Innocents Abroad
New member
הרכבת לאילת - הפרכת הבטחות ראש הממשלה
השיח על רכבת מאילת לתל אביב, שתוך שש שנים תתחיל לפעול ותגמע את המרחק בשעתיים הוא הזיה שאין לה אחיזה במציאות, לא מבחינה טכנולוגית, לא מבחינה כלכלית ולא מבחינת הצורך האמיתי בשדרוג מסילת הברזל של ישראל. אלא אם כן, ממשלת נתניהו מתכוונת להפריט את הרכבת, ולמסור אותה לידיה של הרכבת הסינית הלאומית, או אולי הגשם שירד פתח את ניצני עונת הבחירות הממשמשת ובאה. מסילת הברזל הדרומית ביותר הקיימת היום מגיעה עד לנחל צין. זוהי מסילה איטית לרכבת איטית ומשמשת, כיום, בעיקר לרכבות משא. המסילה הזו מוגבלת לציוד שמהירות התנועה שלו היא 140 קמ"ש ולנשיאת משקל של 60 ק"ג למטר, המשקל המרבי המותר בטכנולוגית רכבת. כל מסילות הברזל שבשימוש היום מיועדות לנשיאת משקל המרבי המותר על המסילה עצמה, קרי: 60 ק"ג למטר, אך מוגבלות בתשתית עצמה למהירות מרבית של 140 קמ"ש. הארכת המסילה מנחל צין לאילת, ובתנאי שמדובר ברכבת איטית, כך שלא יהיה צורך לשנות את התשתיות הנייחות והניידות, פירושה רכבת שתעשה את הדרך מאילת לתל-אביב בפרק זמן הזהה לזה של מכונית פרטית, איטי יתר ממטוס, ואולי שווה ערך לקווי אגד המקבילים. ישראל 2012 נמצאת במצוקת חשמל, ובימים אלה חברת החשמל עובדת ללא רזרבות חשמל המקובלות בעולם המערבי. רכבת היא צרכנית חשמל מאוד גדולה, וספק אם ניתן להוסיף אותה למערך החשמל המתוכנן עד 2016. רכבת שתיגמע את המרחק מאילת לתל-אביב בשעתיים מצריכה שינויים הן בתשתית הנייחת והן בתשתית הניידת של רכבת ישראל, ומדובר בהשקעת הון עתק שאיננה סבירה, לא כלכלית ולא ביצועית, שכן תהה זו פגיעה באחידות הציוד הנע היום, ולפגיעה הזו עלויות כלכליות גבוהות מאוד. הציוד שנרכש על ידי מדינת ישראל עבור רכבת ישראל, ואשר הגיע ארצה בשלהי 2011, הוא של רכבת איטית שלא ניתן להסב אותה לרכבת מהירה, קרי רכבת מונעת חשמל או אלקטרו-דיזל, במהירות סופית של 250 קמ"ש. הסיבה לרכישת ציוד לרכבת איטית ללא יכולת שדרוג הייתה כלכלית: כדי לחסוך בכסף, וכן בעיה של זמן, שכן חברת בומברדיה יכולה הייתה לספק, ובזמן הנדרש, רק ציוד מתנייע של רכבת איטית, ומדינת ישראל שינתה את תנאי המכרז לצורך כך. יש לקוות שמאה וחמישים מיליון השקלים שהקצתה ממשלת ישראל לפיתוח רכבת בין נחל צין לאילת יושקעו כך שלא יהיה צורך לזרוק לפח את הציוד והתשתית הנייחת והמתנייעת של רכבת ישראל 2012, כולל זה שנרכש לאחרונה, שבו הושקעו מיליארדי שקלים מכיסו של משלם המיסים הישראלי. בחמש השנים הבאות, מתוכננת השקעה של 27.2 מיליארד שקלים – מכיסו של משלם המיסים הישראלי -בפיתוח משק הרכבת הקיים. כל זאת, לא כולל קו נחל צין אילת.
השיח על רכבת מאילת לתל אביב, שתוך שש שנים תתחיל לפעול ותגמע את המרחק בשעתיים הוא הזיה שאין לה אחיזה במציאות, לא מבחינה טכנולוגית, לא מבחינה כלכלית ולא מבחינת הצורך האמיתי בשדרוג מסילת הברזל של ישראל. אלא אם כן, ממשלת נתניהו מתכוונת להפריט את הרכבת, ולמסור אותה לידיה של הרכבת הסינית הלאומית, או אולי הגשם שירד פתח את ניצני עונת הבחירות הממשמשת ובאה. מסילת הברזל הדרומית ביותר הקיימת היום מגיעה עד לנחל צין. זוהי מסילה איטית לרכבת איטית ומשמשת, כיום, בעיקר לרכבות משא. המסילה הזו מוגבלת לציוד שמהירות התנועה שלו היא 140 קמ"ש ולנשיאת משקל של 60 ק"ג למטר, המשקל המרבי המותר בטכנולוגית רכבת. כל מסילות הברזל שבשימוש היום מיועדות לנשיאת משקל המרבי המותר על המסילה עצמה, קרי: 60 ק"ג למטר, אך מוגבלות בתשתית עצמה למהירות מרבית של 140 קמ"ש. הארכת המסילה מנחל צין לאילת, ובתנאי שמדובר ברכבת איטית, כך שלא יהיה צורך לשנות את התשתיות הנייחות והניידות, פירושה רכבת שתעשה את הדרך מאילת לתל-אביב בפרק זמן הזהה לזה של מכונית פרטית, איטי יתר ממטוס, ואולי שווה ערך לקווי אגד המקבילים. ישראל 2012 נמצאת במצוקת חשמל, ובימים אלה חברת החשמל עובדת ללא רזרבות חשמל המקובלות בעולם המערבי. רכבת היא צרכנית חשמל מאוד גדולה, וספק אם ניתן להוסיף אותה למערך החשמל המתוכנן עד 2016. רכבת שתיגמע את המרחק מאילת לתל-אביב בשעתיים מצריכה שינויים הן בתשתית הנייחת והן בתשתית הניידת של רכבת ישראל, ומדובר בהשקעת הון עתק שאיננה סבירה, לא כלכלית ולא ביצועית, שכן תהה זו פגיעה באחידות הציוד הנע היום, ולפגיעה הזו עלויות כלכליות גבוהות מאוד. הציוד שנרכש על ידי מדינת ישראל עבור רכבת ישראל, ואשר הגיע ארצה בשלהי 2011, הוא של רכבת איטית שלא ניתן להסב אותה לרכבת מהירה, קרי רכבת מונעת חשמל או אלקטרו-דיזל, במהירות סופית של 250 קמ"ש. הסיבה לרכישת ציוד לרכבת איטית ללא יכולת שדרוג הייתה כלכלית: כדי לחסוך בכסף, וכן בעיה של זמן, שכן חברת בומברדיה יכולה הייתה לספק, ובזמן הנדרש, רק ציוד מתנייע של רכבת איטית, ומדינת ישראל שינתה את תנאי המכרז לצורך כך. יש לקוות שמאה וחמישים מיליון השקלים שהקצתה ממשלת ישראל לפיתוח רכבת בין נחל צין לאילת יושקעו כך שלא יהיה צורך לזרוק לפח את הציוד והתשתית הנייחת והמתנייעת של רכבת ישראל 2012, כולל זה שנרכש לאחרונה, שבו הושקעו מיליארדי שקלים מכיסו של משלם המיסים הישראלי. בחמש השנים הבאות, מתוכננת השקעה של 27.2 מיליארד שקלים – מכיסו של משלם המיסים הישראלי -בפיתוח משק הרכבת הקיים. כל זאת, לא כולל קו נחל צין אילת.