השפעת המגמה בתואר השני על העיסוק במקצוע

חנה868

New member
השפעת המגמה בתואר השני על העיסוק במקצוע

הי,
שאלה לי. איך משפיעה, או יותר נכון, עד כמה מגבילה בחירת המגמה בתואר השני על העסוק המקצועי בעתיד?
אם משהו לומד תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית לדוגמא, האם זה ימנע ממנו להתשלב בתחום הטיפול הקליני או בתחום החינוכי? ואם כן, איזה אופציות יש כדי להסב את ההכשרה לתחום הרצוי (אם התחום הרצוי משתנה עם השנים)?

ועוד שאלה- האם יש הבדלים משמעותיים בתנאי הקבלה למגמות השונו?. אני מניחה שיש הבדלים בתנאי הקבלה במוסדות השונים אבל האם יש הבדל בין המגמות? אני מנחשת שקלינית יותר מבוקש- האם זה לידי ביטוי בתנאי הקבלה?

תודה
 

Columbina

New member
כמה תשובות

תוכניות הסבה בדר"כ דורשות כתנאי להיות רשומים בפנקס פסיכולוגים. מכיוון שהתקנות החדשות מונעות מפסיכולוגים שהם לא קליניים להרשם בפנקס, זה עשוי להיות בעייתי. למרות שלדעתי ישנו את התנאי הזה.. אבל אני לא באמת יודעת.

תנאי הקבלה יכולים להשתנות קצת לפה ולשם, תלוי באוניברסיטה. המגמות המחקריות מחפשות אנשים שרוצים מחקר ולא קלינית (ובצדק). בת"א אי אפשר לבחור קוגניטיבית כאופציה שנייה וגם במקומות אחרים מסתכלים מאוד על ניסיון רלוונטי בתחום וכד'. בעיקרון באופן טבעי התחרות היא פחות קשה אבל המגמה לא רוצה וכאמור בצדק, את הסטודנטים שמשתמשים במגמה כמקפצה לקלינית, בדרך כלל גם לא קשה לראות כשזה המצב.
 

חנה868

New member
תודה ועוד כמה שאלות

כלומר, אם לא סיימת מגמה קלינית, לא ניתן לעסוק בטיפול?
האם יש תכניות שמשלבות?
מעניין אותי בעיקר השילוב בין חינוכית לקלינית. נראה לי גם שאלו תחומים מאוד קרובים וההתמקצעות בשניהם נחוצה כדי לעסוק באחד מהם (למעשה זה חד צדדי- מי שמעוניין לעסוק נטו בטיפול במבוגרים אין לו נגיעה לחינוכית, אבל כל עבודה עם ילדים משלבת את שני התחומים).

אם תנאי הקבלה משתנים רק קצת לפה ולשם אז אין כל כך טעם להשתמש במגמה אחת כ"מקפצה" כמו שאת אומרת. כלומר, אם את יכולה להתקבל למגמה אחת, יהיה לא יותר מדי קשה להתקבל למגמה אחרת. או שאני טועה?
 

Columbina

New member
אני לא מומחית למגמות קליניות

אז תקחי את מה שאני אומרת בערבון מוגבל. עד עכשיו, היה ניתן לבצע הסבה כי כל מי שסיים תואר שני בפסיכולוגיה היה יכול להרשם בפנקס. מכיוון שהדברים השתנו, אני מניחה (אבל זה עדיין לא ידוע) שתוכניות ההסבה יורידו או ישנו את הדרישה הזאת.

כמו שאמרתי, התחרות למגמות המחקריות היא הרבה יותר קלה ולכן יש יותר סיכויים להתקבל. לרוב נרשמים למגמה מחקרית כאופציה שניה ואז אם לא מתקבלים לקלינית יש תוכנית ב'. יש כאלה שמראש לא מנסים בגלל מתא"ם נמוך ובחלק מהמחקריות לא היה צריך. להתקבל לקלינית זה לא רק לעמוד בתנאי הקבלה (התנאי הרשמי הוא מתא"ם 100 אבל לרוב לא מתקבלים עם מתאם כזה). בנוסף, זה דיי דומה להרגלה באיזשהו מקום בגלל מאות מועמדים.
 

sense9

Member
מנהל
יש מגמה חינוכית-קלינית

(או קלינית-חנוכית) בחיפה ובעברית.
 

katzeran

New member
עיסוק בטיפול

בעקרון, מי שמורשה לעסוק בטיפול פסיכולוגי הוא מי שסיים תואר שני בפסיכולוגיה והתמחות טיפולית, לאו דווקא קלינית. יש 4 התמחויות טיפוליות כיום: קלינית, חינוכית, שיקומית ורפואית ועל פי התיקון בחוק שעבר לפני כשנה מי שסיים אחת מההתמחויות האלו רשאי לעסוק בטיפול פסיכולוגי בהתאם לסוג ההתמחות שלו.

אם מעניין אותך לעסוק בקלינית או בחינוכית, או בשילוב, אז נשמע לי הכי הגיוני לנסות להתקבל למגמה הקלינית של הילד או המגמה הקלינית-חינוכית (השם משתנה מאוניברסיטה לאוניברסיטה) ואז יהיה אפשר להמשיך להתמחות קלינית או חינוכית.
 

חנה868

New member
תודה על התשובות

תהיתי למה אני לא מוצאת שום דבר על מגמה קלינית חינוכית. לא קישרתי שזה למעשה קלינית של הילד.
בכל מקרה תודה לעונים
 
זה לא קלינית של הילד, ממש לא

אמנם מגיעים להתמחות חינוכית מכל מיני תחומים- אבל זה ממש לא פסיכולוגיה קלינית של הילד. זו מגמה חינוכית, שלפעמים משולבת עם התפתחותית, ופשוט היא לא קיימת בחלק ממוסדות הלימוד. אבל זה תחום ידע נפרד.
 

katzeran

New member
רישום בפנקס הפסיכולוגים

שניה, ממתי מונעים מפסיכולוגים שהם לא קליניים להירשם בפנקס? רישום בפנקס לא קשור למגמת ההתמחות ויכול להרשם כל מי שהוא בעל תואר שני בפסיכולוגיה. רישום בפנקס לא דורש התמחות, פשוט מוסיפים את סוג ההתמחות לאחר סיומה. אני למשל, רשום בפנקס ועוד לא סיימתי בכלל התמחות. נראה לי שיש פה בלבול.
 

Columbina

New member
יכול להיות שממעתי לא נכון

הבנתי ממישהי שהחוק החדש יאפשר רק למי שלמד מגמה טיפולית להרשם בפנקס.
 

noa144

New member
מה זאת אומרת?

אם אני לומדת עכשיו פסיכולוגיה שיקומית אני לא אוכל להירשם בפנקס הפסיכולוגים??
 

katzeran

New member
את תוכלי

אין קשר בין פנקס הפסיכולוגים למגמת הלימודים. אפשר להירשם בפנקס גם אם למדת שיקומית., למעשה, צריך, אם תרצי לעשות התמחות.
 

Philip Jr

New member
בטח חתיכת פנקס הפנקס הזה אה?

סורי, הייתי חייב
 

Philip Jr

New member
במעט יותר רצינות, זה אומר משהו לא?

העובדה שהדבר הזה עדיין מכונה "פנקס". מהיכרותי המוגבלת עם הגוף המדובר, זו לא מקריות כלל אלא דווקא שיקוף די טוב של המצב העגום שלהם, והתפיסה הארכאית.
 

katzeran

New member
נו, זה משרד הבריאות

ייקח שנים עד שהם יתעדכנו מילולית. ובינתיים עדיף שהם יעסקו בדברים יותר חשובים, כמו למשל לשלם לפסיכולוגים שהם מעסיקים שכר נורמלי, או לגייס עוד תקנים כדי לקצר תורי המתנה או אלף ואחד דברים אחרים שצריך שיעשו.
 

שניוני

New member
פסיכולוגיה שיקומית

מה זה אומר בעצם? איזה סוג טיפול מתאפשר? במי? האם פסיכולוג שיקומי יכול לפתוח קליניקה?
 

katzeran

New member
זו שאלה לשיקומיים

הקטע הוא שבאמת קשה להגיד איפה קווי ההפרדה בין הטיפול השיקומי, הקליני, החינוכי וכדומה. אני מניח ששיקומיים יתעסקו יותר באנשים פגועים כמו נפגעי ראש וכו', ושיטות העבודה אולי שונות. האם פסיכולוג שיקומי יכול לפתוח קליניקה? נראה לי שכן, אבל הוא איכשהו יצטרך להגדיר עם מי ועל מה הוא יכול לעבוד, כמו שפסיכולוג קליני לא יקבל לקליניקה שלו פגוע ראש שצריך שיקום.
 
למעלה