השמיצה את הפאב שבו בילתה, אך במשפט דווקא זכתה

השמיצה את הפאב שבו בילתה, אך במשפט דווקא זכתה

מעשה באישה, שחגגה עם בן זוגה ומקורביה את יום הולדתו בפאב בקריית חיים. באותו פאב נהוג לשלם עבור צמיד, שמקנה לעונד אותו זכות לקבל משקה לעצמו ללא הגבלה. האישה נתפסה שותה אף שלא ענדה צמיד, והיא טענה להגנתה, שהצמיד אצל בן זוגה. כתוצאה מכך החלו ויכוחים ומהומה, ובעלה הוצא החוצה על-ידי המאבטחים, אך משנרגעו הרוחות הורשה לחזור.
למחרת פרסמה האישה בדף הפייסבוק שלה רְשׁוּמָה (פוסט) ובה ביקורת נוקבת על אותו פאב. בין היתר כתבה, ששיטת הצמידים אינה אלא עקיצה של הלקוחות, שלא לומר גניבה, משום שכמות המשקה המוגשת בכל כוסית זעומה, והמלצרים משהים בכוונה את הגשת הכוסיות, כך שבסופו של דבר מקבלים מעט מאוד תמורת הסכום ששולם. בסיום הרשומה המליצה הכותבת לקוראים לא להתקרב לאותו מקום כדי שלא לעבור גזל, הגדירה את השירות שם גועל נפש ובושה וחרפה, והאשימה את בעלי המקום בכך שהם נותנים לגיטימציה להתנהגות ברברית ומשפילה כלפי האורחים.
בגין הפרסום האמור הוגשה תביעת דיבה נגד האישה, אך זו נדחתה, והנתבעת חויבה בהוצאות, בנימוק, המוזר לטעמי, שהרשומה הנדונה אינה בגדר לשון הרע!
שימו לב: השופט, אורי גולדקורן, לא דחה את התביעה משום שסבר, כי עומדת למפרסמת אחת ההגנות שבחוק (למשל, שהפרסום אמת ויש בו עניין ציבורי, או שנעשה בתום לב), אלא שאין בפרסום לשון הרע כלל. מסקנתו זו סותרת בעליל את הגדרת לשון הרע, שהיא, בין היתר, דבר שפרסומו עלול לפגוע באדם בעסקו (סעיף 1(3) לחוק איסור לשון הרע).
לדעתי, השופט היה חייב לקבוע, כי הרשומה הנדונה היא לשון הרע, ומשלא הוכח כי תוכנה אמת, לבחון אם עומדת למפרסמת ההגנה, שהפרסום נעשה בתום לב לפי אחת החלופות של סעיף 15 לחוק (למשל, כדי להגן על עניין אישי כשר של הקוראים). לי נראה, שגם הגנה זו היה צריך לשלול, ולוּ בשל החֲזָקָה הקבועה בסעיף 16(ב)(3) לחוק, שהמפרסם עשה זאת שלא בתום לב אם התכוון בכך לפגוע מעבר לסביר (ת"א [שלום, חיפה] 63077-06-15, איי פאב בע"מ נגד ליבי זסלבסקי בורדמן).
 

קלייטון.ש

Well-known member
קישור תקין לפסק הדין וניתוח

https://www.law.co.il/media/computer-law/ipub.pdf

ניתוח:
https://www.law.co.il/computer-law/2019/11/21/ipub-ltd-v-bordman/

להבנתי בין שאר הנימוקים של בית המשפט, יש גם התייחסות לטענה בדבר האפשרות שהפרסום עלול לפגוע בעסק, והיא שמאחר ולנציגי העסק היתה אפשרות מלאה להגיב, ומאחר ובין המגיבים היו רבים שתמכו בעסק, הרי שהאפשרות שהעסק נפגע מהפרסום מתבטלת, ואפשר אפילו לומר שהוא יוצא מורווח מהפרסום, כי יותר גולשים נחשפו גם לעובדת קיומו וגם לסוגי השירות שהוא מספק.
 
הקישור שלי פעל בבוקר (בדקתי)

עם זאת, תודה על הקישור החדש.
לעצם הטענה, לא כל מי שקרא את הרשומה, בהכרח קרא את התגובות, ופגיעה תיתכן גם כשניתנת לנפגע האפשרות להגיב. על כל פנים, הפרסום הנדון עלול לפגוע בעסק, ודי בכך לקבוע שהוא לשון הרע על-פי ההגדרה שבחוק.
 

קלייטון.ש

Well-known member
להבנתי בית המשפט עסק בעיקר בסוגיית הפרסום ברשת חברתית

נניח שפלוני ואלמונית עומדים על במה, ומסביבם מתקהל קהל סקרנים. זו מטיחה בזה שהוא שקרן ורמאי, וזה משיב לה שהיא שיכורה וגנבת. בקהל יש התומכים בה, ויש התומכים בו. האם דין ודברים פומבי זה הוא לשון הרע? אולי מצד האלמונית כי היא "התחילה"? אולי מצד שניהם?
להבנתי בית המשפט פסק שמערכת יחסים כזו, המתרחשת ברשת חברתית בה יש לאדם אפשרות הוגנת להגיב להאשמות המוטחות בו, ואף להטיח האשמות נגד, איננה בגדר לשון הרע. זאת כי נראה שכוונת המחוקק היתה שלשון הרע מתקיים באופן חד צדדי, בפרסום בו צד אחד מפרסם לשון הרע נגד צד שני, ולצד השני אין במסגרת אותו פרסום אפשרות להגיב.
בדומה אם אדם מפרסם דברי בלע על אדם אחר, אבל כולל בגוף הפרסום את תגובתו של האחר, ואף דברי בלע נגדיים, לדעתי אין לראות בפרסום זה לשון הרע. אף שהם יכולים לגרום נזק, לשני הצדדים. וכך להבנתי פסק בית המשפט.
 
למעלה