התֶמה המרכזית של ליבוביץ...

נירה נ

New member
התֶמה המרכזית של ליבוביץ...

בודדה את הדת והמוסר, ומנעה ביקורת מוסרית על תכנים דתיים.
כך טוען פרופ' פנחס שיפמן בספרו מרחיב הדעת 'שפה אחת ודברים אחדים', הקורא תיגר על תפיסות אלה ומציע להן חלופה הגותית ומעשית שיוצאת מתוך הבנה דקה של המציאות וניתוח מעמיק של הפרקטיקה ההלכתית הנוהגת היום בבתי הדין הרבניים. בחירתו של שיפמן להתמודד עם הפילוסופיה הליבוביציאנית כמבוא לתפיסה ההלכתית שהוא פורש לאורך ספרו מניבה את אחת הסקירות המעמיקות והבהירות ביותר שנראו כאן לאחרונה בתחום התפתחות ההלכה בתקופתנו. כאמור, הנחת היסוד של ספרו היא תרומתו המכרעת של ליבוביץ להגבהת המחיצה שבין דת למוסר ולהפקעת השיקולים המוסריים מן התודעה הדתית.

כך כתבה בתיה כהנא דרור, במאמר ביקורת על הספר.
מישהו קרא? דעתכם המלומדת?

ודרך אגב - שלום לכם. מזמן לא הייתי כאן. שמחה לראות שעולם כמנהגו נוהג.
 
<<<

א. בתי הדין בארץ פועלים על פי שיקולים הלכתיים פורמליים ללא שום קשר לליבוביץ ולהגותו. הקריאה הדווקנית של הפסיקה אינה המצאה של ליבוביץ, אלא היא דרכה של ההלכה מדעיקרא. ספק אם הדיינים בכלל מכירים את ליבוביץ האיש, וכמעט ודאי שאינם מכירים את דעותיו המטא-הלכתית. וגם אם היו מכירים עמדות מטא-הלכתיות שלו ושל כמותו, לא היה בכך כדי לחלחל לפסיקה הנהוגה בפועל. מלה"ד? כאילו נאמר שפלוני פסק הלכה מחייבת בבית המשפט מפני שהוא התוודע לדעותיו של קלזן התאורטיקן של תורת המשפט. זה אבסורד, בוודאי. הנימוק המשפטי אינו יכול לשאוב ממקורות לבר משפטים, קל וחומר כשמדובר בהלכה של בתי הדיןץ

ב. מעבר לבסיס הדי רעוע של "שפה אחת", בהחלט יש בספר הערות מאירות עיניים לצד ניתוחים והשוואות מעניינות. מכל מקום, ספר ראוי.
 
למעלה