התינוק לא עולה בהשקל

תותית1979

New member
התינוק לא עולה בהשקל

ילדתי את בני לפני חמש וחצי שבועו. במשקל קטן של 2.348 ק"ג. זוהי הילד השישי. כל הילדים שלי הנקתי וכן עלו תמיד יפה במשקל.
היום בטיפת חלב ראינו שהוא לא עולה במשקל . היום 2.410 ק,ג. האחת המליצה להפסיק להניק ישירות ולתת לו שאוב בלבד. הבעיה היא שאני מצליחה לשאוב בין 20-50 מל' בלבד (לרוב בסביבות ה30). כך שאני חייבת להשלים לו עם מטרנה. בנוסף אני חייבת להאכיל כל שעתיים , והלשד לא מצליח התמלא לקראת השאיבה הבאה. אי מאד מפחדת שיפחת החלב עד שאני אצטרך לוותר על הנקה לחלוטין.
אשמח לעצה טובה
 
הנקה ועליה במשקל

הי תותית,
אכן עליה לא מספקת במשקל, אנחנו מצפים מתינוק שיעלה כקילו בחודש הראשון לחייו. בתינקות עם משקל לידה נמוך לפעמים נראה יכולת יניקה שאינה מספקת, (חלשה) ואז מה שקורה זה תינוק מתחבר לשד, יונק באופן לא יעיל, אין ריקון מספק של השד, אין הודעה למוח להגדיל את תפוקת החלב והתוצאה הרבה פעמים שאין עליה מספקת במשקל.
(כמובן שיש סיבות נוספות לתפוקת חלב שאינה מספקת, אך בהקשר שתיארת יכול להיות שזה הבסיס לפער). לפעמים ההמלצה שלנו כיועצות הנקה בתחילת החיים זה להתחיל בהנקה ולפני שהתינוק מתעייף להשלים בבבקובוק ע"י חלב שאוב או תרכובת מזון לתינוקות. הרעיון הוא לשלב הנקה+שאיבה ובכך להתגבר על הקושי של התינוק לרוקן את השד.
מכיוון שכבר חלפה כברת דרך והתינוק בן 5.5 שבועות ייתכן וכבר יש פגיעה יותר משמעותית ביכולת של הגוף לייצר חלב בהתאמה לצורכי התינוק. לכן כרגע המטרה הראשונה היא הזנה וצמצום הפער... מה אני ממליצה -
להתחיל בהנקה על מנת שיהיה גירוי הורמנלי למוח להמשיך את מנגנון ייצור החלב, להשלים את הארוחה בבקבוק עם ע"י חלב שאוב / תמ"ל ולסיים כל הנקה בשאיבה. מבחינת מספר הנקות לפחות 8 הנקות ביממה כולל בלילה ומבחינת שאיבות לנסות להוסיף לפחות 5-6 שאיבות שאחת מהן בשעות הלילה ובסמוך להנקה (מדובר בעבודה מאוד קשה וטובענית אז אני רק ממליצה ואת צריכה לראות מה נכון ליכולת ולזמן שלך, את צריכה גם לנוח, לאכול, להתקלח ולטפל בילדים).
ההדרכה לשאיבה במצבים בהם תפוקת החלב אינה מספקת היא 7/7 דקות 5/5 ו - 3/3 דקות מכל צד סה"כ 1/2 שעה של שאיבה, תנסי במהלך השאיבה לא לספור טיפות אלא להעסיק את המוח ע"י קריאה, צפייה בטלווזיה ומשחק עם התינוק, אפילו להסתיר את המשאבה עם חיתול בד.
את יכולה לשלב תוספי תזונה כגון מורנגייה וחילבה שנמכרים בפארמים ונחשבים כמשפיעים על תפוקת החלב כמובן להיצמד להמלצת הרוקח וההתוויות על האריזה.
עוד המלצות -
שקילה - להקפיד על מעקב יותר תכוף, כדי לראות את המגמה של העלייה במשקל.
רק לאחר שהמגמה תהיה טובה ותראי שכמות החלב בשאיבה הולכת ועולה את יכולה להתחיל ולהוריד את מספר ההשלמות בבקבוק ולהתבסס רק על הנקה.
שתן - לעקוב אחר מספר החיתולים הרטובים ביום לפחות 5-6 חיתולי שתן.
צואה - אופן מתן הצואה בתינוקות משתנה בד"כ סביב גיל 6 שבועות לכן צריך לקחת את הנושא בערבון מוגבל (בטח בשילוב של תרכובת מזון לתינקות שגם משפיע על אופן יציאות).
ערנות - תינוק שמקבל הזנה מספקת צריך לדעת לדרוש את האוכל שלו, לא ישנוני.
תראי שאכן הוא מקבל הנקה + בקבוק כרגע בממוצע כל 3 שעות. תראי שבמהלך ההנקה ההתנהגות היא לא רדומה/ישנונית, אם יש צורך אפשר לנסות לסחוט את השד תוך כדי ההנקה או לגרות את התינוק לפעילות ע"י מגע בכפות ידיים/רגליים.
יש תינוקת שממש אפשר לשמוע קולות בליעה מעין קההה.... קהההה.
שתי שדיים - להציע בכל הנקה שתי שדיים מקסימום כרגע תעשי 15-20 דקות כל צד ותשלמי בבקבוק, בכדי שהתינוק לא יתעייף מדי ויסרב לבקבוק.
באופן תקין אנחנו מעדיפים שהתינוק ינהל את משך ההנקה אך כאן יש להתייחס ליכולת של התינוק.
מתן בקבוק - לנסות ולתת בקצב איטי, אפשר לעשות כל מספר בליעות הפסקה ולהוציא את הבקבוק. הנקה זה דבר שאורך זמן וכן יש מצב שככל שתינוק מתרגל לקצב הזרימה של הבקבוק ולקלות כך הוא עשוי לסרב לשד.
משאבה -משאבה ידנית / חשמלית (עדיף חשמלית), חדשה / ישנה אם זו משאבה ששרתה אותך בעבר צריך לוודא שהיא עדיין עובדת באיכות תקינה.
ניסתי לתת לך תשובה עד כמה שניתן מקיפה, בכל אופן הייתי ממליצה לך לפנות ליעוצת הנקה שתלווה את התהליך ותדע להעריך את איכות ההנקה ולנסות לזהות ולהבין את הרקע לפער בצורה יותר מדוויקת.
בהצלחה,

ליאת ארנון
 

תותית1979

New member
תודה רבה

ליאת היקרה,
תודה רבה על היתיחסותך המהירה ומעמיקה.
באמת ערבתי יועצת הנקה ורוב מה שכתבת כאן גם היא ציינה. בנוסף היא המליצה בינתיים על lactation aid (עם חלב שאוב ומטרנה) לאחר הצמדות לשד ולאחר שאני כבר לא שומעת בליעות על מנת מצד אחד יקבל את כל הקלוריות וילמד לינוק יניקה עמוקה.
אני באמת שואבת לאחר כל ארוחה (דבר שמתיש ומעט מייאש) ואני רואה שבאמת לא יוצא כמות מאד גדולה ולעיתים רק 15-20 מ"ל.
אני בתקווה להחזיק מעמד ובע"ה לראות תוצאות...הלוואי. העיקר שהוא יקבל את כל הקלוריות שהוא זקוק.
תודה רבה שוב
 
למעלה