הר הכרמל ומנהרותיו.

משה12333

New member
הר הכרמל ומנהרותיו.

הר הכרמל מהווה צומת דרכים חשוב במישור החוף והוא "מפריע" לתנועה צפונה ודרומה. על גביו שוכנת גם עיר-ענק שמשמשת כבירה אזורית, משמשת כעיר נמל ומשמשת כמרכז הארצי לאספקת חומרי גלם לתעשייה הכימית ולתעשיית הדלקים בישראל.

חציבת מנהרות בהר הכרמל היא יחסית זולה ונוחה כי אין צורך להתמודד במסגרתה עם קרקע חולית ועם מי תהום.

לכן, ממשלת ישראל חוצבת בו מנהרות:

1. מנהרות לרכבים:

מנהרת יוקנעם (כביש 6) ומנהרות הכרמל נחצבו כדי לאפשר תנועה מהירה לאורכה של הארץ.
היציאה הצפונית של מנהרת יוקנעם מתחברת למחלף תל-קשיש שהוא מחלף נדיר בגודלו, במורכבותו ובתנאי השטח שלו. אתר העבודות שלו נראה כאילו שהוא לקוח מסרט מדע בדיוני.
גם מחלף רופין, במרכזן של מנהרות הכרמל, נראה כאילו שהוא לקוח מתמונה דמיונית של תעתועי ראייה בשל גשריו המשופעים הרבים והגבוהים שמרוכזים באופן צפוף.

2. מנהרת תשתיות:

ראש עיריית חיפה מקדם בכל כוחו את הקמת מנהרת "חוצה כרמל" .מנהרת התשתיות מתוכננת לקשר בין מפרץ חיפה לבין דרום העיר. במנהרה יעברו תשתיות של בתי הזיקוק, החברות הפטרוכימיות, חברות הובלת הגז, קווי מתח גבוה ומתח עליון של חברת החשמל, קו ראשי של מקורות, קוי ניקוז וביוב, קו מים ראשי של תאגיד מי-כרמל, קוי תקשורת של בזק וחברות תקשורת נוספות.

(היום, כבר יש בחיפה מנהרת תשתיות- מנהרת רחוב העצמאות, אך היא לא נחפרה בסלע של הר הכרמל אלא בקרקע שבין ההר לבין הים. היא נחפרה כתעלה בקרקע שבתוכה הונחו קוביות בטון שמהוות את המנהרה עצמה. קוביות הבטון חוברו אחת לשניה וכוסו מלמעלה ע"י אדמה. מי התהום שבתעלה יישאבו לעד ללא הפסקה).

3. מנהרות רכבת:

בדומה למנהרת הכרמלית שנחצבה בהר בשנות ה-50, יותר ויותר תושבים דורשים מראש העיר לזנוח את תכניתו לשיקוע הרכבת בעיר ולהחליפה בתכנית חדשה של מנהרת רכבת כבדה בתוך הר הכרמל.

ראש העיר חתם עם שר האוצר כחלון על מגה תכנית שבמסגרתה הוא יאשר לממשלה להכפיל את כמות המסילות בעיר מ-2 ל-4, הוא יאשר מיזמי נדל"ן חדשים של אלפי יחידות דיור בעיר ובתמורה לכך- הממשלה תעביר את תוואי המסילות בחיפה לתעלה מקורה מתחת לפני הקרקע, לרווחת התושבים.

רבים מתושבי חיפה דורשים מראש העיר לבטל את התכנית הזאת ולאלץ את הממשלה לחצוב מנהרת רכבת בהר הכרמל. תושבים רבים אף הגישו עתירה לבג"ץ בנושא זה כשהם טוענים שמנהרה שכזאת תקצר את משך זמן הנסיעה ברכבת ב-50 דק' ותאפשר לרכבת ישראל להשתמש ברכבות מהירות.

בינתיים, ראש העיר איתן בדעתו לשקע את המסילות ולא להעבירן במנהרה בכרמל, אך לתושבי חיפה יש קלף מיקוח חזק בידם בדמות פתק ההצבעה בבחירות לראשות העירייה.


4. תכנית ראש הממשלה: מנהרת שידרה (תתל/65). עקיפת חוף הכרמל.

ראש הממשלה מתכנן להקים קו רכבת סופר-מהיר בין חיפה לת"א של רכבות במהירות של 250 קמ"ש.

מסילת החוף בחיפה מפריעה לתכניתו של ראש הממשלה כי תוואי המסילה העקום שם אינו מאפשר לרכבות סופר-מהירות לנסוע בה.

לכן, ראש הממשלה מתכנן בעתיד לחצוב בכרמל מנהרה ישרה באורך של 9.5 ק"מ שתקשר בין דרום חיפה לבין תחנת הרכבת לב המפרץ.

ראש הממשלה ושר התחבורה הסבירו בפירוט לתושבי חיפה שזאת התכנית הכי טובה בשבילם, למרות שבמבט ראשון נראה לתושבים שגורעים מהם תחנות לאורך חוף הכרמל.

לפי ההסבר, תושבי חיפה ייסעו משאר התחנות בעירם ברכבת פרברית איטית לתחנת לב המפרץ ומשם יטוסו לת"א במהירות שיא דרך מנהרת השידרה המתוכננת.

(תושבי חיפה רוצים שמסילת החוף המשוקעת המתוכננת תבוטל ובמקומה תיחצב בהר מנהרה עקומה ולא ישרה שתאפשר מס' תחנות רכבת ברחבי העיר חיפה במקום תחנות חוף הכרמל שיבוטלו, לפי דרישתם).





















































 

אבישי ק

New member
תושבי חיפה לא רוצים את הרכבת במנהרה כי זה יבטל תחנות

תושבי חיפה לא מעוניינים בחציבה של מנהרה שתעביר את הרכבת דרך הכרמל.
תחנת בת גלים, חוף הכרמל וחיפה מרכז הן תחנות חשובות לתושבי העיר ולכן אין מצב שהם בעד.
נכון שצריך מסילה עוקפת חיפה כמו מסילה עוקפת ת"א אבל זה משהוא אחר והמסילה צריכה להיות מחוץ לעיר ולא בתוכה.
השיקוע הוא מבורך ויפתח את העיר לים מה שבתל אביב וערים נוספות רואים כמובן.
 

משה12333

New member
לפי תכנית גלבהרט (תכנית שמוכרת גם ע"י הממשלה), המנהרה לא

תפגע בתחנת חוף הכרמל ובתחנת חיפה מרכז. המנהרה תיחצב בין שתי התחנות האלה שיישארו במקומן והרכבת תגיע אליהן על פני הקרקע, כפי שקורה היום.

לפי התכנית, התחנה היחידה שתבוטל היא תחנת בת-גלים. במקומה תיבנה תחנה חדשה בתוך המנהרה בסמוך למיקומה הנוכחי של התחנה הקיימת.

לגבי השיקוע, תושבי חיפה מתנגדים לתכנית השיקוע כי הם טוענים שהתוואי המשוקע עדיין ייצור חיץ בין חיפה לבין הים.

הם גם טוענים שהתוואי המשוקע נבנה על התוואי הנוכחי וכך המסילה תישאר לתמיד עם עיקול גדול שאינו מתאים יותר לרכבות מודרניות מהירות.

(זה בדיוק כמו קו הרכבת הנוכחי שבין ת"א לירושלים, שהתוואי המעוקל שלו גורם לרכבת להיות איטית ואינו מתאים יותר לרכבות מודרניות. לכן חצבו בשבילו בהרי ירושלים תוואי חדש מהיר במנהרות. תושבי חיפה כל הזמן מביאים את הקו המהיר לירושלים בתור דוגמא שתומכת בטיעוניהם).







 
התוכנית הזו, שחיפאים יזמו אותה, אכן מתאימה לחיפה

תוכנית מנהרת השדרה, שיזם אותה עו"ד מיישוב ליד נהריה שמטרתו לעקוף את חיפה, לא מתאימה לחיפה.
 

ש מים

New member
מאיפה לך?

לי לא ידוע על איזו אמירה כזו מצד "תושבי חיפה".
מאיפה האמירה הזו ומי הגוף שמבטא את עמדת תושבי חיפה בנושא?
 
תושבי חיפה רוצים להסיר את החיץ שמפריד בינם לבין הים, אבל

הם לא ממש רוצים שיבטלו להם את תחנת הרכבת הפופולרית ביותר בצפון המדינה, ואחת משלוש התחנות הפופולריות ביותר במדינה, מחוץ לתחנות תל אביב - תחנת חוף הכרמל.

תוכנית מנהרת השדרה שיזמו אותה תושבים שגרים צפונית לחיפה ולא בתוך חיפה, בראשות עו"ד דביר לנגר, הופכת את תחנת חוף הכרמל לתחנת קצה נידחת והתוכנית הזו מצפה שרוב תושבי חיפה יגיעו לתחנת לב המפרץ על מנת לנסוע דרומה.
התוכנית הזו גם לא ממש מתחשבת בתושבי הצפון שעובדים באזור מת"ם.

זו תוכנית עוקפת חיפה שבמקום לחזק את מעמדה כעיר מטרופולין בצפון המדינה, תחליש את מעמדה ותחזק את מגמת הפיכתה (והפיכת כל הצפון) לפריפריה של תל אביב.
 

אבישי ק

New member
בעתיד המסילה של החוף תהפוך לרכבת פנימית

בניגוד לת"א אם לא יסירו את המסילות לאורך החוף הן תוכל לשמש כרכבת פנימית להסעת המונים.
אני מאמין שיבוא יום וכמו בת"א הרכבת הכבדה תצא מתוך העיר.
כרגע מדובר בפרוייקט יקר מדי.
 

משה12333

New member
כמו בת"א, שבה המסילה הועברה אל תעלת האיילון שאף תיבנה לה

תיקרה בעתיד, כך גם בחיפה המסילה מתוכננת לעבור לתעלה מקורה.

בשונה מת"א, המסילה בחיפה לא ישרה. המסילה בחיפה נבנתה בתקופה שבה הרכבות היו איטיות ולאף אחד לא היה מספיק כסף כדי לחצוב מנהרה ישרה בכרמל.

הזמנים השתנו:

1. בקרוב תטוס בת"א רכבת מהירה בדרכה לירושלים. עידן הרכבות המהירות הגיע לישראל.

2. היום, חציבת מנהרה בכרמל היא משימה פשוטה. מנהרת יוקנעם נחצבה באפס זמן.

3. אם ראש הממשלה רוצה משהו, זה יבוצע. ראש הממשלה רוצה מנהרת שידרה ישרה בכרמל בשביל רכבת מהירה לת"א וכך יהיה (לגבי התוואי המשוקע או תוואי מנהרת גלבהרט, מדובר בהכרעה של תושבי חיפה על אופי הרכבת הפרוורית בעירם).

 

ש מים

New member
משה, פוסט מעניין מאוד.

תודה!
גם אני סבור שמנהרות (ובכלל, ניצול המרחב התת"ק) הן פתרון נהדר לרבות מבעיות התשתית ומצוקות הקרקע של מדינת ישראל. חבל מאוד שנזכרים בזה בשלב כ"כ מאוחר, אחרי שרבים מהנזקים (ע"ע כביש 6. בעיקר קטע 18) כבר נגרמו.

מעט הרחבת הידיעה: בראשית שנות ה-2000 הייתי מעורב ושייך לקבוצת אזרחית שנאבקה למינהור קטע 18 של כביש 6. הבאנו תסקירים, כולל חו"ד כלכלית, שהצדיקה את המינהור, אבל וועדות התכנון והממשלה (וחברת דרך ארץ, עם אהוד סביון בראשם) שללו והתנגדו בכל תוקף וסירבו להקשיב. למה? לדעתי הסיבה היתה משום שקבלת המסקנות היתה מחייבת תכנון (כולל סטטוטוריקה) חדש, שפירושו עיכוב הפתיחה. כלומר: השיקול היה רווח פוליטי לשר ורווח כלכלי לחברת דרך ארץ, לעומת רווח לכל המדינה...
).

באשר למינהרת רכבת כבדה בחיפה: בניגוד לדיעה שהובעה כאן (ש-"תושבי חיפה מתנגדים למינהור"), אני סבור שהרעיון רק יעשה מאוד טוב לחיפה! מינהור הרכבת הכבדה יסיר מטרדים ומגבלות עצומות מפיתוח איכותי של חיפה ובעיקר מניצול מיטבי של מיקומה, על חוף הים התיכון, תוך שילוב של האטרקציה (המדהימה) של הר וים. הפתרון התחבורתי לכלל הביקושים שבין פתח הכניסה (הצפוני) ליציאה (הדרומי) ייפתר באמצעות הרכבת הקלה. ובא לחיפה גואל (ולא גוראל...
)!
 
האם יש סימוכין לכך שמדובר ב"תוכנית ראש הממשלה"?

או שאולי לראש ממשלת ישראל קוראים עו"ד דביר לנגר?
 
למעלה