השאלה : איפה היה אלוהים בשואה ?

אור גינאל

Well-known member
השאלה : איפה היה אלוהים בשואה ? בכלל אינה השאלה הנכונה. גם השאלה איפה היה האדם בשואה ? אינה השאלה הנכונה.
בכל פעם שמשהו נורא קורה, במיוחד לחסרי ישע. מיד עולה השאלה - איפה היה אלוהים ?
כשדבר כזה קורה, מתחילים גם לצוץ ולהתעורר הספקות . איפה הוא ? איפה אלוהים ? למה הוא לא בא ועושה משהו ?
בצד אחד עומד המאמין ששטפו לו את המוח בגלל הדת שלו וחושב; הנה תכף אלוהים יבא ויציל אותנו,
ומהצד השני עומד האתאיסט זה שלא מאמין בשום דבר, מסתכל על המאמין ושואל אותו:- נו ,,, איפה האלוהים שלך ?
למה הוא לא בא להציל אותך ?
הסיבה לכך ששניהם כלכך אבודים ונבוכים היא, בגלל שהחיים לא עובדים כך .
שניהם שואלים את השאלה הלא הנכונה.
תשאל את עצמך, למה הדת שאתה הולך אחריה או הדת שאתה לא הולך אחריה, גורמת לך מלכתחילה לשאול שאלות מהסוג הזה,
כמו, איפה זה היה או איפה ההוא היה ?
למה אתה לא שואל את עצמך איפה *אתה* היית, בדיוק בזמן שאנשים חיים היו צריכים אותך? זאת השאלה הנכונה .
עוד הרבה לפני שאתה שואל, איפה היה אלוהים ?
אתה חלק מהחיים, אתה זה שאמור להגן על החיים, זה התפקיד שלך או לפחות חלק ממנו, זה לא התפקיד של אלוהים.
אם מישהו עושה משהו לא צודק - זה בגללנו, חד משמעית, נקודה.
זה כמו שחלק מתאי הגוף משמידים תאים אחרים ואלו שואלים את האדם; למה אתה לא בא לעזור לנו ?
למה ? עונה האדם לתאים, כי אני דואג להציל את עצמי, תעשו אתם את התפקיד שלכם .
במקום זה, תשאל את עצמך את השאלה הבאה :-למה אנשים טובים לא מעלים מתוכם אנשים טובים כמו שאנשים רעים עושים ?
[למעשה, אנשים רעים לא באמת מעלים אחד מתוכם, אנשים רעים דורכים אחד על השני,
כדי לעלות, גם על אנשים רעים אחרים, ואפילו על אנשים טובים ]
כלכך קל להכניע אנשים רעים או את הרוע, כל מה שהאנשים הטובים צריכים לעשות הוא -
להתארגן ולהעלות אחד מתוכם, זה הכל.
ולמה זה לא קורה ? זאת השאלה הנכונה שצריכה להישאל .
ולא השאלה "איפה היה אלוהים בשואה ?"
 
נערך לאחרונה ב:

AVIKO13

Well-known member
הבעייה שלפעמים הטוב שלי הוא לא הטוב שלך

נניח שאני הומוסקסואל ( לא באמת ..) ואתה מבקש להעלות אותי חזרה על פסים "חיוביים" ועושה לי טיפולי המרה
אתה בטוח שאתה טוב אני חושב שאתה מפלצת
מה זה טוב ?
להבטיח את טוהר הגזע שלנו ? למה זה רע ?
עבודה למיליוני גרמנים, למה זה רע ?
הגרמנים חשבו שהפיהרר טוב .

אתה מבין מה הבעייה ?
טוב במקום אחד זה רע במקום אחר
המילה הזו "טוב"
לא עובדת.
 

אור גינאל

Well-known member
הבעייה שלפעמים הטוב שלי הוא לא הטוב שלך

נניח שאני הומוסקסואל ( לא באמת ..) ואתה מבקש להעלות אותי חזרה על פסים "חיוביים" ועושה לי טיפולי המרה
אתה בטוח שאתה טוב אני חושב שאתה מפלצת
מה זה טוב ?
להבטיח את טוהר הגזע שלנו ? למה זה רע ?
עבודה למיליוני גרמנים, למה זה רע ?
הגרמנים חשבו שהפיהרר טוב .

אתה מבין מה הבעייה ?
טוב במקום אחד זה רע במקום אחר
המילה הזו "טוב"
לא עובדת.
טוב זה רק חלק מהתמונה הגדולה - יש טוב ויש אינטרס, יש כלל ויש פרט.
כשהטוב של הכלל מתנגש עם האינטרס של הפרט, מה שקובע זה הטוב של הכלל .
כשמישהו מתאהב בבחורה הדבר האחרון שהוא חושב עליו הוא טוהר הגזע, מכאן שלפיהרר היה אינטרס פרטי לפמפם את הרעיון הזה .
ופה הבעיה מתחילה .
 

1ספי11

Well-known member
טוב זה רק חלק מהתמונה הגדולה - יש טוב ויש אינטרס, יש כלל ויש פרט.
כשהטוב של הכלל מתנגש עם האינטרס של הפרט, מה שקובע זה הטוב של הכלל .
כשמישהו מתאהב בבחורה הדבר האחרון שהוא חושב עליו הוא טוהר הגזע, מכאן שלפיהרר היה אינטרס פרטי לפמפם את הרעיון הזה .
ופה הבעיה מתחילה .
ומה האינטרס של אלה שמפמפמים התבוללות?אתה מוצא הבדל?
מי קובע מהו האינטרס של הכלל ומתי גובר האינטרס של הכלל על האינטרס של הפרט?
 

אור גינאל

Well-known member
ומה האינטרס של אלה שמפמפמים התבוללות?אתה מוצא הבדל?
מי קובע מהו האינטרס של הכלל ומתי גובר האינטרס של הכלל על האינטרס של הפרט?
החשש מהתבוללות והחשש מעירוב הגזע, לא רק שיש שוני בניהם, ולא רק שיש הבדל בניהם, אלא הם שני דברים שסותרים אחד את השני לגמרי.
ייחוס יהודי לאימו לא יכול להיחשב כגזע. בדיוק ההפך, בכל העמים והשבטים שהיו בעבר תמיד יחסו לגבר את ראשות המשפחה, השבט, העם וכן הלאה ועל זה יצאו למלחמות.
חוק השבות לעומת זאת מתבסס על זהות יהודית ואני לא חושב שהיה איזה אינטרס אישי למישהו לחוקק חוק כזה. כי אם אין חוק כזה אין מה שיחבר בין ארץ ישראל ליהודים.
 

1ספי11

Well-known member
החשש מהתבוללות והחשש מעירוב הגזע, לא רק שיש שוני בניהם, ולא רק שיש הבדל בניהם, אלא הם שני דברים שסותרים אחד את השני לגמרי.
ייחוס יהודי לאימו לא יכול להיחשב כגזע. בדיוק ההפך, בכל העמים והשבטים שהיו בעבר תמיד יחסו לגבר את ראשות המשפחה, השבט, העם וכן הלאה ועל זה יצאו למלחמות.
חוק השבות לעומת זאת מתבסס על זהות יהודית ואני לא חושב שהיה איזה אינטרס אישי למישהו לחוקק חוק כזה. כי אם אין חוק כזה אין מה שיחבר בין ארץ ישראל ליהודים.
בכל מקרה,חשש מהתבוללות בנוסח הארי או בנוסח היהודי הן נובעים מאותו מקום. כל אלה שטוענים שהיהודים הם אחרים ובעלי נשמה לעומת הלא יהודים.
חוק השבות הוא אחר ומי שצריך חוק לחבר יהודים למדינה,מעיד שיש בעיה בקשר.
 
הבעייה שלפעמים הטוב שלי הוא לא הטוב שלך

נניח שאני הומוסקסואל ( לא באמת ..) ואתה מבקש להעלות אותי חזרה על פסים "חיוביים" ועושה לי טיפולי המרה
אתה בטוח שאתה טוב אני חושב שאתה מפלצת
מה זה טוב ?
להבטיח את טוהר הגזע שלנו ? למה זה רע ?
עבודה למיליוני גרמנים, למה זה רע ?
הגרמנים חשבו שהפיהרר טוב .

אתה מבין מה הבעייה ?
טוב במקום אחד זה רע במקום אחר
המילה הזו "טוב"
לא עובדת.
נכון שקשה להגדיר מה זה טוב ורע אבל קל להרגיש אם מתנתקים מהבניות חברתיות ומתחברים לעצמנו.
 

AVIKO13

Well-known member
נכון שקשה להגדיר מה זה טוב ורע אבל קל להרגיש אם מתנתקים מהבניות חברתיות ומתחברים לעצמנו.
אבל ה"עצמי" שלך כבר "התקלקל" ע"י הבניות חברתיות .

אמנם יש בנו טוב טבעי, בזה אני בטוח, הרי אילו לא היה, גם ההבנייה החברתית לא היתה נוצרת.
הבעייה שההבנייה החברתית לא נוצרה ביום אחד ולא ע"י אדם אחד .
 
אבל ה"עצמי" שלך כבר "התקלקל" ע"י הבניות חברתיות .

אמנם יש בנו טוב טבעי, בזה אני בטוח, הרי אילו לא היה, גם ההבנייה החברתית לא היתה נוצרת.
הבעייה שההבנייה החברתית לא נוצרה ביום אחד ולא ע"י אדם אחד .
ניתן לשקם את העצמי.

למשל אם עושים מדיטציה אתה מתחבר ואליו באופן אינטואיטיבי מרגיש מה רע ומה טוב.
 

Harrington

Well-known member
השאלה : איפה היה אלוהים בשואה ? בכלל אינה השאלה הנכונה.
לא מסכים איתך. כלומר מסכים שיש הרבה שאלות חשובות לשאול. אבל השאלה היכן היה אלוקים בשואה היא שאלה לגיטימית שאין כל סיבה לשלול אותה.

כמובן שהתשובה עליה מעט מורכבת, לא חד-משמעית (כמו ששום דבר בענייני אמונה אינו חד-משמעי פר הגדרה). אולי ארוכה. סביר שלא תתקבל על כולם. ועוד. אבל לגיטימי לחלוטין לשאול את השאלה ואין כל סיבה להתעלם מהדיון בה.
 

AVIKO13

Well-known member
לא מסכים איתך. כלומר מסכים שיש הרבה שאלות חשובות לשאול. אבל השאלה היכן היה אלוקים בשואה היא שאלה לגיטימית שאין כל סיבה לשלול אותה.

כמובן שהתשובה עליה מעט מורכבת, לא חד-משמעית (כמו ששום דבר בענייני אמונה אינו חד-משמעי פר הגדרה). אולי ארוכה. סביר שלא תתקבל על כולם. ועוד. אבל לגיטימי לחלוטין לשאול את השאלה ואין כל סיבה להתעלם מהדיון בה.
בהנחה שיש אלוהים
אין משמעות לשאלה היכן היה.

יש לשאלה לגיטימיות ומשמעות מנקודת ראותו של אדם ו/או עם אומלל וכואב שמחפשים תשובות
ואפשר בהחלט להבין את כאבו של השואל ברמה האנושית.

אבל הנחת היסוד היא הרי שאלוהים מצוי ופועל במימד אחר לחלוטין
ככל שהשואה טראגית ואיומה בעייני האדם צריך להבין שהאלוהים מצוי במימד שונה לחלוטין .

אם מחר אני אשפוך דלי של מים על קן נמלים ואיזושהי נמלה תשאל
איפה היה האלוהים שלי כששפכו לי דלי מים על הקן ?

המרחק ביננו לבין אלוהים גדול אינסופית מההבדל בינינו לנמלה.
 

אור גינאל

Well-known member
לא מסכים איתך. כלומר מסכים שיש הרבה שאלות חשובות לשאול. אבל השאלה היכן היה אלוקים בשואה היא שאלה לגיטימית שאין כל סיבה לשלול אותה.

כמובן שהתשובה עליה מעט מורכבת, לא חד-משמעית (כמו ששום דבר בענייני אמונה אינו חד-משמעי פר הגדרה). אולי ארוכה. סביר שלא תתקבל על כולם. ועוד. אבל לגיטימי לחלוטין לשאול את השאלה ואין כל סיבה להתעלם מהדיון בה.
זה קורה בגלל שאתה מנסה לתת תשובה לשאלה שנמצאת במערכת אחת בתשובה על שאלה שנמצאת במערכת אחרת לגמרי.
יש בעולם שלושה כוחות נפרדים, שמתנהלים בשלוש מערכות נפרדות ויש בניהם יחסי גומלין .

1. חוק הרצון הטיבעי .
2. חוק הבחירה חופשית - הכוח של האדם .
3. החוק של הבורא - כוח שיכול לשנות כל דבר.

1. חוק הרצון הטבעי רצונות שייכים למערכת של טוב ורע, זה חוק של ההרגשה של רצון בטוב או רצון ברע,
האחד מוביל לשני, זה חוק, כמו גלגל., ברצונות אין בחירה חופשית, האדם לא יכול שלא לרצות,
זה הכוח של הרצון הטיבעי .

2. בחירה חופשית שייכת למערכת של אמת ושקר, אם בני אדם מתנהגים לפי הבחירה החופשית, ההרגשות, ההבנה וההכרה של מה שנעשה איתנו,
היא זו שקובעת מנצחת ומתגברת על הרצון הטיבעי .
אין דרך להגיע לאמת משום שהיא יחסית, אבל מצד שני יש דרך להבחין בין אמת לשקר, בין מה שמסייע להתפתחות החיים לבין מה שמפריע ומונע את התפתחות החיים,
זה הכוח של הבחירה החופשית.

3. החוק של הבורא, מאז בריאת העולם, לא משתנה, יש יום יש לילה, וכן הלאה.

אם בני אדם לא חיים מתוך בחירה חופשית(2), מה שקובע לגביהם זה הרצונות, החוק של הרצון הטיבעי (1),
ואז קם אדם שאומר שהדם יותר חשוב מהכול. למה ? כי זה היה הרצון שלו.
היטלר בדק בארכיונים ואמר שכל מי שהסבא שלו היה יהודי, יילך למחנה ריכוז (בכלל לא עניינה אותו העובדה שיהודי מתייחס לאימא).
המשמעות של מה שהיטלר עשה היא, שהוא רצה למנוע מאישה להתחתן עם מי שהיא רוצה.
משמע שלילת הבחירה החופשית .
 

Harrington

Well-known member
זה קורה בגלל שאתה מנסה לתת תשובה לשאלה שנמצאת במערכת אחת בתשובה על שאלה שנמצאת במערכת אחרת לגמרי.
בהחלט יתכן, אבל גם זאת תשובה :).
הוא שאמרתי למעלה, התשובה מורכבת. או ליתר דיוק, הדיון בתשובה הוא דיון מורכב. אבל לעניות דעתי לא די בכך כדי להתחמק מעצם הדיון עצמו. אם -כפי שכתבתי במקום אחר לשאלתך זו- השאלה נשאלת בכנות ולא מתוך התרסה, היא בעיני לפחות בהחלט מצדיקה ומצריכה דיון ענייני ומעמיק (ראיתי שהרחבת אך כרגע אינני יכול לקרוא או להגיב בהרחבה, מכין הרצאה בנושא השואה לבני נוער שאני צריך לשאת עוד מעט).
 

d70

Active member
השאלה : איפה היה אלוהים בשואה ? בכלל אינה השאלה הנכונה. גם השאלה איפה היה האדם בשואה ? אינה השאלה הנכונה.
בכל פעם שמשהו נורא קורה, במיוחד לחסרי ישע. מיד עולה השאלה - איפה היה אלוהים ?
כשדבר כזה קורה, מתחילים גם לצוץ ולהתעורר הספקות . איפה הוא ? איפה אלוהים ? למה הוא לא בא ועושה משהו ?
בצד אחד עומד המאמין ששטפו לו את המוח בגלל הדת שלו וחושב; הנה תכף אלוהים יבא ויציל אותנו,
ומהצד השני עומד האתאיסט זה שלא מאמין בשום דבר, מסתכל על המאמין ושואל אותו:- נו ,,, איפה האלוהים שלך ?
למה הוא לא בא להציל אותך ?
הסיבה לכך ששניהם כלכך אבודים ונבוכים היא, בגלל שהחיים לא עובדים כך .
שניהם שואלים את השאלה הלא הנכונה.
תשאל את עצמך, למה הדת שאתה הולך אחריה או הדת שאתה לא הולך אחריה, גורמת לך מלכתחילה לשאול שאלות מהסוג הזה,
כמו, איפה זה היה או איפה ההוא היה ?
למה אתה לא שואל את עצמך איפה *אתה* היית, בדיוק בזמן שאנשים חיים היו צריכים אותך? זאת השאלה הנכונה .
עוד הרבה לפני שאתה שואל, איפה היה אלוהים ?
אתה חלק מהחיים, אתה זה שאמור להגן על החיים, זה התפקיד שלך או לפחות חלק ממנו, זה לא התפקיד של אלוהים.
אם מישהו עושה משהו לא צודק - זה בגללנו, חד משמעית, נקודה.
זה כמו שחלק מתאי הגוף משמידים תאים אחרים ואלו שואלים את האדם; למה אתה לא בא לעזור לנו ?
למה ? עונה האדם לתאים, כי אני דואג להציל את עצמי, תעשו אתם את התפקיד שלכם .
במקום זה, תשאל את עצמך את השאלה הבאה :-למה אנשים טובים לא מעלים מתוכם אנשים טובים כמו שאנשים רעים עושים ?
[למעשה, אנשים רעים לא באמת מעלים אחד מתוכם, אנשים רעים דורכים אחד על השני,
כדי לעלות, גם על אנשים רעים אחרים, ואפילו על אנשים טובים ]
כלכך קל להכניע אנשים רעים או את הרוע, כל מה שהאנשים הטובים צריכים לעשות הוא -
להתארגן ולהעלות אחד מתוכם, זה הכל.
ולמה זה לא קורה ? זאת השאלה הנכונה שצריכה להישאל .
ולא השאלה "איפה היה אלוהים בשואה ?"
בקיצור? כמו ביבי.

כל ההצלחות הם "ניסים" של ה' -הישות הדמיונית.
כל הפאדיחות מגלגלים על מישהו אחר.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
את זה הוא אמר לך בעצמו, או שאתה החלטת מה הוא כן או לא עושה בעולמו?
הוא לא צריך להגיד, ההסבר הדבילי של להעניש אותנו לא מתקבל על הדעת!
או ההסבר שאחרת לא היינו מקימים את הארץ, גם לא מתקבל על הדעת במחיר כזה כבד!
 
למעלה