הרב אריאל: לא לעיסקת טיעון עם קצב!

הרב אריאל: לא לעיסקת טיעון עם קצב!

שאלה: בשבועות והחודשים האחרונים משפטו והאירועים סביב נשיא המדינה לשעבר משה קצב נשמעו והגיעו לכל אוזן כמעט במדינת ישראל, וגם בחוץ לארץ. אבקש מהרב לפרוס את דין התורה בנידון, ולמעשה מה היה שונה אם הנושא היה נידון בפני בית דין לאחר ביאת המשיח, ומה השיקולים הנוספים אז. 1. איך היתה צריכה להיות התייחסות התקשורת (בהתחשב בדיני לשון הרע) - האם היתה רשות או חובה לפרסם משהו מהדברים? 2. לאור העובדה שהמתלוננות הן נשים האם היתה מתקבלת תלונה כלשהיא בפני בית הדין, והלא נשים פסולות לעדות? 3. האם אפשרית עסקת טיעון בפני בית הדין, כאשר אין אפשרות להוכיח תלונה מסויימת, ומקלים בדין על מנת שבעל הדין יודה? 4. במקרה שבית הדין יחליט לזכות את בעל הדין, מחוסר ראיות האם יש לבית הדין כלים להרחיק דברים כגון אלה ולהכריזם קבל עם ועדה כתועבה? תשובה - הרב יעקב אריאל: 1. פרסום שמו של חשוד הוא חמור תמיד. רוב החשודים יוצאים זכאים, לשם מה אפוא לפרסם את שמם? אם יש חשש רציני למעשה עוול כגון הפללת חשוד או זיכויו שלא כדין, חובת התקשורת להזהיר את התביעה שאם לא ייעשה צדק הנושא יפורסם על ידה. בכל מקרה אין מקום לפרט בפרטי פרטים דברים שהצנעה יפה להם. דבר זה ייעשה בדלתיים סגורות בין כותלי ביה"ד בלבד. 2. לנשים מעמד שוה לגברים בתביעות משפטיות. תובע/ת אינם מעידים כי הם צד בדיון ופסולים לעדות הם תובעים וכאמור איש ואישה שווים. באשר לעדות במקום שאין אפשרות שיהיו גברים שיוכלו להעיד גם נשים מעידות. בעדויות נסיבתיות, והן רוב רובן של העדויות, גם שנים מעידות. 3. עיסקת טיעון בה אדם מודה בנושא פלילי למחצה אינה קבילה, אין אדם משים עצמו רשע ובמקום שאדם נאמן (יש מצבים כאלו) אין אפשרות לעיסקאות כל שהן. 4. דין תורה יכול לדון גם במקום שיש הוכחות חזקות אחרות ולא רק עדויות ישירות. יש גם מצבי ביניים כגון מעשה מכוער.(עיין אה"ע סי' יא) ועצם היחוד שגבר נמצא לבד עם אשה הוא עצמו דבר מכוער ויש על כך עונשים בשו"ע (אה"ע סי' כב). (מתוך האתר ישיבה)
 

enigma4u

New member
נשים פסולות לעדות מן התורה

א עשרה מיני פסלנות הם; כל מי שנמצא בו אחד מהן, הרי הוא פסול לעדות. ואלו הן--הנשים, והעבדים, והקטנים, והשוטים, והחירשים, והסומים, והרשעים, והבזויין, והקרובין, והנוגעין בעדותן; הרי אלו עשרה. ב נשים פסולות לעדות מן התורה, שנאמר "על פי שניים עדים" (דברים יז,ו)--לשון זכר, לא לשון נקבה. [ג] וכן הטומטום והאנדרוגינוס פסולין, מפני שהן ספק אישה. וכל מי שהוא ספק כשר, ספק פסול--הרי הוא פסול: שאין העד בא אלא להוציא ממון על פיו, או לחייב על פיו; ואין מוציאין ממון מספק ואין עונשין מספק, דין תורה.רמב"ם הלכות עדות פרק ט'
 

ליבליך

New member
וכמו שכתבת, גם חרשים

מזל גדול שהכללים האלה לא תופסים במדינה היום, פרט לבתי הדין הרבניים, שאני ממליץ לכולם שלא להזדקק להם לעולם.
 

arriy80

New member
חבל שאתה ממהר להסיק מסקנות

בכדי להבין את הדינים האלו, יש צורך ללמוד את מקורם, ואת גדריהם. להבנת פסול החרשים ואם זה נוגע לזמננו, קרא את הדברים בקישור המצורף.
 

ליבליך

New member
זה לא ממש מספק תשובה

לא נותנים שם אפילו דוגמה אחת לאופן בו ההלכה מתייחסת לחרשים, פרט לאמירה כללית על כך ש"אין שום הבדל, פרט ללקיחה בחשבון של כמה דברים טכניים". הייתי מצפה שיביאו לפחות כמה דוגמאות, שאוכל לשפוט בעצמי אם ההבדל הוא פגיעה מהותית בחרשים או לא. שמעתי שמועה על כך שאישה חרשת (או אילמת, אני לא בטוח) שהתאלמנה ואין לה ילדים אינה רשאית לעבור טקס חליצה, ורק לאחר שאחי הבעל "יקים זרע לאחיו" (כלומר יקיים איתה יחסי מין) היא רשאית להתגרש ממנו - גם אם הוא כבר נשוי - ולהינשא לאחר. זה נשמע לי כל כך מופרך, שאני מתקשה להאמין שזה באמת כך - אבל קל לי מאוד להאמין שבאמת הפיתרון שההלכה מצאה הוא כזה שפוגע באישה, כי זה מצב שלרוע המזל קורה הרבה. שלא לדבר על העובדה שחוק צריך להיות אחיד לכולם. אם יש חוק שונה לנשים ולגברים, זה חוק פסול מעיקרו, ומי שדן לפיו עדיף להתרחק ממנו.
 

enigma4u

New member
אישה חרשת

זאת ההלכה, אישה חרשת חייבת לקיים יחסים עם גיסה, אם ברצונה להנשא.
 

ליבליך

New member
לא יכול להיות...

יש פה מישהו שבאמת מכיר את ההלכה, ויכול לאשר או להכחיש? (נ.ב. אתה מתכוון לאישה חרשת *שהתאלמנה ללא ילדים*)
 

enigma4u

New member
יכול להיות

אלא שחרש וחרשת אינם בני חליצה, כפי שנפסק בשו"ע אה"ע (קעב,יא), משום כך פסקו שעליו ליבמה ולמחר לגרשה בגט פיטורין, כדי לשחררה מזיקה לייבום, ולהתירה להינשא לאחר. ט) [יב] חלצה בלבד, ולא קראה ולא רקקה -- חליצתה כשרה; ואין צריך לומר, שחלצה וקראה ולא רקקה, או שחלצה ורקקה ולא קראה -- שחליצתה כשרה. [יג] במה דברים אמורים, בשהיו יכולין לדבר, שהרי הם ראויין לקרות. אבל אילמת או אילם, אינן חולצין; ואם חלצו, חליצתן פסולה: ואינן כחירש וחירשת שחלצו, שלא עשו כלום, לפי שהחירש והחירשת, אינן בני דעת.רמב"ם הלכות ייבום וחליצה פרק ד'. חליצה זה רק במקרה של אלמנה בלי ילדים.
 

arriy80

New member
זה לא אמור לדון בפרטי הדברים

כנראה שלא היה זה דיון הלכתי, אלא הרצאה בפני חרשים, ובה הובהר להם שמצב החרשים בזמנינו, אינו דומה להגדרה ההלכתית של "חרש", ולכן לא נסקרו הפרטים ההלכתיים. כשיש חוק שונה לגברים ונשים, הוא אינו פסול מעיקרו, לעומתו - חוק שמשווה בין גברים לנשים בלי להתחשב בהבדל המהותי, הוא הפסול מעיקרו! חוקי היהדות מותאמים למהות של כל אדם. היות וקיים הבדל מהותי בין גברים לנשים, יש להתייחס אליו. "השוואת" החוק נגרמת מהסתכלות רדודה על השוֹנִי במהות ההבדל. הזעזוע שלך מההלכות שאתה שומע, נגרם - לדעתי - מחוסר בסיסי בהבנת המערכת. לפי ההבנה שלך, אפשר להזדעזע גם מעונש מוות (בתנאים מסויימים) על הבערת אש בשבת. בכדי להבין את הנכונות של חוקי התורה, תחילה יש להבין שזוהי הדרך שיוצר העולם קבע. הטענה "אני לא רואה שזה מזיק" - אינה טענה מפני שודאי שהיוצר יהיה המוסמך ביותר לקבוע מה מזיק. חוסר ההבנה שלנו, דומה לאלו שיתקשו להאמין שקיימים יצורים שאפשר לראות רק במיקרוסקופ אלקטרוני והם המשפיעים על החיים הביולוגיים שלנו. אדם חכם יאמר: אני עוד לא ראיתי את ההשפעה, אך אם אדם מוסמך בתחום זה יאמר שהוא יכול למדוד את הנזק - אאמין לו, למרות שאני אינני מסוגל למדוד זאת. ולכן, הטענה הנכונה תהיה "אני לא מבין שזה מזיק", אך חוסר ההבנה לא יכול להיות בסיס לחוסר המחויבות. לסיכום, הבסיס לכל הדברים הוא העובדה שחוקים אלו נקבעו ע"י היוצר. אי-הבנת החוקים היא חסרון שלנו ולא של המערכת, ולכן עלינו להשמע להם, גם אם הם לא מובנים. [אמנם הרבה מחוסר ההבנה ניתן להבנה, אם לומדים את משמעות הדברים].
 

ליבליך

New member
כמו שאמרת....

"בכדי להבין את הנכונות של חוקי התורה, תחילה יש להבין שזוהי הדרך שיוצר העולם קבע". ומכאן, מי שהבנתו היא אחרת (סבור שלא זוהי הדרך שיוצר העולם קבע), לא יסכים איתך שיש הבדל מהותי בין נשים לגברים שאמור להשפיע על המותר והאסור. לאור העובדה שאין איזו הסכמה קולקטיבית על כך ש"זו הדרך שיוצר העולם קבע", נראה לי שכדי שאנשים יאמצו את החוקים האלה, עדיף לנסות לבדוק אם החוקים עצמם "מוצלחים" או "מוצדקים", בלי קשר למקורם הבלתי-ודאי. (מה גם שרבים מהחוקים הם תוצאה של פרשנות של דורות של רבנים, שגם אם ניתנו להם כללי פרשנות כלשהם עשויים לטעות היות והם בני-אדם, כך שברור שחוקים כאלה יש לאמץ רק אם הם נראים סבירים).
 

arriy80

New member
נכון

<אין איזו הסכמה קולקטיבית על כך ש"זו הדרך שיוצר העולם קבע"> לדעתי, יש להתחשב במקור החוקים, ולבדוק אותו, כמו שכל אדם חכם יעשה בכל תחום בחיים. אדם שמזהירים אותו מחיידקים והוא מזלזל בזה, בטענה "אני לא חושב שזה הגיוני, אני לא רואה אותם", מה היית אומר לו? לך תבדוק את מקור הדברים! אם תוכל להווכח בהם בעצמך, מה טוב. אם לא, בדוק את אמינות המקור, וכך תוכל להסכים לדברים גם אם לא תבין אותם. כך שהמקור הוא דבר חשוב מאד, וחלק מבירור הדברים יֵעשה דרך בירור מקורם. נכון שחלק מפרטי הדברים נלמדים ע"י חז"ל באמצעות כללי לימוד, ונכון שהם בני-אדם ועלולים לטעות, אך בשביל לגלות את טעותם, עלינו להגיע לדרגת הבנתם! וכל עוד לא הגענו לדרגה כזו, לא נוכל להביע דעה על דבריהם. ושוב, ההסתברות נתונה לשינוי - כל אחד ודרגת הבנתו. לכן לא ניתן להתחשב בה, אלא - כנכתב - לאחר ידיעת כל הנתונים הרלוונטים.
 

ליבליך

New member
לא ניתן לדעת מה מקור הדברים

עובדה שאין קונצנזוס לגבי מקורה האלוהי של התורה (ושל ההלכה בכלל). זה בוודאי לא משהו שניתן להניח מראש. לכן כל מה שנשאר לנו הוא לבחון את החוקים עצמם, היות ומקורם אינו ידוע בוודאות. יש טענות שקיים אלוהים, ושהוא קשור לחוקים האלה איכשהו, אבל אלה טענות ולא עובדות. אולי הן נכונות, ואולי לא. אני אישית חושב שלא, אתה חושב שכן, ולעולם לא נסכים בנושא. אז בוא נסכים לא להסכים, ולא להניח שעמדתנו בנושא היא עובדה שניתן להסתמך עליה.
 

arriy80

New member
בודאי שניתן

כשאתה כותב "אין קונצנזוס" הרי שהדעות אמורות להיות מבוססות. לא כן לגבי מקורה האלוקי של התורה. חלק גדול מהעם, הממשיך את דרכם של כל היהודים במשך מאות ואלפי שנים, (וגם חלק מהגויים) טוען שאכן מקור התורה הוא אלוקים. חלק אחר, טוען שהוא לא בטוח שהמקור אלוקי. הרי אף אחד לא טוען בטוח שלא מידיעה ברורה! מקסימום אפשר לטעון אני מניח שלא. בשביל לטעון בטוח שלא, הוא צריך לומר: "קיבלתי במסורת (או בידיעה אחרת) שהיו אנשים באותו מעמד וסיפרו שלא היה כלום". היות ו"בריא ושמא - בריא עדיף", על המערערים מוטל היה להביא ראיה להכחשתם. כמובן שאפשר גם להוכיח את הטענה בדבר המקור האלוקי לגופה, וזאת אני - במעט כחי - מנסה לעשות בשרשור אחר.
 

arriy80

New member
קראת את דברי הרב אריאל?

או שאתה חושב את עצמך יודע ומבין יותר מרב בישראל? הרב אריאל כותב: "לנשים מעמד שוה לגברים בתביעות משפטיות". ובמקרה הצורך גם יקבלו את עדותם. רב בישראל גם מכיר את הרמב"ם שהבאת. ואם הוא כתב את מה שכתב, כנראה שאתה לא הבנת את כוונת הרמב"ם.
 
למעלה