התלבטויות...

תירתיר2

New member
התלבטויות...../images/Emo12.gif

הבן שלנו למי שלא זוכר נמצא בגן רגיל של חובה+שנתון אחד מתחת, והוא מטופל ע"י קלינאית תקשורת וגננת שי"ח. אני יודעת שבערך באמצע השנה יש ועדות שילוב/ השמה, ואנחנו פשוט לא יודעים מה יהיה הכי טוב לילד. שיקול של להישאר עם "כולם", להנות ולקבל מהחברה השווה אבל להיות תמיד שונה, או לקבל יחס יותר אישי במסגרת יותר קטנה. נראה לי שהגננת וכל מי שמעורב כלל לא יודעים בעצמם מה הכי טוב בשבילו. אשמח לשדמוע דעות מהורים שעברו את החוויה.
 

נונינה

New member
אכן נושא מסובך..

אנסה להעלות כמה שיקולים... 1. אם כמות הילדים מקשה על הילד שלך מבחינת רעש, או אם הוא עדיין נרתע ממגע עם ילדים כי הם קשים לו מדי - עדיף לו סביבה קטנה עד שהוא יתחזק. הילד שלי נרתע מחברת ילדים בערך עד גיל 5. הם הפחידו אותו, ולכן חשבתי שגן רגיל יהיה לו סביבה מקשה בה הוא קודם כל יצטרך לשרוד ורק אח"כ יוכל להתפנות לטפל בהתפתחות האישית שלו. 2. אם הילד זקוק להרבה יותר טיפולים, וכלכלית אין באפשרותכם להעניק לו את כל מה שהוא יכול לקבל בגן חינוך מיוחד (למשל רמת חן..........אני מקווה שיצא לך לקרוא מה שכתבתי השבוע על מה רמת חן נותנים ושאתם שייכים לאחת מאותן ערים שיש בהן גם של העמותה לילדים בסיכון) אז לדעתי גם זה שיקול, כי הילדים שלנו זקוקים מאוד למטפלים המקצועיים, וגם מעבר לקלינאית תקשורת - גם לטיפול רגשי מסיבי וגם לריפוי בעיסוק, ואולי סייעת לכל הזמן על מנת למצות את היום........ 3. לא לפחד מילדים במצב יותר קשה שיהיו איתו בגן המיוחד, עם הילד שלי היו ילדים במצב מאוד קשה - זה לא הפך אותו ליותר פדד ממה שהוא. הוא התקדם נהדרר ואח"כ יצא לגן רגיל. אם את רוצה להתייעץ אישית - או לבקר ברמת חן , אשמח לעזור לך. תשלחי לי מסר. בהצלחה.
 

doritmor

New member
מוסיפה נקודות שכדאי לחשוב עליהן..

1. האם הילד יוצר קשר עם הילדים האחרים? האם הוא נתרם מקשר זה? או שהוא מנותק מהם ממילא. 2. כיצד את מרגישה בכל הנושא של להכניס ילד לגן חינוך מיוחד. האם תעשי זאת תוך אמון שזה הדבר הטוב ביותר עבורו ובכך תעבירי לו תחושה של בטחון ואמונה או שהקושי שלך יקרין עליו. 3. האם את מסוגלת לתת לו טיפולים מעבר למה שמקבל בגן (אני לא מדברת על הנושא הכספי - אלא הארגוני)? מאוד נוח בגן תקשורת שנותן מענה לכל הצרכים של הילד וגם של ההורים (כפי שמתארת נונינה). בגן שפתי המענה הוא מאוד חלקי ולפעמים אני חושבת שהיה לי יותר קל אם הילד היה בגן רגיל ואני הייתי דואגת לכל או לחילופין בגן תקשורת ששם היו נותנים כל מה שצריך. בגן שפתי זה מצב ביניים - המון גורמים מעורבים - מטפלים פרטיים + עירייה+משרד החינוך ואת צריכה להיות ממש כמו מנהלת חדר מבצעים כדי לשלב בין כולם ושכולם יהיו מתואמים.
 

תירתיר2

New member
מה הסיכויים "לצאת"

אני רוצה בגדול כמובן שהילד ישתלב בסופו של דבר במסגרת רגילה. מהם הסיכויים שאם אכן יהיה בגן "שפתי" (אין גן תקשורת באזורנו) הוא יהיה בכתה רגילה בבית ספר? יש נקודות נוספות למחשבה- הילד הוא יליד ינואר- כך שלהישאר עוד שנה בגן זה נראה לי ממש לא לעניין. יש לנו פחות משנתיים עד בית הספר... וחוץ מזה, יש לו תחומי חוזק משמעותיים- כבר כותב, שולט באלף בית, עובד יפה במשחקי חשיבה, פאזלים (חבל על הזמן) וכולי. האם בגן מיוחד הוא יקודם בהתאם לנתונים אלו?
 

נונינה

New member
אם אין גן תקשורתי אלא רק

גם שפתי הייתי שמה אותו בגן השפתי רק אם יש לו בעיה שפתית מהותית ! את הדגשים האחרים הם לא ידעו לתת בלאו הכי......... הן שלי למשל מבחינה שפתית הוא ממש רגיל ונשאר רק הנושא החברתי לטפל בו, והעמידה בדרישות המערכת... בנושא היציאה מהחינוך המיוחד - כיום זה די תלוי בהורים. בועדת ההשמה אם הורה דורש לצאת מחינוך מיוחד יוציאו את הילד. מקסימום ידרשו לשם לילד סייעת אם נראה שבלי זה הוא יפריע כל הזמן למסגרת הלימודית הכללי. אם הוא עכשיו בטרום חובה לא הייתי מעבירה אותו לחובה לגן מיוחד, אלא אם כן הגן הנוכחי ממש לא מתאים לו. כי בשנה הבאה בגן הנוכחי הוא יהיה הגדול ויתווספו עוד קטנים שיוכלו לסייע לו להתקדם מבחינת החברות כי הם מפותחים פחות מבני מחזורו - היום הוא מהקטנים בגן (הוא טרום והגדולים כבר חובה) ואז יותר קשה לו. לעומת זאת אם הוא עכשיו עוד בגן פרטי עם ילדים שקטנים ממנו לפעמים בשנתיים לא בטוח שאפשר להקפיץ אותו שנה הבאה ישירות לגן חובה..........
 

doritmor

New member
בגן שפתי, עובדים לא רק בתחום

השפה, היתרונות הנוספים המהותיים הם ההכלה (בח´ או בכ´??) הרגשית. ילד שאין לו כישורים להתמודד בסביבה רגילה, יותש מהמאמץ המתמשך, יחווה דחיה ותסכול ויש סיכוי שבסופו של דבר יסבול ולא יוכל להתפתח גם בתחומים אחרים. כך שזה גם שיקול. בגן שפתי עובדים מאוד גם על מוכנות לקריאה ולכתיבה, חשבון וכו´ - אבל אני מבינה שזו לא הבעיה שלו... אני במקומך לא הייתי חושבת כלל על כיתה א´ - מדחיקה לגמרי את הנושא. עדיין מוקדם לדעת. אם כבר, כדאי לדעתי לחשוב עליו מראש כשייך לקבוצת הקטנים יותר (להשאיר אותו גן חובה עוד שנה) ולא שיהיה בין הקטנים בכיתה. גם ילדים ללא בעיות מיוחדות, נהנים להיות "גדולים" יחסית. וזה נחשב ליתרון בכיתות הנמוכות. הבעיה של גן שפתי היא בתחום התקשורת, לא נעשית, ממה שאני ראיתי ושמעתי הרבה עבודה בתחום הזה. ההנחה היא שהילדים מגיעים ללא בעיה מיוחדת ולכן, אין כמעט תיווך בין הילדים בזמן משחק חופשי. כמו בגן רגיל הגננות והסייעות, מתייחסות לשעת המשחק בחצר כזמן מנוחה של הילדים (ושל הצוות...). לדעתי, אידאלי לילד עם בעיות תקשורת ללכת לגן רגיל בתנאי שיש מספר קטן יחסית של ילדים, גננת תומכת ובעלת מוטיבציה ולהצמיד לו סייעת. תפקיד הסייעת יהיה לא לדאוג "שהכל בסדר" אלא לתווך ממש. את הטיפולים הפארא-רפואיים והרגשיים- להשלים בשעות אחה"צ. זה דורש כסף, מאמץ בהתמודדדות מול רשויות (הם לא אוהבים את הפתרון הזה)ורצוי איש מקצוע שילווה את התהליך ויכוון אותו.
 
למעלה