השפעת הפסקול על הסרט שבו הוא שובץ

ozitex

New member
השפעת הפסקול על הסרט שבו הוא שובץ

לא מזמן ראיתי את הסרט ג'אנגו סרטו המעיף של טרנטינו.
אני מניח שרוב רובו של הפורום אינו משונאיו של טרנטינו ולכן, צפויה הבנה למה שאכתוב כעת.
כל מי שראה את הסרט בוודאי לא יכול היה להתעלם מפס הקול המשובח של הסרט. למרות שמדובר בסוג של מערבון (אגב, ז'אנר חביב עלי עוד מתקופת מערבוני הספגטי ואולי במיוחד בגללם, וכאן המקום לקשר לפסי הקול המרשימים של מוריקונה, אלוף פסי הקול של הז'אנר) פס הקול לא אחיד ומעקב סגנונות שונים כולל מודרנים ולאו דווקא "ווסטרנים" קלאסיים.
הסרט, עבר עלי למרות שלושת שעותיו, בנעימים ולא רק בגלל עלילתו המצויינת, שחקניו המעולים, אלא במיוחד בגלל שיבוץ המוסיקה שהפך אותו לחווייה מדהימה.

ובכן, מייד לכשיצאתי מהסרט החלטתי על רכישת הדיסק ובו פס הקול של הסרט ואכן, כך עשיתי לפני כשבוע.

אממה. אכזבה.ראשית מדובר בסדר שירים כפי שהם משובצים בעלילת הסרט, כמו כן משובצים בדיסק קטעי מלל ואתה מוצא את עצמך מנסה לאתר באיזו סצינה היה הקטע הזה או הקטע ההוא, וזה כבר ספורט משעשע בפני עצמו.

אבל ואבל גדול, האכזבה מפס הקול גדולה ולא בגלל שהמוסיקה אינה טובה. היא מאוד טובה אבל אתה תוהה מדי פעם, האם הקטע הזה היה בכלל בסרט? לא עובדים עלי? ואתה מוצר את עצמך מדלג מקטע משמים אחד לקטע לא משהו אחר כשמדי פעם צצים להם היילייטס של קטעים כן טובים במיוחד הזורקים אותך בחזרה למסך הגדול ההוא.

אז נשאלת השאלה. מהו הקונטקסט האמיתי של פס הקול והסרט שבו הוא שובץ, מידת השפעתו על העצמת החווייה ובכלל, האם בכלל כדאי לקנות פסי קול להאזנה כשהם מנותקים מהסרט שהשפיע על החווייה שלכם באופן כה מרשים?
 

LadyG

New member
וואחד נושא הבאת

שיש לי הרבה מה להגיד (כולל דוגמאות
)

אבל מכיוון שהממשלה אישרה היום את מדיניות "השמיים הפתוחים" ואל-על משביתים את כל טיסותיהם, אני קצרה בזמן....אז בערב
 

LadyG

New member
סרטים ופסי קול

שיטת טרנטינו היא שיטת ה- Copy Paste שיטה שגם לאנס פון טריאר אוהב להשתמש בה.....איך קראו לזוועתון? אההה....כן .....לשבור את הגלים.
לפעמים הבחירות מוצלחות ולפעמים הבחירות טובות פחות. לפעמים זה נדבק ולפעמים לא ממש.
עריכת פס קול מוזיקלי ממוזיקה שכבר נכתבה מדבר אלי לעיתים נדירות.

אניו מוריקונה הגדול כתב מוזיקה לסרטים ותכניות טלויזיה. המוזיקה שלו לא הודבקה אלא היא חלק מהסרט.

ג'ון בארי כתב מוזיקה לסרטים ופס הקול והסרט יוצרים חיבור אחד בלתי נפרד. אני לא יכולה להפריד בין פס הקול לסרט.

ואם כבר בשיטת העתק והדבק - יש פה ושם הצלחות.

אני רוצה להביא דוגמא למיני סדרת טלויזיה, שעשתה זאת ממש לא רע בשיטת העתק הדבק אבל יש מעטות כאלה.
 

galgi12

New member
לפעמים זה גם הפוך

פסי קול מעולים לסרטים גרועים...

הנה לדוגמא סרט הקומיקס SPAWN - אחד הסרטים הגרועים בהיסטוריה האנושית הוציא את אחד מפסי הקול המשובחים של שנות ה-90:

חיבורים מוסיקאליים של הרכבי מוסיקה אלקטרונית (עכשווית) לצד הרכבי רוק כבד (עכשווי)

כך למשל הנרי רולינס עם גולדי,
SLAYER עם ATARI TEENAGE RIOT - נראה אתכם שורדים את הקטע הזה עד הסוף

פרודיג'י עם טום מורלו (רייג'...)
וכו'
אחד החיבורים הגדולים היה בין גולשי חור התחת ל-מובי (הנה הקשר לפורום פסיכאדליה)
 

LadyG

New member
זה מאד מדוייק

החיבור בין הסרט המכושף הזה לפס הקול של אנטוניו קרלוס ז'ובים והשיר "בוקר הקרנבל" שנכתב על ידי מישהו אחר הם אחד. אי אפשר להפריד את הסרט מפס הקול ואת פס הקול מהסרט.

ואם כבר הזכרת סרט שכל כך השפיע ונגע בי וראיתי אותו בפעם הראשונה בטלויזיה הישראלית שבימיה הראשונים היתה מקרינה כל יום רביעי בערב סרט קולנוע, שהיווה עבורי צוהר לעולם מופלא, שרק מחכה לי אז אם במקרה יש פה מישהו שהסרט עבר לידו ללא צפייה...זה הזמן.
 

Barmelai

New member
יאללה סמוראית

כמו נורית, אני מבדיל בין מוזיקה שנכתבה במיוחד לסרט, לשירים קיימים שנבחרו כדי לשמש, בהפוכה, קליפ מוזיקלי לסצנה הויזואלית. האחרונים, כשהם מכונסים בדיסק, בדרך כלל יישמעו כמו מיקסטייפ. שזה לא משהו, כל אחד מאיתנו יודע להכין כזה. אלא אם כן קיים נושא חזק או קונספט, כמו למשל פסקול "אני לא שם" שהתמקד משום מה, בדילן.
יש עוד הבדל שצריך לעמוד עליו, בין סאונדטראק, שלקוח מהסרט עצמו, כולל דיאלוגים והתרחשויות ברקע, לבין film score שלקוח מהאולפן וכולל את הטרקים הנקיים לפני ששובצו במלואם או חלקם בסרט.
מה שאתה מתאר הוא שעטנז של SCORE וסאונדטרק. יש בו גם חלקי דיאלוגים וגם שירים שאולי כמה שניות מתוכם נשמעו מהרדיוטייפ של הכרכרה.

הדבר האמיתי הוא הכתיבה במיוחד לסרט, כשהסצנה לנגד עיני הכותב והוא מנסה להעצים אותה. אניו מוריקונה היה תותח. גם ואנ(אל תירו בי, אני רק אומר)גליס היה אשף פסקולים. שקיות הקאה לחוד, האיש ידע לבנות מתח ודרמה במוזיקה מאוד מדוייקת לסצנה.
אחת הכותבות לסרטים האהובות עלי כיום, ואני מהמר שבודדים מודעים אליה, היא ליזה ג'רארד. נכון, זאת הקול הנשי מ Dead can Dance. זמרת שלעולם לא אשבע ממנה ומלחינה נהדרת. מאחריה פסקולים כמו Ali, The Insider והחלקים הטובים באמת של גלדיאטור.
ג'רארד כתבה עשרות פסקולים, אחד היפים הוא הפסקול ל ICHI.
ICHI הוא חלק מסרטי זאטואיצ'י, סדרה ארוכה של סרטים יפנים, תחילתה בשנות הששים וסופה מי ישורנו. חלק מסרטי הסדרה הם חובת צפיה, ביחוד גרסת ביט טקאשי מ 2003 וגרסת שינטארו קטסו מ 1989.
כל סרטי זטואיצ'י עוסקים במעסה עיוור, שבדרך מקרה הוא גם סמוראי מיומן. זטואיצ'י תמיד ייקלע לשפיכות דמים בין שתי משפחות פשע יריבות הנלחמות על השליטה בכפר עני ומסכן, וזטואיצ'י תמיד יפתור את הסכסוך בדרכו שלו.
ICHI מהווה סטיית תקן בסדרה, מכיוון שאת מקום המעסה העיוור תופסת נגנית שאמיסן (סוג של מנדולינה יפנית עם 3 מיתרים) עיוורת. כן, גם היא סמוראית לתפארת הקיסרות היפנית וכמובן, יפהפיה אמיתית. וגם בתו של זטואיצ'י.

בחזרה לפסקול הסרט: הוא נורא יפה ומלנכולי.

נעימת הנושא

נאימת הנוסע

ויש הרבה עירום.
 

modulo1000

New member
הסיפור המרתק על מילס דיויס שאילתר מול ההקרנה:

http://www.youtube.com/watch?v=E-XVlrauLxc
החיבור לסרט של לואי מאל הוא מושלם פילם נואר שחור על גבי שחור לבן
http://www.youtube.com/watch?v=EK7GN7Upb9g

עוד סרט ראוי לציון בהקשר זה הוא (לקצרי הרוח תקפצו לדקה ה 133 עד 138
http://www.youtube.com/watch?v=AMbmEDIIlUg
של ארט בלייקי (אהוב נפשי)
http://www.youtube.com/watch?v=4fr-t8uIFzI
 
למעלה