הרב קוק ועגנון

נרבוני

New member
הרב קוק ועגנון

נתקלתי בציטוט הבא מפי הפרי"ל:
"מה בין הרב קוק לבין עגנון?
הרב קוק אישיותו גדולה לאין ערוך ממה שכתב,
ואילו עגנון כתביו עולים על אישיותו"

מחמאה או עקיצה [לשתי הדמויות]?
והאם הפרי"ל לא העריך את אישיותו של עגנון כאדם?
 

אלי כ ה ן

New member
הגרי"ל, הפרי"ל, פרילי מעדני חלב, אתה זוכר שיחיאב העיר לך?

כאן, זוכר?

תגיד מה יש לך בקטע הזה של הפרי"ל? מה כל-כך קשה לכתוב פשוט: לבוביץ? גם כן שש אותיות, ככה שלא חסכת כלום. אילו היה מדובר בפעם הראשונה, מילא, אבל אצלך הביטוי החריג הזה ממש אופייני, כבר הרבה שנים אגב. וכשאני רואה: 'הפרי"ל', אינני יודע האם כוונתך אל: הפרופסור ישעיהו ליבוביץ, או אולי אפילו אל: הפרופסור רבי ישעיהו ליבוביץ, אז אותי תפתור לנו סוף סוף את התעלומה...

סתאאם, צוחק. ועכשיו ברצינות: אני כל הזמן מנסה לדון אותך לכף זכות, ואומר לעצמי, שבטח רצית לכתוב הגרי"ל, אבל זה נשמע לא טוב, אז לכן אתה מחליף את זה בהפרי"ל, אבל עדין לא ברור לי מה רע בלבוביץ, שזה הביטוי המקובל. ורק שתדע, הפרי"ל הוא ביטוי נורא מעצבן. למה לך להידבק אליו? נסה את לבוביץ, תאמין לי שכולם יודו לך על זה.
 

u r i el

New member
הצעת התיקון במקומה.

הגולש נרבוני לא שיבש את שם מורנו, אלא יצר רצף של ראשי תיבות שאין בהם משום שיבוש השם.
אתה - לעומתו, לא רק שמשבש את השם, אלא מעז לכתוב ש'לבוביץ' הוא הבטוי המקובל - וזה לא אמת.
לטעמי דווקא מעצבן השיבוש שאתה מציע וכנגדו יכולת להציע את השם 'ישעיהו' כחלופה נאה בת 6 אותיות אבל ללא שבוש.
 

אלי כ ה ן

New member
בספרי-התורה התימניים כתוב "תעשה המנורה" במקום "תיעשה המנורה"

ואגב אין זה מן הנמנע שהנוסח התימני יותר נכון מהנוסח של שאר העדות.

אין שום בעיה בזה שאנשים כותבים לבוביץ בלי י', במיוחד אם אחרי האות ל' הם לא מבטאים שום י', שזו אגב גירסת הגייה מעוברתת תקינה לגמרי - עבור המילה הלועזית Leibowitz (למרות שגם רשאים כן להגות את האות י' - גם בעברית - כפי שהוגים אותה בלועזית).

ישעיהו זה (לטעמי האישי) פחות טוב, כי אף אחד לא נוהג לקרוא לו ישעיהו (אפילו אשתו לא קראה לו כך), מה שאין כן לכתוב-ולהגות "לבוביץ" (כלומר מבלי להגות את האות י') זה כאמור תקין לגמרי (גם אם לא הכרחי).
 

נרבוני

New member
תגובה

ליבוביצ'יאני קלאסי, מתחמק מהשאלה כדי להביא דיון אחר שמעניין אותו...
איך אומר ליבוביץ':
"הטפת מסר ליריב בוויכוח רעיוני אינה מוסיפה כלום לעצם הוויכוח, והיא מעידה על כך שהמטיף
חש שאין בכוחו לערער את עמדת יריבו ע"י טיעון רעיוני"...
 

אלי כ ה ן

New member
אין לי בעיה להתיחס לשאלתך ובלבד שתבטיח שגם אתה תתיחס לשאלתי.

 
בכנס ידוע לזכרו של עגנון

בו השתתפו שניים: המהרי"ל ועמוס עוז. התבטא המהרי"ל על אישיותו של עגנון ש"הייתה לא נפש מתוסבכת", ועל כך העיר לו עמוס עוז, שיותר נכון לומר: "מסובכת". אבל ממשמעות הדברים בכלל, וגם בקטע זה בפרט, עולה שהוא דווקא חיבב מאוד את התסבוך הזה באישיותו!
 

u r i el

New member
לא.

לא צ.ל. לו.
 
למעלה