הר הכרמל ומנהרותיו.
הר הכרמל מהווה צומת דרכים חשוב במישור החוף והוא "מפריע" לתנועה צפונה ודרומה. על גביו שוכנת גם עיר-ענק שמשמשת כבירה אזורית, משמשת כעיר נמל ומשמשת כמרכז הארצי לאספקת חומרי גלם לתעשייה הכימית ולתעשיית הדלקים בישראל.
חציבת מנהרות בהר הכרמל היא יחסית זולה ונוחה כי אין צורך להתמודד במסגרתה עם קרקע חולית ועם מי תהום.
לכן, ממשלת ישראל חוצבת בו מנהרות:
1. מנהרות לרכבים:
מנהרת יוקנעם (כביש 6) ומנהרות הכרמל נחצבו כדי לאפשר תנועה מהירה לאורכה של הארץ.
היציאה הצפונית של מנהרת יוקנעם מתחברת למחלף תל-קשיש שהוא מחלף נדיר בגודלו, במורכבותו ובתנאי השטח שלו. אתר העבודות שלו נראה כאילו שהוא לקוח מסרט מדע בדיוני.
גם מחלף רופין, במרכזן של מנהרות הכרמל, נראה כאילו שהוא לקוח מתמונה דמיונית של תעתועי ראייה בשל גשריו המשופעים הרבים והגבוהים שמרוכזים באופן צפוף.
2. מנהרת תשתיות:
ראש עיריית חיפה מקדם בכל כוחו את הקמת מנהרת "חוצה כרמל" .מנהרת התשתיות מתוכננת לקשר בין מפרץ חיפה לבין דרום העיר. במנהרה יעברו תשתיות של בתי הזיקוק, החברות הפטרוכימיות, חברות הובלת הגז, קווי מתח גבוה ומתח עליון של חברת החשמל, קו ראשי של מקורות, קוי ניקוז וביוב, קו מים ראשי של תאגיד מי-כרמל, קוי תקשורת של בזק וחברות תקשורת נוספות.
(היום, כבר יש בחיפה מנהרת תשתיות- מנהרת רחוב העצמאות, אך היא לא נחפרה בסלע של הר הכרמל אלא בקרקע שבין ההר לבין הים. היא נחפרה כתעלה בקרקע שבתוכה הונחו קוביות בטון שמהוות את המנהרה עצמה. קוביות הבטון חוברו אחת לשניה וכוסו מלמעלה ע"י אדמה. מי התהום שבתעלה יישאבו לעד ללא הפסקה).
3. מנהרות רכבת:
בדומה למנהרת הכרמלית שנחצבה בהר בשנות ה-50, יותר ויותר תושבים דורשים מראש העיר לזנוח את תכניתו לשיקוע הרכבת בעיר ולהחליפה בתכנית חדשה של מנהרת רכבת כבדה בתוך הר הכרמל.
ראש העיר חתם עם שר האוצר כחלון על מגה תכנית שבמסגרתה הוא יאשר לממשלה להכפיל את כמות המסילות בעיר מ-2 ל-4, הוא יאשר מיזמי נדל"ן חדשים של אלפי יחידות דיור בעיר ובתמורה לכך- הממשלה תעביר את תוואי המסילות בחיפה לתעלה מקורה מתחת לפני הקרקע, לרווחת התושבים.
רבים מתושבי חיפה דורשים מראש העיר לבטל את התכנית הזאת ולאלץ את הממשלה לחצוב מנהרת רכבת בהר הכרמל. תושבים רבים אף הגישו עתירה לבג"ץ בנושא זה כשהם טוענים שמנהרה שכזאת תקצר את משך זמן הנסיעה ברכבת ב-50 דק' ותאפשר לרכבת ישראל להשתמש ברכבות מהירות.
בינתיים, ראש העיר איתן בדעתו לשקע את המסילות ולא להעבירן במנהרה בכרמל, אך לתושבי חיפה יש קלף מיקוח חזק בידם בדמות פתק ההצבעה בבחירות לראשות העירייה.
4. תכנית ראש הממשלה: מנהרת שידרה (תתל/65). עקיפת חוף הכרמל.
ראש הממשלה מתכנן להקים קו רכבת סופר-מהיר בין חיפה לת"א של רכבות במהירות של 250 קמ"ש.
מסילת החוף בחיפה מפריעה לתכניתו של ראש הממשלה כי תוואי המסילה העקום שם אינו מאפשר לרכבות סופר-מהירות לנסוע בה.
לכן, ראש הממשלה מתכנן בעתיד לחצוב בכרמל מנהרה ישרה באורך של 9.5 ק"מ שתקשר בין דרום חיפה לבין תחנת הרכבת לב המפרץ.
ראש הממשלה ושר התחבורה הסבירו בפירוט לתושבי חיפה שזאת התכנית הכי טובה בשבילם, למרות שבמבט ראשון נראה לתושבים שגורעים מהם תחנות לאורך חוף הכרמל.
לפי ההסבר, תושבי חיפה ייסעו משאר התחנות בעירם ברכבת פרברית איטית לתחנת לב המפרץ ומשם יטוסו לת"א במהירות שיא דרך מנהרת השידרה המתוכננת.
(תושבי חיפה רוצים שמסילת החוף המשוקעת המתוכננת תבוטל ובמקומה תיחצב בהר מנהרה עקומה ולא ישרה שתאפשר מס' תחנות רכבת ברחבי העיר חיפה במקום תחנות חוף הכרמל שיבוטלו, לפי דרישתם).
הר הכרמל מהווה צומת דרכים חשוב במישור החוף והוא "מפריע" לתנועה צפונה ודרומה. על גביו שוכנת גם עיר-ענק שמשמשת כבירה אזורית, משמשת כעיר נמל ומשמשת כמרכז הארצי לאספקת חומרי גלם לתעשייה הכימית ולתעשיית הדלקים בישראל.
חציבת מנהרות בהר הכרמל היא יחסית זולה ונוחה כי אין צורך להתמודד במסגרתה עם קרקע חולית ועם מי תהום.
לכן, ממשלת ישראל חוצבת בו מנהרות:
1. מנהרות לרכבים:
מנהרת יוקנעם (כביש 6) ומנהרות הכרמל נחצבו כדי לאפשר תנועה מהירה לאורכה של הארץ.
היציאה הצפונית של מנהרת יוקנעם מתחברת למחלף תל-קשיש שהוא מחלף נדיר בגודלו, במורכבותו ובתנאי השטח שלו. אתר העבודות שלו נראה כאילו שהוא לקוח מסרט מדע בדיוני.
גם מחלף רופין, במרכזן של מנהרות הכרמל, נראה כאילו שהוא לקוח מתמונה דמיונית של תעתועי ראייה בשל גשריו המשופעים הרבים והגבוהים שמרוכזים באופן צפוף.
2. מנהרת תשתיות:
ראש עיריית חיפה מקדם בכל כוחו את הקמת מנהרת "חוצה כרמל" .מנהרת התשתיות מתוכננת לקשר בין מפרץ חיפה לבין דרום העיר. במנהרה יעברו תשתיות של בתי הזיקוק, החברות הפטרוכימיות, חברות הובלת הגז, קווי מתח גבוה ומתח עליון של חברת החשמל, קו ראשי של מקורות, קוי ניקוז וביוב, קו מים ראשי של תאגיד מי-כרמל, קוי תקשורת של בזק וחברות תקשורת נוספות.
(היום, כבר יש בחיפה מנהרת תשתיות- מנהרת רחוב העצמאות, אך היא לא נחפרה בסלע של הר הכרמל אלא בקרקע שבין ההר לבין הים. היא נחפרה כתעלה בקרקע שבתוכה הונחו קוביות בטון שמהוות את המנהרה עצמה. קוביות הבטון חוברו אחת לשניה וכוסו מלמעלה ע"י אדמה. מי התהום שבתעלה יישאבו לעד ללא הפסקה).
3. מנהרות רכבת:
בדומה למנהרת הכרמלית שנחצבה בהר בשנות ה-50, יותר ויותר תושבים דורשים מראש העיר לזנוח את תכניתו לשיקוע הרכבת בעיר ולהחליפה בתכנית חדשה של מנהרת רכבת כבדה בתוך הר הכרמל.
ראש העיר חתם עם שר האוצר כחלון על מגה תכנית שבמסגרתה הוא יאשר לממשלה להכפיל את כמות המסילות בעיר מ-2 ל-4, הוא יאשר מיזמי נדל"ן חדשים של אלפי יחידות דיור בעיר ובתמורה לכך- הממשלה תעביר את תוואי המסילות בחיפה לתעלה מקורה מתחת לפני הקרקע, לרווחת התושבים.
רבים מתושבי חיפה דורשים מראש העיר לבטל את התכנית הזאת ולאלץ את הממשלה לחצוב מנהרת רכבת בהר הכרמל. תושבים רבים אף הגישו עתירה לבג"ץ בנושא זה כשהם טוענים שמנהרה שכזאת תקצר את משך זמן הנסיעה ברכבת ב-50 דק' ותאפשר לרכבת ישראל להשתמש ברכבות מהירות.
בינתיים, ראש העיר איתן בדעתו לשקע את המסילות ולא להעבירן במנהרה בכרמל, אך לתושבי חיפה יש קלף מיקוח חזק בידם בדמות פתק ההצבעה בבחירות לראשות העירייה.
4. תכנית ראש הממשלה: מנהרת שידרה (תתל/65). עקיפת חוף הכרמל.
ראש הממשלה מתכנן להקים קו רכבת סופר-מהיר בין חיפה לת"א של רכבות במהירות של 250 קמ"ש.
מסילת החוף בחיפה מפריעה לתכניתו של ראש הממשלה כי תוואי המסילה העקום שם אינו מאפשר לרכבות סופר-מהירות לנסוע בה.
לכן, ראש הממשלה מתכנן בעתיד לחצוב בכרמל מנהרה ישרה באורך של 9.5 ק"מ שתקשר בין דרום חיפה לבין תחנת הרכבת לב המפרץ.
ראש הממשלה ושר התחבורה הסבירו בפירוט לתושבי חיפה שזאת התכנית הכי טובה בשבילם, למרות שבמבט ראשון נראה לתושבים שגורעים מהם תחנות לאורך חוף הכרמל.
לפי ההסבר, תושבי חיפה ייסעו משאר התחנות בעירם ברכבת פרברית איטית לתחנת לב המפרץ ומשם יטוסו לת"א במהירות שיא דרך מנהרת השידרה המתוכננת.
(תושבי חיפה רוצים שמסילת החוף המשוקעת המתוכננת תבוטל ובמקומה תיחצב בהר מנהרה עקומה ולא ישרה שתאפשר מס' תחנות רכבת ברחבי העיר חיפה במקום תחנות חוף הכרמל שיבוטלו, לפי דרישתם).