אז למה 8 נרות באמת? אז ככה-
היום הקצר בשנה חל בתקופת חג החנוכה (Yule) חג החנוכה חל בחודש כסליו במועד בו החורף והגשמים מתקרבים אל שיאם. חנוכה, חג האור, מסמל בתכניו את מאפייניה של תקופה זו, שבה הימים הולכים ומתקצרים עד בואו של היום הקצר ביותר בשנה (21 בדצמבר בלוח הלועזי), ומאותו יום ואילך מתגבר האור והולך, ממש כמו נרות החג. עדות לקשר בין העונה לתקופה אנו מוצאים בתלמוד הבבלי: "לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך, אמר: אוי לי, שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, עמד וישב ח' ימים בתענית ובתפלה, כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך, אמר: מנהגו של עולם הוא, הלך ועשה שמונה ימים טובים, לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים" (תלמוד בבלי, עבודה זרה, ח' ע"ב) ואומר על כך המהר"ל מפראג: "התחלת האור שיוצא מן החשיכה הוא בכ"ה בכסלו, כי בריאת אור העולם הוא בזמן ששווה היום עם הלילה (בתשרי). אם כן, התחלת האור הוא בכ"ה בכסלו שאז מתחיל האור להתגבר, ולפיכך נעשה הנס בשמן. והיה האור בכ"ה אף שלא היה להדליק והיה הנס כל שמונת הימים כאשר אותו זמן הוא מיוחד להתחלת האור, והתחלת האור ראוי לבית המקדש." (המהר"ל מפראג, נר מצווה.) (המהר"ל מפראג, רבי יהודה ליווא בן בצלאל מפראג 1609-1525. אחד מגדולי הרבנים בזמנו, האגדה מייחסת לו את יצירת הגולם מפראג) יש אומרים כי גם הויכוח בין בית הלל ובית שמאי על סדר הדלקת הנרות הינו עדות להזדהות של בית הלל עם ראשית התגברות האור בתקופת חג החנוכה: בית שמאי אומרים: "יום ראשון מדליק שמונה, מכאן ואילך פוחת והולך", ובית הילל אומרים: "יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך"... (תלמוד בבלי, שבת, כ"א ע"ב.) סדר ההדלקה בדרך בית הלל, בו האור מוסיף והולך, הוא שהתקבל במסורת היהודית לדורותיה. ________________________________________ הדלקת הנר בשמן זית חנוכה הוא גם חג השמן, שמן-הזית. הדלקת הנרות בשמן זית מסמלת את סיום עונת מסיק הזיתים וסיום הכנת שמן הזית, שהיה בתקופת בית ראשון ושני אחד מענפי התעשייה והיצוא המרכזיים בארץ ישראל. היבט חקלאי זה הינו הרקע לאחד מן ההסברים לקביעת שמונת ימי החג: "מפני שטימאו היוונים את כל השמנים... מפני שהשמנים באו מחלקו של אשר (מהגליל) ... ומשם עד ירושלים מהלך ח' ימים (שמונה ימים) בין הליכה וחזרה... וזה נעשה להם נס לשמונה ימים"... (אוצר הגאונים על התלמוד הבבלי, שבת כ"א ע"ב.) על פי מסורת זו שיגרו החשמונאים שליחים לחלקו של שבט אשר - לגליל כדי שיביאו שמן זית, משום שכל השמנים בבית המקדש טומאו בידי היוונים, הדרך הלוך וחזור לקחה שמונה ימים ולמספר ימים זה בדיוק הספיק השמן - וזהו הנס על פי הסבר זה.