"השבח לטבע על אי החברתיות, על היוהרה, הקנאה

"השבח לטבע על אי החברתיות, על היוהרה, הקנאה

והתחרותיות, על רדיפת הממון והשליטה שאינה יודעת שובע! שכן בלעדיהן היו כל התכונות הטבעיות הנפלאות מקרטעות לנצח בלתי מפותחות" (ע. קאנט, ממאר שני מתוך הספר: "מהי נאורות, מאמרים פוליטיים", תרגום: יפתח הלרמן-כרמל, עריכה מדעית והקדמות: ד"ר פיני איפרגן, רסלינג) . טענה מאוד תמוהה כשלעצמה, אבל למען גילוי נאות יש כמובן לקרוא את הפיסקה שקדמה לה: קאנט טוען שהאדם הוא יצור חברתי וחברותי, זהו טבעו, אבל בד בבד הוא גם יצור אנטי-חברתי וגם זהו טבעו. כלומר לאדם, עפ"י קאנט, ישנה נטייה להשתתף בחברה, להיות מעורה בחברה, להיות קומניקטיבי. נטייתו הטבעית היא להתפתח חברתית ועימה הוא מרגיש טוב יותר ויותר אדם, אבל בד בבד לצד נטיה זו, הוא נוטה גם להיות אנטי-חברתי, מתנגד לחברה ומאיים לפרקה, יש לו נטייה להתבודד, להתייחד עם עצמו ולהתנגד לאחרים. נטייה זו, טוען קאנט, היא זו שמוציאה אותו מעצלנותו, היא זו המפתחת אותו. הסוליסטיות שבו, הביקורתיות שבו כלפי החברה (שחלק נכבד ממנו כן מעוניין להתמזג ולהסכים עימה) היא זו המעירה את כוחותיו: התחרותיות שבו, היוהרה שבו, רדיפת הכבוד שבו, רדיפת ההצלחה וההון שבו כל אלו מעוררים אותו מאותה שינה פסטורלית של בהמה. האנטיות החברתית, לטענת קאנט, אינה אהודה עלינו ואנחנו מרגישים רגשי אשם בעודנו מרגישים כה שונאי-חברה (בד בבד גם אוהבי חברה: דיכוטומיה גמורה ורגשות מעורבים) אבל אילולא האנטי-חברתיות הזו שיש בנו, לעולם היינו בעלי מזג טוב כמו הכבשים והיינו שוקעים בחיים נינוחים, פסטוראליים, ולא היינו זוכים למעמד קיומי גבוה יותר מזה של בהמת הבית ולכן קאנט משבח את האנטי-חברתיות שיש בנו, את היוהרה, האנוכיות, רדיפת הממון והכבוד , כי אלו מוציאים אותנו מהבהמיות שלנו, לאנושיות שלנו. האדם רוצה הרמוניה, טוען קאנט, אך הטבע יודע יפה מאוד מה נחוץ לו לאדם כדי שיתפתח: חילוקי דעות. האמנם? זהו? אנו נבדלים מהחיה בגין תכונות שליליות אלו, או שמא יש כאן משהו נוסף? אני טוענת למשהו נוסף. אבל אחזיק את המשהו נוסף אצלי בינתיים. מעבר לזה: זהו? האדם נועד לעולם לא לנוח על זרי דפנה? לעולם לא להנות מחיים פסטוראליים ונינוחים? לעולם לא לרוות עדנה? לעולם לא להיות שבע רצון?
 
השבח לטבע על אי-החברתיות- בהיבט שונה

חילוקי-דעות/ ויכוחים, הם גורם משמעותי להתפתחות, חברתית כמו גם אישית- בהנחה שהחלוקים בדעותיהם מנהלים דיאלוג (ויכוח ברוח הבובריאנית), שיש בכוחו להפרות את שני הצדדים ולאפשר להם ראייה של הדברים בספקטרום רחב יותר. במקרים שכאלה, עמדה X ועמדה Y עשויים להוליד עמדה Z. במקרה כזה ניתן לדבר על התפתחות- בין אם במישור החברתי ובין אם במישור האישי (בהנחה שלעולם אין עמדה שהיא בגדר 'אמת' או 'שקר' אבסולוטיים). מבחינה זו, מידת ה'אנטי-חברתיות' באה לידי ביטוי כנון-קונפורמיסטיות או אינדיוידואליזם. חילוקי-הדעות הן על בסיס ערכי-אידאי ומטרת ה'מלחמה' למענם, היא להביא לשיפור, על בסיס אמונה אמיתית וכנה באותם הערכים/ אידאות. שונה הדבר, לדעתי, כאשר גורמי המוטיבציה ל'מלחמה' שכזאת הם רדיפת כבוד, שררה, קנאה או יוהרה. הללו, לטעמי, אינן מידות ראויות לשבח, ובודאי לא להתפארות כי בגינן 'מותר האדם מן הבהמה' (יתכן והולמים כאן דוקא דברי קהלת על-כך ש: "מותר האדם מן הבהמה אַיִן"). 'אידאות' שאלו הם גורמי המוטיבציה למלחמה עליהן, הן אידאות שקריות, המשמשות אך ורק כמכשיר לשם השגת הכבוד, השררה, הגאווה או ההון. מלחמות שאלו הן גורמי המוטיבציה להן, מביאות להרבה מאד תוצאות שהן רעות חולות מהבחינה החברתית- התפתחות חברתית חיובית אינה אחת מהן, לטעמי. אם כן, אינני מצטרפת לברכתו של קאנט על תכונות אנוש אלו. יחד עם זאת, אני מברכת את האדם על הנון-קונפורמיסטיות והאינדיוידואליזם שבו, המדרבנות אותו להלחם על הערכים והאידיאות בהם הוא מאמין, גם במחיר אי-הנוחות שבהמצאות מחוץ לעדר. ובהקשר ה'אנטי-חברתיות', אך בהיבט שונה- ההעזה שלא להימנות עם העדר, במטרה לשחרור עצמי- להיות מקסימום עצמך, אצטט את דבריו של ניטשה: "מהו הדבר הכופה על יחיד... חשיבה ועשיה עדרית והימנעות מחברת עצמו? על-פי רוב זוהי נוחות, התמד... אדם שאינו חפץ להימנות עם ההמון, עליו לחדול מלהרגיש עצמו בנוח; שילך אחר מצפונו, הקורא לו: הייה אתה עצמך!..." (ניטשה, "מסות על חינוך לתרבות"). שבת נעימה, גילת
 
למעלה