השמחה

השמחה

ענן גדול מכסה את פני העולם – העצבות. משלח זרועותיו אל לב כל אדם. מסתיר כמעט באופן מוחלט את סם החיים מעיניהם של אין סוף בריות אנושיות פצועות. סם אחד יש בעולם, המרפא לכל התחלואים, מנחם לכל היגונות. אין בנמצא סגולה ומעלה שלא תימצאנה בו. הוא אינו נדיר, ובנקל ניתן להשיגו, אך העצבות מסתירה אותו מן העין, משכיחה את יופיו מן הלב, מרדימה את מוחו של האדם, עד שיאמין כי כלל איננו בנמצא. שמחה. החומר הפשוט ביותר והנצרך ביותר בעולם. אבל גם הנסתר והנעלם ביותר. מש ישיגה האדם – לא יהיה עוד כוח לשום ענן בעולם להעיב את שמיו, ועל כן, יומם ולילה וסובבוהו עננים בכחש, במרמה, בהסחת הדעת. על מנת להכיר את טיבה של העצבות לעומק ולשורש אחריה, אם כן, ראוי לנסות להתחקות על שורשיה. "עצבות באה על ידי כעס" כותב רבי נחמן מברסלב ב"ספר המידות" וכידוע שורש מידת הכעס הינה – הגאווה, שמחמת גאוותו לא מוכן האדם לקבל מציאות שאינה לרוחו, ומשום כך מתעורר בו הכעס. וכשם הגאווה הינה שורש לכל המידות הרעות, כך תולדתה – העצבות. למעשה, כשאדם "נופל" לעצבות הרי זה משום נטייתו לראות את עצמו במרכז העולם ומתוך שאיפתו שכל העולם יתנהל כפי הבנתו. כשהמציאות טופחת על פניו ואין הדברים מתרחשים כפי שציפה הרי הוא כועס וידיו רפות. משום שבקרב רוב בני האדם קיימת נטייה "להתחפר" בתוך המוכר והידוע להם ולדחות מעל פניהם כל השתנות רוחנית (לעיתים קרובות, למרבית הצער, מהווים שינוים גשמיים חיצוניים תחליף אומלל להשתנות אמיתית) והסיבה ל"התחפרות" הזו בתוך המוכר היא שהמציאות המוכרת מספקת תמיד אשליית ביטחון. והשינוי יוצר חוסר ביטחון, הוא דורש אומץ, השקעת כוחות נפש ורצון, נכונות למאבק ונכונות לספוג אפשרויות של כישלון. לכן, למרות ש"הזמן קצר" ואפשר להגיע לדברים לא ישוערו על ידי התחדשות, עדיין "הפועלים עצלים". בהעניקו לחברו מה שביכולתו, יתגלה לאדם שבתוכו פנימה גנוזים אוצרות מופלאים שדי בהם גם לאחר. אדרבא, אולי דווקא בשל המגע המפרה עם נשמה אחרת, יתגלו אך לו עצמו דברים חדשים. עצם הסחת הדעת מעיסוק וה"נבירה" המתמדת בבעיותיו (הסחת הדעת הנגרמת על ידי העיסוק עם אדם אחר) דומה שמביאה חירות כלשהי למוח, ועשויה לרענן את כוחות הנפש. אין הכוונה שאדם ייגש אל חברו מתוך עמדה של "משפיע", כי אז בדרך כלל, עשוי להיות עסוק יותר בהשמעת עצמו מאשר האזנה לזולתו. מהתעניינות בזולת ומהענקת תשומת לב אין האדם מפסיד לעולם. אדרבא, מלבד זכות הצדקה שבידו, מושך אף הוא חסד עליון על עצמו, בבחינת "כל המרחם על הבריות – מרחמים עליו מן השמיים" ולרחמי שמיים בוודאי כל אחד מייחל ומצפה, מה קל באופן זה שימשכם על עצמו. כשאדם "נותן מעצמו" אין הוא מאבד דבר, אדרבא, ישנה שמחה עצומה בידיעה שהענקת דבר מה, שהחיית אדם. לעיתים, אומנם, נדמה לאדם שאין לו מה לתת לחבר, אך לו רק היה מנסה לחפש, ודאי מיד היה מוצא לא מעט אנשים שיש ויש לו מה להעניק להם מכשרונותיו, ממידותיו הטובות, מידיעותיו, ועל כל פנים מזמנו, מאוזנו הקשבת, שזה בוודאי ביכולתו ובאפשרותו של כל אדם. דרך אחרת ומיוחדת לבוא לידי שמחה היא הצחוק. מעלת הצחוק, כידוע, היא עצומה, משום שיש בכוחו לשחרר את האדם, ולו לרגע אחד, מכבדות נטל המאורעות וההתבוננות הרצינית מדי בהם. אתנחתא כזו, ויציאה לרגע ממשא היום יום תוך ההסתכלות המבודחת, השונה, על תכונה ומידה ממידותיו הם כחומר בידו, לשנות ולעבד את היצירה המופלאה והחד – פעמית שהינו. השמחה, אף שאינה נמנית כמצווה מתרי"ג מצוות, הרי היא תנאי, העובר כחוט השני בכל המצוות והנצרך לקיום כולן ("העושה מצווה אחת בזריזות ובשמחה" כותב הרמב"ם "כאילו קיים את כל תרי"ג מצוות") ועל כן אין השמחה "סתם" מצווה, אלא, כלשון רבי נחמן מברסלב "מצווה גדולה", כי שורש נקודת כל המצוות היא השמחה. נמצא, שכל עבודה זו של שמחה זוהי עבודה עדינה בדקות המחשבה של האדם, שתפקידה לברור טוב מרע, לחפש ולגלות את הטוב, להתבונן בו כראוי ושוב להפריד את הרע שהתגלה בו ולמצוא טוב פנימי יותר. עבודה זו, של ברורים במחשבה, כוחה לתקן את כל מה שקלקל האדם ולהפריד את הרע ממנו באופן ממשי, שעל ידי התבוננות בטוב שבאדם הוא הופך באמת ומיד לזכאי, מנגוע בחטא לטהור ונקי, "כולא במחשבה אתברירו" (הכל מתברר במחשבה) ודבר זה מובן היטב גם במובן הפשוט, מאחר ותחום הדיבור והמעשה בחיי האדם נובעים מתחום המחשבה, אזי כשם שתוקנו המחשבות – הדיבורים והמעשים הנובעים מכך ממילא ימצאו מתוקנים. מה שמטעה את בני האדם וגורם להם לחשוד זה בזה, לחשוב מחשבות רעות זה על זה ולהימנע מאהבת הזולת היא ה"שפה" השונה בה מדבר כל אחד. שהרי לכל אדם יש צורת הבנה שונה של המציאות וצורת ביטוי שונה משל חברו לפי המקום בו התחנך וגילו, לפי אופיו ונטיות נפשו. לעיתים קרובות נמצא שמתוך חוסר הבנה פשוט את כוונת חברו נדמה לאדם שיש בלבו עליו או שכוונתו רעה, ואין הדבר כך כלל ועיקר. אמר רבי יוחנן: "טוב המלבין שיניים לחברו מן המשקה אותו חלב" כלומר, טוב ומועיל, לעיתים, חיוכו של אדם יותר מאשר חלב. טובה אוזן קשבת לצרת הלב (אפילו מבלי יכולת לתת עצה) טובה הרגישות והאכפתיות שאדם מפגין כלפי צער חברו יותר ממתת גשמי, ממון או חלב, שהינו כלום לעומת צער הנפש המשתוקקת לשפוך את עצמה לפני חבר. כמאמר קהלת "דאגה בלב איש – ישיחנה" (משלי י"ב כ"ה) ופירש רש"י ישיחנה לאחרים וירווח לו, וכאמור "להחיות אדם" כדברי רבי נחמן "אין הדבר ריק" וכבר זכו על ידי זה אותם בדחנים לחיי עולם הבא. כלומר, השלב הראשון למעשה בעבודת בירור עדינה זו הוא, כמו שאמרנו, להבחין ברע שבנפש האדם ובמידותיו. השלב הבא הוא חיפוש הטוב הקיים בו והשלב שלאחריו הוא חיפוש הנגיעות והפניות שהם "הפסולת" שבתוך עצמו. אז, רק אז, צריכה מחשבת האדם לחדור לעומק נקודת הטוב שבתוך "קליפת" הפנימיות, ובטוב המאיר הזה – לשמוח. עתה נתבונן בממד נוסף של דרך ההתבוננות בטוב. לכל אדם שבעולם ישנן סיבות רבות להיות בשמחה, שכן תמיד ימצאו דברים, הן בגשמיות, הן ברוחניות הגורמים לו שמחה ואושר. לכל אדם בעולם ישנן, כמו כן, סיבות להיות שרוי בעצבות, שכן תמיד ימצא דבר מה שאינו לרוחו, קושי, צער או כל סיבה לדאגה. ולמרות שלכל אחד סיבות גם לשמחה וגם לעצב, קיימים בני אדם "פסימיים" הנוטים לראות שחורות, ולעומתם קיימים "אופטימיים" בעלי נטייה לראות טוב בכל מצב. והרי כאמור, גם לפסימיים סיבות לשמחה, וגם לאופטימיים סיבות לעצב, כלומר – מצב רוחם גם של אלה וגם של אלה אינו תלוי, בעצם, במציאות השלילית או החיובית אלא נטייתם אל עבר הטוב או אל עבר הרע. זכרו: הנך נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא כי מחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות. (רבי נחמן מברסלב) אור וטוב אוריאל מעוז מפורום רייקי
 

eliii

New member
נהדר!!!,גם אני רוצה ללמוד להפריד

בין המצוות המעשיות המשעממות אותי עד זרא (שאותן רבי נחמן כה הקפיד בהן ודרש מכל שומעי לקחו שלא יפרידו אותן מהגותו הרוחנית ,ולו כחוט השערה) לבין ההגות המפוארת(ברובה,להוציא את הגזענות המטופשת משהו והגישה חסרת הבסיס של "אנחנו היהודים טובים מעצם טבענו יחסית לגויים הקליפתיים)
 

קרן אור8

New member
יפה ומקסים - תודה - שנה טובה ושמחה ../images/Emo39.gif

פשוט מקסים , אפילו הדפסתי , מבקשת רשות להעביר הלאה לכאלה שזקוקים לכך מאוד . קראתי שאתה מתחתן בראש השנה אז המון המון מזל - טוב , ושנה טובה ושמחה ... בהודיה קרן אור
 
אהבתי מאוד! תודה רבה!!! ../images/Emo51.gif

והאמת? הטקסט הזה כל כך עשיר בתבונה, תובנות והמלצות קלות ליישום ועם זאת רבות עוצמה, שנראה לי שכדאי לתרגם אותו, בנוסף להיותו מה שהוא, גם לשרשרת של עצות פשוטות וממוקדות. זה ממש יכול לתפקד כהוראות הפעלה מדהימות ל... עצמנו. הממממ... משהו מתחיל להתבשל במוחי... מישהו רוצה להמשיך???
 
הטקסט הזה כבר כתוב בכל השפות....

עם עצות לחיים טובים ומאושרים כבר חמשת אלפים שבע מאות שישים ושתיים שנה. וקוראים לזה "התורה" ואני לא מדבר על לחזור בתשובה במובן ה"דתי" כפי שאנו רואים היום אלא במובן הפשוט יותר של מצוות בין אדם לחברו. לא צריך להמציא כל פעם מחדש את הגלגל כדי לנוע בדרך האור אלא פשוט לעלות על סוד ה"מרכבה" ולהתעלות ברוחניות ולבחור בדרך לוחמי האור ולא להפך. שנה טובה ומתוקה לכולם תכתבו ותחתמו בספרים הכי טובים שיש אור וטוב אוריאל מעוז
 

ellii

New member
לבקשתך בן אנסה להוסיף על המובאות

מתורת רבי נחמן,ולהביא מתורתו גם עצות מעשיות...שיעזרו ליישם את ההודעה היפה הזאת.... א)לדעת רבי נחמן בעצם העובדה שאתה בוחר להתמקד בטוב של אנשים אפילו אם מדובר ברשעים גמורים..אזי אתה בכוח מחשבתך מחזק את הטוב שבהם ובעצם גורם להם להיות טובים יותר....רבי נחמן כותב שככל שנדון אחד את השני יותר לקו זכות,כן נגיע למצב שהעולם יהיה מושלם... אגב אותו הדבר הוא ההיפך אם אתה מתמקד ברע של אחר אתה מקשה עליו להתעלות מהרע...אתה בעצם מצידך "תוקע" אותו ב"רע" שלו... למשל אם אתה עומד בתור ומישהו מאחוריך דוחף קלות...אתה יכול לחשוב "כנראה שהוא ממש נלהב להגיע" ואתה יכול להתנפח מזעם"למי הוא חושב את עצמו..ולהרעים עליו בקולך"...אם תנקט בגישה הראשונה או שלא תגיב או שתגיב בחביבות ובחיוך...אם תגיב בגישה השניה...סביר להניח שהוא יפגע ותווצר שם יותר אנרגיה רעה בעוד שהוא יישאר תקוע ב"רע" שלו... אם תגיד לו בחיוך " היי אדוני לאט לאט..." סביר להניח שהוא יבין ששגה...וינסה ללמוד מהסיטואציה.... ב) רבי נחמן אומר האדם צריך לדון גם את עצמו לכף זכות...למעשה הוא ממליץ להתרכז 23 שעות ביום בחלקים החיוביים שלך ,כך שיהיו "מנוף" לפעילות חיובית...ואילו רק שעה אחת ביום ל"חשבון נפש נוקב עם עצמך"... (בימים מסוימים זה יכול להיות יותר משעה..אך באופן כללי זו ההמלצה) ג) ענין השמחה...גם הוא בנוי על הריכוז בנקודות החיוביות שבכל סיטואציה....אמנם כדי "להשתחרר" מהעצבות והייאוש שכה שולטים ברובנו אף בלי שאנו מודעים לכך ..לדעת רבי נחמן...יש לרקוד!!!! חסידי ברסלב נוהגים לרקוד אחרי כל תפילה וחלקם אף רוקדים ומזמרים בחלקים מהתפילה....רבי נחמן כותב שכשהאדם רוקד...רגליו משתחררות מהקרקע..ואז הוא מתחבר לשמחה שהיא באה מלמעלה...מהנשמה ד) "מילתא דבדיחותא"(לספר בדיחות) רבי נחמן טען שלפעמים כדי לצאת מרצינות היתר יש "להשתרלל" מעט...כלומר לומר או לעשות משהו שטותי ומצחיק"....היה מקרה בו הוא אמר לחסידיו כשאתם מספרים בדיחה יש שלשה כללים עליהם אתם צריכים לשמור עליהם א: לא לומר דברי ליצנות...כלומר שהבדיחה לא תקעקע את יסודות הרוח ב: לא ללעוג לאף אחד ג:לא לנבל את הפה...כלומר לא להצחיק על ידי שימוש במין "ועכשיו(אמר להם הרבי) לכו ספרו בדיחות"
.... ייתכן שהסיפור הזה עצמו נשמע לנו כמו בדיחה לא רעה... בכל אופן וודאי שאפשר לאמץ את אמירתו שלא להתבדח על חשבון אחרים ה) ואם כבר מדברים על רבנים ועל שמחה...אזכיר מאמר של רבי גדול שנפטר לפני כ-60 שנה "אם אדם עושה עצמו כשמח,הוא נהיה שמח" [ביידיש זה נשמע הרבה יותר טוב D-:) כלומר אם תצחק ותחייך זה יגרור מצב רוח טוב...אני יודע יש הרבה שיגידו..מה זה אם אני עצוב למה שאעשה את עצמי...אז אביא רבי אחרון(מבטיח
) הרבי מקוצק שדגלו היה ה"אמת העצמית" אומרים בשמו שכדי להיות שמח מותר לאדם לרמות את עצמו כאילו הוא שמח ותוך כדי להתקרב לשמחה...כי אין קליפה גדולה מן העצבות...חזק וברוך
 

ellii

New member
בבקשה בן...גרמת לי לקרא שוב את

ההודעה לנסות לראות למה היא כל כך נהדרת
ואז כשקראתי את סעיף ה) הבנתי שבעצם אין מצב שכשאתה בורח מן העצבות אתה מרמה את עצמך...כי העצבות ה"אמיתית" היא הרמאות העצמית הגדולה ביותר....ואני מתכוון למצב של ייאוש (אולי בהזדמנות ארחיב על ההבדל בין ייאוש ועצבות הנובעת ממנו לפי תורת רבי נחמן ואחרים...לבין שברון לב הנובע מתוך ענווה...שברון לב..זה בעצם שברון ה"אגו"...שלא רק שאינו סותר את מהות השמחה אלא מחזקה).... היות שאהבת ..אמשיך משהו שנשמט ממני בהודעה הקודמת ו) לשיטת רבי נחמן"אין שום ייאוש בעולם כלל"....וזאת מדוע?! היות שהוא מצביע על העובדה שכל רגע יש לו מהות שונה וחדשה לחלוטין (כל רגע הוא עולם אחר הנשלט ושולט בעולמות רוח שונים)...ועל כן גם אם לפני רגע רצחת מישהו...וכעת אתה מיטיב עם אחר...הרי שאין המעשה הקודם מבטל כהוא זה את המעשה האחרון.....התעמקות ומיקוד ברעיון הכה יסודי בתורת הרב נחמן"כל רגע הוא עולם אחר" ,היא הבסיס המרכזי לדעתי בהגעה ל"הארת השמחה האמיתית" והגישה המיידית לאנרגייה הפורצת והבלתי נדלית שבתוכינו בכל רגע נתון....הארה זו נקראת בתורתו גם בשם "התחדשות" רבי נחמן אמר בהזדמנות מסוימת שמי שיהגה בתורתו יחוש "התחדשות" כתינוק שאך זה נולד.....אני מניח שכוונתו הייתה לקו העובר במרכז הגותו כחוט השני אשר קובע נחרצות כי כל רגע הוא עולם בפני עצמו חדש ושונה ובכל רגע פתוחים בפנינו "כל האפשרויות"..(מובן שיש לקחת בחשבון שלא הרי עשיית המעשה הטוב של אדם שפל כאיכות מעשהו הטוב של זה המזוכך יותר-באופן עקרוני).....כלומר....בואו ואתרגם לעצמי ולכם בקול גדול: פעם צעק רבינו בקול גדול"אין שום ייאוש בעולם כלל"!!!!!!!!!!!!!!! כלומר בכל רגע נתון יש בידך את "מלא" יכולת הבחירה מה לעשות איתו... בהקשר הזה לא מזיז לתחת של היקום ולא לאלוהים ולמה שלא יהיה...זה שלפני רגע פישלת ובגדול...או זה שעד היום רצחת שדדת אנסת...כי המתנה היחידה שבעצם נתנה לך בתור אדם היא "ה ב ח י ר ה - ה ת מ י ד י ת" רק ברגע שתיפח נשמתך תאבד מתנה נפלאה זו(לפחות בגלגול זה) אז יאללה לחייך ולבנות לנו את המציאות הכי חיובית שאפשר רגע אחרי רגע"
"מוקדש לבנ(וש) שכה פירגנ(וש)"
לכולנו!!!
 
למעלה