הרטבות בגיל 4.5

ריטה1

New member
הרטבות בגיל 4.5

הבת שלי, גמולה מגיל 2.5 לגמרי.
לאחרונה (לדעתי כבר שנה באון ואוף), בזמן משחק, כשהיא לא רוצה להפסיק לשחק, היא מרשה לפיפי לברוח.
אני די בטוחה שזה במודע, כי כשהיא בבית היא הולכת לשירותים, ולא צריך לתזכר אותה.
אבל כשהיא משחקת בחוץ עם חברות, היא תמיד חוזרת רטובה, וזה מחרפן אותי.
כשאני שואלת אותה למה היא עושה את זה, אין לה תשובה, מלבד "אני לא יודעת".
ניסיתי להתעלם, ניסיתי להעיר, ניסיתי לכעוס, וממש כלום לא עוזר.
זו ילדה מאוד מאוד דעתנית, ועצמאית , לכן אני חושבת שזה מגיעה ממקום של אין לה חשק לעזוב את המשחק באמצע והיא מעדיפה להשאר רטובה.
כמו גם, כמו שציינתי, שבבית היא יכולה להיות עסוקה ועדיין לרוץ לשרותים כשיש לה פיפי.
מה שכן מאוד קשה לה להתאפק, וגם בבית כשהיא צריכה להתאפק קצת כי השרותים תפוסים, הפיפי בורח.
אני לא יודעת מה קורה איתה במהלך היום, כי היא במסגרת עד 17:00, אבל היא בד"כ כן חוזרת יבשה.
זקוקה לעצות.
בראש וראשונה מנסה להבין את הסיבה לזה כמובן, ואיך להתיחס לזה?

תודה

 
 
שלום ריטה...

ראשית, לפני שאתחיל במענה, חשוב להדגיש ולציין שלצערי אין באפשרותנו לזהות מה גורם לקושי זה אצל בתך על סמך מס' שורות שמתארות את הסיטואציה אונליין, ועבור כך יש צורך בשיח ארוך וירידה לעומק של הדברים....

בכדי בכל זאת לתת לך כיוון כלשהו - אני ממליצה קודם כל לא לוותר על בדיקות רפואיות. זה הבסיס להכל, וגם לעיתים כשנדמה שהבעיה היא התנהגותית או רגשית, יש בכל זאת רקע בריאותי לעניין.
וכמובן שיש צורך להתייעץ עם הרופא אילו בדיקות בדיוק הוא ממליץ (האם רק בדיקת שתן או גם בדיקות נוספות).

הייתי גם משוחחת על הנושא עם הגננת ושומעת ממנה איך התנהלותה בגן בעניין זה (האם רצה וממהרת כשצריכה לשירותים? האם הולכת בתדירות גבוהה? האם תפסיק פעילות באמצע בכדי לגשת לשירותים או שתתאפק כדי לא לפספס? וכ'ו).
בכדי לנתח התנהגות כלשהי - מאוד חשוב לדעת בדיוק באילו סיטואציות ומרחבים היא מתרחשת. המידע הזה מקרב אותנו עוד יותר למרכז הקושי (כי אם זה משהו שקורה גם בגן, גם בבית וגם אצל חברים, לדוגמא - אנו נתייחס לכך אחרת מאשר אם זה מופיע רק בבית ולא בשום מקום אחר)

ברמה הרגשית/התנהגותית - הדבר הראשון שיש לעשות כשיש שינוי התנהגותי שכזה, הוא לבדוק מתי הוא התחיל (גם מבחינת זמן, וגם באיזו סיטואציה שמתם לב לזה לראשונה), ולאחר מכן - לבדוק מה התרחש באיזור הזמן הזה. הרבה פעמים כשיש שינוי בהתנהגות אצל ילדים, קרה שינוי כלשהו סביב אותו ציר זמן שהשפיע על הילד ברמה הרגשית ובא לידי ביטוי בשינוי התנהגותי.
וחשוב גם לשאול את עצמכם - מה יש במשחק בחוץ שכל כך שונה מהמשחק בבית? האם כשיש בבית חברות הסיטואציה הזו גם חוזרת על עצמה? האם רק כשהיא בחוץ עם חברות? האם זה קורה תמיד (100% מהזמן) כשהיא עם חברות בחוץ? האם אלו חברות שונות כל פעם או אותן בנות? ועוד ועוד...

לגבי איך להגיב לעניין - זה מאוד תלוי מהו מקור הקושי ולכן אין תגובה אחת שאני יכולה להגיד לך חד משמעית שהיא רלבנטית. אם לילדה יש לדוגמא דלקת בשתן הרי ברור שנגיב לכך אחרת מאשר אם היא במודע עושה צרכים בתחתונים.
אני כן יכולה להגיד, שאחד הדברים שחשוב בתגובה הוא עקביות. תיארת רפרטואר רחב של תגובות שניסית, ועולה גם השאלה כמה זמן ניסית את התגובות האלה. כשאנחנו מגיבים כל פעם בצורה שונה - זה רק מבלבל את הילד...חשוב בעיניי להתייחס לנושא ברוגע. לא לעשות מזה "עניין". אין צורך להביך אותה סביב הנושא, או לגרום לה להרגיש רע. זה לא יוביל לשום מקום. כשהיא חוזרת רטובה, להגיד לה שאת רואה שהיא התלכלכה ושתיגש לאמבטיה לנקות את עצמה ולהחליף את התחתונים.

מתי בפעם האחרונה ניסית לשוחח איתה על העניין? אני בהחלט חושבת שאפשר לגעת בנושא שוב....להגיד לה ששמת לב שבכל פעם (?) כשהיא משחקת בחוץ עם החברות היא חוזרת רטובה ורצית שתשוחחו על כך, בכדי שתוכלו לסייע לה להתגבר על הקושי. בגילה בהחלט חשוב לתת לה גם אפשרויות לתשובה במידה והיא מתקשה לענות (האם את לא רוצה להפסיק את המשחק? האם את לא מספיקה לגשת לשירותים? וכ'ו).

מקווה שהצלחתי לסייע מעט...שיהיה המון בהצלחה!
 

ריטה1

New member
תודה על התשובה הנרחבת

קצת תשובות:
ההרטבות לא התחילו סביב ציר זמן מסויים, אלא כפי שציינתי, זה בא והולך.
אני מאמינה שאם זו היתה בעיה בריאותית, זה היה משהו שמתמשך לאורך זמן, וקורה כל הזמן.
חבל לי לערוך לילדה בדיקות מיותרות, כאשר אני לגמרי משוכנעת שמדובר במשהו רגשי (אחרי 2 בנות עם ADHD למדתי שהתחושות שלי לא משקרות).
אני גם עוקבת אחרי הנושא, ואכן רואה שזה קורה רק כשהיא עסוקה במשחק.
זה קורה בכל מקום, בחוץ/בבית/אצל חברים , ללא הבחנה בסוג המקום או החברים.
הילדה מאוד מאוד חברותית ודומיננטית בין החברים שלה
ילדה שמאוד עומדת על דעתה ושליטה זה משהו שמאוד מתחבר אליה, היא חייבת לשלוט תמיד בסיטואציה, להטוות את המשחק עם החברים בדרך שלה ולהוביל.
ילדה שמצד אחד מאוד בוגרת רגשית, קולטת דקויות ומצבי רוח, מאוד רגישה לזולת, ומצד שני יכולה פתאום להתיילד (זה משוב שקיבלתי מהגננת).
לכן גם, לדעתי כל הנושא מגיע ממקום של שליטה.
את התגובות שלי, השונות, ניסיתי מולה לאורך זמן
ניסיתי גם את שיטת התוצאה, כלומר, למשל היא מאוד אוהבת טייץ מסויים, אבל הטייץ היה בסל כביסה היא כי עשתה בו פיפי, ולכן לא יכלה ללבוש אותו, ושוחחתי איתה בנושא, תוך כדי שאני מביאה אותה להגיע למסקנה בעצמה לסיבה שבגינה היא לא יכולה ללבוש אותו.

נקודה נוספת שאני חייבת לציין, זה שלא בורח לה פיפי בכמויות, זה פשוט הרטבה קלילה, כאילו היא משחררת ממש קצת, ואחר כך הולכת לשירותים רגיל.
 
ילדים בהחלט משתמשים בצרכים הרבה

פעמים סביב נושא השליטה - הגוף שלהם זה למעשה הדבר היחידי שהם שולטים עליו ב- 100% ולכן יכולים להתאפק הרבה ולא לשחרר כמו גם לשחרר גם כש"לא מתאים".

צריך להבין לעומק מה קורה לה מול החברים. זה המפתח להבנת ההתנהגות ודרך כך, ניתן יהיה לסייע לה...
 
למעלה