הרהורים על םטירתו של הגר״ע יוסף זצ״ל

ברנדו11

New member
הרהורים על םטירתו של הגר״ע יוסף זצ״ל

אקדים ואומר שאיני מתכוון בדבריי הבאים לעסוק באשיותו המורכבת של הגר״ע יוסף שפנים רבות לה,וכן לא במפעל הפסיקה ההלכתי,שהוא מפעלו העקרי,ששיקף תעוזה גדולה(למרות שאין בה מהפכה הלכתית)ובמיוחד אמירתו החדה שבארץ ישראל צריך ללכת לפי ״המרא דאתרא״ ,וגדול הפוסקים האחרון שבארץ ישראל היה מרן ״הבית יוסף״ ר׳ יוסף קארו,ובכך דחה את מירב המנהגים והפסיקות שנוצרו בגלויות השונות שעמדו בסתירה לפסקי ״הבית יוסף״ וכיוצב״ז להנהגות קבליות (אע״פ שבשולחן ערוך ישנה לעיתים השפעה קבלית).תפיסה זאת שבארץ ישראל המתחדשת יש ללכת לפי ״המרא דאתרא״ יש לה משמעות רבה שלא נעסוק בה כעת,וכמובן ״כח דהיתרא״ שהנחה את פסיקותיו תמיד.
העניין שמיקד את מחשבתי בפטירתו שלהגר״ע יוסף זצ״ל היא -כוחה של הדבקות בתורה באמת.
מה גורם לאנשים כה רבים לקבל ולאהוב את מנהיגותו של אדם שלא היה איש דברים,לא שמענו ממנו מחשבות פילוסופיות,או איזו השקפת עולם מרתקת,או אפילו תובנות מיוחדות על החיים,וחזותו החיצונית לא מרתקת בלשון המעטה?
יש רק דבר אחד שיכול בעניי להסביר את התופעה של הגר״ע יוסף והיא דבוקותו העצומה בלימוד התורה,משחר ילדותו עד ימיו האחרונים,בתנאי עוני ומצוקה,במסירות נפש מתוך אהבה גדולה לתורה באמת.
רק האמונה שזאת תורת ה׳ ממש,יכולה להניע אהבה שכזאת ״שמים רבים לא יוכלו לכבותה,ונהרות לא ישטפוה״ ואז מתוך דבקות לשמה זאת,אופפת את האדם הילה של תורה,ונוסכת בו את אותה גדלות הזוהרת באור נגוהות ״כי קרן אור פניו״.
כל המגרעות כביכול שציינו לעייל,ובנוסף תנועת ש״ס שהייתה כאבן רחיים על צווארו,לא פגמו באותה גדלות הנובעת כמעיין המתגבר,מאהבת התורה והדבקות בה באמת.
זוהיא כוחה של תורה שקדמה לעולם,שמכח הדבקים בה לשמה הצמיחה לנו מאז ועד היום אנשים גדולים.
רק מי שהיה בעולמה של תורה באמת,וטעם מטעמה ״ לכו וטעמו וראו כי טוב השם״ יכול להבין במיקצת את תופעת הגר״ע יוסף,לכבדה ולהתחבר אליה,וכפי שראינו רבים מהמוני בית ישראל התחברו לתופעה זאת,וראו בזאת את כבודה של תורה,ועל מעין זה נא׳ קול המון כקול שדי׳.
איני בטוח,אך ניראה לי שתם עידן,ולא ניראה עוד אנשים דוגמת הרב אלישיב והגר״ע יוסף. ההתפתחות החברתית, ובמרכזה ההתפתחות הטכנולוגית,יוצרת זמינות וקלות רבה בלימוד התורה,וכן תמו הזמנים של ״כך היא דרכה של תורה,פת במלח תאכל,מים במשורה תשתה,ועל הארץ תישן,וחיי צער וכו׳ כל זאת אינו מצריך ומאפשר את מסירות הנפש כפי שהיתה בעבר,ושבלעדיה לא תיתכן אותה הילה של תורה.
כוחה ואורה של תורה תמצא את נתיבותיה תמיד,בכדי לקיים את מהותה העולמית שהרי ״אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי״
להתפתחות זאת במידה ותתממש,יש חסרונות,אך לענ״ד היתרונות גדולים יותר,אך זאת לדיון אחר על משמעותה של ההתפתחות הטכנולוגית בכלל,התפתחות שבשנים האחרונות משנה לענ״ד את כללי המשחק בחברה האנושית,וכן את מושגייה.
 

iricky

New member
אחרי אותו "משיח" שלהם הלכו והולכים

הרבה הרבה הרבה יותר אנשים. אחרי היטלר הלכו עשרות מליונים. שבתי צבי עורר תנועה גדולה של תשובה. מה כל זה מלמד? שלמספרים אין שום משמעות ביחס לגדולתו של אדם. לא כל שכן ביחס לתורה. או אולי דווקא צריך ללמוד שככל שרבים יותר נוהים אחרי איזה גורו, כך הוא נחות יותר מבחינת אישיותו ועם זה גם מסוכן יותר. מה אתה אומר?
 

ברנדו11

New member
הגר״ע יוסף זצ״ל-המשךנושא:

נושא: הגר״ע יוסף זצ״ל - המשך מאת: ברנדו11 תוכן: תגובתך אינה מתייחסת להודעתי,או משום שזאת התגובה שהיית רוצה להגיב בכל מקרה או משום שברגע שמוזכרת המילה המון,ולא משנה בהקשר למה היא באה,אז ישנם אנשים שיוצאים מיד נגדה,כי הרי הם לא ״המונויים״ סוג של רפלכס פוזהי. ולעיניננו,ההקשר המספרי בהודעתי הוא שולי ביותר,אין הוא בא להוכיח דבר מה,או לחזק את הנושא העיקרי שבהודעתי. ההקשר המספרי מופיע כבדרך אגב,וגם כך לא כהערצה לאישיות, אלא משום ״כבודה של תורה״ כפי שכתוב בהודעתי. בראשיתה של הודעתי הקודמת הקדמתי הבהרה,שאיני עוסק באישיותו של הגר״ע יוסף זצ״ל כלל,ויותר מכך אף העלתי נקודות מסוימות באישיותו,שלפחות בעיניי,דחו את אפשרות הערצה האישית. הודעתי רובה ככולה התמקדה בכוחה העצום של לימוד התורה באהבה ובמסירות נפש,וההילה שהיא יוצרת לעוסק בה לשמה,לאורך כל ההסטוריה היהודית. (ראו בהקשר זה את דברי הגמ׳ על מילתו של אלישע בן אבויה,וכיצד בארוע זה נזרע הזרע להתפקרותו,ולכנוי ״ אחר״). למרות שלא רציתי לעסוק בעניין האישיות,אך אי אפשר להתעלם מהאזכור של היטלר בהודעתך ושבתאי צבי,איני יודע אם אזכור זה נובע מרשעות או מבורות.את הגר״ע יוסף יש לשפוט לפי עולמו ההלכתי ופסיקותיו שהיו כל עולמו. המאפיין את פסיקותיו,היתה מודעות חברתית מתוך חמלה גדולה,אנטי גזענות(האתיופים,וכל נושא הגיור)ובענין שבתאי צבי,ראו את פסיקותיו נגד שרבוב המאגיה,והקבלה,לעולם ההלכה,וכן את דבריו נגד הערצה לרבה מחב״ד,וכן את דבריו החמורים לעולים לקברו של ר׳ נחמן למאומן ברה״ש. איני תלמידו של הגר״ע יוסף זצ״ל,ובודאי לא חסידו,ובקיצור הוא אינו עולמי,אך אני אוהבו ומכבדו,על אהבתו ומסירות נפשו הגדולה לתורה.ו נ.ב. למעונינים להכיר באמת את עולמו של הגר״ע יוסף זצ״ל,ראו את הספרים של הרב בני לאו,ואדם ברוך ז׳ל עליו.
 

iricky

New member
אז אני הבנתי מדבריך

שמה שאתה קורא "התופעה של הגר"א יוסף" ושאותה אתה מבקש להסביר היא ההמונים שהלכו אחריו. לזה יש להוסיף את אותה "הילה" כביכול שאופפת אותו, שגם היא קשורה להערצת ההמונים. אחרת לא ברור לי על איזו הילה אתה מדבר. וכן כתבת בהודעתך הראשונה שאתה בכלל לא מעוניין לעסוק במפעל הפסיקה שלו, ובהודעתך השניה מקבלים הדברים האלה תפנית בלתי מוסברת.
אני באתי להצביע על כך שאין הערצת ההמונים מבחן לגדולתו של אדם, ולכן היטלר ושבתאי צבי ואותו משיח שבכל הדיוקנאות שלו הוא נראה אפוף הילה גדולה. אותי זה ממש לא מרשים. יותר מרשים אותי שאותו אדם גידל בתוך ביתו ותחת הילתו חבורה מרשימה של פושעים, שהנאלח שבהם חזר והיה עכשיו לראש העדה. זה עולמה של תורה?
 
למעלה