התאמת שיטת הקריאה לתלמיד מתקשה

גיאגלגל

New member
התאמת שיטת הקריאה לתלמיד מתקשה

אני עובדת כמורת שילוב בבי"ס יסודי. במסגרת עבודתי מלמדת תלמיד כתה א', בקבוצה בת 4 תלמידים. התלמיד, יליד הארץ. הוריו יוצאי מדינות חבר העמים. בבית מדברים רק רוסית, ואין ביכולתם של הוריו לסייע לו בתהליך רכישת הקריאה. לפני שהתחלתי לסייע לאותו תלמיד, הוא למד בכתת-האם בעזרת "בלי סודות". לנוכח קשייו הועבר ע"י רכזת השכבה, כמו תלמידים מתקשים אחרים, לספר "האלפון שלנו". גם בשיטה זו מתקשה, כאילו לא חל שינוי. במצב זה הגיע אלי. לדעתי, שיטת הקריאה אינה מתאימה לו, משום שהיא מציגה מילים גלובליות שבשלב מאוחר יותר מפרקים אותן לצליליהן (כולל צלילים שנלמדו בלבד, וזאת בשונה מ"בלי סודות"). נראה שהערוץ החזותי ממש לקוי אצלו (הוא מועמד לאבחון). הוא מתבלבל בין אותיות בעלות קווי מתאר דומים (כמו ו ו-נ, כ ו-פ וכן הלאה). עד כה לא הצלחתי ללמדו את שמות האותיות. יש לו גם קשיי זיכרון, מלבד הקושי החזותי. בינתיים למד כ-30 מילים על סמך העבודה בספר הלימוד, חזרות מרובות על קטעי קריאה שלמדנו, והכנת מאגר מילים שאנו קוראים בכל שיעור. את שאר המילים מנחש, משום שאין לו בסיס שעליו יוכל להישען. אוצר המילים שלו דל, כלומר אין לו בסיס טוב של שפה דבורה, החיוני לרכישת קריאה. גם אם הוא נתקל במילה - שלבני גילו מוכרת - מבחינתו היא נחשבת למילת תפל, כי היא לא קיימת אצלו בלקסיקון (כדוגמת "צב"). כמובן שקצב ההתקדמות איטי - גם בשל קשיי התלמיד, אך גם משום קשיי הוראה (שלי). איני מצליחה לקדמו, בהשוואה לתלמידים אחרים עימם אני עובדת. האם שיטת פרנלד הרב חושית תתאים לו, או שיש דרך פחות מורכבת ודורשת-זמן שאפשר ללמדו באמצעותה? האם אפשר ללמדו את צלילי האותיות במקום את שמותיהן - האם זה קל יותר? האם לעבור ללמדו בשיטה שלישית, אך מותאמת יותר, כמו "הכוח לקרוא", או בשיטת "צלילים מספרים" (פונטיות)? איזו שיטה תתאים לו? הייתי רוצה ללמדו למן ההתתחלה בצורה מסודרת. אשמח לשמוע הצעות מועילות. תודה לכם.
 
שיטות קריאה

יש ודאי דעות שונות, ולכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה. ממחקרים עולה שלימוד מודעות פונולוגית עוזר ברכישת הקריאה, ולכן כדאי לפעול על שני תחומים -
מודעות פונולוגית
לימוד קריאה כששמות התנועות הן דבר חשוב בהחלט. ללמד את שמות התנועות. ולמה ? שמות התנועות בעברית הן בדיוק בדיוק איך קוראים בעזרתן. לכן, אם הוא ידע שקמץ הוא קמץ, ידע ש-א' עם קמץ הוא אּ. כדאי ללמד אותו בדרכי נועם, עוד יותר מאשר את מלמדת את שאר הילדים, כיוון שהוא כבר בחוויה של קושי, וכדי להוציא אותו כדאי בדרך של כיף, של משחקים.
 

גיאגלגל

New member
הבנתי. אבל מה עם האותיות?

מדברייך הבנתי שאני צריכה לפתח אצלו את הערוץ השמיעתי - החל מעבודה משמעותית על המודעות הפונולוגית, ועבודה לפי התנועות. הכל טוב ויפה, אבל מה לגבי הקושי בזכירת שמות האותיות? התלמיד שלי זוכר אותיות מועטות בלבד, על רקע הקושי להבחין בין אותיות בעלי קווי מתאר דומים (אותיות שמזכירות זו את זו). במילים אחרות - צירוף מורכב מעיצור+תנועה. איך אפשר ללמדו צירופי קמץ ופתח בשלב ראשון? באיזו דרך, במילים אחרות, אפשר להקנות לו את אותיות ה-א"ב (העיצורים)? תודה לך!
 
אותיות - עיצורים

אחרי או תוך כדי למידה שמיעתית - אפשר להראות את הקשר לאותיות, ורק אחרי זמן מסוים (תרגישי שהוא בשל לכך) ללמד ממש. גם לימוד זה אפשרי בדרכי נועם ומשחק מהנה.
 
האם הילד עבר אבחון דידקטי?

אם כן האם לא ניתן מתוך נקודות החוזק שמופעיות באבחון להחליט מהי השיטה המתאימה . הבן שלי למד קריאה בשיטת יסודות ובעיני היא שיטה נהדרת יסודות
 

גיאגלגל

New member
אם היה אבחון, ניתן היה לעשות זאת

הוריו של התלמיד מסרבים לשתף פעולה, ואנו מנסים לסייע לו כמיטב יכולתנו. כשאין אבחון שיכול להנחות אותנו, אנו משתדלים לפעול לפי השכל הישר. גם אני נוטה לחשוב ששיטה פונטית תתאים לו יותר, ואני בהחלט מתכוונת להשתמש גם ברעיונות מתוך "יסודות". תודה לכולם.
 

נסיכה ג

New member
מניסיון דומה עם בני רק השיטה

הפונטית עזרה לו להפנים את יסודות הקריאה.
 
למעלה