השירה
השירה השירה היא אחת מצורות הכתיבה בסוגה הספרותית . החלוקה המקובלת היום לסוגה זו, כוללת כמה סוגי כתיבה : שירה, דרמה וסיפורת (פרוזה). השירה כוללת מגוון רחב של מאפיינים וסגנונות השונים זה מזה. כשאנו מסווגים יצירה ספרותית כ"שירה", יש לבדוק כמה דברים: • האם היא מכילה אמירה הכוללת מיזוג של כל יסודות השיר כגון: מטאפורה, דימוי, משקל, חריזה ומבנה של בתים. • האם נעשה שימוש בלשון ציורית/תמונית (פיגורטיבית) והאם הלשון והתוכן יכולים לעצב את יחידותו של הבית כיחידה מבנית בשיר. השירה מהווה מיזוג של הלשון הציורית עם היסודות הצליליים ובנוסף עם הכלים (האמצעים) האמנותיים המוכרים (דימויים, מטאפורה, האנשה, הקשרים, מצלול, סימבוליות ועוד). שירים רבים אינם נכתבים ברצף מתמשך אחד כפרוזה, אלא נחלקים לבתים הנקראים גם "יחידות שיריות" ומאופיינות במקצב וארגון קצבי ולעתים בחריזה. אין הקפדה על מספר השורות בבתים, הבית יכול להיות קצר או ארוך. היוצר עצמו קובע את אורך השורות בבית/שיר, אבל יש לזכור שמילה אחת העוברת משורה אחת לבאה אחריה יכולה לשנות את משמעות השיר. במבנה השיר היחסים בין החלוקה לשורות לבין החלוקה או הנכונות התחבירית, יכולים לקבוע את משמעות השיר. (למעט מקרים של שירים הנכתבים בסגנון: פסיחה/גלישה – בסגנון זה נאלץ הקורא להתעכב רגע ולהבין את המשמעות השונה). התבנית המשקלית בשיר קשורה במבנה. התבנית בתחילת השיר חשובה ומודגשת, היוצר פחות מקפיד בה בהמשך היצירה וזה לעתים קשור למשמעות או למסר/רעיון בשיר. הלשון הציורית בשיר מתאפיינת בכתיבה המודרנית בכך שהיא יכולה להפר כללים דקדוקיים המוכרים והידועים כגון: שמירה על הטיית פעלים נכונה, שימוש בפעלים ע"פ בנין וזמן באופן אחיד. הלשון הציורית יכולה להוסיף מושג מוחשי למושג מופשט ע"י השימוש במטאפורה ושימוש בדימוי היכול לדמות בין מושג אנושי ללא אנושי כמו בכלל השוואה(דימוי) בין דברים שונים לגמרי. "הפרת הכללים" יוצרת חידוש בכתיבה העכשווית ומאפשרת קריאה/כתיבה חופשית יותר ואצל הקורא יוצרת עניין ולעתים ערפול הנושא ע"י היוצר גורמת אצל הקורא לריבוי משמעויות. עצם השימוש בלשון ציורית רחבת אפשרויות ונטולת "כללים" מבטאת/משקפת את היוצר ביצירתו. ראוי לזכור. היוצר/משורר ראוי שלא ישתמש בצירופי מלים והקשרים המסמלים דברים באופן חד משמעי ושיגרתי אלא רצוי שייצור צירופים חדשים בעלי הקשרים חדשים ומקוריים, באופן שאפילו לשון שהפרוזה אינה יכולה לה. בבסיס כל הצירופים וההקשרים והלשון הציורית עומד יסוד של דמיון והקבלה (אנאלוגיה) המעלים אצל הקורא הקשרים שונים והיכולת לקבל את היצירה באופן "שיתחבר" אליה. בעיצוב משמעות השיר, תקבל הלשון הציורית תפקיד מרכזי, אך גם אז יש לא להעמיס על היצירה. יש שירים שעמוסים ודחוסים במטאפורות, דימויים, האנשה והופכים את השיר ל"כבד", לעומתם יש שירים בהם השימוש באמצעים אלה הוא מינימלי והשיר "קליל". בתחום זה יש להתעכב בשעת העיצוב המילולי על רובדי הלשון מהם היוצר בורר מילותיו ולשמור על אחידות. אם נעשה שימוש בלשון מקראית יש להקפיד ולא לשלב מילות עגה וההפך או, אם נעשה שימוש בשפה נושנה מילעלית. יש משמעות רבה לענין זה, היות ויש להביא בחשבון את השפעת התקופה והזרם הספרותי על היצירה הספציפית. מבנה תחבירי בשיר יכול לעצב את משמעותו כגון השימוש במשפטים ארוכים/קצרים, פשוטים/מורכבים, פסיחות, ניקוד (כאן פרח מחייכת בסיפוק ), כל אלה מהווים מכלול של גורמים המעצבים את עצמת הרגש ביצירה/שיר. בעניין העצמה וההדגשים, ניתן ליצור זאת בעזרת אנאפורה*1 - חזרה על שורות או צלילים בראש שורה או בסיום שורה. יש עוד אמצעים אמנותיים בשירה שיש לייחס להם חשיבות בבניית המשמעות בשיר והיא המשקל. יש שירים הנחלקים לחלקים (בתים) ושמירת היחסים ביניהם, אלה אחד מיסודות המבנה השירי (כמוזכר בתחילת המאמר). לפעמים המבנה מעוצב לא רק ע"י חלוקה לבתים אלא ע"י אמצעים אחרים כמו האנאפורה. לעתים נוצר בשיר מבנה מעגלי ע"י חזרה מדויקת של הבית הראשון בסוף השיר או שורה אחרונה חוזרת על השורה הראשונה במדויק - זה אמצעי טכני היכול לשרת את התוכן. לדוגמא: ב"מאחורי הגדר" של ח.נ. ביאליק, המציג בהתחלה את הדמויות המכירות אחת את השני מעברי הגדר, העלילה מתפתחת ובסיום הספור שוב הדמות עומדת מבויישת וחובקת את תינוקה "מאחורי הגדר" - כאן מוענק לסיפור מעין מבנה מעגלי. *1 – אנאפורה - מילה או ביטוי או שורה החוזר/ת בראש שתי שורות רצוף או יותר. לאנאפורה יש השפעה מיצלולית חזקה, היא מתאימה במיוחד לרצון היוצר להביע רגשות התלהבות, עצב, תוכחה וכו'. בגלל החזרה , מילות ההמשך מקבלות משמעות מחזקת. לא האנאפורה היא שמעצימה ומחזקת.
השירה השירה היא אחת מצורות הכתיבה בסוגה הספרותית . החלוקה המקובלת היום לסוגה זו, כוללת כמה סוגי כתיבה : שירה, דרמה וסיפורת (פרוזה). השירה כוללת מגוון רחב של מאפיינים וסגנונות השונים זה מזה. כשאנו מסווגים יצירה ספרותית כ"שירה", יש לבדוק כמה דברים: • האם היא מכילה אמירה הכוללת מיזוג של כל יסודות השיר כגון: מטאפורה, דימוי, משקל, חריזה ומבנה של בתים. • האם נעשה שימוש בלשון ציורית/תמונית (פיגורטיבית) והאם הלשון והתוכן יכולים לעצב את יחידותו של הבית כיחידה מבנית בשיר. השירה מהווה מיזוג של הלשון הציורית עם היסודות הצליליים ובנוסף עם הכלים (האמצעים) האמנותיים המוכרים (דימויים, מטאפורה, האנשה, הקשרים, מצלול, סימבוליות ועוד). שירים רבים אינם נכתבים ברצף מתמשך אחד כפרוזה, אלא נחלקים לבתים הנקראים גם "יחידות שיריות" ומאופיינות במקצב וארגון קצבי ולעתים בחריזה. אין הקפדה על מספר השורות בבתים, הבית יכול להיות קצר או ארוך. היוצר עצמו קובע את אורך השורות בבית/שיר, אבל יש לזכור שמילה אחת העוברת משורה אחת לבאה אחריה יכולה לשנות את משמעות השיר. במבנה השיר היחסים בין החלוקה לשורות לבין החלוקה או הנכונות התחבירית, יכולים לקבוע את משמעות השיר. (למעט מקרים של שירים הנכתבים בסגנון: פסיחה/גלישה – בסגנון זה נאלץ הקורא להתעכב רגע ולהבין את המשמעות השונה). התבנית המשקלית בשיר קשורה במבנה. התבנית בתחילת השיר חשובה ומודגשת, היוצר פחות מקפיד בה בהמשך היצירה וזה לעתים קשור למשמעות או למסר/רעיון בשיר. הלשון הציורית בשיר מתאפיינת בכתיבה המודרנית בכך שהיא יכולה להפר כללים דקדוקיים המוכרים והידועים כגון: שמירה על הטיית פעלים נכונה, שימוש בפעלים ע"פ בנין וזמן באופן אחיד. הלשון הציורית יכולה להוסיף מושג מוחשי למושג מופשט ע"י השימוש במטאפורה ושימוש בדימוי היכול לדמות בין מושג אנושי ללא אנושי כמו בכלל השוואה(דימוי) בין דברים שונים לגמרי. "הפרת הכללים" יוצרת חידוש בכתיבה העכשווית ומאפשרת קריאה/כתיבה חופשית יותר ואצל הקורא יוצרת עניין ולעתים ערפול הנושא ע"י היוצר גורמת אצל הקורא לריבוי משמעויות. עצם השימוש בלשון ציורית רחבת אפשרויות ונטולת "כללים" מבטאת/משקפת את היוצר ביצירתו. ראוי לזכור. היוצר/משורר ראוי שלא ישתמש בצירופי מלים והקשרים המסמלים דברים באופן חד משמעי ושיגרתי אלא רצוי שייצור צירופים חדשים בעלי הקשרים חדשים ומקוריים, באופן שאפילו לשון שהפרוזה אינה יכולה לה. בבסיס כל הצירופים וההקשרים והלשון הציורית עומד יסוד של דמיון והקבלה (אנאלוגיה) המעלים אצל הקורא הקשרים שונים והיכולת לקבל את היצירה באופן "שיתחבר" אליה. בעיצוב משמעות השיר, תקבל הלשון הציורית תפקיד מרכזי, אך גם אז יש לא להעמיס על היצירה. יש שירים שעמוסים ודחוסים במטאפורות, דימויים, האנשה והופכים את השיר ל"כבד", לעומתם יש שירים בהם השימוש באמצעים אלה הוא מינימלי והשיר "קליל". בתחום זה יש להתעכב בשעת העיצוב המילולי על רובדי הלשון מהם היוצר בורר מילותיו ולשמור על אחידות. אם נעשה שימוש בלשון מקראית יש להקפיד ולא לשלב מילות עגה וההפך או, אם נעשה שימוש בשפה נושנה מילעלית. יש משמעות רבה לענין זה, היות ויש להביא בחשבון את השפעת התקופה והזרם הספרותי על היצירה הספציפית. מבנה תחבירי בשיר יכול לעצב את משמעותו כגון השימוש במשפטים ארוכים/קצרים, פשוטים/מורכבים, פסיחות, ניקוד (כאן פרח מחייכת בסיפוק ), כל אלה מהווים מכלול של גורמים המעצבים את עצמת הרגש ביצירה/שיר. בעניין העצמה וההדגשים, ניתן ליצור זאת בעזרת אנאפורה*1 - חזרה על שורות או צלילים בראש שורה או בסיום שורה. יש עוד אמצעים אמנותיים בשירה שיש לייחס להם חשיבות בבניית המשמעות בשיר והיא המשקל. יש שירים הנחלקים לחלקים (בתים) ושמירת היחסים ביניהם, אלה אחד מיסודות המבנה השירי (כמוזכר בתחילת המאמר). לפעמים המבנה מעוצב לא רק ע"י חלוקה לבתים אלא ע"י אמצעים אחרים כמו האנאפורה. לעתים נוצר בשיר מבנה מעגלי ע"י חזרה מדויקת של הבית הראשון בסוף השיר או שורה אחרונה חוזרת על השורה הראשונה במדויק - זה אמצעי טכני היכול לשרת את התוכן. לדוגמא: ב"מאחורי הגדר" של ח.נ. ביאליק, המציג בהתחלה את הדמויות המכירות אחת את השני מעברי הגדר, העלילה מתפתחת ובסיום הספור שוב הדמות עומדת מבויישת וחובקת את תינוקה "מאחורי הגדר" - כאן מוענק לסיפור מעין מבנה מעגלי. *1 – אנאפורה - מילה או ביטוי או שורה החוזר/ת בראש שתי שורות רצוף או יותר. לאנאפורה יש השפעה מיצלולית חזקה, היא מתאימה במיוחד לרצון היוצר להביע רגשות התלהבות, עצב, תוכחה וכו'. בגלל החזרה , מילות ההמשך מקבלות משמעות מחזקת. לא האנאפורה היא שמעצימה ומחזקת.