ציףציף1000
New member
הראיון של ווטרס עם ג'ים לאד.
לאד הוא שדרן רדיו אמריקאי. הוא חבר של ווטרס מזה שנים רבות, והשתתף גם בהופעות Radio Kaos בשנות השמונים. בשנת 1980, לאד היה אחד מ-3 העיתונאים היחידים שהורשו לראיין את הפלויד עם יציאת "החומה". לאד הקליט את הראיון והשמיע אותו בתוכניתו ברדיו. להלן תמליל השיחה בינו לבין ווטרס. מספר הערות: 1. חלק מהשיחה אינו נהיר, אפילו לי. 2. חשוב לזכור שהדברים שווטרס אומר על היצירה הם כפי שהוא ראה אותם בשנת 1980. מאז, הוא שינה את תפישותיו לגבי חלק מהדברים (בעצם, הרבה מהדברים) בראיונות שנתן. הוא נתן גרסאות שונות לדברים, חזר בו מחלק מהדברים והרחיב על דברים שכאן מוזכרים רק בקיצור, בעיקר ההשפעה המכרעת של מותו של אביו עליו, והקשר בין פינק לסיד בארט. לכן אין לקחת את הדברים הנאמרים כאן כתורה מסיני, גם כשרוג'ר ווטרס אומר אותם בעצמו. -------------------------------------------------------------------- לאד: ערב טוב לכולם. אני ג'ים לאד והערב נתחיל את החלק השלישי של תכניתנו המיוחדת על הפלויד. זוהי רק הפעם השניה בקריירה שלהם שהם הסכימו להתראיין ברדיו לאומי. הפעם הראשונה היתה כאשר ראיינו במסגרת תכנית זו את דייב גילמור, ועתה אנו גאים להציג בפניכם את הכותב, הבסיסט והסולן: רוג'ר ווטרס. התכנית תשנה את מתכונתה הלילה ובשבוע הבא, בכדי להביא לכם תכנית מיוחדת זאת ללא הפסקה לפרסומות, מלבד אחת. אנו עושים זאת כדי שנוכל לתת פרשנות מילולית לאלבום הקונצפט האפי של הפלויד, "החומה" מההתחלה עד הסוף ב-4 חלקים – אחד לכל צד של האלבום. האלבום הוא, אם תרצו, סיפור קונצפטואלי עם ליווי מוסיקלי והערב תפגשו את המחבר – רוג'ר ווטרס. ווטרס: מה שנדבר עליו עתה יסייע לאנשים כאשר הם מאזינים לאלבום. לאד: מה שתשמעו הערב הוא הסבר של כל שיר, לפי הסדר, בצד הראשון והשני של האלבום "החומה" – יצירה שלקח 10 חודשים לכתוב אותה וכמעט שנה להקליט. ווטרס: עשרה חודשים עד שהיא היתה במצב בו יכולתי להציגה בפני מישהו. התחלתי בספטמבר ורק ביולי לאחר מכן השמעתי אותה לחברי הלהקה – טייפ דמו שהכנתי בבית. ואז התחלנו בחזרות ושיחקנו עם זה קצת והתחלנו להקליט רק באפריל. לאד: אוקיי, נתחיל עכשיו עם השיר הראשון בצד א', שנקרא In the Flesh?. מהאזנה וקריאת המילים זה נשמע כמו אוברטורה או הקדמה למה שעומד לקרות, נכון? ווטרס: כך בדיוק, כן. לאד: בשמיעה שניה, נראה לי שהשיר הוא על מישהו שכבר עבר את חוויית "החומה" והוא מדבר ראשון ואנו שומעים על כך ממנו. האם זה נכון? ווטרס: אתה צודק. זה נכון. השיר ברמה הפשוטה ביותר הוא על חוויה של קונצרט רוק, והרגשת ניכור מהקהל, מנקודת מבטו של מי שעל הבמה. שזוהי נקודת המבט המבוטאת ע"י הדמות בשיר.... ובסוף השיר, יש פלאשבק לעבר. לאד: בסוף השיר הראשון שומעים.... נשמע כמו כלי תעופה צבאי.... ומתחילה האנלוגיה האחרת. לדעתי, זה אמן המנסה להתקשר עם קהלו, אבל יש גם את תת-התימה של מלחמה, ששומעים ברקע. ווטרס: כן, זה דבר אישי עבורי, אבל גם אני חושב שזה נכון להרבה מבני דורי, משום שאני נולדתי בזמן המלחמה. למעשה, אבי נהרג במלחמה. ואני בן לדור שגדל מתוך האפר של מלחמת העולם השניה. לא רציתי שזה יהיה עד כדי כך ספציפי. זו פשוט הרגשה של איום עליך מצד מישהו. הורה האומר לילדו: "הזהר – הנה זה בא". ווטרס: השיר [The Thin Ice] הוא על... אני חושב שזה על איך הורים מתחילים להחדיר – כמעט בכוח – את הפחדים והחששות שלהם אל ילדיהם מגיל צעיר מאוד. במיוחד במקרה שלי, כשהם בדיוק עברו מלחמת עולם או משהו כזה... כולנו עוברים חוויות קשות ואנו נוטים להעביר אותן לילדינו כאשר הם צעירים מאוד.. אני חושד. לאד: מכאן אנו עוברים ל-ABITW וכאן האב עוזב את הבית והחומה מתחילה להבנות. Daddy’s flown across the ocean / leaving just a memory / Snap shots in the family album כך שזה שיר אישי מאוד, אם אביך מת במלחמה, כפי שאתה אומר.. ווטרס: כן זה אישי עבורי, אבל זה גם אמרו להיות על כל משפחה בעצם, בה אחד ההורים עוזב מסיבה כלשהי. בין אם זה כדי להלחם במישהו או ללכת לעבוד איפשהו. באופן מסויים זה על כוכבי רוק שעוזבים את הבית לזמן ארוך כדי להשתתף בסיבובי הופעות ומשאירים את משפחותיהם מאחור. ואולי הם חוזרים מתים, או יותר מתים מחיים, כפי שזה קורה לחלק מהם.
לאד הוא שדרן רדיו אמריקאי. הוא חבר של ווטרס מזה שנים רבות, והשתתף גם בהופעות Radio Kaos בשנות השמונים. בשנת 1980, לאד היה אחד מ-3 העיתונאים היחידים שהורשו לראיין את הפלויד עם יציאת "החומה". לאד הקליט את הראיון והשמיע אותו בתוכניתו ברדיו. להלן תמליל השיחה בינו לבין ווטרס. מספר הערות: 1. חלק מהשיחה אינו נהיר, אפילו לי. 2. חשוב לזכור שהדברים שווטרס אומר על היצירה הם כפי שהוא ראה אותם בשנת 1980. מאז, הוא שינה את תפישותיו לגבי חלק מהדברים (בעצם, הרבה מהדברים) בראיונות שנתן. הוא נתן גרסאות שונות לדברים, חזר בו מחלק מהדברים והרחיב על דברים שכאן מוזכרים רק בקיצור, בעיקר ההשפעה המכרעת של מותו של אביו עליו, והקשר בין פינק לסיד בארט. לכן אין לקחת את הדברים הנאמרים כאן כתורה מסיני, גם כשרוג'ר ווטרס אומר אותם בעצמו. -------------------------------------------------------------------- לאד: ערב טוב לכולם. אני ג'ים לאד והערב נתחיל את החלק השלישי של תכניתנו המיוחדת על הפלויד. זוהי רק הפעם השניה בקריירה שלהם שהם הסכימו להתראיין ברדיו לאומי. הפעם הראשונה היתה כאשר ראיינו במסגרת תכנית זו את דייב גילמור, ועתה אנו גאים להציג בפניכם את הכותב, הבסיסט והסולן: רוג'ר ווטרס. התכנית תשנה את מתכונתה הלילה ובשבוע הבא, בכדי להביא לכם תכנית מיוחדת זאת ללא הפסקה לפרסומות, מלבד אחת. אנו עושים זאת כדי שנוכל לתת פרשנות מילולית לאלבום הקונצפט האפי של הפלויד, "החומה" מההתחלה עד הסוף ב-4 חלקים – אחד לכל צד של האלבום. האלבום הוא, אם תרצו, סיפור קונצפטואלי עם ליווי מוסיקלי והערב תפגשו את המחבר – רוג'ר ווטרס. ווטרס: מה שנדבר עליו עתה יסייע לאנשים כאשר הם מאזינים לאלבום. לאד: מה שתשמעו הערב הוא הסבר של כל שיר, לפי הסדר, בצד הראשון והשני של האלבום "החומה" – יצירה שלקח 10 חודשים לכתוב אותה וכמעט שנה להקליט. ווטרס: עשרה חודשים עד שהיא היתה במצב בו יכולתי להציגה בפני מישהו. התחלתי בספטמבר ורק ביולי לאחר מכן השמעתי אותה לחברי הלהקה – טייפ דמו שהכנתי בבית. ואז התחלנו בחזרות ושיחקנו עם זה קצת והתחלנו להקליט רק באפריל. לאד: אוקיי, נתחיל עכשיו עם השיר הראשון בצד א', שנקרא In the Flesh?. מהאזנה וקריאת המילים זה נשמע כמו אוברטורה או הקדמה למה שעומד לקרות, נכון? ווטרס: כך בדיוק, כן. לאד: בשמיעה שניה, נראה לי שהשיר הוא על מישהו שכבר עבר את חוויית "החומה" והוא מדבר ראשון ואנו שומעים על כך ממנו. האם זה נכון? ווטרס: אתה צודק. זה נכון. השיר ברמה הפשוטה ביותר הוא על חוויה של קונצרט רוק, והרגשת ניכור מהקהל, מנקודת מבטו של מי שעל הבמה. שזוהי נקודת המבט המבוטאת ע"י הדמות בשיר.... ובסוף השיר, יש פלאשבק לעבר. לאד: בסוף השיר הראשון שומעים.... נשמע כמו כלי תעופה צבאי.... ומתחילה האנלוגיה האחרת. לדעתי, זה אמן המנסה להתקשר עם קהלו, אבל יש גם את תת-התימה של מלחמה, ששומעים ברקע. ווטרס: כן, זה דבר אישי עבורי, אבל גם אני חושב שזה נכון להרבה מבני דורי, משום שאני נולדתי בזמן המלחמה. למעשה, אבי נהרג במלחמה. ואני בן לדור שגדל מתוך האפר של מלחמת העולם השניה. לא רציתי שזה יהיה עד כדי כך ספציפי. זו פשוט הרגשה של איום עליך מצד מישהו. הורה האומר לילדו: "הזהר – הנה זה בא". ווטרס: השיר [The Thin Ice] הוא על... אני חושב שזה על איך הורים מתחילים להחדיר – כמעט בכוח – את הפחדים והחששות שלהם אל ילדיהם מגיל צעיר מאוד. במיוחד במקרה שלי, כשהם בדיוק עברו מלחמת עולם או משהו כזה... כולנו עוברים חוויות קשות ואנו נוטים להעביר אותן לילדינו כאשר הם צעירים מאוד.. אני חושד. לאד: מכאן אנו עוברים ל-ABITW וכאן האב עוזב את הבית והחומה מתחילה להבנות. Daddy’s flown across the ocean / leaving just a memory / Snap shots in the family album כך שזה שיר אישי מאוד, אם אביך מת במלחמה, כפי שאתה אומר.. ווטרס: כן זה אישי עבורי, אבל זה גם אמרו להיות על כל משפחה בעצם, בה אחד ההורים עוזב מסיבה כלשהי. בין אם זה כדי להלחם במישהו או ללכת לעבוד איפשהו. באופן מסויים זה על כוכבי רוק שעוזבים את הבית לזמן ארוך כדי להשתתף בסיבובי הופעות ומשאירים את משפחותיהם מאחור. ואולי הם חוזרים מתים, או יותר מתים מחיים, כפי שזה קורה לחלק מהם.