התייעצות לגבי שילוב ילדים עם צרכים

מירב 007

New member
חגית שלום , שמחתי לקרוא את תשובתך

ולראות שהשילוב של בנך מוצלח. בכיתה שבה אני מלמדת אני משתדלת ליצור מצבים שבהם הילד יראה את כישוריו אם בהצגות או ביצירה או בסיפור חוויות אישיות . אבל רוב השעות שבהן אני מלמדת את הכיתה אינן כאלה , מדי פעם אנו עוצרים ומכינים הצגות הקשורות לנושא או יצירה אבל בניגוד לשנה שעברה שבה הילדים עשו המון הצגות ויצרו ופעלו השנה הכייון הוא יותר שיחות על נושאים שמענינים אותם . אני כמורה חשה את הכיתה ויודעת שככל שהם מתבגרים הפער בינהם לבין הילד הוא פער שהולך וגדל . ניתן ליצור מצבים כאלו רק מדי פעם ולא רוב הזמן. רוב הזמן אין כל קשר בין התכנים שהכיתה לומדת לבין התכנים שהילד לומד. לגבי האתר שעליו דברת אשמח אם תצרפי קישור. לגבי סל הטיפולים - בית הספר מקבל סל טיפולים קבוע ולכן השעות בהחלט באות על חשבון ילדים אחרים. ולא סתם אלא על חשבון הילדים בכתתי. אם בוחרים ילד אחד מכל כיתה לקבל שעות תרפיה אצלי בכיתה אין בכלל מקום לשיקול. ברור שהילד המדובר יקבל את השעות ולא ילד אחר. זו בדיוק הבעיה - ילד כזה אינו מגיע עם סל שעות ומשרד החינוך אינו נותן שעות נוספות בגלל שיש ילד כזה בכיתה. יש שעות קבועות ואותם מחלקים לילדים על פי סדר עדיפות. לגבי עזרה מעמותת ית"ד- הם אכן הגיעו לייעוץ (דבר שעולה כסף רב למשפחה) ההנחיה שלהם היתה שהילד צריך לעשות מה שהכיתה עושה ברמה נמוכה , כל נושא שהילדים בכיתה לומדים הילד צריך ללמוד , המושגים צריכים להיות פשוטים יותר אבל הם צריכים להיות כמו שהכיתה לומדת. לא למדתי חינוך מיוחד ואני פועלת רק על פי האינטואציות והן אומרות לי שזו שגיאה, הילד עובר מנושא לנושא מתחום לתחום מבלי שהבין בכלל את מה שלמד, הקצב מהיר מדי הנושאים קשים מדי הרמה המדוברת בכיתה אינה מתאימה לו. לדעתי ילד כזה צריך לעבוד בצורה מוחשית . אני סבורה שהיחידים שיוצאים נשכרים מהשילוב הם הילדים בכיתה, הם לומדים לחיות עם השונה לומדים להכיר , מפתחים סבלנות ,רגישות, עזרה. הילד עצמו מפסיד יום יום, מפסיד מומחים שיעבדו עמו ויקדמו אותו ברמה שלו , מפסיד אמצעים טכנולוגים שנמצאים בבתי ספר מיוחדים , מפסיד שיטות לימוד נכונות ומתאימות לו. מפסיד מורות שמתמחות ולומדות יום יום כיצד לענות לצרכים שלו. אני משקיעה יום יום שעות בתכנון מרכזים ופעיליות לילדי הכיתה ברמות שונות החל מילדים עם קשיי למידה ועד ילדים מחוננים הנמצאים בכתתי, המרכזים האלו והפעיליות אינן מתאימות לילד , הוא זקוק לפעיליות מסוג שונה ברמה שונה .
 

מירב 007

New member
אני חושבת שבאמת

הרעיון של ישיבות תכופות יותר בהם מעורבים ההורים , היועצת, הסייעת, אני ומורת השילוב יכולים אולי לעזור באופן חלקי . אני בהחלט חושבת שהילד בכתתי זכאי לקידום גם בלימודים ולא רק בחלק החברתי . אני חושבת שרכישת תהליך הקריאה והבנת מושגים בסיסים במתמטיקה הם גם יעד חשוב בפני עצמו שבמקרה שלנו מתפספס מרוב עבודה על דברים שהכיתה לומדת. שוב תודה.
 

מירב 007

New member
התייעצות לגבי שילוב ילדים עם צרכים

מיוחדים בכיתה הרגילה. אני רוצה להתייעץ אתכם לגבי שאלה שמטרידה אותי כבר הרבה זמן . אני מורה בכיתה רגילה, הכיתה מונה 40 ילד , בכתתי משולב ילד עם תסמונת דאון. לילד יש סייעת כ20 שעות שבועיות (הכיתה לומדת 31 שעות שבועיות) השילוב נראה כשילוב נהדר , אבל, אני מרגישה כל יום תסכול ועוד תסכול והולכת עם בטן מלאה יום יום הביתה. הכיתה לומדת ברמה לימודית גבוהה בכל המקצועות , על פי ההנחיה של ית"ד הילד אמור ללמוד עם הכיתה את כל המקצועות ומכל מקצוע לקחת מושגים עיקריים ואותם ללמוד. בפועל זה מה שנעשה אבל בעצם הילד לא לומד כלום, הקצב מהיר מדי השיטה אינה מתאימה לו הנושאים קשים מדי הכל פשוט גדול עליו ב 10 מידות . לדעתי הילד נסוג לאחור ואינו מתקדם. ואני אתן דוגמאות- אנו לומדים תורה - בני ישראל במצרים - יציאת מצרים, אנו מתמקדים בדמותו של משה כמנהיג , בתנאי המדבר, מדבריות בעולם , בעלי חיים הגדלים במדבר , ועוד נושאים שאינם בכלל בתחום עולמו של הילד. הוא יושב בכיתה עם הסייעת והיא מנסה למצוא עבורו מושגים שהוא כן יכול להבין, אבל ילד כזה צריך להתמקד בסיפור עצמו ביצירה, בהצגות וכו'. במקום להתקדם ולהכיר את הסיפור הילד לא מכיר ואינו יכול בכלל לספר את הסיפור שלמד. בלשון אנו לומדים על פעלים , על נטיות של פעלים על זמנים, שוב הסייעת יושבת ומלמדת אותו את הנושא ברמה נמוכה, אבל אין שום הפנמה כי החומר אינו מתאים לו בכלל. הילד מאד אוהב להביע את עצמו אבל אינו מסוגל להביע את עצמו במה שהכיתה לומדת וכך יוצא שילד מאד ורבלי יושב ושותק במקום במשך רוב שעות היום. בשנה שעברה הוא היה בורח הרבה מהכיתה וכל הזמן היה צורך ללכת לחפש אותו , אני כמובן הייתי נשארת בכיתה והילדים היו הולכים לחפש אותו , כמובן שיש כאן ערך חינוכי רב מאד הילדים לומדים לקבל את השונה שזה דבר נפלא אבל שיעורים שלמים הולכים לאבוד בהתעסקות סביב חיפוש הילד ודאגה לשלומו. השנה הוא אינו בורח אבל אינו מסוגל לחזור מההפסקה ושוב דקות ארוכות מבוזבזות על חיפוש ודאגה לשלומו. הילד מקבל שעות שילוב רבות לבד, השעות הללו באות על חשבון ילדים אחרים עם ליקויי למידה שאינם מקבלים את השעות משום שהם נלקחות עבורו. בבית הספר תרפיה מסוגים שונים ילדים מתקשים עם בעיות רגשיות רבות אינם מקבלים את התרפיה משום שהילד הזה קודם להם והוא הראשון בכיתה שמקבל שעות אלו. יש כמובן גם צדדים חיובים לשילוב והם בעיקר חברתיים, הילדים בכיתה נתרמים מהכרות עם ילד שונה ולומדים להיות סובלנים כלפיו וכלפי התנהגויות חריגות והוא מפנים ולומד דרכי התנהגות של ילדים רגילים. אבל בסיכום כללי של פלוסים ומינוסים המינוסים לוקחים ובגדול. הילד אינו מתקדם כבר 3 שנים אינו יודע לקרוא , מתקשה מאד בחשבון (נמצא ברמת גן חובה)אינו מבין כמעט דבר מהשיחות שנעשות במהירות רבה. בקיצור אני מאד מתוסכלת ומבינה שבשנה הבאה הילדים הללו ישולבו בכיתות הרגילות . לדעתי זו טעות.
 

שוגץ

New member
שאלה לי אליך

הסיעת היא מורה לחינוך מיוחד? מהי הכשרתה?
 

מירב 007

New member
הסייעת אינה מורה לחינוך מיוחד

יש לה תואר ראשון בתחום אחר לגמרי.
 

שוגץ

New member
מוזר...

אולי לכן הילד לא מתקדם לסיעת אין מספיק ידע בתחום החינוך המיוחד האם שילוב ילדים בכיתות רגילות לא אמור להיות מלווה במורה לחינוך מיוחד? "מורה משלבת"
 

מירב 007

New member
אינני יודעת איך השילוב מתבצע

במקומות אחרים. הסייעת אינה מורה משלבת - הסייעת היא סייעת של הילד. הילד מקבל שעות שילוב ממורת בית הספר כ-3 שעות שבועיות. שאר השעות הן שעות שהוא יושב עם הסייעת בתוך הכיתה.
 

1יולית

New member
שילוב ילדים חריגים

אני מאד מבינה אותך מירב 002 גם לי היה במשך שנה וחצי ילד עם תסמונת דאון(בן 5.5) בגן טרום חובה הוא נמוך לגילם עם רמה של תינוק, בורח כל הזמן ואני כל היום מחפשת אחריו היו לו שעות סייעת אבל כל הנטל הוא עלינו הגננות. להתאים תוכנית אישית, יחס להורים, שיחות ומפגשים עם ההורים עם הסייעת הצמודה. הוא מכה אחרים ומסכן אחרים ולא היה פשוט כלל אבל עכשיו אני נושמת לרווחה, האמא החליטה להעביר אותו לחינוך המיוחד. כיום יש שלווה ורוגע בגן אני מספיקה להגיע אל כולם. לדעתי זה נזק לילד זה לא מועיל כלל כי הסייעת היא לא מורה חינוך מיוחד היא לא הוסמכה לכך.
 

מירב 007

New member
תודה על ההבנה, אני רואה את המלחמה

של ההורים בבג"ץ לשילוב הילדים במסגרות רגילות , לדעתי זו טעות וטעות גדולה. הילדים היחידם שזוכים מהענין הם הילדים הרגילים. הילדים המיוחדים רק מפסידים, זו דעתי אחרי שלוש שנות שילוב.
 

שוגץ

New member
זה מה שאני אומרת!!!!

אם משרד החינוך מעונין בשילוב הוא צריך למנות מורות לחינוך מיוחד כסיעות ולא אנשים שלא הוכשרו לכך. זה יועיל גם לילדים וגם למאלפי מורות צעירות שנמצאות במצב של חוסר עבודה
 
למעלה