הרמוניה בג'אז.
טוב, אז מכיוון שאני במצב רוח סביר בהחלט, ומאוד מאוד משעמם לי החלטתי לכתוב משהו, ומכיוון שאני לא בחורצ'יק יצירתי יותר מדי בתחום הכתיבה החלטתי לכתוב משהו אינפורמטיבי, מקווה שתהנו מהלכי הרמוניה בסיסיים בג'אז. שם מפציץ, תודו! בכל אופן, ההרמוניה בג'אז עברה מספר שלבים. החל מהרמוניה יחסית קלאסית בשנות העשרה וה-20, יעני תקופת הראג-טיים. אני לא אתעסק בזה. הבלוז: המבנה הבסיסי של הבלוז הוא קבוע, בעל 12 תיבות ובשני סולמות עיקריים. פה מז'ור (קונצרט) וסי במול מז'ור (קונצרט). כל המבנה סובב סביב שלושה אקורדים בצורת דומיננט- ספטאקורד. (או בעברית, כל האקורדים הם עם תוספת 7. X7). המבנה הבסיסי כאמור, הוא כזה (F-dur) f7/f7/f7/f7 Bb7/Bb7/Bb/Bb7 c7/Bb7/f7/c7 אז מה היה לנו כאן? מתחילים ב4 תיבות טוניקה (דומיננט-ספטאקורד), 4 תיבות סוב-דומיננטה, תיבה דומיננטה, לסוב דומיננטה, טוניקה, ושוב לדומיננטה שמובילה לטוניקה של הקורוס הבא. המבנה התפתח והלך לכל מיני מקומות, עם דרגה רביעית מוגבהת, דרגה ראשונה מוגבהת כתחליף טריטוני אבל לא נדבר על זה עכשיו, כי אין לי כוח. הג'אז בנוי בגדול על מהלך שנקרא 2-5-1. או בלעז two- five- one. מהלך, כשמו כן הוא, הדרגה השניה והחמישית של האקורד שרצינו להגיע אליו, בהתאמה אם הוא מז'ור או מינור! לנשום עמוק! זה לא כזה מסובך! במידה והאקורד שאנחנו רוצים להגיע אליו הוא דו מז'ור עם ספטימה גדולה. או בעברית Cmaj7 אנחנו נשתמש באקורד על בסיס הדרגה השניה שלו- הלא הוא רה מינור7 או בעברית Dm7 ובדרגה החמישית(דומיננט ספטאקורד) G7. בתקופת הבי-בופ על הדרגה החמישית, דומיננטה, גילו שאפשר לנגן המון צלילי מתח ממש מגניבים כמו #11,b#9, b13 ושטויות כאלה. אם מנגנים סולם עם כל צלילי המתח הסולם נקרא סולם אולטרד. או בעברית G7alt. מה היה לנו כאן? סה"כ מהלך שנראה ככה: Dm7 G7alt cmaj7. הרה מינור משמש לנו כסוב דומיננטה(לדו) והסול מזו'ר7 משמש לנו כדומיננטה לדו מזו'ר. רה מינור, דרגה שניה, סול מז'ור דרגה חמישית ודו מז'ור דרגה ראשונה 2-5-1. בגדול, על המהלך הזה מבוססת חלק גדול מההרמוניה של הג'אז הפונקציונאלי. אם יתחשק לי ותהיה הענות, אכתוב בעתיד עוד דברים בהרמונית ג'אז, למשל על המבנה רית'ם צ'נג'ס, על ההרמוניה המודאלית של מיילס דיוויס, ועל הגישה ההרמונית של קולטריין. בברכת גמר חתימה טובה, צום קל למי שצם בתיאבון למי שלא צם. יפתח.
טוב, אז מכיוון שאני במצב רוח סביר בהחלט, ומאוד מאוד משעמם לי החלטתי לכתוב משהו, ומכיוון שאני לא בחורצ'יק יצירתי יותר מדי בתחום הכתיבה החלטתי לכתוב משהו אינפורמטיבי, מקווה שתהנו מהלכי הרמוניה בסיסיים בג'אז. שם מפציץ, תודו! בכל אופן, ההרמוניה בג'אז עברה מספר שלבים. החל מהרמוניה יחסית קלאסית בשנות העשרה וה-20, יעני תקופת הראג-טיים. אני לא אתעסק בזה. הבלוז: המבנה הבסיסי של הבלוז הוא קבוע, בעל 12 תיבות ובשני סולמות עיקריים. פה מז'ור (קונצרט) וסי במול מז'ור (קונצרט). כל המבנה סובב סביב שלושה אקורדים בצורת דומיננט- ספטאקורד. (או בעברית, כל האקורדים הם עם תוספת 7. X7). המבנה הבסיסי כאמור, הוא כזה (F-dur) f7/f7/f7/f7 Bb7/Bb7/Bb/Bb7 c7/Bb7/f7/c7 אז מה היה לנו כאן? מתחילים ב4 תיבות טוניקה (דומיננט-ספטאקורד), 4 תיבות סוב-דומיננטה, תיבה דומיננטה, לסוב דומיננטה, טוניקה, ושוב לדומיננטה שמובילה לטוניקה של הקורוס הבא. המבנה התפתח והלך לכל מיני מקומות, עם דרגה רביעית מוגבהת, דרגה ראשונה מוגבהת כתחליף טריטוני אבל לא נדבר על זה עכשיו, כי אין לי כוח. הג'אז בנוי בגדול על מהלך שנקרא 2-5-1. או בלעז two- five- one. מהלך, כשמו כן הוא, הדרגה השניה והחמישית של האקורד שרצינו להגיע אליו, בהתאמה אם הוא מז'ור או מינור! לנשום עמוק! זה לא כזה מסובך! במידה והאקורד שאנחנו רוצים להגיע אליו הוא דו מז'ור עם ספטימה גדולה. או בעברית Cmaj7 אנחנו נשתמש באקורד על בסיס הדרגה השניה שלו- הלא הוא רה מינור7 או בעברית Dm7 ובדרגה החמישית(דומיננט ספטאקורד) G7. בתקופת הבי-בופ על הדרגה החמישית, דומיננטה, גילו שאפשר לנגן המון צלילי מתח ממש מגניבים כמו #11,b#9, b13 ושטויות כאלה. אם מנגנים סולם עם כל צלילי המתח הסולם נקרא סולם אולטרד. או בעברית G7alt. מה היה לנו כאן? סה"כ מהלך שנראה ככה: Dm7 G7alt cmaj7. הרה מינור משמש לנו כסוב דומיננטה(לדו) והסול מזו'ר7 משמש לנו כדומיננטה לדו מזו'ר. רה מינור, דרגה שניה, סול מז'ור דרגה חמישית ודו מז'ור דרגה ראשונה 2-5-1. בגדול, על המהלך הזה מבוססת חלק גדול מההרמוניה של הג'אז הפונקציונאלי. אם יתחשק לי ותהיה הענות, אכתוב בעתיד עוד דברים בהרמונית ג'אז, למשל על המבנה רית'ם צ'נג'ס, על ההרמוניה המודאלית של מיילס דיוויס, ועל הגישה ההרמונית של קולטריין. בברכת גמר חתימה טובה, צום קל למי שצם בתיאבון למי שלא צם. יפתח.