המודל התכנוני של הפיתוח בשכונת בת גלים בחיפה מתקדם לאיטו.
אי אפשר לקחת מהשכונה את האוכלוסיה קשת היום שנאספה במקום עקב הזנחתה במהלך השנים [ומחירי הנדל"ן הירודים שייחדו אותה].
עובדה נוספת היא ,קרבתה של השכונה לים בדגש על צדה הצפוני [שהביא רוח עשירה במלח] יצר בלאי של מוצרי הבניה הישנים, כולל התחמצנות של המתכות [החלדה] שלא הוחלפה בבניה מודרנית ומתקדמת.
כבר היום לא מעט דירות בשכונה מוחזק ע"י משקיעים ומשכירי משנה.
אני גם מודע לכך שמח' תכנון עיר בחיפה פועלת באיטיות מרגיזה שיוצרת תחושה שהפיתוח לא מתקדם כמו שצריך להיות.
ומה אומר האדריכל ומתכנן הערים
ליאור דץ, לשעבר חבר מועצת העיר ויזם בשכונה, יש לו בטן מלאה על העירייה, בין היתר בשל מאבק על זכויות בנייה בפרויקט שיזם. "
אני מאמין גדול בבת גלים, אבל אני מסתכל על מה שקורה בחיפה ויש שם הגירה שלילית של אוכלוסייה חזקה וכניסה של אוכלוסייה חלשה. השכונה היחידה שיש לה פוטנציאל להתחרות באיכות החיים מול ערים אחרות היא בת גלים ".
נתונים דמוגרפיים-
מספר התושבים 5,100 מתוכם % 62 ותיקים , % 36 עולים מברה"מ, % 2 מוסלמים ונוצרים.
אחוז הקשישים בבת גלים הינו גבוה , כ-% 30 לעומת האחוז הארצי הכללי העומד על כ-12 אחוז.
מאידך...חשוב להזכיר מס' פרטים חשובים...
בת גלים היא השכונה היחידה בחיפה הנושקת ממש לקו המים. [חסרונה זה הוא גם יתרונה העתידי היחודי]
חלק מקוו מסילת הברזל ש"הפריד" אותה מהעיר התחתית עומד לעבור שיקוע ורעש הרכבות החולפות יחלוף עם הזמן.
מחלף אלנבי ממערב לשכונה הנגיש אותה ביתר נוחות לכרמל.
תכניות פיתוח המקודמות לשכונה :
הפקדת שתי תוכניות פינוי־בינוי בשכונה [מתחם חיל הים ומתחם העלייה השנייה הסמוכות לבית החולים רמב"ם] ו
הקמת כ־1,100 יחידות דיור במקום, התוכנית כוללת הריסת 26 מבני רכבת ישנים ובמקומם יוקמו 16 בנייני מגורים הכוללים מגדלים בגובה של עד 30 קומות.
הוקמה טיילת לאורך קוו החוף שהשלב הראשון בה הסתיים המהווה חלק מפרויקט כביש עוטף רמב"ם, שכלל סלילת כביש דו כיווני מסביב למרכז הרפואי, השדרוג כלל גם. תשתיות מים, ביוב, חשמל ותאורה.
סרטון משנת 2011 -
https://www.youtube.com/watch?v=XocGvNoX06Q
המודל התכנוני בשכונה -
http://www.theinstitute.org.il/files/articles/batgalim.pdf