השנה היא 1986. ילד בן 14 קם מהמיטה בשעה אחת בלילה, לוקח את הרובה של אבא שלו, רוצח את אחותו, רוצח את אחותו השנייה, רוצח את אבא שלו ורוצח את אמא שלו.

hrpbiiapnrpeltework

Well-known member
זה לא קרה בארצות הברית, "איפה ששמה, כל המשוגעים". זה לא קרה בבריטניה, "איפה שקר וקודר, אז כולם בדיכאון". זה לא קרה בפרברים של רוסיה, מוכי האלכוהול והסמים, איפה שבן-אדם יכול לשתות לשוכרה, או לעשן סם, לקבל סיבוב בראש ולעשות דברים תחת השפעה. זה לא קרה בהודו, המטונפת והמזוהמת, הבית שימוש של העולם, עם כל החום והצפיפות, שיכולים לגרום לאדם לצאת מדעתו. וזה לא קרה בברזיל, עם כל המחלות הטרופיות המוזרות, שאדם יכול להיעקץ על-ידי יתוש בגודל של הראש שלו ורק אלוהים יודע איזו מחלה הוא נשא. זה קרה בישראל. זה קרה בירושלים.

אבל למה, בעצם? למה זה קרה?-הסבר של מאור פז. גדול בני-האדם בהיסטוריה של מדע הפסיכולוגיה.

השנה היא 1986. ה-22 בפברואר. אחת בלילה. קור אימים. גשם זלעפות. ילד בן 14 קם מהמיטה, לוקח את הרובה של אבא ורוצח את כל משפחתו. אבל למה?

לאחר יציאתה של הסדרה בנטפליקס על המקרה, "המניע" שמה, הצלחתי לפצח את המקרה.

אנחנו נפרוס את כל האפשרויות אחת-אחת, וניתן לכל אחת מהם סיכויי הסתברות, כאשר נתחיל מכל התרחישים הלא נכונים, ונתקדם אט-אט עד לתרחיש הנכון.

קודם כל, מתוך מקצועיות, אני משאיר סיכוי של אחוז אחד בשביל כל שאר התרחישים שלא חשבתי עליהם, או שכן חשבתי עליהם ואני חושב שהם בלתי סבירים, מה שמשאיר לנו 99 אחוזי הסתברות לחלק בין כל שאר האפשרויות.

1. ועכשיו, אני נותן סיכוי של 9.9 אחוז לאפשרות, הכנראה לא נכונה ושאני אינני מצודד בה, לפיה הוא נשלט על-ידי כוח חיצוני, ישות חיצונית כלשהי שכפתה עליו את המעשה.

מלאך נופל או רוח רפאים או שד או מי-יודע-מה. בעיקרון, רוב האנשים יגחכו אל מול האפשרות הזאת. במיוחד אנחנו, אנשי המדע. אך עלינו לשמור על צניעות, ועלינו להבין ולדעת, שיש כל-כך הרבה שאנחנו עדיין לא יודעים. אנחנו נוהגים לפסול אפשרויות כאלו על הסף. "יש מדע, אין דברים על-טבעיים". אבל, מה אם באמת אין דברים על טבעיים, אבל הדברים העל-טבעיים כביכול כן קיימים, כי הם פשוט לא על-טבעיים, אלא זה המדע שלנו, שהוא כל-כך לא מתקדם, עד כדי כך שאין בכוחנו אפילו להתחיל ולהבין אותו? ככה שמה אם בסוף, ולמרות שהמדע בעיקרון פוסל את האפשרות הזאת, כן יש כל מיני מלאכים נופלים, רוחות רעות, שדים, ומי יודע מה עוד? ומה אם הם יכולים להשתלט על אנשים ולגרום להם לעשות דברים?

אז נכון, עדיין אחרי כל זה, זאת עדיין אפשרות מופרכת באופן יחסי, והייתי נותן לה עוד פחות מאשר ה-9.9 אחוז הסתברות שנתתי, אילולא הבעיה הקטנה של עצם זה, שזאת בדיוק, אבל בדיוק, הייתה גרסתו של הנער לאירועים.

בפרק הראשון לסדרה, חוקר המשטרה וחוקר הילדים אבי סמואל מספר, שהילד סיפר, שהוא נשלט על-ידי כוח חיצוני. אבי סמואל מספר שהילד מספר שהוא שמע קול, שאמר לו "תקום, תלך".

בפרק השני, עורך הדין של הנער, יוסי ארנון, מספר "לא גילינו (למה הוא עשה את זה). אותו סיפור (כל הזמן) על מי אמר לו לעשות את זה, איזה גוף ירוק או משהו. משהו הזוי לגמרי, לא אמיתי".

טוב, בסדר, לנוכח כל האמור לעיל הסכמתי לתת הסתברות של 9.9% לאפשרות הזאת. וגם זה בקושי.

כמובן שהסיכויים עדיין נמוכים וזאת אינה האפשרות שאני מצדד בה.

2. האפשרות הבאה הכי פחות סבירה, שגם בה אינני מצדד, היא האפשרות של גילוי עריות. היה גילוי עריות. היה אונס. אני לא רוצה לנבור בתרחישים האפשריים השונים, אבל נגיד שהיה משהו כזה. אם כך, התרחיש הסביר ביותר, זה האבא. האבא אנס אותו. וזה למה הוא רצח אותו. אבל מה בנוגע לשאר המשפחה? אז זהו. שהוא רצח גם אותם כדי שלא יספרו למה הוא רצח את האבא.

אני נותן לאפשרות הזאת הסתברות של 19.8 אחוז, מכיוון שגם היא, כמו הקודמת, אינה סבירה, וכעת נבין למה.

זה לא סביר, כי קודם כל, כפי מה שמספרים לנו בפרק הראשון, האבא היה נשוי, לאישה, והיו לו שלוש ילדים. זה בתור התחלה.

דבר שני, זאת לא טענתו של הילד, שטוען למשהו אחר לגמרי, כפי מה שראינו בפרק הראשון.

דבר שלישי, מעבר לביוגרפיה של האבא, ומעבר לזה שזאת לא טענת הילד, האבא לא נשמע כמו סדיסט מיני ואנס מתעלל, ואת זה אנחנו יכולים לראות לפי הדברים הטובים הנאמרים לאורכה של הסדרה, עליו בפרט ועל המשפחה בכלל, לדוגמה הדברים של חוקר המז"פ חיים סיני, שמספר בפרק השני: "ההתנהגות שלו (של הילד), הכול. הכול מצביע שאין...אין לו שום סיבה, שום עניין, לרצוח את המשפחה הזאת. אדרבה, כולם היו טובים אליו, כולם חיבקו אותו, כולם זה היה הבייבי שלהם. אני, האמת, הרמתי ידיים בתיק הזה. אמרתי 'זהו, אני לא מבין'".

3. האפשרות השלישית הכי פחות סבירה בעיניי, שהיא גם האפשרות השנייה הכי סבירה, היא האפשרות של ההתעללות. זאת אינה האפשרות שאני מצודד בה, ואני נותן לאפשרות זאת הסתברות של 29.7%.

אז למה לא התעללות באמת?

כי זה גם כן לא מסתדר באף רמה. זאת לא טענת הנער, וזה לא מה שידוע לנו על המשפחה.

בפרק הראשון, חוקר הנוער אבי סמואל מספר על המשפחה לאחר חקירותיו המאומצות את הנער וגורמים נוספים: "קיבל מכות פעם מההורים? לא. אה...עשה פעם עבירה פלילית, ולו הקטנה ביותר? גם לא. משפחה בעייתית? גם לא. כלומר כל שאלה ששאלת, כדי להגיע למניע נורמאלי, אם אפשר להגיד 'נורמאלי' על אירוע שכזה, אין".

עופר קאלף, שכן המשפחה, מספר: "הם לא היו אנשים שליליים. בכלל לא. הם היו אנשים מאוד חיוביים. לא מגיע להם שיזכרו אותם ביחד עם אלימות, לא מגיע להם. לא מגיע להם. הם לא היו אנשים אלימים. היו סוג של מלאכים כאלו, הפוך לגמרי. הפוך לגמרי. הם היו אנשים מדהימים. הם היו אנשים טובים. מאוד טובים".

אז התעללות? גם לא.

4. עם מה נשארנו? עם האפשרות האחרונה, האפשרות הסבירה ביותר, זאת שאני מצודד בה, ונותן לה סיכויי סבירות של 39.6 אחוז. אפיזודה פסיכוטית בודדת שאינה נשנית.

זה הדבר היחיד שהכי מסתדר, מהכי הרבה בחינות. כי פשוט שום דבר אחר לא מסתדר. לכן ולאחר שעברנו על שלושת האפשרויות האחרות הסבירות ביותר, ועברנו על הדברים בדרך האלימנציה, זה הדבר היחיד שנותר.

אבל רגע, זה לא סתם רק דרך האלימנציה. באמת יש ראיות תומכות לאפשרות הזאת ממש. אז מה הן, אם כך? אז ככה:

קודם כל, זה מסתדר עם עצם טענות הנער באשר למה שקרה, בנוגע לקול שקרא לו, "תקום, תלך". "הגוף הירוק" כביכול, שהנחה אותו לרצוח את כולם. כי הדבר הזה, זה לא חייב להיות אך ורק מלאך נופל, או שד, או רוח, או מה שזה לא יהיה, בהנחה שדברים כאלו אכן קיימים. עצם זה שהוא שמע את הקול, וראה את הגוף הירוק, בהנחה שאנחנו מאמינים לו, זאת יכולה להיות חלק מהאפיזודה הפסיכוטית. זה מסתדר עם עצם הטענה שלו שהוא נשלט על-ידי כוח חיצוני. אולי הוא באמת נשלט, ואולי הוא הרגיש כאילו שזה כוח חיצוני, אבל זה בעצם היה כוח שאינו חיצוני, אלא האפיזודה הפסיכוטית שלו, שהוא הרגיש שכמו שולטת בו.

בפרק השני לדוגמה, חיים סיני, חוקר מז"פ מספר: "שאל אותו החוקר, 'אתה מרגיש רגשי אשם?', הוא אומר 'למה שאני ארגיש רגשי אשם? אני לא רצחתי אותם. אני לא רצחתי אותם, חבר'ה, תבינו...אני לא רצחתי. אני הייתי כלי, שהשתמשו בי, שהגוף הזר הזה...'...גוף זר. הוא אומר שמשהו נכנס בו".

אז זה העניין. לדעת הנער, מדובר בגוף זר שנכנס בו, כאשר יכול להיות שככה הוא חווה את זה מבחינתו, אבל כנראה שמה שזה באמת היה, זאת אפיזודה פסיכוטית.

כל זה גם מסתדר עם עצם זה שלא נמצא שום מניע למעשה, ואת עצם זה שפסלנו את כל האפשרויות האחרות. מלאך נופל או רוח רפאים או שד? אוי, נו באמת. גילוי עריות? לא סביר. התעללות? גם לא סביר.

ברגע שאין סיבה לוגית, מה אם יש סיבה לא-לוגית? מה אם הייתה אפיזודה פסיכוטית, ככה שהוא היה במצב שיגעון, ולכן עשה את המעשה, שהינו חסר כל היגיון?

אני מצטט שוב פעם את חיים סיני, חוקר המז"פ, שמספר בפרק השני: "ההתנהגות שלו (של הילד), הכול. הכול מצביע שאין...אין לו שום סיבה, שום עניין, לרצוח את המשפחה הזאת. אדרבה, כולם היו טובים אליו, כולם חיבקו אותו, כולם זה היה הבייבי שלהם. אני, האמת, הרמתי ידיים בתיק הזה. אמרתי 'זהו, אני לא מבין'".

אני גם שוב פעם מצטט את חוקר הנוער אבי סמואל שמספר בפרק הראשון על המשפחה לאחר חקירותיו המאומצות את הנער וגורמים נוספים: "קיבל מכות פעם מההורים? לא. אה...עשה פעם עבירה פלילית, ולו הקטנה ביותר? גם לא. משפחה בעייתית? גם לא. כלומר כל שאלה ששאלת, כדי להגיע למניע נורמאלי, אם אפשר להגיד 'נורמאלי' על אירוע שכזה, אין".

ולבסוף, אני שוב פעם מצטט את עופר קאלף, שכן המשפחה, שמספר: "הם לא היו אנשים שליליים. בכלל לא. הם היו אנשים מאוד חיוביים. לא מגיע להם שיזכרו אותם ביחד עם אלימות, לא מגיע להם. לא מגיע להם. הם לא היו אנשים אלימים. היו סוג של מלאכים כאלו, הפוך לגמרי. הפוך לגמרי. הם היו אנשים מדהימים. הם היו אנשים טובים. מאוד טובים".

ועכשיו ציטוטים חדשים:

החוקר אבי סמואל בפרק השני: "יש לנו ניסיון, ישבתי עם אנשי משטרה ותיקים ממני, בדקנו את הזירה, בדקנו את האנשים, בדקנו את הרקע, בדקנו משפחה, בדקנו אנשי סיעוד ועובדים סוציאליים ובתי-ספר ו...ניסינו לחפש מניע, גורם, סיבה...נורמאלית, שאנחנו רגילים להיתקל בה בכל זירת עבירה כזו, נאדה, כלום, שום דבר".

חוקר המז"פ חיים סיני בפרק השני: "ואז אני דיברתי איתו. אמרתי לו 'תגיד לי, שמעתי החיילת (האחות הגדולה)...הייתה אוהבת אותך ואתה אהבת אותה, משהו מיוחד וזה'. אז הוא עושה, "כן, היה לי איתה קשר, אהבה, היא הכי אהבה אותי מכולם וזה...'. אז רק נענעתי את הראש,....ואמרתי לו, 'איי', כאילו...'מה איבדת'. האחרון שהוא יבוא, שתהיה לו סיבה לרצוח אותה, מה. למה ירצח אותה? מה עשתה לו? ישבו, אכלו ארוחת ערב, הכול, כולם עלו לישון. אין לו סיבה שבעולם".

עוד חיים סיני, חוקר המז"פ, מספר ואומר "הוא אומר לי, 'אחותי, לא היה לי שום סיבה שבעולם לנגוע בה'".

בפרק השלישי, התובע בתיק, יהושע רזניק, מספר: "לא הצליחו לחדור את הקליפה הזאת, אם הייתה קליפה כזאת, למה הוא עשה את זה. לא דובר על שנאה, ולא על קנאה, ולא על שנאת אב, ולא על שנאת אם, ולא קיבלנו איזשהן אינדיקציות שהאחיות התעללו בו, שנאו אותו. להפך, הוא היה ילד שהיה אהוב על משפחתו".

בפרק הרביעי, יהודית פופס, יועצת בית-הספר, מספרת על שירה, אחותו הגדולה של הרוצח, שעדותה על בת המשפחה, חושפת כמה נורמאלי היה הבית וכמה נורמאלית הייתה המשפחה: "מה אני אומר? ילדה נהדרת. ילדה נהדרת עם בעיות גיל ההתבגרות, לא דיברה על בעיות הבית משהו יוצא דופן, שום דבר לא היה יוצא דופן. תמיד, אני זוכרת, עם חיוך גדול על הפנים. גם תלמידה טובה".

כל זה מראה לנו, שלא הייתה שום סיבה אמיתית, סבירה ונורמאלית לרצח. מילא היה אפשר להגיד "היה ולא מצאנו", אבל זה לא קצת מאבד אמינות, בהתחשב בעובדה שהפכנו את כל העולם בשביל למצוא ועדיין לא מצאנו?

כל זה מראה שלא הייתה סיבה. ואם כל הסימנים מצביעים שלא הייתה סיבה, אז אולי באמת לא הייתה. ואם לא הייתה שום סיבה הגיונית ולוגית לרצח הזה, כי המשפחה הייתה כל-כך טובה, נורמלית ורגילה, כך מספרים כולם, החוקרים, השכנים, עורכי הדין והמורים בבית-ספר, אז יש רק כיוון, ורק תשובה אפשרית אחת אחרונה שנותרה: אפיזודה פסיכוטית חד-פעמית שאינה נשנית.

היפותזת האפיזודה הפסיכוטית מקבלת חיזוק ממה שחוקר הנוער אבי סמואל מספר לנו בפרק הראשון, שהוא ראה בעיניו של הילד, כאשר חקר אותו תיכף ומיד לאחר הרצח:

"התחלתי לשוחח איתו...לא הרגשתי נוח עם הילד הזה. כל הגודל שלי מול כל הנומך, והייתי בתחושה לא טובה. היה לו מבט בעיניים, שאני זוכר למרות שעברו המון שנים מאז, ועברתי כמה דברים אחרי זה, אבל זה מבט שאי-אפשר לשכוח אותו. איך כתוב בספרות? 'מזרה אימה'? זה המינוח".

זה מסתדר עם היפותזת האפיזודה הפסיכוטית הבודדת שאינה נשנית. כי אם זה קרה מיד לאחר הרצח, וזה קרה מיד לאחר הרצח, אז ייתכן שהנער עדיין היה בתוך "המצב המשוגע", ולכן עיניו נראו כך. כי הרי מה מספר, ועל מה מעיד, חוקר הנוער אבי סמואל?
 

hrpbiiapnrpeltework

Well-known member
חוקר הנוער אבי סמואל מעיד על "עיניים משוגעות". זה מסתדר עם האפיזודה הפסיכוטית שכנראה בדיוק הייתה לנער, ושייתכן שהוא רק היה בשלבים של לצאת ממנה בעת החקירה הראשונית.

זה גם מסתדר עם מה שאני מכיר מניסיוני האישי. לא נעים לספר, אבל הכרתי פעם מישהי "משוגעת", למרות שבתור מישהו שמגיע מעולם בריאות הנפש אני לא באמת אמור לקרוא לזה כך אבל לא חשוב, מה גם, שהיא מעולם לא חשפה בפניי בדיוק מה מחלת או מחלות הנפש שלה, למרות שהיה ברור שהיא כזאת, כך שאני לא באמת יכול להשתמש במונחים רשמיים כי אף-פעם לא גיליתי בדיוק-בדיוק מה יש לה, למרות שבהתבסס על הידוע לי אני נוטה להאמין שמדובר על "הפרעת אישיות דו-קוטבית", או לחלופין, "הפרעת אישיות גבולית", או שניהן.

בכל מקרה, היא הייתה לסבית שסבלה מעודף משקל ושגרה בפתח תקווה, ושהשתדלה להימנע מרגשות, מכיוון שמבחינתה, היו עלולים להוביל להתפרקות. הייתה לה אינסומניה, היא נטלה כדורים פסיכיאטריים רבים, היה לה עבר של ניסיונות התאבדות, ובנערותה, אושפזה על-ידי אמה בבית החולים הפסיכיאטרי גהה לאחר אחד מניסיונות ההתאבדות הכושלים שלה. אנחנו כבר לא בקשר, אבל במיוחד זכורות לי עיניה המשוגעות. פתוחות רחב-רחב. פקוחות מאוד-מאוד לרווחה, במידה מוגזמת ושאינה טבעית.

"העיניים המשוגעות" של הילד, שזה דבר שמעיד עליו אבי סמואל, זה דבר המעיד על אפיזודה פסיכוטית, ועצם זה שאף אדם אחר אחריו לא מעיד על הדבר הזה, זה מעיד על היותה של האפיזודה הפסיכוטית, חד-פעמית ובלתי נשנית.

בכל מקרה, והיפותזת האפיזודה הפסיכוטית החד-פעמית והבלתי נשנית היא דבר המקבל חיזוקים נוספים מעצם כך, שיחד עם עצם זה שמעולם לא נמצאה שום סיבה סבירה כלשהי לרצח, ועניין ההבעה המשוגעת בעיניים, שמעולם לא חזרה על עצמה, הילד נמצא שפוי לחלוטין, מכיוון שכדי לעשות משהו לא הגיוני, מתוך שיגעון, לא חייבים להיות "משוגעים קבועים", אלא אפשר לקבל אפיזודה, שאחר-כך אפשר לצאת ממנה, ושאינה חייבת להישנות, וזה למה לא מצאו כלום בבדיקות של הנער, כניתן לראות בציטוטים הבאים מתוך הסדרה:

בפרק השלישי, הפסיכיאטר, פרופסור שמואל טיאנו, שבדק את הנער בבית החולים הפסיכיאטרי שבו הוחזק בעת תקופת ההסתכלות, מספר, "ערכנו את חוות הדעת והגשנו לבית-המשפט. חוות דעת שבה אמרנו שלדעתנו הוא גם עמיד לדין וגם, אין עילה בעצם לטעון לאיזושהי לקות פסיכיאטרית שיכלה להביא לביצוע העבירה".

עוד בפרק השלישי, התובע בתיק, יהושע רזניק, מספר: "בדקו אותו טובי המומחים, בין היתר פסיכיאטר שהוא מומחה לילדים, והשורה התחתונה הייתה שהוא כשיר לעמוד לדין ולא מצאו אצלו שום פסיכוזה".

זה למה לא מצאו כלום. אפיזודה חד-פעמית. הנער לא היה "משוגע קבוע". והוא אפילו לא היה משוגע של "לפעמים", כמו "משוגעי ההתקפים", שמקבלים התקפי שיגעון, יוצאים מזה ואז הם אנשים נורמאליים לחלוטין, עד התקף השיגעון, שזה לדוגמה סוג המשוגע שהיה הקיסר הרומאי קליגולה, שהיה משתגע ויוצא מזה, משתגע ויוצא מזה, ככה, שוב ושוב. הנער היה משוגע חד-פעמי. וזה מה שקרה שם.

תיאוריית האפיזודה הפסיכוטית הבלתי נשנית היא דבר המקבל חיזוק נוסף לאור עדותו של עורך הדין של הנער, שמספר כמה הנער נורמאלי, כמה שהוא מתפקד לחלוטין, וכמה שהצליח בחייו הבוגרים.

בפרק הרביעי, יוסי ארנון, עורך הדין של הנער, על הנער בבגרותו ובשנים האחרונות: "לגמרי נורמאלי, עובד, מתפרנס, מקבל...יש לו קומפלימנטים במקצוע שלו, בן-אדם. יש לו ילדים, הכול. נורמאלי לחלוטין".

אם כך, אז נותרה רק שאלה אחרונה אחת-איזו מן סוג של אפיזודה פסיכוטית חד-פעמית זאת הייתה? קשה להגיד, אבל בהתחשב בכך שזה גרם לו לקחת את הרובה של אבא שלו ולרצוח את כל המשפחה שלו בלי שום סיבה, זה צריך להיות אחד מהדברים היותר קשים.

אני מהמר על הכבות של חלק מהמוח, חלק גדול, ייתכן שהמיספרה שלמה, ככה שכל החשמל והחומרים הכימיים בהמיספרה כולה עמדו מלכת ולא זזו, או לא זזו כמו שצריך, או בכמויות הנכונות, או במהירויות הנכונות, או שילוב של הדברים, או משהו בסגנון הזה.

יש לזה שם. ברח לי השם אבל נראה לי שזה מה שקרה. למי שלא מבין את חומרת המצב המדובר, ואנחנו מדברים על מצב חמור מאוד, אז תנסו פעם להכיר אדם דו-קוטבי. אף חלק של המוח שם לא מכובה, אבל תנועת הכימיה והחשמל לא תקינה, ותראו כמה שמדובר בבן-אדם, בתור אדם שמגיע מעולמות בריאות הנפש אני לא אמור להשתמש במושגים שכאלו, אבל אם להשתמש במילים של מישהו אחר, וכך לדוגמה אני יכול להגיד "זה לא אני אמרתי", אז תנסו לפעם להיפגש בסתם בן-אדם שהוא סתם דו-קוטבי, ותראו כמה שמדובר בבן-אדם ממש דפוק, כמו מה שמישהו מסוים שאני מכיר פעם אמר על מישהו מסוים שאני מכיר ושסובל מהפרעת אישיות דו-קוטבית.

עכשיו, מה שקרה לנער, זה ככה, רק הרבה יותר גרוע, כי כל החשמל וכל הכימיה, בעד המיספרה שלמה, עמדו מלכת, או משהו קרוב.

ואיך זה קרה? כנראה שבצורה אקראית לחלוטין, כי הרבה מהתנועה של החשמל והחומרים הכימיים במוח היא אקראית יחסית, יותר מידי חשמל או כימיה הגיעו לאותו המקום, מה שגרם לכאילו כמו "עומס מערכות", אז החלק הזה של המוח, עד המיספרה שלמה, כיבה את עצמו, ואז הפעיל את עצמו מחדש.

כמו כשהמחשב יותר מידי עמוס, אז הוא זז יותר מידי לאט ואז עושים "הפעל מחדש". הבנתם? אז ככה.

גבירותיי ורבותיי, התיק פוצח.

תודה רבה לכולם, אני הייתי מאור פז, גדול בני-האדם בהיסטוריה של מדע הפסיכולוגיה.
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
חוקר הנוער אבי סמואל מעיד על "עיניים משוגעות". זה מסתדר עם האפיזודה הפסיכוטית שכנראה בדיוק הייתה לנער, ושייתכן שהוא רק היה בשלבים של לצאת ממנה בעת החקירה הראשונית.

זה גם מסתדר עם מה שאני מכיר מניסיוני האישי. לא נעים לספר, אבל הכרתי פעם מישהי "משוגעת", למרות שבתור מישהו שמגיע מעולם בריאות הנפש אני לא באמת אמור לקרוא לזה כך אבל לא חשוב, מה גם, שהיא מעולם לא חשפה בפניי בדיוק מה מחלת או מחלות הנפש שלה, למרות שהיה ברור שהיא כזאת, כך שאני לא באמת יכול להשתמש במונחים רשמיים כי אף-פעם לא גיליתי בדיוק-בדיוק מה יש לה, למרות שבהתבסס על הידוע לי אני נוטה להאמין שמדובר על "הפרעת אישיות דו-קוטבית", או לחלופין, "הפרעת אישיות גבולית", או שניהן.

בכל מקרה, היא הייתה לסבית שסבלה מעודף משקל ושגרה בפתח תקווה, ושהשתדלה להימנע מרגשות, מכיוון שמבחינתה, היו עלולים להוביל להתפרקות. הייתה לה אינסומניה, היא נטלה כדורים פסיכיאטריים רבים, היה לה עבר של ניסיונות התאבדות, ובנערותה, אושפזה על-ידי אמה בבית החולים הפסיכיאטרי גהה לאחר אחד מניסיונות ההתאבדות הכושלים שלה. אנחנו כבר לא בקשר, אבל במיוחד זכורות לי עיניה המשוגעות. פתוחות רחב-רחב. פקוחות מאוד-מאוד לרווחה, במידה מוגזמת ושאינה טבעית.

"העיניים המשוגעות" של הילד, שזה דבר שמעיד עליו אבי סמואל, זה דבר המעיד על אפיזודה פסיכוטית, ועצם זה שאף אדם אחר אחריו לא מעיד על הדבר הזה, זה מעיד על היותה של האפיזודה הפסיכוטית, חד-פעמית ובלתי נשנית.

בכל מקרה, והיפותזת האפיזודה הפסיכוטית החד-פעמית והבלתי נשנית היא דבר המקבל חיזוקים נוספים מעצם כך, שיחד עם עצם זה שמעולם לא נמצאה שום סיבה סבירה כלשהי לרצח, ועניין ההבעה המשוגעת בעיניים, שמעולם לא חזרה על עצמה, הילד נמצא שפוי לחלוטין, מכיוון שכדי לעשות משהו לא הגיוני, מתוך שיגעון, לא חייבים להיות "משוגעים קבועים", אלא אפשר לקבל אפיזודה, שאחר-כך אפשר לצאת ממנה, ושאינה חייבת להישנות, וזה למה לא מצאו כלום בבדיקות של הנער, כניתן לראות בציטוטים הבאים מתוך הסדרה:

בפרק השלישי, הפסיכיאטר, פרופסור שמואל טיאנו, שבדק את הנער בבית החולים הפסיכיאטרי שבו הוחזק בעת תקופת ההסתכלות, מספר, "ערכנו את חוות הדעת והגשנו לבית-המשפט. חוות דעת שבה אמרנו שלדעתנו הוא גם עמיד לדין וגם, אין עילה בעצם לטעון לאיזושהי לקות פסיכיאטרית שיכלה להביא לביצוע העבירה".

עוד בפרק השלישי, התובע בתיק, יהושע רזניק, מספר: "בדקו אותו טובי המומחים, בין היתר פסיכיאטר שהוא מומחה לילדים, והשורה התחתונה הייתה שהוא כשיר לעמוד לדין ולא מצאו אצלו שום פסיכוזה".

זה למה לא מצאו כלום. אפיזודה חד-פעמית. הנער לא היה "משוגע קבוע". והוא אפילו לא היה משוגע של "לפעמים", כמו "משוגעי ההתקפים", שמקבלים התקפי שיגעון, יוצאים מזה ואז הם אנשים נורמאליים לחלוטין, עד התקף השיגעון, שזה לדוגמה סוג המשוגע שהיה הקיסר הרומאי קליגולה, שהיה משתגע ויוצא מזה, משתגע ויוצא מזה, ככה, שוב ושוב. הנער היה משוגע חד-פעמי. וזה מה שקרה שם.

תיאוריית האפיזודה הפסיכוטית הבלתי נשנית היא דבר המקבל חיזוק נוסף לאור עדותו של עורך הדין של הנער, שמספר כמה הנער נורמאלי, כמה שהוא מתפקד לחלוטין, וכמה שהצליח בחייו הבוגרים.

בפרק הרביעי, יוסי ארנון, עורך הדין של הנער, על הנער בבגרותו ובשנים האחרונות: "לגמרי נורמאלי, עובד, מתפרנס, מקבל...יש לו קומפלימנטים במקצוע שלו, בן-אדם. יש לו ילדים, הכול. נורמאלי לחלוטין".

אם כך, אז נותרה רק שאלה אחרונה אחת-איזו מן סוג של אפיזודה פסיכוטית חד-פעמית זאת הייתה? קשה להגיד, אבל בהתחשב בכך שזה גרם לו לקחת את הרובה של אבא שלו ולרצוח את כל המשפחה שלו בלי שום סיבה, זה צריך להיות אחד מהדברים היותר קשים.

אני מהמר על הכבות של חלק מהמוח, חלק גדול, ייתכן שהמיספרה שלמה, ככה שכל החשמל והחומרים הכימיים בהמיספרה כולה עמדו מלכת ולא זזו, או לא זזו כמו שצריך, או בכמויות הנכונות, או במהירויות הנכונות, או שילוב של הדברים, או משהו בסגנון הזה.

יש לזה שם. ברח לי השם אבל נראה לי שזה מה שקרה. למי שלא מבין את חומרת המצב המדובר, ואנחנו מדברים על מצב חמור מאוד, אז תנסו פעם להכיר אדם דו-קוטבי. אף חלק של המוח שם לא מכובה, אבל תנועת הכימיה והחשמל לא תקינה, ותראו כמה שמדובר בבן-אדם, בתור אדם שמגיע מעולמות בריאות הנפש אני לא אמור להשתמש במושגים שכאלו, אבל אם להשתמש במילים של מישהו אחר, וכך לדוגמה אני יכול להגיד "זה לא אני אמרתי", אז תנסו לפעם להיפגש בסתם בן-אדם שהוא סתם דו-קוטבי, ותראו כמה שמדובר בבן-אדם ממש דפוק, כמו מה שמישהו מסוים שאני מכיר פעם אמר על מישהו מסוים שאני מכיר ושסובל מהפרעת אישיות דו-קוטבית.

עכשיו, מה שקרה לנער, זה ככה, רק הרבה יותר גרוע, כי כל החשמל וכל הכימיה, בעד המיספרה שלמה, עמדו מלכת, או משהו קרוב.

ואיך זה קרה? כנראה שבצורה אקראית לחלוטין, כי הרבה מהתנועה של החשמל והחומרים הכימיים במוח היא אקראית יחסית, יותר מידי חשמל או כימיה הגיעו לאותו המקום, מה שגרם לכאילו כמו "עומס מערכות", אז החלק הזה של המוח, עד המיספרה שלמה, כיבה את עצמו, ואז הפעיל את עצמו מחדש.

כמו כשהמחשב יותר מידי עמוס, אז הוא זז יותר מידי לאט ואז עושים "הפעל מחדש". הבנתם? אז ככה.

גבירותיי ורבותיי, התיק פוצח.

תודה רבה לכולם, אני הייתי מאור פז, גדול בני-האדם בהיסטוריה של מדע הפסיכולוגיה.
קראתי את השורה הראשונה, כמה שורות באמצע ועוד שתיים בסוף
ומתוך כל הבלההה בלההה בלההה הזה הבנתי שלא הבנת כלום.
"הסבר של מאור פז. גדול בני-האדם בהיסטוריה של מדע הפסיכולוגיה". עאלק.
לדעתי מאור פז הוא גדול משועממי האדם בהיסטוריה.
ועיצה לקוראנו. תלכו לראות את הסדרה אם בא לכם לכעוס להתעצבן וסתם לאכול ת'לב
על ילד קקה שרצח את אביו ואת אמו כדי לרשת את ממונם כולל הבית הגדול והיפה.
לדעתי גם האבא לא היה המגבון הכי לח בחפיסה המשפחתית
כי יום לפני שהוא נרצח הוא לימד את הילד הרוצח כיצד בדיוק יורים ברובה שהוא הביא מהמילואים.
 

ai27

Well-known member
יש רק הסבר אחד שלא התייחסת אליו: העדר מוחלט של אמפטיה (פסיכופטיה)
זה היה עניין שהטריף את החוקרים,
כי הם ראו שהנער עבר חוויה טראומטית קשה, אבל בחקירות ובשחזור לא הפגין רגש, גם לא אבל על אובדן משפחתו. אפילו רוב הנאצים חוו (כרוצחים) חוויות אבל ופוסט טראומה, למרות היכרות מינימלים עם הנרצחים.
אצלו לא היה כלום. השאלות והתשובות שלו היו מנותקות. לוגיות מאוד:
שאלתו, "למה שארגיש משהו?" הטריפה אותם.
בעיניים שלו, לא היה טירוף פסיכוטי. אבל שום סימן לרגש שהם ציפו למצוא.

לגבי המניע:
הנער הבין משהו, שאפילו החוקרים והתביעה קלטו ממש מאוחר: הוא היורש היחיד, של כל רכוש המשפחה.
כן: למרות שהוא רצח אותם, כל כספם הגיע אליו, ביום שהוא הגיע לגיל 18. כולל: קצבת שארים פנסיונית כיורש היחיד (מיום הרצח, כל תקופת המאסר, במהלך לימודי התואר, ועד שהייתה לו עבודה)

החוק שונה מאז, אבל שינוי החוק לא מתבצע רטרואקטיבית ופרסונלית
ולכן לא תקף לגביו
 
נערך לאחרונה ב:

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
יש רק הסבר אחד שלא התייחסת אליו: העדר מוחלט של אמפטיה (פסיכופטיה)
זה היה עניין שהטריף את החוקרים,
כי הם ראו שהנער עבר חוויה טראומטית קשה, אבל בחקירות ובשחזור לא הפגין רגש, גם לא אבל על אובדן משפחתו. אפילו רוב הנאצים חוו (כרוצחים) חוויות אבל ופוסט טראומה, למרות היכרות מינימלים עם הנרצחים.
אצלו לא היה כלום. השאלות והתשובות שלו היו מנותקות. לוגיות מאוד:
שאלתו, "למה שארגיש משהו?" הטריפה אותם.
בעיניים שלו, לא היה טירוף פסיכוטי. אבל שום סימן לרגש שהם ציפו למצוא.

לגבי המניע:
הנער הבין משהו, שאפילו החוקרים והתביעה קלטו ממש מאוחר: הוא היורש היחיד, של כל רכוש המשפחה.
כן: למרות שהוא רצח אותם, כל כספם הגיע אליו, ביום שהוא הגיע לגיל 18. כולל: קצבת שארים פנסיונית כיורש היחיד (מיום הרצח, כל תקופת המאסר, במהלך לימודי התואר, ועד שהייתה לו עבודה)

החוק שונה מאז, אבל שינוי החוק לא מתבצע רטרואקטיבית ופרסונלית
ולכן לא תקף לגביו
זה נכון, הוא ירש למרות שבן שרוצח את הוריו מנוע מלרשת אותם על משקל "הרצחת וגם ירשת".
אבל הבנתי שהעו"ד שלו עשה איזשהו תרגיל שבסופו הוא כן יכל לרשת את הוריו.
צפיתי בסדרה הזאת וכבר לא זוכר מה היה בדיוק אותו תרגיל.
 

ai27

Well-known member
זה נכון, הוא ירש למרות שבן שרוצח את הוריו מנוע מלרשת אותם על משקל "הרצחת וגם ירשת".
אבל הבנתי שהעו"ד שלו עשה איזשהו תרגיל שבסופו הוא כן יכל לרשת את הוריו.
לא משהו מורכב
עורך הדין ביקש שהאישום יופחת להריגה, בתמורה להודאה באשמה
והפרקליטות פשוט הסכימה
צפיתי בסדרה הזאת וכבר לא זוכר מה היה בדיוק אותו תרגיל.
התרגיל היה בגלל שהחוק מנע מרוצח לקבל את הפנסיה של הנרצח
והרוצח רצה גם את כל הירושה וגם את קצבאות הפנסיה כיתום
 

סבא של כיפה אדומה

Well-known member
מנהל
לא משהו מורכב
עורך הדין ביקש שהאישום יופחת להריגה, בתמורה להודאה באשמה
והפרקליטות פשוט הסכימה
כן, זוכר משהו כזה.
איך הם בכל זאת איפשרו לחרא הקטן הזה לרשת את כל הקופה?
אין לי שום מושג..
לכן מערכת המשפט שלנו נראית כפי שהיא נראית.
באמריקה השופט היה מוציא לחרא הזה את העיניים מתוך העיניים. :-(
התרגיל היה בגלל שהחוק מנע מרוצח לקבל את הפנסיה של הנרצח
והרוצח רצה גם את כל הירושה וגם את קצבאות הפנסיה כיתום
כן, "יתום" חחח :-/
אם זה לא היה סיפור כל כך עצוב, הייתי מצחקק מהבדיחה.
 

hrpbiiapnrpeltework

Well-known member
קראתי את השורה הראשונה, כמה שורות באמצע ועוד שתיים בסוף
ומתוך כל הבלההה בלההה בלההה הזה הבנתי שלא הבנת כלום.
מה שהבין מי שמתוך טקסט של 300 שורות הוא קרא 5, לא שווה שום דבר.
"הסבר של מאור פז. גדול בני-האדם בהיסטוריה של מדע הפסיכולוגיה". עאלק.
לדעתי מאור פז הוא גדול משועממי האדם בהיסטוריה.
דעתם של אנשים לא חכמים לא שווה כלום.
ועיצה לקוראנו. תלכו לראות את הסדרה אם בא לכם לכעוס להתעצבן וסתם לאכול ת'לב
אין מה לכעוס, להתעצבן ולאכול את הלב. סתם ילד מסכן שקיבל התקף פסיכוטי ורצח את כל משפחתו במצב של אי-שפיות. לדעתי לא היה צריך לשבת בכלא בכלל.
על ילד קקה
אחלה בן-אדם. חכם, מוכשר, רהוט, מעניין. סה"כ קיבל אפיזודה פסיכוטית חד-פעמית.
שרצח את אביו ואת אמו כדי לרשת את ממונם כולל הבית הגדול והיפה.
איזה ממון? כספי הפנסיה של האבא? איזה בית גדול ויפה? זה בית של שני קומות.

ממילא שליש מכל זה, שזה לא הרבה אבל גם הכול ביחד זה לא הרבה, היה אמור להגיע אליו כשההורים ימותו, אז למה לרצוח אותם ואת שתי האחיות?

כדי לא להצטרך לחכות ולא להצטרך לחלוק את הקצת כסף הזה ואת הבית הזה שהוא לא קטן אבל גם לא גדול? ועוד בתקופה שבתים עדיין לא עלו כל-כך הרבה?

על זה בן-אדם, ילד בן 14, יקום וירצח ארבע אנשים? ועוד משפחה?

פסיכופתים מוחלטים, רובם הגדול אף-פעם לא רוצחים אף-אחד, וגם כשכן אז בן-אדם אחד ולא ארבע, וגם כשכן אז ארבע זרים ולא בני משפחה, וגם כשכן, אז לא בגיל 14.

אפילו פסיכופתיה לא יכולה להסביר את מה שקרה שם, מרוב שמה שקרה שם דפוק.

משהו הרבה יותר דפוק קרה שם.

אפיזודה פסיכוטית.
לדעתי גם האבא לא היה המגבון הכי לח בחפיסה המשפחתית
כי יום לפני שהוא נרצח הוא לימד את הילד הרוצח כיצד בדיוק יורים ברובה שהוא הביא מהמילואים.
שבוע לפני.

אני גם לא בטוח שיש קשר בין הדברים.

מה כל-כך קשה פה?

מה כל-כך מתוחכם בלכוון וללחוץ על ההדק?
זה נכון, הוא ירש למרות שבן שרוצח את הוריו מנוע מלרשת אותם על משקל "הרצחת וגם ירשת".
אבל הבנתי שהעו"ד שלו עשה איזשהו תרגיל שבסופו הוא כן יכל לרשת את הוריו.
צפיתי בסדרה הזאת וכבר לא זוכר מה היה בדיוק אותו תרגיל.
האישום הופחת להריגה. רוצח לא יורש. הורג יורש. או לפחות ככה זה היה. הסוגד שלי ai27 טוען לאיזשהו שינוי בחוק שנעשה מאז, אבל אני לא יותר מידי בקיא בפרטים.
כן, זוכר משהו כזה.
איך הם בכל זאת איפשרו לחרא הקטן הזה לרשת את כל הקופה?
אין לי שום מושג..
לכן מערכת המשפט שלנו נראית כפי שהיא נראית.
באמריקה השופט היה מוציא לחרא הזה את העיניים מתוך העיניים. :-(
בהנחה שזאת באמת הייתה אפיזודה פסיכוטית כפי מה שאני חושד, אני לא חושב שיש בעיה בלתת לו לרשת.
 

hrpbiiapnrpeltework

Well-known member
יש רק הסבר אחד שלא התייחסת אליו: העדר מוחלט של אמפטיה (פסיכופטיה)
זה היה עניין שהטריף את החוקרים,
כי הם ראו שהנער עבר חוויה טראומטית קשה, אבל בחקירות ובשחזור לא הפגין רגש, גם לא אבל על אובדן משפחתו. אפילו רוב הנאצים חוו (כרוצחים) חוויות אבל ופוסט טראומה, למרות היכרות מינימלים עם הנרצחים.
אצלו לא היה כלום. השאלות והתשובות שלו היו מנותקות. לוגיות מאוד:
שאלתו, "למה שארגיש משהו?" הטריפה אותם.
בעיניים שלו, לא היה טירוף פסיכוטי. אבל שום סימן לרגש שהם ציפו למצוא.
פסיכופתיה לא מספיקה בשביל להסביר רצח, בטח לא של ארבע אנשים, בטח לא של בני משפחה, בטח לא בגיל 14.

בעיניים שלו כן היה טירוף פסיכוטי, מיד לאחר הרצח, אבל לא שוב. עדות לאפיזודה פסיכוטית שאינה נשנית.
לגבי המניע:
הנער הבין משהו, שאפילו החוקרים והתביעה קלטו ממש מאוחר: הוא היורש היחיד, של כל רכוש המשפחה.
כן: למרות שהוא רצח אותם, כל כספם הגיע אליו, ביום שהוא הגיע לגיל 18. כולל: קצבת שארים פנסיונית כיורש היחיד (מיום הרצח, כל תקופת המאסר, במהלך לימודי התואר, ועד שהייתה לו עבודה)
שטות במיץ. כולה פנסיה של האבא ובית לא כזה גדול, עוד בתקופה שהבתים עוד לא עלו כזה הרבה. זה לא מספיק בשביל הצדקה לרצוח אותם. שליש מכל זה ממילא היה אמור להגיע אליו. אז למה לרצוח אותם? כי הוא לא רצה לחכות? כי הוא לא רצה לחלוק עם האחיות? כל זה מעבר למה שפסיכופתיה ממילא אינה מספיקה בשביל להסביר רצח, בטח לא של ארבע אנשים, בטח לא של בני משפחה, בטח לא בגיל 14, ולא משנה מה המניע. מה שהוא עשה, גם פסיכופת לא היה עושה.

הוא עלול להיות פסיכופת, אני לא אומר שלא, דווקא זה מסתדר עם היעדר הרגש, אבל גם אם כן, אין לזה קשר לרצח.
החוק שונה מאז, אבל שינוי החוק לא מתבצע רטרואקטיבית ופרסונלית
ולכן לא תקף לגביו
אז היום גם מי שהורג לא יורש? זה טיפשי. לדעתי צריך לשנות את החוק בחזרה. הרי מי זה מי שהרג? מי שהרג בלי כוונה או אם לדוגמה עבר התעללות קשה מההורים ודברים כאלו, שאלו הצדקות גדולות וחשובות. לכן מי שהרג כן צריך לרשת.
לא משהו מורכב
עורך הדין ביקש שהאישום יופחת להריגה, בתמורה להודאה באשמה
והפרקליטות פשוט הסכימה
הכול בגלל הפסיכיאטרים הטיפשים. הוא בכלל היה צריך להיות מוכרז כלא שפוי ולא הייה צריך לשבת בפנים אפילו לא יום אחד.
התרגיל היה בגלל שהחוק מנע מרוצח לקבל את הפנסיה של הנרצח
והרוצח רצה גם את כל הירושה וגם את קצבאות הפנסיה כיתום
זכותו לקבל אותם. הוא ביצע את המעשה במצב אי-שפיות. זאת הריגה.
 

ai27

Well-known member
פסיכופתיה לא מספיקה בשביל להסביר רצח, בטח לא של ארבע אנשים, בטח לא של בני משפחה, בטח לא בגיל 14
תכנון מקדים שאיפשר לו לצאת עם עונש מינורי וירושה גדולה מרצח - דווקא כן
העדר אמפתיה לנרצחים - בהחלט
כך גם העדר אשמה או חרטה לגבי הרצח שהוא ביצע
בעיניים שלו כן היה טירוף פסיכוטי, מיד לאחר הרצח, אבל לא שוב. עדות לאפיזודה פסיכוטית שאינה נשנית.
אין שום עדות למבט פסיכוטי. החוקרים כן מעידים על כך ששלוות הנפש שלו לגבי המעשה עירערה אותם
שזה פסיכופתיה - לא פסיכוזה.
זה היה בזמן שהוא עדיין דבר בתירוץ הראשון - ש"חייזרים השתלטו לי על הגוף"
אבל זה היה רק חלק מהמשחק: הוא ידע שישפט כקטין והעונש יהיה קצר.
שטות במיץ. כולה פנסיה של האבא
פנסיה תקציבית זה די הרבה (משכורת בזמן שהוא בכלא על הרצח) - עד גיל 20, ולאחר מכן - כל עוד אין לו עבודה (משמע - עד שסיים את תאריו).
בנוסף לסכום גדול מביטוחי חיים.
ובית לא כזה גדול, עוד בתקופה שהבתים עוד לא עלו כזה הרבה
עדיין בית. גם המשכורות אז היו פחות - ויש יחס מסויים בין משכורות למחיר הדירות
זה לא מספיק בשביל הצדקה לרצוח אותם. שליש מכל זה ממילא היה אמור להגיע אליו.
בגיל 60
ככה הוא קיבל הכל (ולא שליש) ובגיל 14.
עם ריבית זה מצטבר להרבה
אז למה לרצוח אותם? כי הוא לא רצה לחכות? כי הוא לא רצה לחלוק עם האחיות? כל זה מעבר למה שפסיכופתיה ממילא אינה מספיקה בשביל להסביר רצח, בטח לא של ארבע אנשים, בטח לא של בני משפחה, בטח לא בגיל 14, ולא משנה מה המניע. מה שהוא עשה, גם פסיכופת לא היה עושה
פסיכופת היה עושה גם יותר גרוע - אם ידע שהתגמול גבוה והעונש מינורי - וכך היה
הוא עלול להיות פסיכופת, אני לא אומר שלא, דווקא זה מסתדר עם היעדר הרגש, אבל גם אם כן, אין לזה קשר לרצח.
בהחלט קשור להעדר עכבה חברתית נגד רצח.
תגמול גבוה, והעדר עכבות
אז היום גם מי שהורג לא יורש? זה טיפשי. לדעתי צריך לשנות את החוק בחזרה. הרי מי זה מי שהרג? מי שהרג בלי כוונה או אם לדוגמה עבר התעללות קשה מההורים ודברים כאלו, שאלו הצדקות גדולות וחשובות. לכן מי שהרג כן צריך לרשת.
תצטרך למצוא דרך אחרת. גם הירושה וגם הפנסיה וביטוחי החיים שונו כך שלמשל:
"שאיר שגרם במתכוון ושלא כדין למותו של עובד או שהיה שותף לעבירה כזו, לא תשולם לו גמלה שהוא זכאי לה בגלל מותו של העובד."
הכול בגלל הפסיכיאטרים הטיפשים. הוא בכלל היה צריך להיות מוכרז כלא שפוי ולא הייה צריך לשבת בפנים אפילו לא יום אחד.
זכותו לקבל אותם. הוא ביצע את המעשה במצב אי-שפיות. זאת הריגה.
לא היו שום סימנים לאי שפיות.
הוא מצא דרך לגרוף מליונים בגיל צעיר - ופעל לפיה
 
למעלה