התיעצות בנוגע לסיעת..

beezi

New member
תרשי לי לומר לך שגם בני נמצא בגן

תקשורתי,וגם הוא pdd גבוה ולצערי יש רק עוד שני ילדים "גבוהים". החשש שהילד יהיה בגן שבו ישנם ילדים "נמוכים" קיים תמיד. תמיד קיים הפחד שמא יחקה את הילדים האחרים בתנועות או בג'סטות או התנהגויות לא נורמטיביות. אני חושבת שזה חלק מהפחדים שמלווים כל הורה כשמכניס את ילדו לגן תקשורת - איך יהיו הילדים האחרים, האם יהיו באותה רמה או שמא נמוכים ממנו?!. זה די מתסכל, אבל כמו שכל אנשי הצוות בגן של בני אמרו לי, הפתרון הוא הגן המשלב. כל הזמן להגביר לו את הזמן בו יהיה בגן המשלב, שם יוכל לחקות התנהגויות נורמטיביות.
 

beezi

New member
NIBA שלום

הבן שלי כמעט בן 4 PDD NOS, בתפקוד גבוה כאמור נמצא בגן תקשורתי באזור המרכז, בו משולבות שתי שיטות. אייביאיי, וגרינשפן. בגן יש כאמור שלושה ילדים בתפקוד גבוה ביניהם בני. הוא משולב בעזרתה של סייעת פדגוגית בגן משלב. גם היום בשבת, כשהיינו במין טיולון ליריד בכפר ויתקין , נוכחנו בבעיה שנפתרה... פעם כשלקחנו אותו למקומות הומי אדם, היה נלחץ לא רוצה להכנס, בוכה, מבקש שנחזור לאוטו או רוצה עגלה (שם הרגיש בטחון). היום, היתה פריצת דרך, הוא נכנס ליריד, שהיה הומה אדם, התחכך באנשים, שיחק במתקנים שהיו שם ולא שכח להזכיר לנו שהוא רוצה שנלך אחר כך למסעדה. לריטואל הקבוע... שמחנו מאד על כך, בכל יום אנחנו רואים שיפור אצלו. והמון הברקות. הוא מדבר, מביע את עצמו, מאד החלטי, עקשן לא קטן, אופי מאד חזק, אוהב ילדים וחברת ילדים. השילוב בגן הולך מצויין, למרות שבעבר הוא לא רצה להכנס לגן המשלב, היום הוא פשוט כמו שהגננת אומרת "מנהיג" את הילדים האחרים ללכת לשם...מחבק ומנשק ילדים אחרים. לפעמים יש מעידות והוא כל הזמן בודק גבולות. יש לו עדיין קושי במעברים, אבל כמו שאת רואה זה מתקדם... יש לו המון סממנים של ילד רגיל, כל הצוות בגן מדווחים לי על כך, וכל הזמן יש שיפורים. הוא השתפר מאד במוטוריקה העדינה - תודות לטיפולן המסור של הגננות והצוות הפרא-רפואי, תמיד היה מצויין במוטוריקה גסה, ואולי יש גם לנו אחריות על כך . הוא כבר שנה שניה בטיפולים בבריכת איזי שפירא בהידרותרפיה, דבר ששיפר לאין ערוך את קשר העין, ההיענות שלו, הבטחון העצמי וחיזק אותו פיזית. מתגברים אותו בקלינאית פרטית, שעובדת בשיטת גרינשפן וזורמת איתו, עובדת אתו על תקשורת והקשר ביניהם מדהים. אני חושבת שבשתי השיטות יש תוצאות, ולכל ילד מתאימה שיטה מסוימת. ההורים צריכים להחליט מה מתאים לילד ולהם. העיכוב השפתי הוא לא כל כך חשוב, מה שחשוב זה התקשורת, כל קלינאית תאמר לך כך. הקשר עם ילדים אחרים, האינטארקציה, הרצון לשחק איתם. הדיבור יגיע בהמשך. מקווה שעזרתי, יצא קצת ארוך, אם תרצי לדבר תפני אלי במייל אישי.
 
NIBA

קודם כל סליחה שאני מתפרצת לשיחתך עם ביזי. אני לוקחת בחשבון שכיוון שאתן מדברות בפורום פתוח זה לא נורא כל כך- ההתערבות שלי.. אני מדברת הפעם כ-"צוות גן" בהסתייגות גדולה כי כמובן אני לא מכירה את בנך וגם לא את הצוות האמור. בכל מקרה, לענייננו- בדרך כלל אנחנו מעט נרתעים מהשימוש במילים תפקוד גבוה ותפקוד נמוך. הכוונה והמטרה האולטימטיבית היא להביא את הילד לתפקוד נורמטיבי ככל האפשר. בישיבות תלא בדרך כלל הצוות ממקם את הילד לפי יכולותיו וקשייו (בלי התייחסות למילים "גבוה" ו"נמוך"), מציין מהן המטרות השנתיות, מהם היעדים בדרך, ואיך ובאלו אמצעים הילד עם המשפחה עם הצוות ינסו לכבוש את היעדים והמטרות. כל זה מעורב בהרבה אופטימיות לצד היכולת המקצועית. שהרי אם לא היינו מאמינים בילדים לא היינו במקום הזה. וכן, את צודקת. כיוון שבגן תקשורתי בדרך כלל הילדים לא שווים ברמתם וכאשר מציינים גבוה או נמוך זה תמיד הגדרה יחסית, (גבוה יחסית ל....) נמנעים מהתארים הללו. באבחונים מסודרים את יכולה לקבל את המושג high functioning . רונית
 

beezi

New member
ובכן, מאחר ורונית ענתה לך

אני גם אוסיף, שבאמת אין צורך לדבר על גבוה ונמוך, כי בכל גן, אפילו בגני ילדים רגילים יש מגוון של רמות. טוב, באמת צריך להתרכז בעיקר, ובכללי, ההורים יודעים הכי טוב מה הבן שלהם!!
 

beezi

New member
ובכן, מאחר ורונית ענתה לך

אני גם אוסיף, שבאמת אין צורך לדבר על גבוה ונמוך, כי בכל גן, אפילו בגני ילדים רגילים יש מגוון של רמות. טוב, באמת צריך להתרכז בעיקר, ובכללי, ההורים יודעים הכי טוב מה הבן שלהם!!
 

נונינה1

New member
קבוצה לא הומוגנית בגן תקשורתי....

גם הבן שלי היה בקבוצה לא הומוגנית בגן תקשורתי במשך 3 שנים, והוא אף פעם לא היה הילד המפותח ביותר, אבל הוא התפתח באופן יפה, כך שבשנה השלישית הצוות המליץ על שילוב בגן רגיל - ששנה אח"כ הפך להיות גן החובה של הילד. כמו לכל דבר בעולם יש לקבוצה לא הומוגנית יתרונות וחסרונות. אמנם המצאות בחברת ילדים "גבוהים" או "נורמלים" אכן מושכת כלפי מעלה אבל היא גם מעצימה את תחושת החריגות של הילד, והקושי שלו לעומת האחרים. ואני חושבת שקבוצה לא הומוגנית מאפשרת לכל ילד לקבל את הקושי שלו, לראות עוד קשיים, ולחיות בסביבה סובלנית יותר. אמנם אין לו את המשיכה הגדולה כלפי מעלה אבל אין לו גם את המחיר - תחושת החריגות. ותאמינו לי זו התמודדות לא קלה, ולא הייתי ממליצה לחשוף ילד מוקדם מדי. מה זה מוקדם מדי - זאת שאלת מליון הדולר. אני חושבת שחייבים להיות לילד מקומות שהוא משתלב טוב, שהרמה שלו מאפשרת בפעילויות מסויימות להיות ממש כמו כל אחד אחר, על מנת להראות לו את האופק - "כמו שאתה טוב בשעורי המוזיקה בגן, תהיה טוב בעתיד גם בהשתתפות בריכוז, או במשחק בחצר או בכל דבר אחר". הילד שלי אמר לי בגיל 5 - " אני שונה אין לי חברים" כך שהם ממש מרגישים את השוני, והם מודעים לכך שלהם יש סייעת ולאחרים לא. המעבר מחינוך מיוחד שהוא חממה לשונים, לחינוך הרגיל, כולל התמודדות יומיומית לא פשוטה של הילד עם החריגות שלו. ולנו ההורים, שעברנו את ההתמודדות הזו על בשרנו כהורים לחריגים צריכה להיות הרגישות לכמה זה קשה "להפיל" את ההתמודדות הזו גם על הילד, ולחשוב האם הוא מוכן להתמודדות נוספת.
 

אילת 55

New member
התיעצות בנוגע לסיעת..

בני בן ה-5 לומד השנה בגן חובה רגיל אחרי שנתיים בגן שפתי. הוא עשה קפיצה יפה ולכן הוחלט להעבירו לחנוך הרגיל אך לתגבר אותו עם סיעת 10 שעות שבועיות. הסיעת נבחרה וממומנת על ידי מערכת החינוך בעירנו. היא אשה צעירה וחמודה כנראה לא עם ניסיון אך די חמה ואמפטית לילד. הוא די נקשר אליה בתקופה האחרונה. בזמן האחרון הוא מאד אוהב לכתוב דברים ולכן מבקש ממנה אן מהגננת לכתוב עבורו משפטים ומילים והוא מעתיק די יפה. אתמול הוא חזר הביתה עם "סט" ציורים חדש ואז ראיתי דף שבו ביקש ממנה לכתוב את חודשי השנה העברית והוא העתיק את המילים בצד. ואז אני רואה שהיא כתבה : במקום שבט= שבת ובמקום אדר= הדר. היתי ממש בהלם!!! אימתתי איתו שאכן היא (הסיעת) כתבה את המילים. עכשיו אני ממש מתלבטת: האם הנושא הדידקטי חשוב או יותר החום האנושי והעבודה שלה ביצירת קשרים חברתיים עם יתר הילדים (שזה הקושי העיקרי)? הילד הוא די אינטיליגנט ובעוד זמן מה אולי אף יתקן בעצמו שגיאות כתיב של הסיעת. האם להגיד משהו לגננת ואז להסתכן בכך שיעיפו אותה, ועד שימצאו מישהי אחרת שיצליח להקשר אליה? או אולי לשכוח מכל הסיפור וזהו? אשמח לשמוע את תגובותיכם - וסליחה שיצא ארוך...
 

beezi

New member
אני מסכימה איתך

הגן התקשורתי, הוא בעצם חממה. אני כבר רואה את השוני והדיפרנציאציה בין הילדים בגן המשלב לבין הגן התקשורתי ושניהם נמצאים בסמיכות. זה קשה לראות ילדים בגיל של הבן שלך, מנהלים איתך שיחה ארוכה ושואלים שאלות, לעומת הילדים בגן התקשורתי, שרובם אינם מדברים... לראות איפוא הילד שלך יכל להיות... זה קשה מאד.
 

אילת 55

New member
תשובות ל-NIBA וכל היתר

מצטערת שאני עונה רק עכשיו - לא פותחת מחשב בשישבת. לגבי בני: במקרה הזה הוא לא אובחנה אצלו בעית תקשורת ולכן מלכתחילה לא הומלץ לגביו גן תקשורת. הבעיה היתה שפתית בלבד. בשנה הראשונה למד בגן שפתי עם עוד 11 ילדים ברמות שונות והתקדם יפה. ההתקדמות הרצינית יותר היתה בשנה השניה שבה עבר לגן קטן יותר (7 ילדים) ושם יצא שהיה הכי גבוה וכמעט היחיד שדיבר. זה נתן לא המון בטחון עצמי והמון בגרות נפשית ואכן הפער היה ניכר. בתחילת השנה מאד חששתי אך במשך הזמן ראיתי שזה עשה לו רק טוב. נכון שבכל שנה כשצריך להחיט לגבי השנה הבאב אני תמיד רוצה לדעת מה תהיה רמת הילדים בקבוצה. אך לצערי אף פעם לא אומרים ואני לוקחת את ה"סיכון". חשוב להיות עם היד על הדופק במשך השנה, וכבר הגעתי למסקנה שזה לא רק רמת הילדים אלא רמת הצוות שחשובה. גננת טובה היא גננת שמצליחה לגשר על הפערים בין הילדים ולהצליח לטפל בכל ילד על פי רמתו ועל פי הקשיים בהם הוא נתקל!!!! וזה לעתי מה שיותר חשוב מהכל. בהצלחה ואת יכולה להתיעץ איתי גם במסרים ובטלפון. וסליחה שיצא קצת ארוך.....
 

אילת 55

New member
ובנוגע לשגיעות כטיב.....

בהתיעצות עם בעלי ובהתחשב בעצות של משתתפי הפורום החלטנו כרגע לא לדבר עם הסיעת בנוגע לשגיאות. בימים הקרובים נדבר עם הגננת וגננת השי"ח האם לדעתן הסיעת מצליחה לעשות את התיווך החברתי עם יתר הילדים והאם היא נותנת לבני את החום והמשענת לה הוא עדין זקוק לפעמים. לפי תגובותיהן נחליט איך להמשיך הלאה. ותודה לכולכם על ההתיחסות.
 

LeonardoDV

New member
אני הייתי מעיר לסייעת על כך

מסביר לה שאחר כך עלול להיות קושי להרגיל את הילד לכתוב את אותה מילה ללא שגיאות, ומבקש שאם יש לה קושי (אולי היא דיסלקטית) שתעתיק את המילים מספרון כלשהו. בכל מקרה נראה לי קצת מוגזם להחליף סייעת בגלל שגיאות כתיב בעיקר אם את חושבת שהיא אכן מקדמת את הילד מבחינה חברתית.
 

אילת 55

New member
אם היא דיסלקטית

אז אולי לא כל כך מתאים לה לעבוד בעבודה שכזאת??? אני די מתביישת להעיר לה. ואם אגיד משהו לגננת אני מפחדת שיפטרו אותה ואז זה בכלל יהיה על מצפוני.
 

anidnd

New member
סייעת

אילת 55 - למה הקיצוניות? או לומר משהו ולגרום לפיטוריה או לא לומר כלום? יש עוד הרבה שלבים בדרך... אפשר להעיר ישירות לסייעת, ולברר איתה אם יש לה שגיאות כתיב בדרך כלל. אם יש לה בעיה, לבקש ממנה שתבקש עזרה מהגננת כמו שהיצע LeonardoDV. אפשר להציע לה שאם יש לה בעיה, במקום לכתוב איתו, תעשה איתו פעילות שלא כרוכה בכתיבה: ציור, משחקי קופסה, יצירה ועוד ועוד. אם זה לא עוזר, אפשר לבקש מהגננת ש"תשים עין" על הסייעת בתחום הזה. אני לא מאמינה שהדבר יגרום לפיטוריה. ואכן, הדבר החשוב ביותר הוא הקשר והחום האנושיים, והעובדה שהיא מקדמת את הילד מבחינה חברתית.
 
הי אילת,

אני חושבת שאם מצאת סייעת שהילד נקשר אליה, והיא מסוגלת לעשות את התיווך בינו ובין הילדים בגן- בהחלט הצלחה משמעותית. סייעת בגן לא נכנסת בהגדרתה לעבודה עם הילד אלא בתיווך בינו לבין ילדים אחרים, ובינו לבין הגננת. מי שאמורה לתת את הטון בעבודה הדידקטית ובלמידה היא הגננת עצמה. מקום הסייעת בדרך כלל הוא ב- -עזרה לילד להשאר בפוקוס, ממוקד למה שקורה בגן, (למקד אותו במפגש למשל,) -תיווך בינו לבין הילדים באינטראקציה מילולית ובסיטואציות של משחק חופשי, עבודות יצירה, ומשחקים סמבוליים וכמובן- לעטוף את הילד בהרבה חום ואהבה על מנת שירגיש שאצלה יש לו פינה חמה, ושאפשר תמיד להעזר בה. אני הייתי בהזדמנות שאתן מדברות, שואלת אותה בעדינות אם עברית היא שפת האם שלה, ואומרת עוד יותר בעדינות שנתקלת במילים שהיא כתבה שלא היו מדוייקות, ומסבירה לה כמה חשוב לילדון להיתקל בתמונה הויזואלית של המלה כאשר היא כתובה במדויק. ובהחלט לא הייתי ממהרת לוותר עליה... רונית
 

אילת 55

New member
לרונית ול-anidnd

תודה על תגובתכן. עדין אני מרגישה קצת לא בנוח להעיר לאישה מבוגרת (אמא לילדה) על שגיאות כתיב, אפילו לא בעדינות עברית היא בהחלט שפת האם שלה. שכחתי לציין שיש לו גם גננת ש"יח שעובדת איתו על העבודה הדידקטית. אולי אדבר איתה (אני כבר מכירה אותה שנים) ואבקש ממנה לשים עין. את הגננת עלי לשאול אם באמת הסיעת מצליחה לעשות את התיווך עם יתר הילדים שלדעתי על זה צריך לשים את הדגש. אם תשובתה תהיה שלילית אז זה ידליק לי נורה אדומה. אשמח לקבל עוד תגובות.
 

נונינה1

New member
אם יש לך איש מקצוע מטעמך - כמו

פסיכולוג שמדריך את הסייעת איך לעשות את התיווך, אפשר אולי דרכו להעיר לה. הוא גם יעשה את זה בדיסקרטיות ובעדינות הראויה....
 

גלסטאר

New member
לצערנו יש הרבה מבוגרים שכותבים

עם שגיאות כתיב, זה לא אומר שהם דסלקטים ...(פשוט הפסיקו לקרוא ספרים ... ועברו לעיתונים רדודים ...). לדעתי, אחד הפתרונות, זה להכין לילד דפי עבודה בבית ולשלוח אותו עם הדפים לגן. יש גם חוברות מצויינות של הכנה לכיתה א' שגם משלבות משחקים / ציורים / כתיבה. והכי חשוב, לקחת את הכל בפרופורציות ולא להפוך עכבר לפיל ...
 
למעלה