש להיות כותב השירים הבלעדי, תוך "ירידה" על הרעיונות המוסיקליים שהביאו לאולפן. לדבריו, לכולם ניתנה הזדמנות לכתוב כמה שהם רוצים. "מעולם לא אמרתי "אל תכתוב. אני לא רוצה את היצירות שלך". רציתי מאוד שכולם יקחו חלק בהפקה, אבל ניק לא כתב בכלל, ודייב וריק אינם יוצרים פוריים." כאן מתחיל ווטרס בהתקפה עקיפה על גילמור ורייט: "דייב משתף פעולה עם כותבים אחרים, משום שהוא לא באמת 'מחבר שירים'... או שאתה כותב, או שלא. אם אתה כותב, אין לך ברירה אלא לכתוב. אתה לא יכול להפסיק את זה. ואם אתה לא כותב, אתה לא יכול לגרום לעצמך להתחיל לכתוב. אתה לא יכול פתאום לחשוב "או, עכשיו אתחיל להיות מחבר", ולהתחיל לכתוב. אם זה היה כל כך פשוט, אני בטוח שדייב וריק היו כותבים. אבל זה לא פשוט. זו מיומנות מאוד ספציפית". בהמשך הראיון אמר ווטרס: ריק נהג לכתוב. הוא היה כותב קטעים פה ושם. הוא הסתיר אותם והוציא אותם באלבומי הסולו האלו שהוא הקליט ושאף אחד אחר לא האזין להם. הוא אף פעם לא חלק את שיריו עם אחרים. אני בטוח שהיו שם שתיים או שלוש סדרות אקורדים טובות. אם הוא היה נותן אותם לי, הייתי מאוד, מאוד שמח להפוך אותם למשהו. אחד משיתופי הפעולה שלי עם ריק היה Us and Them, שהיה שיר נהדר. הרעיון שאיכשהו מנעתי מהם לכתוב הוא כל כך מגוחך, אני לא מבין איך הם יכולים להגיד דבר כזה." כזכור, ריק רייט טען כי במהלך העבודה על "החומה" ווטרס נתן לו "אולטימטום" לפיו אם רייט לא יעזוב את הלהקה, ווטרס יסרב להוציא את "החומה". באותה תקופה הפלוידים היו במשבר פיננסי קשה, בגלל שהיועצים הפיננסיים שלהם הסתבכו במעילות ועוד מרעין בישין, והלהקה תלתה תקוות באלבום, שיוציא אותם מהבוץ וימנע פשיטת רגל. רייט טען - וטוען גם היום - שבגלל מצב זה, הוא לא רצה לסכן את יציאת האלבום, והעדיף להתפטר כפי שווטרס דרש. גילמור ומייסון הוסיפו ואמרו, שהם התנגדו להרחקתו של רייט אך נאלצו להסכים לאולטימטום של ווטרס, בדיוק מאותה סיבה. כזכור, רייט נשאר לסיבוב ההופעות של "החומה" כנגן שכיר - לא כחבר הלהקה - ולכן היה היחיד שהרוויח כסף מההופעות. גירסתו של ווטרס הפוכה: "ממה שאני זוכר מהארועים, אני לא זרקתי ברשעות את ריק מהלהקה, ואיכשהו הצלחתי להכריח את דייב וניק להסכים למצב בו לא רצו. ריק היה בחלל משלו באותו זמן, ולא היה לו ממש אישזהו קשר אתנו. זה פשוט נהיה בלתי נסבל בסוף." לדברי ווטרס, שלושת הפלוידים האחרים "שכיתבו" את ההסטוריה של הלהקה בשלב מאוחר יותר כשהם מציגים אותו כ"איש הרע", על מנת לבסס את עצמם בלעדיו. הוא אומר שבאותה תקופה, זה פגע בו. ווטרס גם מקטין מחשיבות ההפסדים הכספיים של סיבוב ההופעות של "החומה". לדבריו, האלבום מכר כמויות כה גדולות, שזה חיפה על ההפסדים: "תמיד ידענו ש[המופע] לא ירוויח כסף. לא ניתן להעלות מופע כזה 15 פעמים ולצפות לרווח".
הראיון עם ווטרס, שהופיע בגליון החודש (יוני) של המגזין Uncut הוא מעניין - אם כי פחות ממה שציפיתי, לאחר שקראתי הודעות מתלהבות של אוהדים בפורומים שונים. הראיון נערך על ידי הכתבת קארול קלארק, שגם ראיינה את הפלוידים לפני שנה, לגליון Uncut אשר הוקדש ל-DSOTM. קלארק היא עתונאית וותיקה שהחלה לכתוב לפני יותר מ-20 שנה, ב"מלודי מייקר". היא זכורה לי כעתונאית לא-טובה, שכתבה בעיקר על להקות פאנק ומטאל מהזן הנחות, שאתן גם הסתופפה ושתתה כוסות גיניס כאילו אין מחר. קלארק גם ביקרה כאן, בארץ הקודש, כמלווה מטעם העיתון של להקה שכוחת-אל בשם Hanoi Rocks (טוב, אני זוכרת אותם), שהיו גרסה אנגלית חיוורת של ה-New York Dolls. לאחר ההופעות היא חזרה ללונדון וכתבה רשימה בה השוותה את הקהל הישראלי ל"זומבים", ולעגה לתל אביב בכלל. שוין. בראיון הנוכחי, מדבר ווטרס על הרגשותיו ותפישותיו לגבי מלחמות ופוליטיקה, על המתיחות בקרב הפלוידים בעת הקלטות "החומה" ו-The Final Cut, ועל הנסיבות בהן עזב את הלהקה, באמצע שנות השמונים. אף כי התבטאויותיו כלפי חברי הלהקה האחרים התמתנו מעט מאז שנות השמונים והתשעים, גם כאן לא היה יכול ווטרס להתאפק, ושלח חיצים כלפי שלושת האחרים. יש לזכור, שהדברים המובאים בראיון הם מנקודת מבטו של ווטרס, ואילו הגרסאות שמנפקים מייסון, גילמור ורייט (ושחקנים אחרים באופרה) לארועים אלו שונות מאוד מגרסתו זו של ווטרס. תמצתתי את עקרי הדברים ותרגמתי במקומות שלדעתי הם חשובים. --------------------------------------------------------------------- העבודה על "החומה": ווטרס: [בסוף שנות השבעים] עברתי לגור בכפר, ועבדתי במקביל על הטיוטות ל-Pros and Cons ול"החומה". הצגתי את שתי היצירות ללהקה ואמרתי להם: אחד מאלו אני אקליט כאלבום סולו והאחר כאלבום של הלהקה. .... כולם חוץ מסטיב או'רורק היו בעד "החומה" (כאלבום של הפלויד)." ווטרס מוסיף, שבמהלך העבודה הוא הוסיף מספר שירים, וכן בוב אזרין תרם לכתיבת "המשפט" והוכנסו גם קטעים של גילמור, להם התנגד ווטרס. עיקר הוויכוח בינו לבין גילמור, לדבריו, היה לגבי המיקסינג של Comfortably Numb. לדברי ווטרס, המחלוקות בינו לבין גילמור החלו עוד בזמן העבודה על WYWH, כאשר גילמור דרש שהשיר Raving and Drooling - גרסה מוקדמת של Sheep - ייכלל באלבום, ו-ווטרס התנגד, כי "היתה לי תפישה מאוד ברורה של מה צריך להיות באלבום הזה. חזון ברור." במהלך הראיון, דחה ווטרס כמה פעמים את הטענה - שהושמעה על ידי שלושת הפלוידים האחרים - כאילו במהלך העבודה על "החומה" הוא מנע מהאחרים לתרום מיצירתם ודרש להיות כותב השירים הבלעדי, תוך "ירידה" על הרעיונות המוסיקליים שהביאו לאולפן. לדבריו, לכולם ניתנה הזדמנות לכתוב כמה שהם רוצים. "מעולם לא אמרתי "אל תכתוב. אני לא רוצה את היצירות שלך". רציתי מאוד שכולם יקחו חלק בהפקה, אבל ניק לא כתב בכלל, ודייב וריק אינם יוצרים פוריים." כאן מתחיל ווטרס בהתקפה עקיפה על גילמור ורייט: "דייב משתף פעולה עם כותבים אחרים, משום שהוא לא באמת 'מחבר שירים'... או שאתה כותב, או שלא. אם אתה כותב, אין לך ברירה אלא לכתוב. אתה לא יכול להפסיק את זה. ואם אתה לא כותב, אתה לא יכול לגרום לעצמך להתחיל לכתוב. אתה לא יכול פתאום לחשוב "או, עכשיו אתחיל להיות מחבר", ולהתחיל לכתוב. אם זה היה כל כך פשוט, אני בטוח שדייב וריק היו כותבים. אבל זה לא פשוט. זו מיומנות מאוד ספציפית". בהמשך הראיון אמר ווטרס: ריק נהג לכתוב. הוא היה כותב קטעים פה ושם. הוא הסתיר אותם והוציא אותם באלבומי הסולו האלו שהוא הקליט ושאף אחד אחר לא האזין להם. הוא אף פעם לא חלק את שיריו עם אחרים. אני בטוח שהיו שם שתיים או שלוש סדרות אקורדים טובות. אם הוא היה נותן אותם לי, הייתי מאוד, מאוד שמח להפוך אותם למשהו. אחד משיתופי הפעולה שלי עם ריק היה Us and Them, שהיה שיר נהדר. הרעיון שאיכשהו מנעתי מהם לכתוב הוא כל כך מגוחך, אני לא מבין איך הם יכולים להגיד דבר כזה." כזכור, ריק רייט טען כי במהלך העבודה על "החומה" ווטרס נתן לו "אולטימטום" לפיו אם רייט לא יעזוב את הלהקה, ווטרס יסרב להוציא את "החומה". באותה תקופה הפלוידים היו במשבר פיננסי קשה, בגלל שהיועצים הפיננסיים שלהם הסתבכו במעילות ועוד מרעין בישין, והלהקה תלתה תקוות באלבום, שיוציא אותם מהבוץ וימנע פשיטת רגל. רייט טען - וטוען גם היום - שבגלל מצב זה, הוא לא רצה לסכן את יציאת האלבום, והעדיף להתפטר כפי שווטרס דרש. גילמור ומייסון הוסיפו ואמרו, שהם התנגדו להרחקתו של רייט אך נאלצו להסכים לאולטימטום של ווטרס, בדיוק מאותה סיבה. כזכור, רייט נשאר לסיבוב ההופעות של "החומה" כנגן שכיר - לא כחבר הלהקה - ולכן היה היחיד שהרוויח כסף מההופעות. גירסתו של ווטרס הפוכה: "ממה שאני זוכר מהארועים, אני לא זרקתי ברשעות את ריק מהלהקה, ואיכשהו הצלחתי להכריח את דייב וניק להסכים למצב בו לא רצו. ריק היה בחלל משלו באותו זמן, ולא היה לו ממש אישזהו קשר אתנו. זה פשוט נהיה בלתי נסבל בסוף." לדברי ווטרס, שלושת הפלוידים האחרים "שכיתבו" את ההסטוריה של הלהקה בשלב מאוחר יותר כשהם מציגים אותו כ"איש הרע", על מנת לבסס את עצמם בלעדיו. הוא אומר שבאותה תקופה, זה פגע בו. ווטרס גם מקטין מחשיבות ההפסדים הכספיים של סיבוב ההופעות של "החומה". לדבריו, האלבום מכר כמויות כה גדולות, שזה חיפה על ההפסדים: "תמיד ידענו ש[המופע] לא ירוויח כסף. לא ניתן להעלות מופע כזה 15 פעמים ולצפות לרווח".