שפירא מאיר
New member
התאונה של השמונה בטבריה
אפילו אשתי היתה בהלם. משך כל שידור השיחה, אני ממש צרחתי מול הטלויזיה......
התנהגות אפסית כזו של המוקד בטבריה, זה פשוט לא יאומן.
אני הייתי מפקד מקצועי של מוקד המשטרה בתל אביב (להבדיל מהמפקד המבצעי שלהם), פעם לפני שנים רבות (תחילת שנות השמונים) המוקד היה חובבני ביותר כיוון ש-"השליכו" אליו כל מיני שוטרים שמפקדיהם לא רצו אותם, וכך הוא הפך למה שקראתי "פח האשפה המחוזי" הבעיה הקשה לא פחות היתה שגם למפקדי המוקד זה לא היה איכפת כי בכל דרגה קצין צריך למלא שני תפקידים (התפקיד השני נקרא "תפקיד רוחב") ואת תפקיד הרוחב מילאו רק שיעבור הזמן עד הקידום לדרגה ולתפקיד הבא.
סוף שנות השמונים ושנות התשעים, אני (תפקידי הרשמי היה ע.קמב"צ מחוז תל אביב - מה שנקרא גוש דן עם מליון וחצי אזרחים בו) לקחתי על עצמי להזיז קדימה את המוקד, ובמאבקים עצומים מול פיקוד אטום, כתבתי במקום נוהל הפעלת המוקד 3 עמודים ריקניים, את "תורת-המוקד" 700 עמודים. דרשתי שכל שוטר במוקד יעבור לימוד של תורת המוקד וייבחן.
ואמנם המוקד החל לאט לאט להתמקצע.
היום אני בכלל לא בטוח שהמוקד מקצועי, כאשר רוב המשרתים בו הם או שח"מ (חיילים שבאו לתקופת השירות ובסיומה הם משתחררים), מתנדבים וכדומה, ובפעם האחרונה ראיתי שהם היו 2/3 של הפועלים במקום. זה לא מקצועי לגמרי.
הטיעון שהמוקד תפקידו רק לברר מה הבעיה ולשלוח ניידת, הוא קישקוש מארץ הקישקושים.
מוקד מחוז תל אביב הציל פעמים רבות חיי אדם בפעילות נכונה וסייע לפעילויות שונות של השוטרים בשטח.
המוקד צריך להיות מעורב בפעילות בשטח , לא לתת הוראות פיקודיות, אבל להיות בהחלט מעורב במה שקורה.
הבעיה היתה שיחידות הקשר שאפו כל העת להשתלט על המבצעים כדי להיקרא "משל"ט" (מרכז שליטה) מה שנתן להם שכר מבצעי.
בזמנו מי שענה לטלפון 100 ביחידות משטרה מחוץ למחוז היו או היומנאי בתחנה (כשיומנאי שמים לאו דווקא את השוטר המצטיין בתחנה...) או המשל"טים שהם עובדי משרד הקשר שאין להם שום הכשרה וידע במשטרה.
העיקר שהמשטרה חוסכת כסף על תקני שוטרים, כי האוצר לא נותן למשטרה את מה שהיא צריכה כדי לתפקד בלי כל החובבים שמתחילים משירות לאומי, דרך מתנדבים ועד חיילי שח"מ.
יחידה שלא פועלת עם תקן מלא של שוטרים מקצועיים שהולכים וצוברים ידע ונסייוון משך השנים, היא יחידה כושלת, ולא יעזור מה שיקשקשו.
המגמה בתקופה מסויימת היתה להביא למוקד רק שוטרים ותיקים שקצת התעייפו משנים רבות של מרדף אחרי גנבים, ולתת להם לסייע לציבור ולתפקד במוקד עם כל הידע והנסיון שלהם, בעבודה אמנם עם מתח אבל יותר נוחה, והשכר שלהם נשאר מבצעי ולא נפגע.
אבל המפקדים בשטח התנגדו, והשוטרים המקצועיים הלכו ונעלמו.
אז זה שעיתונאים טוענים שהמשטרה לא שווה וכו, אלו דברים ריקים של מי ששמח לפגוע באחרים, אך עיתונאי לא עשה שום מאמץ לא בתחקיר ולא בסידרת כתבות, איך לשנות את המצב וללחוץ על האוצר להיות ריאלי ולתת למשטרה את הכלים ולא רק לצעוק שהיא לא טובה.
ובעיה לא פחות חמורה היא העובדה שהפועלים במוקדים בכלל לא מכירים את השטח. אתה לא יכול להביא חייל או מתנדב שיכיר את השטח של התחנה או המרחב או המחוז שלו.
לכן צריך שוטרים ותיקים. וכשאזרח יאמר לשוטר במוקד שליד הקיוסק האדום יש קטטה, המוקדאי יודע למשלוח ניידת לצד הדרומי של המרכז המסחרי, שם היה פעם קיוסק אדום, ואפילו אחרי שסולק, כך נקרא המקום.
נתקלתי בזה כשהזעקתי סיוע לחברים שנתקעו על הר כרבולת, אש השוטרים בתחנת דימונה טענו שאין הר כזה (ליד מפעל צין) וכשצעקתי שישלחו אלי יחידת חילוץ, הפנו אלי את יחידת ערבה במקום יחידת הר הנגב.
הנהג המדובר סיפר שהרכב תקוע עם דוושת הדלק, ושהוא עבר כרגע את גבעת אבני. כל אדם סביר היה מבין שהנהג מבוהל ובלחץ, כמה פרופסור צריך להיות כדי לאמר לו להעביר את תיבת ההילוכים למצב ביניים (ניוטראל) ולאט לאט להפעיל את הבלמים עד כדי עצירה ?
אחרי גבעת אבני המישור טיפה בעליה, אחר כך יש ירידה בכביש העבר ליד איזור תעשיה ואחר כך שוב עליה קלה עד קרוב לצומת פוריה, ורק אחרי הצומת של פלוס 200, מתחילה הירידה הארוכה והתלולה לטבריה.
אפשר היה לעצור אותו מזמן, ואם הוא לא סומך על הבלמים, שיוריד אחד אחד את ההילוכים, וכך תוך 500 מטר גג הוא היה נעצר, ואז מכבה את המנוע.
אפילו אשתו נשמעה נותנת לו עצות נכונות, אבל הוא לא פעל נכון ובמקום להשתפשף בקיר ההפרדה, הוא כנראה ניסה להתנגש בו, וכך הרכב קפץ מעל הקיר.
אם המוקדאי היה מבין שהנהג שומע אותו ומבין, יכול היה אפילו להנחות אותו לסובב את מתג ההצתה (המפתח) רק ובזהירות, קליק אחד אחורה וזה היה מכבה את המנוע (אבל רק אם בטוח שהבין, כי שני קליקים ינעלו לו את ההגה).
אפילו היו אומרים לו בצומת פוריה לפנות ימינה, אז גם אם היה מתהפך, הנזק היה יחסית מועט כיוון שיש שם גבעה נמוכה שהיתה בולמת אותו.
אבל הנמצאים במוקד לא הנחו אותו אפילו פעם אחת מה לעשות חוץ מהנחיה מטומטמת לחלוטין להדליק אורות מהבהבים.....
אני לא אוהב ש-"נכנסים" במשטרה, אבל כאן היה מחדל חמור מאוד, גם השוטרים חדלי האישים וגם הפיקוד שמתנהג אל המוקד כקבוצה של פקידים, צריך לשלם את המחיר בגלל הגישה הדבילית שתפקיד המוקד רק להודיע לניידת.
זה פשוט יום רע, שרק מוכיח שבנושא מוקדים, המשטרה נכנסה לאדישות לפני שנים רבות, וממש לא מענין את הפיקוד איך מתפקד המוקד, כשלא מבינים שמוקד המשטרה כמו יומנאי-התחנה, הם חלון הראווה של המשטרה, הם חזות הכל.
אפילו אשתי היתה בהלם. משך כל שידור השיחה, אני ממש צרחתי מול הטלויזיה......
התנהגות אפסית כזו של המוקד בטבריה, זה פשוט לא יאומן.
אני הייתי מפקד מקצועי של מוקד המשטרה בתל אביב (להבדיל מהמפקד המבצעי שלהם), פעם לפני שנים רבות (תחילת שנות השמונים) המוקד היה חובבני ביותר כיוון ש-"השליכו" אליו כל מיני שוטרים שמפקדיהם לא רצו אותם, וכך הוא הפך למה שקראתי "פח האשפה המחוזי" הבעיה הקשה לא פחות היתה שגם למפקדי המוקד זה לא היה איכפת כי בכל דרגה קצין צריך למלא שני תפקידים (התפקיד השני נקרא "תפקיד רוחב") ואת תפקיד הרוחב מילאו רק שיעבור הזמן עד הקידום לדרגה ולתפקיד הבא.
סוף שנות השמונים ושנות התשעים, אני (תפקידי הרשמי היה ע.קמב"צ מחוז תל אביב - מה שנקרא גוש דן עם מליון וחצי אזרחים בו) לקחתי על עצמי להזיז קדימה את המוקד, ובמאבקים עצומים מול פיקוד אטום, כתבתי במקום נוהל הפעלת המוקד 3 עמודים ריקניים, את "תורת-המוקד" 700 עמודים. דרשתי שכל שוטר במוקד יעבור לימוד של תורת המוקד וייבחן.
ואמנם המוקד החל לאט לאט להתמקצע.
היום אני בכלל לא בטוח שהמוקד מקצועי, כאשר רוב המשרתים בו הם או שח"מ (חיילים שבאו לתקופת השירות ובסיומה הם משתחררים), מתנדבים וכדומה, ובפעם האחרונה ראיתי שהם היו 2/3 של הפועלים במקום. זה לא מקצועי לגמרי.
הטיעון שהמוקד תפקידו רק לברר מה הבעיה ולשלוח ניידת, הוא קישקוש מארץ הקישקושים.
מוקד מחוז תל אביב הציל פעמים רבות חיי אדם בפעילות נכונה וסייע לפעילויות שונות של השוטרים בשטח.
המוקד צריך להיות מעורב בפעילות בשטח , לא לתת הוראות פיקודיות, אבל להיות בהחלט מעורב במה שקורה.
הבעיה היתה שיחידות הקשר שאפו כל העת להשתלט על המבצעים כדי להיקרא "משל"ט" (מרכז שליטה) מה שנתן להם שכר מבצעי.
בזמנו מי שענה לטלפון 100 ביחידות משטרה מחוץ למחוז היו או היומנאי בתחנה (כשיומנאי שמים לאו דווקא את השוטר המצטיין בתחנה...) או המשל"טים שהם עובדי משרד הקשר שאין להם שום הכשרה וידע במשטרה.
העיקר שהמשטרה חוסכת כסף על תקני שוטרים, כי האוצר לא נותן למשטרה את מה שהיא צריכה כדי לתפקד בלי כל החובבים שמתחילים משירות לאומי, דרך מתנדבים ועד חיילי שח"מ.
יחידה שלא פועלת עם תקן מלא של שוטרים מקצועיים שהולכים וצוברים ידע ונסייוון משך השנים, היא יחידה כושלת, ולא יעזור מה שיקשקשו.
המגמה בתקופה מסויימת היתה להביא למוקד רק שוטרים ותיקים שקצת התעייפו משנים רבות של מרדף אחרי גנבים, ולתת להם לסייע לציבור ולתפקד במוקד עם כל הידע והנסיון שלהם, בעבודה אמנם עם מתח אבל יותר נוחה, והשכר שלהם נשאר מבצעי ולא נפגע.
אבל המפקדים בשטח התנגדו, והשוטרים המקצועיים הלכו ונעלמו.
אז זה שעיתונאים טוענים שהמשטרה לא שווה וכו, אלו דברים ריקים של מי ששמח לפגוע באחרים, אך עיתונאי לא עשה שום מאמץ לא בתחקיר ולא בסידרת כתבות, איך לשנות את המצב וללחוץ על האוצר להיות ריאלי ולתת למשטרה את הכלים ולא רק לצעוק שהיא לא טובה.
ובעיה לא פחות חמורה היא העובדה שהפועלים במוקדים בכלל לא מכירים את השטח. אתה לא יכול להביא חייל או מתנדב שיכיר את השטח של התחנה או המרחב או המחוז שלו.
לכן צריך שוטרים ותיקים. וכשאזרח יאמר לשוטר במוקד שליד הקיוסק האדום יש קטטה, המוקדאי יודע למשלוח ניידת לצד הדרומי של המרכז המסחרי, שם היה פעם קיוסק אדום, ואפילו אחרי שסולק, כך נקרא המקום.
נתקלתי בזה כשהזעקתי סיוע לחברים שנתקעו על הר כרבולת, אש השוטרים בתחנת דימונה טענו שאין הר כזה (ליד מפעל צין) וכשצעקתי שישלחו אלי יחידת חילוץ, הפנו אלי את יחידת ערבה במקום יחידת הר הנגב.
הנהג המדובר סיפר שהרכב תקוע עם דוושת הדלק, ושהוא עבר כרגע את גבעת אבני. כל אדם סביר היה מבין שהנהג מבוהל ובלחץ, כמה פרופסור צריך להיות כדי לאמר לו להעביר את תיבת ההילוכים למצב ביניים (ניוטראל) ולאט לאט להפעיל את הבלמים עד כדי עצירה ?
אחרי גבעת אבני המישור טיפה בעליה, אחר כך יש ירידה בכביש העבר ליד איזור תעשיה ואחר כך שוב עליה קלה עד קרוב לצומת פוריה, ורק אחרי הצומת של פלוס 200, מתחילה הירידה הארוכה והתלולה לטבריה.
אפשר היה לעצור אותו מזמן, ואם הוא לא סומך על הבלמים, שיוריד אחד אחד את ההילוכים, וכך תוך 500 מטר גג הוא היה נעצר, ואז מכבה את המנוע.
אפילו אשתו נשמעה נותנת לו עצות נכונות, אבל הוא לא פעל נכון ובמקום להשתפשף בקיר ההפרדה, הוא כנראה ניסה להתנגש בו, וכך הרכב קפץ מעל הקיר.
אם המוקדאי היה מבין שהנהג שומע אותו ומבין, יכול היה אפילו להנחות אותו לסובב את מתג ההצתה (המפתח) רק ובזהירות, קליק אחד אחורה וזה היה מכבה את המנוע (אבל רק אם בטוח שהבין, כי שני קליקים ינעלו לו את ההגה).
אפילו היו אומרים לו בצומת פוריה לפנות ימינה, אז גם אם היה מתהפך, הנזק היה יחסית מועט כיוון שיש שם גבעה נמוכה שהיתה בולמת אותו.
אבל הנמצאים במוקד לא הנחו אותו אפילו פעם אחת מה לעשות חוץ מהנחיה מטומטמת לחלוטין להדליק אורות מהבהבים.....
אני לא אוהב ש-"נכנסים" במשטרה, אבל כאן היה מחדל חמור מאוד, גם השוטרים חדלי האישים וגם הפיקוד שמתנהג אל המוקד כקבוצה של פקידים, צריך לשלם את המחיר בגלל הגישה הדבילית שתפקיד המוקד רק להודיע לניידת.
זה פשוט יום רע, שרק מוכיח שבנושא מוקדים, המשטרה נכנסה לאדישות לפני שנים רבות, וממש לא מענין את הפיקוד איך מתפקד המוקד, כשלא מבינים שמוקד המשטרה כמו יומנאי-התחנה, הם חלון הראווה של המשטרה, הם חזות הכל.