התייעצות לפני ראיון

Pydev

New member
היי לכולם. לרוב אין לי בעיה עם ראיונות עבודה מאחר ואני די משופשף, אבל לאחרונה נתקלתי בבעיה שאני לא מצליח לפתור ויש לי ראיון חשוב בעוד מספר ימים.

כמעט כל העבודות שלי בקו"ח כוללות ניסיון מרשים של מספר שנים והשתדלתי מאד שזה יהיה כך - לא חשוב כמה היה קשה לי או מסובך בהתחלה, נאבקתי כדי להמשיך ולצלוח את המשוכות.

בשנה האחרונה, נגמר לי המזל ונפלתי לצערי על שתי משרות כושלות בלשון המעטה.

שתיהן היו בחברות פרויקטים שנותנות שירותי R&D לחברות אחרות - בדיעבד עשיתי טעות אבל באותו רגע זה היה נראה מתאים.
לא יודע אם יש לכם ניסיון עם המקומות האלה אבל בשני המקרים מה שנאמר לי בראיון היה קשור באופן רופף למציאות.

אני לא אלאה אתכם בכל התלאות שעברתי שם, אבל רק אומר בקצרה שבמשרה הראשונה, הייתי אמור לעבוד בתוך צוות עם מפתחים נוספים על פרוייקט קטן יחסית של לקוח בניהולו של ר"צ - דאגתי לברר את כל הדברים האלה לפני החתימה על החוזה.

בפועל, ר"צ לא התבייש להיעלם באופן שיטתי מהישיבות ולקה בשכחה כרונית של כל הדברים שהייתי סוגר איתו ונתן ללקוח לטמטם אותי עם שינוי דרישות ובקשות לא מובנות כאשר הכל נסגר או בטלפון או במייל - אפס דוקיומנטציה. והמפתחים האחרים ? התאדו כלא היו. פשוט אמרו לי בלי בושה - הלקוח לא מעוניין לשלם עבור מפתחים נוספים.

והמוצר ? היה אמור להיות יוטיל פשוט עם GUI - הסתבר כ-מערכת מורכבת עם STACK שהיה הרבה מעבר למידות שלי. כאשר הלקוח בעצמו לא החלטי ולפעמים בישיבות הצדדים התווכחו בינם ולבין עצמם ומשאירים אותי מבולבל.

דילוורתי כל מה שיכולתי 6 חודשים והודעתי על פרישה. (כן, עשיתי איתם שיחה והבהרתי להם מה אני מרגיש .. נעזוב את זה כרגע)

במשרה השנייה, חשבתי שעשיתי שיעורי בית ושלמדתי לקח - הספמתי אותם בשאלות על כל דבר שעלה לי בראש והם ענו לי עם הבטחות שהכל יסתדר.
איכשהו זה היה נראה אמין בעיניי ואכלתי את הלוקש.
לאחר מספר חודשים הבנתי שנפלתי שוב. הפרוייקט הסתבר בנוי מקוד שבור שהמפתחים שלו ברחו מבלי לבצע חפיפה ובלי להשאיר דוקיומנטציה כאשר אלו שנשארו שאני יכול לדבר איתם היו מנהלים שלא הבינו דבר ממה שביקשתי מהם. שורה תחתונה - כבר שבועות שהפרוייקט מדשדש במקום והלקוח לא עונה למיילים שלי.

אבל לא באתי כדי לקטר. אני מנסה ללמוד מהחוויה הזו ולצאת ממנה מחושל.
העניין הוא שיצא לי להתראיין לפחות פעמיים לאחרונה ויש לי הרגשה ששני הפרוייקטים האלה מעיבים על שאר הקריירה המוצלחת שלי.

המחשבה הראשונה שהיתה לי היתה למחוק לפחות את המשרה השנייה אבל יעצו לי להשאיר את זה כי זה מוסיף לי עוד TITLES לקו"ח שכרגע חסר לי.
בפועל, אני לא יודע כמה מזה נכון אבל כבר שלחתי את הקוח שלי בתפוצת נאטו ולא בא לי לשנות אותם שוב.

השאלה היא - מה לדעתכם הניסוח הכי פחות מזיק בהקשר של הראיון שאני יכול להשתמש בו כדי להמעיט מההשפעה של שני הפרוייקטים האלו ?
כי איך שאני מספר את זה בראיון - שני פרוייקטים - אחד של חצי שנה והשני של 3 חודשים - לא נשמע טוב בשום מצב.

כמה שניסיתי "לטאטא" אותם -רצו לדעת מה קרה שם וניסיתי להיות דיפולמט ולא להסביר כמה המעסיק היה רשלן ולא מקצועי אבל זה לא היה מספיק ברור ואולי חושבים שאני מסתיר משהו.

עצה ?

תודה.
 

choo

Active member
קודם כל, יש מקומות עבודה עם תרומה שלילית לקורות החיים. מקום עבודה של 3 חודשים? מחק אותו לגמרי מקורות החיים, הוא רק מזיק לך.
שנית, אתה צודק בגישה הדיפלומטית שלך - אל תאשים את המעסיק של החצי שנה ברשלנות - למראיין אין דרך לבחון את זה, והוא עלול לא להאמין לך, ולחשוב שהבעיות הן בך. למה? כי אין לו דרך לדעת לאיזה צד להאמין, והכי בטוח למעסיק זה לא לקחת עובד שמעלה יותר מדי סימני שאלה. זה לא אומר שאתה צריך להציג את עצמך בתור "שטיח", וזה בסדר לדבר על בעיות מקצועיות בצורה של "משקיף חיצוני" (לדבר על הסיטואציה במבט מהצד, ולא מתוך התחושות שלך כשותף לסיטואציה, ועל הלקחים שלמדת מהסיטואציה הזו).

אחרי שתמחק את המקום של ה-3 חודשים, ותסביר שלגבי המקום של ה-6 חודשים היה מדובר בבעיית תיאום ציפיות, זה יוריד את כמות סימני השאלה.

ודבר אחרון - במשרות של "חברת פרוייקטים" אתה צריך לדעת לעבוד עם לקוחות, לרכך את השגעונות שלהם והתנודתיות שלהם, וזה דורש כישורים שככל הנראה אין לך כיום. גם בחברות מוצר יש בעיות כאלו - פשוט בקנה מידה נמוך יותר, ואין את הפער העסקי של "ספק <-> לקוח" שמונע ממך לדבר בגילוי לב מלא עם הלקוח. זה אומר שעדיף שתרד מחברות פרוייקטים ככל האפשר, ותתמקד בלמצוא עבודה בחברות מוצר. בחברות פרוייקטים זה יכול לעבוד אם יש מישהו (לא משנה אם זה ראש צוות או מהנדס בכיר) שלוקח על עצמו את ענייני ההתעמתות עם הלקוח, אבל גם במצבים כאלו, יש ריקושטים שמגיעים לעובדים שרוצים שקט תעשייתי (עבדתי מספר שנים בחברת פרוייקטים וראיתי את מגבלות יכולת התיווך שנובעות מחוסר הסימטריה המובנה בין ספק לבין לקוח, ואת מגבלות היכולת שלי "להגן" על העובדים שאיתי מפני שיגעונות הלקוח).
 
למעלה