השטות היומי

moshe010

New member
השטות היומי

בהיותי אנוס התגלגל לידי צורך ללמוד את הדף היומי וכצפוי (טענתי היא שבממוצע יש לכל דף לפחות שטות אחת) מצאתי את השטות היומי " והא אמר רב חסדא ניסת פחותה מבת עשרים יולדת עד ששים בת עשרים יולדת עד ארבעים בת ארבעים שוב אינה יולדת אלא מתוך שצדקניות הן נעשה להן נס כיוכבד" אין צורך להגיד שזה ממש לא נכון ואין קשר בין גיל הנישואין לגיל הפיריון
 

senhadrin

New member
גם אני למדתי את אותו הדף

ההסבר הוא-לא נישאת פחותה מארבעים - שהיו מצפות להגון להן. שוב אינה יולדת - ואם נתעכבו עד ארבעים שנה לא היה אדם נושא אותן והן נמי לא היה להן להתעכב עד ארבעים שנה מאחר שלא ילדו עוד. ומשני מתוך שצדקניות היו - בטוחות בצדקתן שיעשה להם נס כיוכבד ולכך נתעכבו עד ארבעים שנה בשביל להנשא להגון כיוכבד שילדה אחר ארבעים
 
ע"פ הסבריך, ספר רב אם למדת

בשביל לעקם כך את המוח, חייבים להתחיל לעקם את המוח מגיל אפס וללמוד בשיטה זו. אין פלא שבעלי תשובה שהם הרבה יותר ישרים מהעיקום החרדי הקלאסי, מתקשים להשתלב בלימוד הישיבתי. לגופן של דברים, לדבריך חז"ל לא ידעו לדבר? הם היו אילמים או כבדי שפה? האם נס כיוכבד הכוונה למציאת שידוך? לפניך הציטוט " אפשר בת מאה ושלשים שנה וקרא לה בת ............ אמר רב יהודה בר זבידא מלמד שנולדו בה סימני נערות נתעדן הבשר נתפשטו הקמטין וחזר היופי למקומו
 

senhadrin

New member
מדובר בשרה אימנו

אמר רב יהודה בר זבידא מלמד שנולדו בה(הכוונה לשרה) סימני נערות נתעדן הבשר נתפשטו הקמטין וחזר היופי למקומו כאשתו של אברהם. כבר כאן המקרא מציין את היותה חשוכת ילדים (בראשית יא כט-ל) - ועקרותה הכאובה ליוותה את כל קורותיה. רק אחרי בְּלוֹתָהּ ולעת זקנתה (יח -יב) הייתה לשרה עדנה והיא ילדה את יצחק בנה היחיד
 
לשטות זו יש על מה להתבסס

הדברים אמנם אינם מדוייקים ואף מטובלים בהגזמות חזליות שגרתיות, אבל אינם כלל מופרכים. גם כיום ידוע, שמי שילדה ילדים, מתארך אצלה שנות הפוריות. הסיבה לכך, נואיל ובזמן ההיריון וההנקה אין ביוץ כמות הביציות נשמרת לאורך זמן גדול יותר. פעם הבאה בבקשה תביא פנינים יותר טובים.
 

tuvia444

New member
הוא צודק

יש קשר בין הריונות מוקדמים לפוריות בגיל מאוחר. אני ינסה לחפש את זה בגוגל בהזדמנות. לא זוכר איפה ראיתי את זה. יש דברים במקורות שהם לא הגיוניים (לפחות ברמת הפשט, אבל אני לא ייכנס להסברים...), אבל יש דברים במקורות שמקדימים את זמנם במאות שנים, ולעיתים דברים שהתגלו למדע רק 1500 שנה אחר כך. צריך גם לזכור שלא היו להם כלים ושיטות שיש היום לכל ילד ביסודי, כמו לדוגמה שפרשנים על הגמ' מחשבים שיעור של מקווה ושיעור רביעית, זה חצי דף גמ' מלא ברש"י ותוס' כדי להסביר חישוב שלוקח 3-4 שורות במחברת חשבון.
 

moshe010

New member
הבאתי מה שמצאתי בדף היומי

כיון שאילו היתי מביא את כל הפנינים היתי צריך לשבת חודשים ולמלא ספרים שלמים בהם גם לפי הסבריך אין זה שייך לנישואין אלא להריון ולהנקה ובוודאי שאין מניעה ממי שלא התחתן להוליד אחרי ארבעים ועכשיו באמת מעניין אותי האם זה נכון מה שאמרת? האם אתה יכול להביא סימוכין? והאם יש קשר ישיר ביניהם ? ז"א אשה שהולידה 10 ילדים והניקה אותם ,יהיה לה מחזור 20 שנה אחרי אשה שלא הרתה?
 

גבעון 1

New member
ייתכן שהעניין הוא אחר

השאלה היא לא רק אם יהיו לה ילדים אחרי גיל ארבעים,(אנו שוכחים שתוחלת החיים אז הייתה שונה, והממוצע אז בימים עתיקים אלו היה על 50 פלוס מינוס, ושבנות התחתנו מאוד מוקדם ) ייתכן שגם פריון האשה שכידוע מושפע גם מתזונה נכונה וכ"ו וכידוע אשה נשואה חייתה בדרך כלל חיים טובים ומזינים יותר ייתכן שאשה שתנסה למצוא חתן בגיל הזה לא תמצא כלל, כך שיכול להיות שאין כאן מחקר מדעי בתחום, אלא דווקא מעין המלצה, בנות תתחתנו מוקדם אחרת יהיה לכן קשה להקים משפחה...
 
אני לא חושב שחז"ל ידעו לדייק בדבריהם

ללא קשר לתפיסתם את המציאות, הם נוטים לתאר עובדות בהגזמה יתרה. בהקשר של השאלה הנוכחית, אני השבתי את הידוע לי, ויתכן שאני טועה. נ.ב. טענתי לא התייחסה כלל לסיכוני לידה שאינם קשורים בזמינות הביציות וכדוגמת יתר לחץ המתאפיין בגיל מבוגר.
 

senhadrin

New member
בשביל להבין גמרא,אסור להרדם בשיעור

כשאתה נרדם בלימוד הגמרא,אל לך לנגח ולהשמיץ בגלל שנרדמתה בפירושים מסביב הסוגיה
 

rachel437

New member
חז"ל

חז"ל לא ידעו כלום על ביציות האישה ולכן כתבו שלאישה יולדת אין מחזור, כי דם הנידה נהפך לחלב (מסכת נידה ט). ראה מה כותב הרמב"ם על דם הנידה, "ויחובר בקערורית הרחם והוא הנקרא חדר עורק בו ילך דם הנידות ויזול ברחם ויצא על צואר הרחם" (רמב"ם נידה פ"ב מ"ה), יש המון סיבות מדוע שנות הפוריות מתארכות, קרא את המאמר הזה.
 

לחוד

New member
תראה

אני מניח, בזהירות רבה, ששטויות כמו בתלמוד מצויות בכל ספר שהתחבר באותם הימים. הידע המדעי בשילוב עם האמונות הטפלות שרווחו אז היו כאלו. הבעיה היא שבמאות השנים האחרונות החליטו אלו שהחליטו שחז"ל היו מדענים, ומנסים למצוא בכתביהם רמזים למכניקת הקוונטים.
 

senhadrin

New member
אותנו לא מעניין האם חז''ל היו מדענים או לא

ברגע שקובעים הלכה לדורות,אכן הידע שלהם היה עצום ונרחב ואף ראינו שהם ידעו (לא חקרו) אסטרונומיה,וכל מה שתרצה מסביבו כדי לקבוע את ההלכה לדורות ומה שלא היה קשור להלכה ,הם גם לא התבישו ללמוד מהגויים והודו בכך זו הגדולה של חז''ל
 

rachel437

New member
לחז"ל לא היה ידע יותר מחכמי אומות העולם

וחז"ל טעו בהרבה מקרים.
 

senhadrin

New member
גם שחז''ל טעו

הם לא התבישו להודות בטעותם,וזו היתה גדולתם
 

rachel437

New member
חז"ל לא רק שטעו

והטעויות נשארו עד היום כנאמרו מפי השכינה, אלא בהרבה מקרים הם בדו דברים מליבם.
 

עץ שתול

New member
למה לכתוב בגמרא דברים עקומים

ואח"כ להוסיף עליהם פירושים והסברים מנומקים ומפולפלים כדי להוכיח עד כמה חכמינו היו באמת חכמים ומדענים. הכותב היה צריך לכתוב בשפה ברורה ובהירה כפי כוונתו, וזהו!!! נו באמת???!!! אם אני הייתי מחבר ספר עם כל כך הרבה טעויות, קובע עובדות שלא היו, כותב תיאורים שאינם במציאות, סותר את עצמי ממקום למקום, וכו' וכו' איפה הייתי מוצא את עצמי היום? איך כולם היו מסתכלים עלי? מה היו מדברים וכותבים עלי? איך בכלל היו מתייחסים לספרי? האם גם אז היו עוזרים כל ההסברים וההתפתלויות? מישהו בכלל היה מקשיב לי? אז למה בכל מה שקשור לספרי הקודש זה שונה? זה אחרת? למה שמה נסתם ההיגיון והשכל? למה שמה פתאום כולנו הופכים להיות תמימים וטפשים??
 

senhadrin

New member
בגמרא לא כתוב דברים עקומים

זו היתה שפתם המדובר בזמנם תקח כל ספר עתיק יומין,שנכתבו לפני 1000 שנה או יותר אפילו מלפני 300 שנה אפילו של גויים לא תצליח להבינו כל ספר עתיק יומין אם זה הסטוריה-גאוגרפיה וכול' יש מפרשים סביבו לאו דווקא ביהדות חוסר ההבנה זה אצלינו בהתחלה כתבו את המשנה-אחרי דור כבר לא הצליחו להבינו- אחרכך כתבו את הגמרא כפירוש על המשנה- -לא הצליחו להבין בדורות הבאים באו מפרשים כגון רש''י-הרמב''ם-הרמב''ן-הריף-הראש וכול'--עברו כמה דורות גם אותם לא הצליחו להבין תראה כמה מפרשים יש לך רק על רש''י (מאות) ז''א הבעיה בלהבין זה אצלינו לא אצלהם
 

עץ שתול

New member
אתה ממש לא מתייחס לגופו של הטענה

כך לדוגמא את המהר"ל שחיבר חיבור שלם רק כדי להסביר את חלק מהדברים התמוהים שבתלמוד, והוא בעצמו לא מצא הגיון בכל דבריהם עד שהוא נאלץ להודות שיש כאלה שהם סתומים מבינתנו. מבחינתי לומר על דבר שנכתב בנגלה שההסבר לדברים הוא נסתר זו סתם התחמקות, ואין ספק שבאותו תקופה הדברים היו כפשוטם, רק אחרי שהמדע התקדם הדברים נהפכו להיות דרש או סוד, וכך נולד לו הפרדס. אני יביא דוגמא פשוטה: חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין (פסחים צ"ב ע"ב) וכך מפרש רבינו חננאל: בפסחים צד כתב וז"ל "החמה מהלכת בלילה למעלה מן הרקיע מן המערב למזרח וכשמגעת לחלון שזורחת ממנו לאלתר עולה עמוד השחר וחמה מהלכת בעוביו של רקיע וכשתגיע לסוף עוביו של רקיע לצד הנראה לבני אדם מיד מנצת על הארץ ומהלכת ביום כולו ממזרח למערב...וכן בשקיעה מהלכת חמה בעוביו של רקיע וכשתצא מעוביו של רקיע כולו מיד הכוכבים נראים". וכן אנחנו אומרים בתפילת שחרית של שבת: האל הפותח בכל יום דלתות שערי מזרח, ובוקע חלוני רקיע, מוציא חמה ממקומה, הרי ברור לכל בר דעת שבשמים יש חלונות ובלילה השמש נכנס לתוך השמים דרך החלון וחוזר מעל השמים ממערב למזרח ויוצא בחזרה מהחלון לזריחה. ויש עוד הרבה מקורות בחז"ל שכך פני הדברים.
 
למעלה