השוואה בין שני המבחנים

השוואה בין שני המבחנים

מלאכים א' פרק י"ז פסוקים 8-16 ה המבחן שאליהו בוחן את האישה האלמנה. בראשית פרק כ"ד יש איזהשהו סיפור של מבחן עם העבד של אברהם. כנראה מתי שהוא בוחן את רבקה. לא בטוח. עליי להשוות ולמצוא דברים דומים בין שני המבחנים הללו. רש"י אומר פשוט שאליהו למד מעבד אברהם ובחן את האישה האלמנה באופן דומה. מישהו יכול לעזור לי?
 

masorti

New member
../images/Emo32.gifאליעזר עבד אברהם היה צדיק גדול

או פראייר גדול (תלוי את מי שואלים). אליעזר יצא לבדו מא"י לצפון סוריה עם עשרה גמלים נושאי רכוש רב בתקופה בה אנשים לא נשאו תעודות זהות והגבולות היו פתוחים. שום דבר לא מנע ממנו להיעלם בדרך, ולפתוח דף חדש תחת שם בדוי כאדם חופשי ועשיר אי-שם ברחבי המזרח התיכון. כל מה שהחזיק אותו הוא השבועה שנשבע לאברהם בקשר למשימה והנאמנות לאדוניו.
 
וואללה נכון. אבל האם זה

לא קשור לאיזהשהו מבחן שעושה אליעזר לרבקה או משהו כזה?
 

masorti

New member
ברור שקשור.

מטרת המסע היתה להביא כלה מתאימה ליצחק, והמבחן היה חלק מהענין.
 
איזשהו..כנראה...לא בטוח

פתחת את התנ"ך בפרק האמור כדי לבדוק? נשמע כאילו שעדיין לא עשית אפילו את העבודה הראשונית. אתה רוצה שנעזור לך או שנעשה במקומך את העבודה? והספר הוא מְלָכִים ולא מלאכים
 
ממש לא ידידי. אה וסליחה על המלאכים

אני פתחתי ובדקתי והייתי בטוח שהמבחן שעליו מדובר זה המבחן שעליאזר בוחן את רבקה. לעומת זאת ענו לי פה בפורום תשובה מאוד הגיונית אחרת שהיא נאמנותו של אליעזר. אז אני מתלבט. אני לא רוצה שתעשו לי את העבודה. אבל נראה לי שהבנתי. עכשיו שאלה אחרת יותר קשה במקצת. האם ישנו מנהג כזה בתנ"ך של אלמנות לעמוד בפתח העיר? מכיוון שאלוהים אומר לאליהו שתחכה לו אלמנה בעיר צרפת שבצידון. הוא לא אומר לו שהיא תחכה בפתח העיר והוא גם לא מסביר לו את המראה שלה. אז איך שאליהו הגיע לפתח העיר כתוב שהוא זיהה את האלמנה. מאיפה הוא ידע שהיא אלמנה? כיצד הוא זיהה? אמרו לי להיעזר בספר בראשית ל"ח פס' 14. לדעתי זה פשוט מנהג של אלמנות לעמוד בפתח העיר וכך אליהו ידע. אבל אני לא יכול להיות בטוח בזה.
 

masorti

New member
לא ענו לך לגבי נאמנותו של אליעזר.

הערתי הערת אגב שאליעזר היה נאמן לאברהם. זה בלי קשר למבחן שאליעזר ערך לרבקה.
 
התנ"ך לא מספר הכל

האם אליהו קיבל מאלוהים סימני זיהוי? האם זו היתה רוח נבואה? האם הוא ידע את שמה? התנ"ך מספר את הפרטים החשובים לעניינו. כאן הנראה לא כל כך חשוב איך הוא זיהה אותה. לגבי המנהג שאתה שואל עליו - לא ישוע לי לי על מנהג כזה של נשים אלמנות דווקא, אבל שער העיר היה מקום מרכזי מאוד בחיי החברה הקדומה. השופטים ישבו בשער, הנביאים עמדו לזעוק את דברם בשער העיר, עצרות ואירועים ציבוריים נערכו שם, ושם למעשה אפשר היה למצוא את מי שמחפשים - למשל במגילת רות - המפגש בין בועז והגואל. גם השוק התנהל שם ועוד. בקיצור - אם אליהו רוצה למצוא את האישה הגיוני מאוד שהוא יחפש אותה בשער, ולאו דווקא משום שהיא אלמנה.
 

shushu10

New member
לשאלתך הראשונה-

גם אליעזר וגם אליהו מבקשים שישקו אותם מים. אליעזר בוחן את רוחב לבה ונדיבותה של רבקה ולפי זה קובע האם היא מתאימה לבן אדוניו, ואילו אליהו מבקש לבחון את אמונתה של האלמנה באל, תוך כדי שהוא מקשה עליה מאד להענות לבקשתו. לשאלתך השניה - לא נראה שאליהו ידע איכן בדיוק יפגוש את האלמנה. אלמנות נהגו להתלבש בבגדי אלמנות כך שקל היה לזהותן, וזאת אתה למד מבראשית ל"ח, שם מסופר כי תמר הסירה בגדי אלמנותה. סביר כי האלמנה הראשונה שתתגלה לעיניו של אליהו (ולראשונה זה מיד בשער העיר) היא האלמנה אשר נשלחה מטעמו של האל. אגב - לגבי תמר שישבה בפתח עיניים - זה בהחלט לא פתח העיר, אלא ככתוב על אם הדרך תמנתה, - שם כתוב "ויגד לתמר לאמור הנה חמיך עולה תמנתה לגז צאנו", לעומת התמניה השניה במקרא "וירד שמשון תמנתה". מראה שיהודה עשה דרכו תמנתה לצורך עליה ואילו שמשון לצורך ירידה.
 
למעלה