השגחה פרטית

אזמרה

New member
כ ע ס../images/Emo88.gif

הכעס הוא מידה רעה: וכאשר הגרב מחלי הגוף, כן הכעס מחלי הנפש. ואמרו רבותינו: כל הכועס כל מיני גיהנום שולטים בו, שנאמר: "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך" (קהלת יא, י), ואין רעה אלא גיהנום, שנאמר: "כל פעל ה’ למענהו וגם רשע ליום רעה" (משלי טז ד), ולא עוד, אלא שהתחתוניות שולטות בו, שנאמר: "ונתן ה’ לך שם לב רגז וכליון עינים ודאבון נפש" (דברים כח, סה), אי זה דבר שמכלה את העינים ומדאיב את הנפש? הוי אומר: אלו התחתוניות (נדרים כב ע"א) ועוד אמרו רבותינו: כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו, שנאמר: "רשע כגובה אפו בל דרוש אין אלהים כל מזימותיו" (תהילים י ד), ואף משכח תלמודו ומוסיף טיפשות, שנאמר: "כי כעס בחיק כסילים ינוח" (קהלת ז ט), וכתיב: "וכסיל יפרוש איולת" (משלי יג טז) ובידוע שעונותיו מרובים מזכויותיו, שנאמר (שם כט, כב): "ובעל חמה רב פשע" (נדרים כב ע"ב), ועונשו גדול מאוד שנאמר: "גדל חמה נושא עונש" (משלי יט, יט). ואתה רואה, רוב בני אדם, כשהם כועסים ומתחזקים בכעסם, אינם משימים ליבם על מה שעושים ברוב הכעס, ועושים הרבה ענינים בכעסם, מה שלא היו עושים בלא הכעס – כי הכעס מוציא שכלו של אדם מקרבו, עד שמרבה דברי הכעס ונכנס במחלוקת וקנטורים. לכן אי אפשר שינצל הכעסן מחטאים גדולים וכן אמר אליהו לרב יהודה, לא תרתח ולא תחטא (ברכות כט ע"ב לוקט אורחות צדיקים). חז"ל אומרים כל מי שכועס אם חכם חכמתו מסתלקת ממנו אם הוא נביא נבואתו מסתלקת ממנו כן כשמשה רבנו קצף וקרא לבני ישראל שימעו נא המורים חכמתי הסתלקה ומי שלימד את העם הילכות הגאלת כלים אחרי שניצחו במלחמה זה אלעזר הכהן ולא משה רבנו. וכתיב: "ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חוקת התורה" (שם שם , כא) מלמד, שנשתכחה הלכה ממשה (ספרי מטות לא, כא). ועתה הבן: אם כך הגיע למשה רבנו, עליו השלום, שהיה אב לחכמים מה יגיע לכסילים הכועסים?! ולכם אמר שלמה: "אל תיבהל ברוחך לכעוס" (קהלת ז, ט). ידוע חומרת הכעס, כמה החמירו בש"ס ובזוהר הקדוש ובכתבי האר"י ז"ל תסמר שערת אנוש. ולפי חומר שבו, האיש החפץ חיים ויש לו טבע ומידת הכעס, לו בכח יגבר ברוב עוז ותעצומות, לגדור בעצמו גדרים וסיגים למשוך עצמו ולהציל.
 

אזמרה

New member
השגחה פרטית

אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה' הכלל, שזהו עיקר השלמות – להיות תמיד בשמחה, ולהחיות את עצמו עם מה שיכול אפילו עם נקודה קטנה מנקודת יהדותו, ולא יפול בדעתו כלל, כי עדיין חשוב הוא אצלו יתברך מאוד מאוד , וזה עיקר שלמות האמונה הקדושה – להאמין בו יתברך בתמימות ובפשיטות, ולקיים את התורה והמצוות בלי שום חכמות וחקירות סרק כי לגדולתו אין חקר. השם יתברך יזכנו לגלות את האמונה הקדושה לכל באי עולם, שיקויים מהרה (צפניה ג'): "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם השם לעבדו שכם אחד, וביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד", אמן ואמן! (מקור השמחה). מעבר לאמונה ולביטחון שכל רחמנא דעביד לטבא דעביד צריכים אנו להבין שהכל הכל אפילו עלה שנושר מן העץ זה השגחה פרטית ולכל דבר יש סיבה וניסתרות לה' אלוקנו והניגלות לנו.
 

אזמרה

New member
"על מישכבי בלילות ביקשתי ../images/Emo41.gif

אומר שלמה המלך "על מישכבי בלילות ביקשתי את שאהבה נפשי ביקשתי ולא מצאתיה אקומה נא ואסובבה בעיר בשווקים וברחובות אבקשה את שאהבה נפשי ביקשתי ולא מצאתיו" אנשים לא שקטים ומחפשים סיפוק ותכלית ולא מוצאים מסתובבים בשווקים וברחובות הולכים לכל מיני פאבים ודיסקוטקים, מחפשים עוד ועוד ריגושים מתחתנים עים נשים ומסתכלים על נשים אחרות הנפש שלהם אינה רגועה ומסופקת לכן אומר שלמה המלך "ביקשתי ולא מצאתיו" כי הנפש לא באה לידי סיפוק מהנאות גשמיות ואדרבה ככל שהאדם יחפש הנאות גשמיות הוא ימאס בהם וירצה עוד כי יצר התאות אינו ניגמר לעולם ובמיוחד שאין אדם מת וחצי תאותו בידו. הנפש תהיה מסופקת רק מדברים רוחנים כמו תורה ומיצוות, וזה מה שיביא לה את סיפוקה. האדם חושב וניראה לו לעין שע"י תאוות גשמיות המצב הנפשי שלו יהיה שליו ורגוע אך טעות גדולה בידיו כי אינו יודע מה זה נפש, לכן אדם שרוצה לשנות את דרכו הרעה וחוזר בתשובה אינו חש בסיפוק הנפשי מיד כי עליו לגרד את כל הקליפות שנוצרו מהעבירות שמלפפות את נישמתו ואחרי תקופה קצרה שאמורה להיות קצת קשה לחוזר בתשובה הן מבחינת שינוי הרגלים, מישפחה וסביבתו בעל התשובה ירגיש ויטעם את טעם החיים שנאמר "הדבקים בה’ אלוקיכם חיים כולכם היום" כאשר יבין בעל התשובה את שכרם של המיצוות ואת גדולת הבורא הוא יעבוד את "ה’" בשמחה שנאמר (קהלת ח-א) "חכמת אדם תאיר פניו", (ועוד בתהילים צז-יא) "לישרי לב שימחה", (ובתהילים ק-ב) "עבדו את ה’ בשימחה בואו לפניו ברננה" וכשאדם מעריך ויודע מה הוא סוחב על גבו הוא אינו בונה על העולם הזה שניקרא עולם השקר אלא הוא בונה על עולם האמת שהוא עולם ניצחי. ומה זה יסורין בעולם של שקר ומוגבל שזה העולם הזה מול שכר אין סופי של מיצוות בעולם הבא וכשילמד ויאמין בצידקת דרכו עד שיגיע למעמד של ידיעת ה’ שנאמר "וידעת היום כי ה’ היו האלוהים בשמים" ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד" ועוד נאמר "אתה הראתה לדעת כי ה’ הוא האלקים ואין עוד מלבדו וכו’", ואז יגיע לדרגת "שחולת אהבה אני" לכן ראשית עבודת ה’ זו היראה שאדם ידע שיש שכר ויש עונש יש דין ויש דיין שיכנס בו מידת הפחד מרוממותו יתברך כי ע"י שער היראה אפשר להיכנס לאהבת ה’ טהורה, שנאמר "עתה ישראל מה ה’ שואל מעימך אים ליראה את ה’ ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו", כלומר קודם מתחיל ביראה ואח"כ היראה מובילה לאהבה אמיתית וכדי לחזור בתשובה ולישבור את הקושי של ההתחלה צריכים יראת החטא מכריחה את היהודי לישבור את היצר ולחזור לאבינו שבשמים. ואחרי שהוא מגרד את כל הקליפות ע"י לימוד תורה ומואס בחומר ואותה התלהבות שהיה לו בחומר הוא משקיע בקדושה שנאמר "אם תחפשנה ככסף וכמטמונים אז תמצא יראת ה’", וזה מה שמתיכוין הפסוק "טעמו וראו כי טוב ה’".
 

אזמרה

New member
אים בחוקותי ../images/Emo63.gifתלכו

"אם בחוקותי תלכו’’ (כו-ג) קשה מה המשמעות "תלכו"? ואפשר לומר שידוע ההפרש בין אדם לבהמה, האדם לא נולד שלם, כשנולד לא ידע לאכול, ולא לדבר, ולא להתהלך, ולאט לאט מתפתח עד שמגיע לשלמותו, מה שאין כן הבהמה, שור בן יומו קרוי שור ללמד אותנו כי הבהמה לא נולדה להשתלמות, איך שהיא ביום לידתה כך נשארת עד יום מותה, ואין לה השתלמות עצמית, מה שאין כן האדם נולד להגיע לשלמות, וכל יום ויום הולך ומוסיף, לכן ביארו המפרשים שהבהמה עיניה למטה, היות שאין לה כל השתלמות עליונה ורוחנית, וכל שאיפתה רק למטה לאכול ולאכול, לכן עיניה למטה בארץ כי משם היא נזונית, מה שאין כן האדם עיניו למעלה והולך בקומה זקופה, ומסתכל בעליונים שמימיים ולא ארציים. וזהו "אם בחוקותי תלכו" כלומר, האדם נוצר ללכת ולא לעמוד במצב אחד, כי אם להוסיף ולהתקדם, ישנם בני אד הולכים ומתקדמים, אבל רק בענינים גשמיים בעניני עולם הזה והם דומים לבהמה,מה שאין כן האדם השלם, הולך ומתקדם בענינים רוחניים, כי עיקר יצירתו היא להתקדם ברוחניות. כדכתיב "אם בחוקותי תלכו", כלומר, כל אדם צריך ללכת ולא לעמוד, ובאיזה ענינים ללכת ולהתקדם בעניינים רוחניים, וזה אומרו "אם בחוקותי תלכו. ועל פי זה נראה בס"ד לבאר מאמר רבותינו בסוף מסכת נדה ומסכת מגילה תנא דבי אליהו, כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא, שנאמר "הליכות עולם לו" אל תקרי הליכות אלא הלכות. וצריך להבין אם כן למה כתב הנביא "הליכות" יכתוב הלכות? אלא בא ללמדנו, שלא מספיק לקיים הלכות אלא צריך גם "הליכות" כלומר, שתמיד יהיה במצב של הליכה, ולא יעמוד במקום אחד, ועוד נראה לי לבאר שבא ללמדנו כי גם על ההליכה מקבלים שכר, על דרך שביאר מורי רבינו עזרא עטייה ע"ה על הפסוק (איוב ל"ד י"א) "כי פועל אדם ישלם לו, וכאורח איש ימציאנו", כלומר, לעתיד לבוא ישלמו על הפעולות הטובות שעשה כל אחד, ולבסוף יתנו לו גם אל "אורח איש", כלומר על ההליכות שהלך אדם בעשותו את המצות ולזה אמר "וכאורח איש ימציאנו (קול יהודה).
 
למעלה