השדרוג של כבישים 431,44, 40 בשנים הקרובות והחיבורים החדשים

משה12333

New member
השדרוג של כבישים 431,44, 40 בשנים הקרובות והחיבורים החדשים

שיהיו ביניהם. כל הכבוד לשר כץ.

עד שנת 2020 משרד התחבורה יבצע את הפרוייקטים הבאים בשלושת הכבישים:

1. כביש 200:

כביש חדש שייסלל במסגרת תמ"א 47 כי הוא חלק מהתשתיות הנחוצות לשכונה שתיבנה על חורבותיו של בסיס צריפין המפונה (הכביש כולל מתחתיו גם תשתיות-ענק חדשות של מים, ביוב וחשמל שייבנו בשביל המגה-שכונה החדשה של ראשון לציון).
הכביש ייסלל ממחלף חדש שייבנה בדרך 431, ימשיך צפונה בתוואי מערבי לרמלה ומערבי ללוד, יעבור מעל כביש 44 כשהוא מתחבר אליו עם מחלף חדש ויתחבר לכביש 40 בצפון לוד באמצעות צומת מרומזר.
זה כביש שיחבר את שלושת הכבישים 40, 44, 431.

2. כביש 423:

כביש חדש שייסלל מההמשך של כביש עוקף רחובות (דרך בגין) למחלף נס-ציונה שבדרך 431.
זה כביש שיחבר את שני הכבישים 40, 431.

3. כביש 431:

א. בין מחלף נס ציונה למחלף רמלה-דרום ייבנה מחלף חדש בשם: רמלה-מערב שיחבר את דרך 431 לקצה הדרומי של כביש 200 ויאפשר פנייה מכל כיוון לכל כיוון.
המחלף ייבנה בסמוך לשכונת ג'ואריש שברמלה.

ב. מחלף נס-ציונה ישודרג באמצעות כביש 423 שייסלל ממנו אל עבר כביש 40 דרך כביש עוקף רחובות (דרך בגין).

ג. תונח מסילת רכבת בין נתיבי כביש 431 בין מחלף ענבה לבין מחלף ראשונים.


4. כביש 44:

א. מחלף חדש לחיבור עם כביש 200 שיעבור מעליו.

ב. מחלף חדש לחיבור כביש 44 עם המגה-שכונה החדשה של ראשון לציון שתיבנה במקום מחנה צריפין המפונה.

ג. מחלף חדש בצומת כפר חב"ד.

ד. מחלף חדש בצומת בית-דגן בין כביש 44 לבין כביש 412.

אין בכלל ספק שהשר כץ שדרג את מדינת ישראל עם תשתיות התחבורה שהוא יזם וקידם.















 

איתמר ש

New member
כמה כבישים צריכים להיסלל ולהיסתם בפקקים

לפני שאנשים כמוך - וכמו השר כץ, אם כבר - יבינו שכבישים נוספים אינם פתרון אלא בעיה שממתינה להתפוצץ? 10? 20? 50? 4000?
השר כץ לא שדרג שום דבר פרט לכיסים של כמה קבלני תשתיות. השדרוג העיקרי יתחיל כשהמשרד שלו ישנה פאזה ויבין שהאתגר הראשון בחשיבותו הוא צמצום הפער בין ישראל לעולם המערבי בכל הקשור לתחבורה ציבורית.
מדינה בגודל של ראש סיכה, שהייתה יכולה לרשת את עצמה מעל הראש בפתרונות להסעת המונית, ובפועל מפגרת בתחום כמעט בכל פרמטר (נת"צים, רכבות פרבריות אוטובוסים חדישים, ובסופ"ש, ועוד ועוד). כל השאר זה לטחון מים עכורים שכבר שחינו בהם וטבענו בהם מספיק.
 
משרד התחבורה בתקופת השר כץ מקדם מאוד גם את התחבורה

הציבורית.
לא מספיק, אבל הרבה יותר ממה שנעשה בתקופות שרים קודמים.

אם תסתכל על פרק התחבורה בתוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018 תראה שרוב רובו מתייחס למערכות הסעת המונים.

השר כץ ומשרד התחבורה מובילים כעת באמצעות נתיבי איילון פרויקט ענק לרישות גוש דן בנת"צים.
 

משה12333

New member
ומה עם מלחמת העולם שהוא ניהל מול חברות הארגז ומרכבים? הוא

סיים את השליטה של שתי חברות-הענק האלה בענף האוטובוסים הציבוריים במדינת ישראל.

עד שהוא החליט להיכנס בהן, שתי החברות האלה קבעו למשרד התחבורה אילו אוטובוסים ציבוריים ייסעו בכבישי ישראל, מהן התקנות והנהלים לאוטובוסים ציבוריים במדינת ישראל, אילו חברות בחו"ל יספקו שלדות אוטובוסים למדינת ישראל ומה המחיר של כל שילדה וכל אוטובוס שיורכב עליה במדינת ישראל.

השר כץ החליט שיש גבול לכל תעלול והחליט לייבא מעל לראשיהן אוטובוסים מוכנים מסין (חברת יוטונג) ומפולין (חברת סולאריס). פתאום הסתבר למשרד התחבורה שהאוטובוסים המוכנים עולים חצי מממחיר האוטובוסים ששתי החברות מרכיבות בארץ סתם. סתם בשביל תועלת אישית קיימות שתי חברות ההרכבה האלה.

לאחר נצחונו, השר כץ לא נח על זרי הדפנה וכעת הוא מייבא מאות אוטובוסים חשמליים לחלוטין בשביל דן ואגד. זה מאד מעניין ולכן אכתוב על כך בתגובה חדשה.

(הוא גם מרחם על חברת הארגז ומרכבים שמלקקות את פצעיהן לאחר שהוא היכה בהן ולכן הוא מתיר להן לייבא לארץ שלדות של אוטובסים חשמליים מסין ולהרכיבן בארץ).





 

shershku

New member
הוא אכן עושה

כל פרוייקט שיאדיר את שמו.
כלומר, היו בקנה הרבה מגה-פרוייקטים שלא בוצעו והוא זה שביצע.
מעבר לזה, מה המדיניות שלו? איזה תכנון שלו הוא משאיר אחריו או שהתחיל לבצע?

האם שינה את דרך מתן הסובסידיה או עובד על השינוי? האם נראה שינוי של תקנות מדרג הכבישים? מה עם שבילי אופניים מסודרים? מה שיש בת"א ודומיהם רק מזיקים לכולם.
 
פרויקט "מהיר לעיר" זה פרויקט שנולד בתקופתו

פרויקט הנתיבים המהירים זה פרויקט שמתוכנן בתקופתו
רפורמת התעריפים שבוצעה השנה תוכננה בתקופתו
התכנון המפורט והתכנון הסופי של הקווים הירוק והסגול בגוש דן ושל הקווים הירוק והכחול בירושלים מבוצע בתקופתו
תכנון מערכת הסעת ההמונים במטרופולין חיפה (מעבר לשלושת קווי המטרונית הקיימים) מבוצע בתקופתו
תכנון השלבים הבאים במערכת הסעת ההמונים בגוש דן (כולל תכנון קווי מטרו) יבוצע בתקופתו
תכנון ריבוע מסילות החוף מבוצע בתקופתו
תכנון מסילת 431 מבוצע בתקופתו

וזו רק רשימה חלקית

אבל מעבר לקטנוניות שלך, גם להוציא סופסוף לביצוע תוכניות שהיו תקועות שנים זה שינוי ענק.

ולגבי דרך מתן הסובסידיה, לא ברור לי למה בדיוק אתה מתכוון, אבל במכרזים שמוצאים בתקופת השר כץ נעשה שינוי גם בהיבט הזה.

שבילי אופניים בתוך הערים הם בראש וראשונה אחריות של העיריות. האם משרד התחבורה צריך לעשות לעיריות את עבודתן ולתכנן את השבילים במקומן?
 

shershku

New member
כלומר המדיניות שלו היא המשך המדיניות של אפרים סנה

ומדיניות התחבורה מימי משה כרמל.
כלומר מדיניות המתעדפת את הרכב ורכבות לא נגישות.
אם אי התרשמות מפעולות היח"ץ שלו בהוצאת פרויקטים גרנדיוזיים זו קטנוניות, אז אני קטנוני. אבל, זה לא ממש משפר את מערך התחבורה בישראל, רק מוסיף עוד מאותו הדבר.
כל מה שהוא באמת "תכנן" הוא לא יותר מאשר הגדלת פרוייקטים קיימים. רק"ל בחיפה וירושלים, עוד כבישים ומסילות רכבת.

על אילו שינויים בסובסידיה הוא עושה? מוריד את הסובסידיה? מגדיל את הסובסידיה על נסועה ומוריד את הסובסידיה על הנהגים ובטיחות האוטובוסים?
הרעיון של שינוי מתן הסובסידיה הוא לצורך הורדת קווים ארוכים לטובת קווים קצרים והתאמת כמות כלי הרכב והנהגים לצרכים של קווים אלו. במקביל, לשינוי בנסועה שינתן ניקוד נוסף על חיבוריות.
כלומר, עיקר הסובסידיה אמור לבוא על תדירות, נגישות, חיבוריות ומהירות.

למשרד התחבורה יש האחריות הממשלתית לתכנון תחבורתי בכל הארץ. לכן, המשרד יכול להתערב גם בתחום שבילי האופניים. גם מתוך הרעיון של מניעת תאונות דרכים.
אני צריך להזכיר לך שבשנת 2012 יצא קול קורא לסבסוד מערך תחבורתי כולל לעיר בינונית בסך כולל של כ-250 מלש"ח, שבו אשדוד זכתה? לכן, יש תקדימים של התערבות ממשלתית בתכנון התחבורתי של הערים.

מכאן, כל הפעילות שלו היא לצורך גזירת סרטים ותו לא. במבחן התוצאה (שיפור התחבורה בישראל) הוא מקבל נכשל. לראיה אתה יכול לראות את הגידול במספר המכוניות שעלו על הכביש בשנים האחרונות - והפיכת הרכב למס נוסף על הציבור.
 
בתקופת אפרים סנה היה כרטוס משותף?

בתקופת אפרים סנה מצב הרכבת והרשת הרכבתית היה כפי שהוא היום?
בתקופת אפרים סנה היו אי אילו ניצנים של הקמת מערכות הסעת המונים בירושלים, גוש דן וחיפה?
בתקופת אפרים סנה לא היה תהליך של גידול מספר המכוניות? הרי בתקופתו החל תהליך הפריחה של ליסינג הרכב הצמוד.
איזו רפורמה תחבורתית עשה אפרים סנה?

ומה זה ניקוד נוסף על חיבוריות?
את הקווים, מסלוליהם, תדירותם, מחיריהם, נגישותם, חיבוריותם וסוג האוטובוס בכל קו, משרד התחבורה קובע בעצמו.
אתה רוצה שמשרד התחבורה יתן ניקוד להגדרות של עצמו?

הסתיים העידן שבו אגד ודן עשו מה שבא להם וקבעו בעצמם אילו קווים יהיו, מתי, היכן, מהיכן, לאן, כמה וכמה יעלה.
כיום משרד התחבורה הוא מפעיל העל של התחבורה הציבורית והמפעילות הן רק קבלניות משנה שלו.

ולגבי שבילי האופניים - משרד התחבורה לא יכול לקבוע היכן וכיצד יהיו שבילי אופניים ללא העיריות.
מה הזכרת לי בדיוק? שמשרד התחבורה יצא בקול קורא לבחירת עיר מודל לתחבורה ציבורית וקבע סכום כסף שיוענק לזוכה? אז אני מזכיר לך שבתחרות זו התמודדו תוכניות שהוכנו על ידי ו/או עבור העיריות עצמן ושעל התכנון לאחר הזכיה גם כן אחראית עיריית אשדוד.
ברור שיש מעורבות של משרד התחבורה אבל משרד התחבורה לא יכול לקבוע בעצמו ללא העיריות.

להשוות את מצב התחבורה הציבורית כיום למצבה בתקופת סנה (שלא לדבר על תקופת כרמל) זה פשוט הזוי.
זו לא תחבורה - זו פוליטיקה. וברור לשנינו שאם השר כץ היה חבר במפלגת העבודה ולא בליכוד, לא היית כותב את מה שכתבת.
 

shershku

New member
יש פה שני קווי מדיניות

שהמוציא לאור שלהם הוא ישראל כץ.
הראשון הוא הרכבת התחתית במטרופולין ת"א שתחילתו בממשלת אשכול השניה. ובמהלך כל השנים הללו עבר שינויים. אז, ה"תכנון" של כץ בראיון שלו זו לא מדיניות חדשה. רק ביצוע של מדיניות ישנה.
קו המדיניות השנייה הוא מתקות אפרים סנה כשר התחבורה. וזה קווי הרכבת דרומה ולגולן.
המטרונית וההרק"ל בירושלים זה העתק של המטרו בת"א - רק לתקופת קיסר וסנה.
אז מה המדיניות של ישראל כץ? ביצוע מדיניות של קודמיו במטרה לגזור סרטים?
אני לא מתרשם מזה.
אני הייתי מתרשם אם ביצוע המדיניות הזו, יחד עם שינויים אחרים בתח"ץ ובתכנון העירוני והתחבורתי שמטרתם שיפור החיים של האזרחים. כבר הסברתי מה הייתי רוצה לראות.
שינוי מדרג הכבישים בישראל והעדפת קווי אוטובוס קצרים המחברים בין העיר לאזרח.
אבל אין לא את זה ולא את זה.
ישראל כץ אשרר את מדיניות העדפת הרכב הפרטי שהיה קיים במדינה ב60 השנים שקדמו לכהונתו. זו גם המדיניות שלו - העדפת הרכב הפרטי על פני התח"ץ.
הגד נא לי, כמה הרכבות נגישות לציבור? כל תחנה חדשה שהוא בונה היא מחוץ לערים עם קשיי נגישות, עם דגש רב על קשיי הנגישות.
 
דיבורים אינם מדיניות

אולי בתקופת אשכול דיברו על רכבת תחתית במטרופולין ת"א, אבל בפועל לא ביצעו דבר (חוץ אולי מאיזו חנוכת אבן פינה מגוחכת).
קיסר היה שר תחבורה כ-4 שנים, מה הוא עשה בדיוק (חוץ מלקדם את כביש 6)?

בתקופת כץ כל תחנות הרכבת הונגשו לבעלי מוגבלויות.
לגבי מיקומי תחנות הרכבת - קשה להאשים את השר כץ בכך שראשי עיריות (כמו ראש עיריית נתיבות למשל או ראש עיריית ראשון לציון) לא רוצים תחנות רכבת בתוך הערים שלהם אלא בשוליים.
כבר כתבתי לך שיש גבול ליכולת הכפיה של משרד התחבורה על הרשויות המקומיות.
הקווים הסגול והורוד בגוש דן מהווים דוגמאות לכך - עיריית פתח תקוה טירפדה את קטע הקו הסגול בפתח תקוה ועיריות השרון (בדגש על עיריית רעננה) טירפדו את הקו הורוד.

בתקופת השר כץ נעשו כמה פרויקטים של קישור תחנות הרכבת באמצעות קווי הזנה.

לומר שמה שקורה בתקופת כץ זו המשכיות של כרמל, סנה וקיסר (וזה לא מקרי שמכל שרי התחבורה בעשורים האחרונים הזכרת דווקא את סנה וקיסר...) זו הכחשת המציאות.

ישראל כץ הוא שר התחבורה הראשון שבונה כאן (אמנם לאט ואמנם בתהליך ארוך מאוד ורווי קשיים) מערכת תחבורה ציבורית משולבת והיררכית ששמה דגש על הסעת המונים.
בתקופת כץ תחבורה ציבורית הפכה מנושא נידח לנושא שמדברים עליו בממשלה, בכנסת, בתקשורת, בעולם העסקי ובקרב שכבות רחבות יותר ויותר באוכלוסיה.

השר כץ למשל הביא את התחבורה הציבורית למגזר הערבי. לא קיסר, לא סנה, גם לא שר התחבורה פרס בשנות השבעים.
 

shershku

New member
למדיניות יש שני צדדים

האחד הוא קביעת מדיניות
השני הוא ביצוע
הראשונים קבעו את המדיניות, בעוד שכץ מבצע.
איזו מדיניות כץ קובע? מה שהיה הוא שיהיה ועוד מבלי שיהיה שיפור משמעותי בקנה.
בגלל המשך המדיניות הקלוקלת של התכנון הישראלי, המתבטא גם בתכנון התחבורתי, המחיה ודיור כה עצומים.
למה? בגלל שהממשלה רוצה את מיסי הרכב ההולכים וטופחים על חשבון האזרחים, התושבים והתיירים.

לא מרשים אותי כל גזירת הסרטים שהוא עושה. כאשר לא חל שיפור בחיי התושבים. כבר סיפרתי לך שלוקח לי לעיתים להגיע ממקום מגורי לת"א שעתיים ואף אפילו יותר בתח"ץ. כאשר מקום מגורי נמצאים במרחק של רבע שעת נסיעה במכונית.
העיקר לטעון שהוא עושה. מה שהוא עושה לא רק שלא חשוב ולא רק שלא משפר את המצב, אלא גם מרע את המצב. בגלל שהמדיניות שלו שגויה לחלוטין.
הוא אחד האחראים, בשלושת הממשלות האחרונות, לפרבור המטורף הקורה בישראל. זה במקום לעודד את הערים ולחזק אותם.
 

darkshadow1

New member
מה לעשות שהמדינה עדיין נמצאת בתהליך של השלמת פערים?

נושא התחבורה הציבורית בישראל הוזנח במשך עשורים על גבי עשורים- ולכן נצבר כאן פער אדיר בהשקעה בתשתיות ביחס לרוב המדינות המפותחות. כלומר, גם אם המדינה תשקיע משמעותית יותר בפיתוח תחבורה ציבורית מאשר מקבילותיה במערב- יעברו עשורים עד שרמת התחבורה הציבורית כאן תדביק את רמת התחבורה הציבורית שם.
האם ישראל כץ הוא שר תחבורה מושלם? בוודאי שלא. כמו כל פוליטיקאי, לעיתים הוא מתעדף פרוייקטים שנראים טוב אך בעלי השפעה מועטה (מסילת העמק למשל) על פני פרוייקטים סקסיים פחות שהיו משפיעים לטובה על חייהם של הרבה יותר אנשים (כירטוס אוטומטי בכל האוטובוסים במדינה למשל). לפעמים הוא נכנע ללחצי השילטון המקומי, לפעמים ללחצי חברות פרטיות, לפעמים ללחצי ההסתדרות ולפעמים מתעסק בפוליטיקה שלא קשורה ישירות לעבודת המשרד שעליו הוא אחראי.
אבל אני לא חושב שהיו הרבה שרים בממשלה בשנים האחרונות שנראה שבאמת חשובה להם ההתעסקות בעבודת המשרד שעליו הם אחראים, ולא רק רואים בו כלי לצבירת רווח פוליטי בטווח הקצר. בשורה התחתונה- בתקופת כהונתו של כץ ההשקעה בתחבורה ציבורית הגיעה לשיאים שלא נראו מאז הקמת המדינה, וגם אחוז ההשקעה בתחבורה ציבורית לעומת אחוז ההשקעה בכבישים עולה באופן עקבי. ממש כל פרויקט שמתחיל- נכנס ישר להילוך גבוה, וגם אם יש עיכובים- העבודה מתנהלת באופן רציף עד לקו הסיום, בניגוד מוחלט לעבר הלא רחוק שבו פרוייקטי תשתיות תחבורה גדולים היו הראשונים לסבול כאשר הממשלה הייתה צריכה עוד תקציבים לכאן או לשם.
הפרבור בישראל הוא בעיקר תוצאה של השילוב בין מערכת השלטון המקומי המטומטמת, שחזקה בהרבה מהתכנון המרכזי, והדרך שבה נגבית ארנונה במדינה, כלומר גבייה עודפת מעסקים לעומת גביית חסר משטחי מגורים- ומועברת ישירות לעירייה. המצב הזה גורם לכך שערים חזקות במרכז המטרופולינים מעדיפות לבנות שטחי משרדים (כי הן יכולות), בזמן שערים חלשות יותר בשולי המטרופולינים ובפריפריה מנסות למשוך אוכלוסיה חזקה ע"י הקמת דירות גדולות ובתים צמודי קרקע. זה מצב שהשליטה של שר התחבורה עליו אפסית- והדרך היחידה לשנות אותו היא בהירתמות הממשלה כולה על מנת להקים גופים מטרופוליניים חזקים במקביל להחלשת הרשויות המקומיות, שינוי מודל גביית הארנונה לגבייה דיפרנציאלית ואחידה ע"י המדינה וחלוקה הוגנת לערים השונות. נראה לך ששר התחבורה יכול לגרום לבדו לשינויים כאלה? דרושה כאן עבודת מטה אדירה של משרד האוצר ומשרד הפנים, והירתמות של כל הממשלה.
 
הטיפול במגזר הערבי הגיע קודם כל מהפקידים

הכוונה היא לפקידים במשרדי האוצר והתחבורה. הטיפול היסודי ביישובים הערביים כפרויקט החל בתקופתו של מופז - אבל לדברים לוקח זמן להבשיל.

בנושאים האחרים - אני מסכים איתך שחלק גדול מהדברים שהתקדמו בשנים האחרונות הם בעקבות עבודתו של כץ.
 

משה12333

New member
כרגע הנושא החם ביותר הוא תמ"א 42, נושא שמעלה סומק על לחיי כל

העוסקים בו כתוצאה מהתרגשות. כל מי שעוסק בתחבורה בישראל חולם על התמ"א הזאת כל הזמן.

התמ"א הזאת היא מפלצת (במובן החיובי של המילה) שכוללת תחתיה את כל משתמשי התחבורה היבשתית: כלי הרכב הפרטיים, האוטובוסים הציבוריים, רכבות הנוסעים, רכבות המטענים, רוכבי האופניים והולכי הרגל.

בכל האוניברסיטאות בארץ ובכל המכונים שעוסקים בתכנון מתקיימים כרגע דיונים לגביה וכולם עולים לרגל למשרד הפנים כדי להיות שותפים בניסוחה הסופי.

מטרת התמ"א הזאת היא קביעת תקנים מחייבים לסלילת כביש ראשי במדינת ישראל. תמ"א 42 מבטלת את תמ"א 3 (דרכים) הישנה ואת תמ"א 23 (מסילות רכבת) הישנה מאד ויוצרת מושג חדש בישראל שנקרא בשם: דרך יבשתית משולבת.

כל כביש ראשי שייסלל בישראל יהיה חייב לפי החוק לכלול במרכזו רצועה פנויה ברוחב של מסילת רכבת כפולה. הוא יהיה חייב לכלול פתרונות להולכי הרגל באמצעות מדרכות, מעברים תת-קרקעיים, מעברים עיליים. הוא יהיה חייב לכלול פתרונות לקווי האוטובוסים שעוברים דרכו באמצעות נת"צים, נתיבים מהירים, מפרצים בטוחים להורדת/העלאת נוסעים. הוא יהיה חייב לכלול פתרונות לרוכבי האופניים באמצעות שבילים בטוחים בשבילם.

משרד הפנים ומשרד התחבורה עמלים ביחד על הכנת התמ"א הזאת ומתכננים אותה בשיתוף פעולה מלא עם כל הגופים במדינה שעוסקים בתחבורה.

העתיד של רוכבי האופניים במדינת ישראל מעולם לא נראה כל כך ורוד. סוף כל סוף הם נכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל.

















 
למעלה