המשך... (חלק שני)
*טענת המקור: "אל שדי" זה האישיות באלוהים שבני אדם יכולים לראות. -> כפי שכבר הסברתי, כל עוד לא הוכח שאלוהים מורכב ממשהו גשמי שאפשר לראות, זאת טענת שווא. הסבר אחר לא פחות טוב, זה ש"אל שדי" זה אחד משמותיו הרבים של אלוהים (יהוה, אלוהים, אדני, וכו'). אל = תקיף. שדי = שאינו צריך (שדי לו) במציאות מה שנמצא, ולא בקיום מציאותו, לזולתו, אבל מציאותו תספיק בעצמה. (רמב"ן). רואים שמדובר על שם משמותיו של אלוהים ותו לא, מהפסוק: "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי יהוה לא נודעתי להם" (שמות ו', 3). הוא התגלה אליהם (לא פיזית, אלא בנבואה) בשם "אל שדי" ולא בשם "יהוה". *טענת המקור: בבראשית י"ח כתוב שאלוהים הופיע אל אברהם בדמות אדם. ->
כבר הפרכתי טענה זו כאן. *טענת המקור: מבראשית ט"ז רואים שמלאך האלוהים ששם, הוא אלוהים בעצמו: "11) ויאמר לה מלאך יהוה הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל כי שמע יהוה אל עניך.12) והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו ועל פני כל אחיו ישכן. 13) ותקרא שם יהוה הדבר אליה אתה אל ראי כי אמרה הגם הלם ראיתי אחרי ראי". -> אין סיבה לפרש זאת דווקא כך, ולא למשל: "ותקרא שם יהוה הדבר" = נתנה תודה ותפלה ליהוה הדובר אליה באמצעות מלאכיו אלה, וקראה אותו אתה הוא הרואה והמשגיח על כל. *טענת המקור: משמות י"ג, 21, רואים שלאלוהים יש דמות פיזית: "ויהוה הלך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחתם הדרך ולילה בעמוד אש להאיר להם ללכת יומם ולילה". -> פי שכבר הסברתי, כל עוד לא הוכח שאלוהים מורכב ממשהו גשמי שאפשר לראות, ההסבר יהיה שונה. במקרה זה ניתן לפרש ש"ויהוה הלך לפניהם" מתייחס לכוחו של אלוהים, או לשליחו. זה בדיוק כפי שמלאך נשלח להפוך את סדום, אך כתוב שיהוה עשה זאת. גם שם הכוונה זהה: (בראשית י"ט) "24) ויהוה המטיר על סדם ועל עמרה גפרית ואש מאת יהוה מן השמים. 25) ויהפך את הערים האל ואת כל הככר ואת כל ישבי הערים וצמח האדמה". *טענת המקור: בתהילים פרק ב' כתוב: "7) אספרה אל חק יהוה אמר אלי בני אתה אני היום ילדתיך. 8) שאל ממני ואתנה גוים נחלתך ואחזתך אפסי ארץ". את פסוק זה אומר ישוע לאלוהים. -> מפשטות הכתוב ברור שדוד אומר זאת לאלוהים, ולא ישוע (דוד אומר שם את הכל). במילים "בני אתה" אלוהים משתמש פעמים רבות ללא כוונה פיזית ("בני בכורי ישראל", "הלא הוא אביך קוניך", "בנים אתם ליהוה אלוהיכם" ועוד...). אגב, לא מדובר על ישוע מכיון שאם ישוע הוא אלוהים בעצמו, כי אז הוא לא צריך לבקש דברים מאלוהים ("שאל ממני ואתנה גוים נחלתך"). ברור שההמשך (12: "...אשרי כל חוסי בו") נאמר על אלוהים ולא על ישוע. *טענת המקור: במשלי ל', 4 כתוב: "מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ מה שמו ומה שם בנו כי תדע". -> הסבר פשוט: "מי עלה שמים" - כמשה. "מי אסף רוח" - פיח הכבשן. "מי צרר מים" - קפאו תהומות (שמות טו) נצבו כמו נד (שמות ט"ו) בתפלתו של משה. "מי הקים" - את המשכן שבהקמתו נתבססו כל אפסי ארץ כך נדרש בפסיקתא. "מה שמו ומה שם בנו" - אם תאמר כבר היה דוגמתו אמור מה שם בנו איזו משפחה יצאה ממנו ונדע מי הוא. "כי תדע" - אם תדע מי הוא ואיך לא יראת לעבור על דבריו. (רש"י) *טענת המקור: בירמיה כ"ג כתוב: "5) הנה ימים באים נאם יהוה והקמתי לדוד צמח צדיק ומלך מלך והשכיל ועשה משפט וצדקה בארץ. 6) בימיו תושע יהודה וישראל ישכן לבטח
וזה שמו אשר יקראו יהוה צדקנו". מכאן שהמשיח יהיה גם אלוהים. -> נו באמת... בשמות י"ז, 15, כתוב: "ויבן משה מזבח ויקרא שמו יהוה נסי". זה אומר שהמזבח יהיה גם הוא אלוהים? ברור שמדובר על משהו אחר. הסבר פשוט לדוגמא: "יהוה נסי" - הקב"ה עשה לנו כאן נס גדול. לא שהמזבח קרוי ה' אלא המזכיר שמו של מזבח זוכר את הנס שעשה המקום ה' הוא נס שלנו. (רש"י) כנ"ל לגבי המשיח: "יהוה צדקנו" - ה' מצדיק אותנו בימיו של זה. ראה גם ירמיה ל"ג, 16: "בימים ההם תושע יהודה וירושלם תשכון לבטח וזה אשר יקרא לה יהוה צדקנו". כנ"ל. *טענת המקור: ישוע הנוצרי הוא מזרע דוד. -> לומדים זאת מ "למשפחותם לבית אבותם". שבבמדבר א', ב'. אמו של ישוע (לוקס 1, 32) ואביו המאמץ (מתי 1) היו מזרע דוד. אבל אם אביו הביולוגי של ישוע הוא רוח הקודש, כי אז הוא לא מזרע דוד. (כמו שבן מאומץ של כהן לא יהפוך להיות כהן(. לעניין המלוכה פשוט אין משמעות לאביו המאמץ או לאימו. *טענת המקור: מישעיה נ"ג רואים שהנבואות הם על ישוע. -> לא בהכרח.
הנה פרשנות אחרת לא פחות טובה. *טענת המקור: מחישוב השנים בנבואת דניאל ט' ניתן לראות שהמשיח כבר בא: "25) תדע ותשכל מן מצא דבר להשיב ולבנות ירושלם עד משיח נגיד שבעים שבעה ושבעים ששים ושנים תשוב ונבנתה רחוב וחרוץ ובצוק העתים. 26) ואחרי השבעים ששים ושנים יכרת משיח ואין לו והעיר והקדש ישחית עם נגיד הבא וקצו בשטף ועד קץ מלחמה נחרצת שממות". -> אין טעם להכנס לשיטות החישוב השונות, אך אסתפק בלהזכיר שיש כמות עצומה של דרכים לפרש את התאריכים. *טענת המקור: ביום השלישי לצליבת ישוע הוא הוקם מן המתים. -> הסיפורים של ישוע אינם משכנעים יותר מאשר הסיפורים של מוחמד הנביא. את הכל ראו אנשים מעטים מדי. הוא היה יכול לרדת מהצלב ופשוט להופיע לפני הסנהדרין - אז היו מאמינים בו... אבל לא. הוא הוא "נתגלה רק לאלו שהוא רצה להתגלות אליהם". אם זה אמור לשכנע, אז האיסלם היא דת לא פחות צודקת. *טענת המקור: ישוע נולד לבתולה, כמו שכתוב בישעיה ז', 14: "לכן יתן אדני הוא לכם אות הנה העלמה הרה וילדת בן וקראת שמו עמנו אל" -> בתולה זה "לא בעולה". עלמה זה "נערה". רואים זאת גם במשלי ל', 19: "דרך הנשר בשמים דרך נחש עלי צור דרך אניה בלב ים ודרך גבר בעלמה". *טענת המקור: בראשית ג', 15 כתוב: "ואיבה אשית בינך ובין האשה ובין זרעך ובין זרעה הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב". מכאן שישוע הוא הזרע שיכה בראש הנחש (השטן). -> זאת פרשנות עקומה ללא ראיות עד כדי שאין לי מושג מאיפה להתחיל לסתור אותה... *טענת המקור: ישוע הוא בן שניתן לנו מאלוהים והוא ישב על כסא דוד לעולם, כי כתוב: "כי ילד ילד לנו בן נתן לנו ותהי המשרה על שכמו ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אבי עד שר שלום" (ישעיה ט', 5). -> הפסוק הוא על חזקיהו, אין שום ראיה שזה על ישוע. *טענת המקור: ישוע נולד בבית לחם אפרתה, כמו שניבא הנביא... -> או שכן או שלא... בברית החדשה כתוב שהוא בכלל לא גר שם, והוריו ילדו אותו בסודיות שם בשדה... מי היה שם להעיד... רועים? העדויות לא טובות יותר מאלו של האיסלם.