התאמת שיטת הקריאה לתלמיד מתקשה
אני עובדת כמורת שילוב בבי"ס יסודי. במסגרת עבודתי מלמדת תלמיד כתה א', בקבוצה בת 4 תלמידים. התלמיד, יליד הארץ. הוריו יוצאי מדינות חבר העמים. בבית מדברים רק רוסית, ואין ביכולתם של הוריו לסייע לו בתהליך רכישת הקריאה. לפני שהתחלתי לסייע לאותו תלמיד, הוא למד בכתת-האם בעזרת "בלי סודות". לנוכח קשייו הועבר ע"י רכזת השכבה, כמו תלמידים מתקשים אחרים, לספר "האלפון שלנו". גם בשיטה זו מתקשה, כאילו לא חל שינוי. במצב זה הגיע אלי. לדעתי, שיטת הקריאה אינה מתאימה לו, משום שהיא מציגה מילים גלובליות שבשלב מאוחר יותר מפרקים אותן לצליליהן (כולל צלילים שנלמדו בלבד, וזאת בשונה מ"בלי סודות"). נראה שהערוץ החזותי ממש לקוי אצלו (הוא מועמד לאבחון). הוא מתבלבל בין אותיות בעלות קווי מתאר דומים (כמו ו ו-נ, כ ו-פ וכן הלאה). עד כה לא הצלחתי ללמדו את שמות האותיות. יש לו גם קשיי זיכרון, מלבד הקושי החזותי. בינתיים למד כ-30 מילים על סמך העבודה בספר הלימוד, חזרות מרובות על קטעי קריאה שלמדנו, והכנת מאגר מילים שאנו קוראים בכל שיעור. את שאר המילים מנחש, משום שאין לו בסיס שעליו יוכל להישען. אוצר המילים שלו דל, כלומר אין לו בסיס טוב של שפה דבורה, החיוני לרכישת קריאה. גם אם הוא נתקל במילה - שלבני גילו מוכרת - מבחינתו היא נחשבת למילת תפל, כי היא לא קיימת אצלו בלקסיקון (כדוגמת "צב"). כמובן שקצב ההתקדמות איטי - גם בשל קשיי התלמיד, אך גם משום קשיי הוראה (שלי). איני מצליחה לקדמו, בהשוואה לתלמידים אחרים עימם אני עובדת. האם שיטת פרנלד הרב חושית תתאים לו, או שיש דרך פחות מורכבת ודורשת-זמן שאפשר ללמדו באמצעותה? האם אפשר ללמדו את צלילי האותיות במקום את שמותיהן - האם זה קל יותר? האם לעבור ללמדו בשיטה שלישית, אך מותאמת יותר, כמו "הכוח לקרוא", או בשיטת "צלילים מספרים" (פונטיות)? איזו שיטה תתאים לו? הייתי רוצה ללמדו למן ההתתחלה בצורה מסודרת. אשמח לשמוע הצעות מועילות. תודה לכם.
אני עובדת כמורת שילוב בבי"ס יסודי. במסגרת עבודתי מלמדת תלמיד כתה א', בקבוצה בת 4 תלמידים. התלמיד, יליד הארץ. הוריו יוצאי מדינות חבר העמים. בבית מדברים רק רוסית, ואין ביכולתם של הוריו לסייע לו בתהליך רכישת הקריאה. לפני שהתחלתי לסייע לאותו תלמיד, הוא למד בכתת-האם בעזרת "בלי סודות". לנוכח קשייו הועבר ע"י רכזת השכבה, כמו תלמידים מתקשים אחרים, לספר "האלפון שלנו". גם בשיטה זו מתקשה, כאילו לא חל שינוי. במצב זה הגיע אלי. לדעתי, שיטת הקריאה אינה מתאימה לו, משום שהיא מציגה מילים גלובליות שבשלב מאוחר יותר מפרקים אותן לצליליהן (כולל צלילים שנלמדו בלבד, וזאת בשונה מ"בלי סודות"). נראה שהערוץ החזותי ממש לקוי אצלו (הוא מועמד לאבחון). הוא מתבלבל בין אותיות בעלות קווי מתאר דומים (כמו ו ו-נ, כ ו-פ וכן הלאה). עד כה לא הצלחתי ללמדו את שמות האותיות. יש לו גם קשיי זיכרון, מלבד הקושי החזותי. בינתיים למד כ-30 מילים על סמך העבודה בספר הלימוד, חזרות מרובות על קטעי קריאה שלמדנו, והכנת מאגר מילים שאנו קוראים בכל שיעור. את שאר המילים מנחש, משום שאין לו בסיס שעליו יוכל להישען. אוצר המילים שלו דל, כלומר אין לו בסיס טוב של שפה דבורה, החיוני לרכישת קריאה. גם אם הוא נתקל במילה - שלבני גילו מוכרת - מבחינתו היא נחשבת למילת תפל, כי היא לא קיימת אצלו בלקסיקון (כדוגמת "צב"). כמובן שקצב ההתקדמות איטי - גם בשל קשיי התלמיד, אך גם משום קשיי הוראה (שלי). איני מצליחה לקדמו, בהשוואה לתלמידים אחרים עימם אני עובדת. האם שיטת פרנלד הרב חושית תתאים לו, או שיש דרך פחות מורכבת ודורשת-זמן שאפשר ללמדו באמצעותה? האם אפשר ללמדו את צלילי האותיות במקום את שמותיהן - האם זה קל יותר? האם לעבור ללמדו בשיטה שלישית, אך מותאמת יותר, כמו "הכוח לקרוא", או בשיטת "צלילים מספרים" (פונטיות)? איזו שיטה תתאים לו? הייתי רוצה ללמדו למן ההתתחלה בצורה מסודרת. אשמח לשמוע הצעות מועילות. תודה לכם.