השאלות שלי למיכל

Simple Finance

New member
השאלות שלי למיכל

1. מה המינון הנכון לדעתך של התקציב שיש להפנות לשיווק ומכירות? האם זה תלוי בתחום? האם ואיך זה נגזר מגודל העסק והשלב שבו הוא נמצא?
2. מהם היתרונות והחסרונות (מבחינת התוצאה, לא ההוצאה) של העסקת עובד שיהיה אחראי לשיווק ומכירות למול שכירת שירותי ייעוץ חיצוניים (פרילנסר/חברה)?
 

shargil

New member
שאלה 1 - מה המינון הנכון

זו רק שאלת השאלות.

תשובתי נחלקת כך -
ראשית כדאי להקציב, כמעט בכל עסק, כ-10% מהמחזור (לא מהרווח) להשקעה בשיווק העסק.

שנית - אם לא תהיה השקעה בשיווק לא יהיו מכירות חדשות. בוא נסביר את זה שנייה.
נניח שיש לך חנות ברחוב.
מה תפקיד השיווק? להחליט איזה מוצרים נמכרים בחנות. להחליט באיזה רחוב תהיה החנות. לקבוע את המחירים בחנות. לקבוע איך יקראו לחנות. מי הלקוחות שמתאימים לה. איך יראה השלט של החנות. וכרטיס הביקור וכו'.
ואז השיווק יפרסם לתושבים באזור שיש חנות כזו, שידעו ויבואו לראות ולקנות.
השיווק צריך להחליט איפה מפרסמים? בשילוט חוצות? על לוחות מודעות? בפלאיירים בתיבות הדואר? במקומון?
מה יירשם במודעה? האם תהיה הטבה למי שמבקר בעקבות המודעה?
כל השאלות האלו הן שאלות שיווקיות, חלק אסטרטגיות. שאלות עסקיות ממש. אבל הן באחריות השיווק. כי השיווק הוא הגורם שאחראי להכיר את הלקוחות ואת הצרכים של הלקוחות, ולמצוא את המענה ההולם לצורך. אם יש לך מענה טוב לצורך של הלקוחות הם יבואו וישלמו ללא ויכוח.

ומה תפקיד המכירות? איש המכירות יהיה בתוך החנות, ויתאמץ להפוך כל לקוח שרגלו דרכה תוך החנות, ללקוח משלם.
מתוקף תפקידו זה, הוא יכול ביחד עם השיווק לסדר את המוצרים בחנות, באופן שיגביר את המכירות.
הוא יכול לקבל מהבעלים את גבולות הגיזרה שלו, ובתוכן לתת הנחה, אם הוא רואה שהלקוח צריך עוד ''קוואצ'''

בקיצור, מה אני אומרת?
אם לא תשקיע בשיווק, את כל מה שהזכרתי למעלה, בכלל לא תהיה מכירה. האנשים לא יבואו לחנות, ולכן לא יהיה מי שיכניס כסף לעסק.
אין מצב שעסק לא משקיע בשיווק, כבר מהרגע הראשון.
בלי שיווק, לא יהיו לקוחות חדשים!!

ו... שוב, חשוב לשים לב, שחלק מהשיווק לא עולה כסף, אלא דורש בעצם חשיבה על מהות העסק (כל התשובות לשאלות : מי הלקוח, מה הוא צריך, כמה הוא מוכן/יכול לשלם וכו')


אה, רגע, התשובה על 10% לא מספיקה.
בעצם, מה שאני תמיד אומרת שצריך להשקיע בערך 30% מהמשאבים של העסק בשיווק.
מה הם המשאבים? כסף, זמן ואנרגיה.
על הכסף דיברנו. זמן... חשוב מאד להשקיע. להשקיע בחשיבה. להשקיע בכתיבה (בלוג), להשקיע במפגשי נטוורקינג. להשקיע במפגשים אחד על אחד עם אנשים שיכולים לעזור בכל עניין, ולעשות שיתופי פעולה.
ואנרגיה - זו האנרגיה של בעל העסק. זה אולי המשאב הכי רגיש בתחום של עסקים קטנים. וגם אותו צריך לנהל.

בתוך ה-30% הללו, אפשר לשחק. להקטין את החלק של הכסף, לטובת החלק של השקעת הזמן
הכל לפי העיסוק, ולפי בעל העסק.
 

shargil

New member
יתרונות חסרונות של העסקת עובד חיצוני

המממ...
אנחנו בעלי העסקים העצמאיים לא אוהבים שקוראים לנו עסק קטן, לא כל שכן, עסק זעיר
אבל במקרה של התשובה הזו, אני חושבת דווקא שחשוב להתייחס לעסק הזעיר
אני מעדיפה לקרוא לו One Man Biz

One Man Biz הוא אדם שהינו בעל עסק עצמאי. הוא לא מעסיק עובדים. הוא עושה הכל לבד בעסק. גביה, מכירה, הנח'ש, שיווק, שירות, וגם ניקיון ותחזוקה...

הוא ה-one man show בעסק שלו.
אני זה העסק והעסק זה אני. אחד המאפיינים של עסק כזה, שהשם הפרטי ושם המשפחה של בעל העסק, הם גם המותג.

בעסק כזה, אין עובד שיווק חיצוני. זה ברור מתוקף ההגדרה.
אבל האמת שגם לא צריך ולא נכון.
אם המותג זה בעל העסק.
אף אחד אחר לא יכול לכתוב כתיבה שיווקית במקומו (לטעמי האישי) כי השפה של כל אחד מאיתנו היא ייחודית.
אף אחד אחר לא יכול להצטלם לסרטון הוידיאו, הלקוח צריך לראות אותנו בפריים (frame)
אף אחד אחר לא יכול לתת את השירות כמונו
(כשאני הולכת למספרה של מעצב שיער יוקרתי ונחשב בתל אביב, אני מוכנה שמישהו אחר יחפוף לי את השיער, אבל רק המעצב בכבודו ובעצמו יחזיק את המספריים)

ולכן, אני חושבת ש-One Man Biz גם צריך לעשות את שיחת המכירה
אני כן חושבת למשל, שניתן לקחת שירות טלמרקטינג/טלמיטינג.
להכשיר מישהו לעשות במקומנו את השיחות הטלפוניות הראשונות לתיאום פגישה
אבל אנחנו חייבים להיות אלו שהולכים לפגישה עם הלקוח, מוציאים את הצעת המחיר, ומבצעים בעצמנו את הסגירה.
אנחנו יכולים להיעזר גם במישהו שיתאם עבורנו פגישות, ינהל עבורנו את היומן. זה למשל דבר שיכול להיות מאד אפקטיבי (בעיקר לאנשים מבולגנים)
בקיצור, אפשר להוציא החוצה דברים אדמיניסטרטיביים.

תראה, One Man Biz אחד היתרונות הגדולים שלו, זה היחס האישי. אין מצב שמישהו אחר ''יגע'' בלקוח במקומנו. זה כל היופי
זה כל הייחוד. זה הייתרון שלנו אל מול המתחרים הגדולים.

ולכן, לטעמי בהגדרה בעסק הזעיר אין להוציא החוצה את תהליכי השיווק, שהם כה אסטרטגיים לעסק.

ואגב, בתשובה הקודמת כבר הפרדתי בין השיווק למכירות, לכן אתה יכול להבין מדוע כאן אני מתייחסת ספציפית לשיווק.

כל הפעולות השיווקיות שנדרשות מבעל העסק הן בעיקר גזלנים של זמן.
יש המון בעלי עסקים שאומרים שהם לא יודעים. שהם לא טובים בשיווק. שהם לא יודעים לכתוב וכו'.
זה לא נכון. כל אחד מהם יודע להמליץ יופי על מישהו אחר, או לשווק יופי מוצר של מישהו אחר, רק כשזה מגיע אליהם הם נתקעים
לכן, היכולת קיימת.
הסוגייה היא הרצון, האנרגיה והזמן
ואני מאמינה שההשקעה הזו היא הכרחית ומשתלמת.

ומכאן, שבאמת בתהליכי הייעוץ שאני עושה עם לקוחותי, אני מלווה אותם - שלא יהיו לבד בעסק שלהם
ואני מכשירה אותם, מלמדת, מסבירה, נותנת חכה, כדי שהם ידעו לעשות הכל לבד.
זה חשוב לדעת לעשות הכל לבד בעסק.
ואז, כשהעסק גדל, אפשר אט אט להאציל סמכויות לעובדים /לספקים
אבל בשלב הזה בעל העסק כבר יודע מה לדרוש, כי הוא עשה זאת בעצמו לפני כן.

 

shargil

New member
מה אפשר ללמוד מהגדולים?

כמי שעבדה בקונצרן ענק ובינלאומי
שהוא בעצמו סוג של בית ספר לשיווק (...
)
אני נוהגת לומר שאחד הדברים שמאפיינים אותי כבעלת עסק, הוא היכולת להסתכל על שיווק המותגים הגדולים, ולהשליך מהם את מה שרלוונטי אלינו, בעלי העסקים הקטנים.

הנה דוגמה

מה אפשר להוציא החוצה לעובד או לחב' אאוטסורס ומה לא.
בוא נסתכל על יצרני מוצרי הצריכה, והמותגים בתחום זה.
מה הם הוציאו החוצה לאאוטסורס?
קווי הייצור
מחסנים
הובלה (לוגיסטיקה)
שירותי ניקיון
הסעדת עובדים
גיוס עובדים
רווחת עובדים

אבל אחד הדברים הראשונים שלא יוצאים החוצה לעולם זה השיווק. למה?
כי המותג יש לו מוניטין.
ואת המותג מנהל השיווק.
זה אחד הנכסים הכי יקרים שיש לעסק.
זו הליבה של העסק.
בלי זה, אין לעסק זכות קיום.

אם כן, גם אדם שלמד דיקור סיני, ורואה את הייעוד שלו בחיים - הקלת כאבים לאנשים סובלים באמצעות ריפוי אלטרנטיבי
גם אדם שכזה, צריך להבין, ברגע שהוא פתח עסק עצמאי, וברגע שהוא בחר לנהל אותו לבד, ולא להיות למשל שכיר של קופת חולים
שהשיווק זו המשימה שלו!!

אבל

במה שאנחנו לא טובים, כדאי תמיד לקחת יועץ.
אדם שבחר להיעזר ביועץ, סיכוייו להשתפר ולהצליח עולים פי 4 !! זה בדוק מחקרית וזה המון.
אם אנחנו מבינים שאנחנו חייבים לעשות משהו בעסק, ואנחנו צריכים בו עזרה, קחו עזרה
שלמו עליה במיטב כספכם
זה לעתים מה שיכריע את עתיד העסק שלכם.

בהצלחה
 
הוצאת חלק מפעולות השיווק לידי חברה חיצונית

הי מיכל,
שאפו על נוכחותך המרתקת והמעשירה בפורום, ונקודתית על התשובה שלך לגולש, שלדעתי נכונה ביותר.
עסקים קטנים וזעירים, סליחה: One Man Biz
נמנעים מפעולות שיווקיות רבות וחשובות, כמו קידום עצמי ברשת, פנייה טלפונית ללקוחות אפשריים חדשים, וכו.
כבעל חברה לתיאום פגישות לעסקים קטנים ו- One Man Biz אני נתקל כל יום בתופעה (מוזרה קצת) של חוסר מודעות של בעלי עסקים אלו לקיום בכלל של שירותים כגון תיאום פגישות לעסקים קטנים ( טלמיטינג ), וחבל!
עסקים רבים יכולים להיעזר בשירות חיצוני לקידום העסק שלהם, בעלות-תועלת גבוהה, ומבלי להיכנס ל"הרפתקה" ארוכת טווח ולהוצאות כספיות ניכרות.
מצפה להארותייך החשובות הבאות!
 
למעלה