התיעצות - מבחנים

התיעצות - מבחנים

אז ככה יש לי בת חמודה עם הפרעת קשב מטופלת בקונצרטה לומדת בכיתה ג'. כאמור עכשיו זו תקופת המבחנים. כבר עשו את המבחנים ועכשיו פעם נוספת (כל סימסטר בכל מקצוע שני מבחנים עיקריים). היו גם בחנים בין לבין. בכיתות א-ב הייתה בין המצטיינים בכיתה הן במבחנים, בהשתתפות ובהכל. השנה ברור נעשה קצת יותר קשה לכן ירדה מעט בציונים אבל לא זה הדבר המציק לי. במבחנים ובבחנים שנערכו עד עכשיו היו כאלו שלמדה והיו שפחות השקיעה אבל קיבלה ציונים סבירים בין 60 במבחן שלא השקיע בו בכלל לבין 85למבחן שחזרה על החומר בבית. הבעיה שבה נתקלנו היא בתורה. הילדה עושה שיעורים בבית, מבינה את החומר הנלמד מבינה כל פרק ופרק שנלמד עושה לבד את השיעורים בבית וגם מבינה מה עושה ועונה לרוב נכון וגם בכיתה משתתפת. מגיע מבחן ונכשלת בו כישלון מוחלט במבחן הראשון שעשו קיבלה 25 ובמבחן השני שהיה על 10 מכות מצרים וידעה את החומר מצויין קיבלה 35. איך להסביר את הדבר? דווקא למבחנים בתורה היא לומדת וחוזרת על החמור להבדיל ממקצועות אחרים שמשקיע פחות או לפעמים גם שוכחת ללמוד מקבלת ציונים גבוהים יותר ואילו בתורה הציונים הנמוכים האלו? כרגע לילדה לא כל כך מפריע אבל אני רוצה להקדים תרופה למכה. לא לחכות לנכשל ועוד נכשל ואז לתפוס את הראש. האם אכן לעזוב אותה עכשיו? או לחקור את הנושא יותר לעומק?
 
מבחנים בתורה ובתנ"ך

הבת שלך בחברה טובה.. לנוער הישראלי, המבחן שבו הציונים הנמוכים ביותר הוא - תנ"ך... אבל.. צרת רבים נחמת טפשים.. מאד חשוב שנראה משהו מהמבחן, ונדע למה היא נכשלת. אי אפשר מרחוק לדעת. ייתכן שבתורה, כיוון שיש לעשות אינטגרציה של - סיפור התנך, שפה קשה וכתיבה של תשובות, הכל ביחד קשה בעיקר להפרעת קשב. צריכה ללמוד את האסטרטגיה הזו של אינטגרציה בין החלקים השונים. תני שאלה, תני תשובה שלה, ואנסה לראות מה הייתה הבעיה. הולך ?
 
בטח שהולך

ראשית המבחן היה מחולק לכמה נושאים חלק ראשון לסדר את המכות לפי סדר. 2) רשום באיזו מכה: היה נס בתוך נס____________, היכה אהרון על עפר הארץ_________ וכו' 3) באיזו מכה נאמר המשפט: "והדגה אזר ביאור מתה"_________, "אצבע אלוהים היא"_____________ וכו' 4) מי אני: העליתי ריח רע ___________, לא סבלנו מהמכות________ 5) רשום במי פגעה כל מכה (מקנה בהמה אדם צומח): מכת ערוב_________ 6)שלוש שאלות יש לבחור 2 ושאלה לדוגמא: מדוע החליט ה' להביא את עשר מכות מצרים והתשובה: ה' החליט להביא את עשר המכות בגלל שפרעה ישחרר את בנ"י בשאר החלקים היו חלק מהתשובות נכונות וחלק לא. את החומר הם למדו בכיתה, את השיעורים הילדה עושה לבד ו-90% נכון כאשר מה שלא נכון יושבים מדברים מסבירים ואז משלימים. אני אישית יכולה לראות כמה סיבות לאי הצלחה של הילדה. הסיבה הראשונה בשנתיים הראשונות הם פשוט לא למדו ללמוד, המבחנים היחדים שהיו להם היו בחשבון ולשון הילדה לא יודעת איך לגשת למבחנים מבלד שני מקצועות אלו. בכיתה הרבה ניכשלים בכלל מה זה אומר על בית הספר? מה זה אומר על המורה? מנסיון עם הבן הגדול וילדים בכלל שסימו יסודי זה ידוע מראש שבמקום שבית הספר יהיה חממה בית הספר הוא מקום בו המורים מחממים את הכסאות והילדים צריכים לשרוד לבד החממה, היחס ושיטות הלימוד באות בחטיבה ובתיכון. מפליא לא? מה גם בנוסף כמו שאמרת תורה זה מקצוע לא קל בכלל לילדים במיוחד לחמודה שלי עם קוצים בתחת. יהיה נחמד עם יהיה מקום שילמד הורים איך ללמד את הילדים בעלי הפרעת קשב ללמוד. העניין הוא שיש מקצועות שהציון חלש ויש מקצועות שהציון הוא טוב
 
בואי נסי איתה דרך כזו :

המבחן לא קל בכלל. הדרך שצריך לעבוד בקשר למבחנים אלו היא : קודם כל לבדוק אם היא מבינה את השאלות, לא את התשובות, לא מה לענות, אלא מה יש בכל הדף. לסמן מה מבינה בכל שאלה, ורק אחר כך לענות. זה נראה מבחן עמוס, השאלה איך הוא היה מבחינה צורנית על הדף, דחוס או מרווח ? בכל מקרה תוספת לאסטרטגיה זו : לקחת נייר לבן, להניח לרוחב הדף. לעבור שאלה שאלה, כדי להפריד את העומס שיש שם. כל שאלה לבדוק מה מבינה, מה צריך לענות – ואז... לכתוב תשובה. להעביר את הדף הלבן לשורה הבאה, כלומר, לשאלה הבאה. כך לעבוד על השאלות אחת אחת. כשמגיעה לשאלות שצריך לבחור, יש לקרוא שוב אחת אחת, ולסמן את איזו שאלה מעדיפה. לעשות את אותה דרך עם הבנת השאלה, מה צריך להיות בתשובה, ולכתוב אותה. כשהיא תלמד את הטכניקה הזו, להפריד את השאלה מהשאלות האחרות, יהיה לה קל להסתדר כל פעם עם שאלה אחת ולא העומס של שאלות להשלים, לענות, לבחור וכו'.
 
המבחן

המבחן היה דף משני הצדדים. בהתחלה באמת נראה עמוס (ואולי באמת לכיתה ג' הוא עמוס) אבל היה כתוב בגדול ועם מרווחים. לגבי ההצעה - אני זוכרת שנה שעברה העברת סדנא על כך קודם להבין את השאלה ומה רוצים מהשאלה ורק אז לענות כי בעצם עם יודעים מה רוצים מאתנו יותר קל לענות. תודה שהזכרת לי אני באמת יעבוד עם הילדה בבית כך כשהיא תגיע למבחן יהיה לה יותר קל. תודה יונה
 

fannyd

New member
גם אצלנו יש בעיה

בתי יודעת את החומר אבל הבנתי שהמבחן היה במתכונת שהיא לא בדיוק התחברה אליה והציון בהתאם. אמש הייתי באסיפת הורים וביקשתי מהמורה מבחן חוזר אחרי שאראה מה קרה ונוכל להתאמן. ביקשתי כבר לא פעם ראשונה לקבל מבחנים לדוגמה כדי שנוכל להתאמן בבית אבל משום מה המורה התחמקה. האם יש מאגר כזה? האם את יכולה לשלוח? במדעים למשל כאשר המתכונת הייתה פשוטה הציון באמת הלם את הידע. שאלות חזרה שהמורה נותנת לא מכסות את ההיבט הזה.
 
הכי טוב

שתתני לנו דוגמא, אם תוכלי לסרוק את המבחן, עם התשובות או בלעדיהן, אפשר יהיה לראות מה המיוחד בהם, וכך להבין איך צריך לאמן את הבת. יש הבדל גדול מאד בין הלימודים במקצועות מדעיים ובשפה זרה, לבין הלימודים במקצועות רבי מלל. אחד ההבדלים הבולטים, במבחנים - המבחנים של הלימודים המדעיים - תואמים את הלמידה בכיתה ובבית. במקצועות רבי מלל, לצערי, אין הקבלה ואין קשר בין צורת הלמידה לצורת המבחן. ולכן, צריך ללמד אסטרטגיות של אימון לקראת מבחן. בכיתה הם לומדים מתוך דיבור, שיחה, בעיקר למידה פרונטלית, מעט מאד מתמודדים עם חומר כתוב בעצמם, קצת בבית לפעמים נותנים להם שאלות פה ושם, ובעיקר לא בודקים איך נראית הכתיבה שלהם. ופתאום במבחן, דורשים מהם כתיבה מסודרת, מורחבת, כוללת ומפרטת, והתלמידים לא יודעים מה רוצים מהם. על כן כדאי מאד להתאמן במשך הלמידה בכתיבת תשובות בדרך נכונה, בהבנת החומר באופן עצמאי, וכך, כשמגיע זמן המבחן אין כזה הבדל משמעותי בין הלמידה למבחן.
 
יונה אולי תעבירי איזו סדנונת

קטנה על איך ללמוד למבחן? מה שרשמת כאן ממש מתאים לבית הספר בו לומדת הילדה. לרוב כל המקצועות ככה מדברים בכיתה, נותנים שיעורים בדרך כלל לא בודקים את השיעורים, מודיעים על מבחן עושים כאילו חזרה לפני מבחן ואז מגיע מבחן לא דובים ולא יער כל מה שהילדה למדה פתאום לא זוכרת, לא מבינה בלחץ בקיצור המבחן לא תואם את מה שלמדו בכיתה - המבחן הרבה יותר קשה מהצפוי. בקיצור איך מתכוננים למבחן? מה עושים?
 
סדנא בחנוכה

נראה לי רעיון טוב, אלא מה... אם ההודעה כבר תעבור לעמוד הבא, רצוי להזכיר לי בשבוע הבא - ... ונעשה משהו בעניין. טוב ?
 

fannyd

New member
המבחן

א. התאמה בין מילים לנושא מכות מצרים(בין שני טורים) - עשתה בהצלחה ב.לפניכם 4 מכות מצרים. שלוש מהן עוסקות בנושא אחד ואחת בנושא אחר: 1.ערוב 2.ארבה 3.חושך 4.צפרדע התבלבלה. הקיפה צפרדע "כי היא קופצת". בדרך כלל אין בעיה עם שאלות כאלה. ג.איזה פסוק אינו שייך לסיפר מכות מצרים? 1."ויהי שחין אבעבועות פורח באדם ובבהמה" 2."ויבוא ערוב כבד ביתה פרעה" 3."הבאשתם את ריחנו בעיני פרעה" הקיפה 2, לא ידעה להסביר מדוע. ד.פרעה נקרא "עקשן" כי: 1."העתירו בעדי" 2."ויחזק לב פרעה ולא שמע אליהם" 3."ויאמר אליהם חטאתי הפעם" 4."העתירו אל ה'" ידעה את התשובה. ה.תלמידה כתבה סיפור על עשר מכות מצרים. משפט אחד בסיפור לא נכון. ידעה את התשובה. ו.סיפור מכות מצרים הוא דוגמה לכך ש... 1.לצדיקים תמיד טוב 2.הרעים תמיד מציחים 3.הרשעים באים על עונשם 4.הטובים תמיד צדיקים בחרה ב-4. ז.שלושה משפטים קשורים לסיפור מכות מצרים. אחד אינו קשור לסיפור. 1.ה' היכה את כל בכורי מצרים 2.במכת דבר מת כל מקנה מצרים 3.בני ישראל נאלצו לקושש קש כדי להכין לבנים 4.הארבה כיה את עין כל הארץ "ותחשך הארץ" בחרה ב-4.
 
למעלה