התלבטות....

אילת 55

New member
לשרית...

הבעיה שלי היא שבגן שלו רוב הילדים לא מתקשרים ואין לו את מי לחקות יש לו תכנית שילוב בגן אך זה לא מספיק. אני לא מנסה להרוויח את הטיפולים הפרא-רפואיים כי את זה הוא מקבל אחה"צ. מה שחשוב לי כרגע זה הקושי החברתי!!!! ואיך אני עוזרת לבני לפרוץ בתחום הזה???
 
ילד עם ליקוי שפתי

הוא ילד שיש לו ליקויאך ורק בשפה ובכל התחומים האחרים הוא בדיוק כמו בני גילו. אין לו שום בעיה מבחינה חברתית, מבחינה קוגניטבית וכו'. כשבת שלי היתה בגן משולב (כשמצבה היה יותר טוב), הגיעה אלינו פעם לביקור ילדה עם ליקוי שפתי (שעברה לאחר השילוב לגן טיפולי שפתי). ההבדל בינה לבין הבת שלי היה גדול. גם התפקוד שלהן בגן היה שונה לגמרי. הליקוי השפתי אינו דומה לPDD למרות שמבחינת התפתחות השפה יכול להיות דמיון. בקשר לשינוי האבחנה, אני בספק אם זה אפשרי.
 

תירתיר2

New member
תשובה לאילת

למיטב ידיעתי אפשר בהחלט להכניס ילד PDD בתפקוד גבוה לגן שפתי, מבלי לשנות שום דבר באבחנה- אני מכירה הרבה ילדים כאלו בגן שפתי. אולי נדרש כי זו תהיה החלטה של ועדת השמה. בכל אופן, מומלץ כי תחפשי ותתענייני באיזור שלך, אם יש גן שפתי שבו לגננת יש ידע וניסיון בשילוב ילדים תקשורתיים, או שתהיה מוכנה ונכונה לקבל הדרכה מקצועית (למשל מקלינאית תקשורת העובדת עם הילד) גן שפתי יכול לתת תרומה משמעותית לילד עם קושי תקשורתי שהתקדם ויכול לנסות לעשות את צעדיו הראשונים בחברה של ילדים. המון הצלחה.
 

תירתיר2

New member
המשך

זה נכון שבגן שפתי אומרים להיות רק ילדים עם קושי בשפה,זהו המצב הרצוי. במציאות מגיעים לשם גם ילדים עם בעיות רב תחומיות, למשל: קשיים בקשב וריכוז, קשיי התנהגות, מעוכבים התפתחותית וכולי. ברור שגן כזה לא אמור לתת מענה מלכתחילה לילדים "תקשורתיים" ולפעמים הגננת לא תדע בדיוק איך לעבוד עם ילדים כאלו. מצד שני, אם הילד התקדם בצורה משמעותית, ובגן התקשורתי הוא גבוה יחסית לשאר ואין ילדים שמהם או יחד איתם הוא יכול להתקדם, כדאי לשקול את העניין מחדש. אופציה של גן שפתי עשויה לבוא בחשבון, מפני שבהשוואה לגן רגיל יש מעט ילדים והרבה צוות, וכן טיפולים בתחומים השונים.ועם קצת רצון וידע מצד הגננת, הילד יכול לקבל PUSH רציני. אופציה נוספת יכולה להיות כניסה לגן משלב, או לגן רגיל עם סייעת. בגן השפתי שבו אני עובדת, יש ילד PDD שהיה בשנה שעברה בגן רגיל עם סייעת. במקרה הספציפי הזה, הסייעת לא היתה טובה מספיק . לאחר התלבטות הם הכניסו אותו לגן הנוכחי. אני חושבת שהוא התקדם מאוד מאוד בגן (אני מכירה אותו מהעבר), שהילדים מקבלים אותו יפה למרות שהוא שונה מהם, בקיצור- שכאן מדובר על הצלחה יחסית.
 

אילת 55

New member
התלבטות....

שלום רב !! אני די חדשה כאן ורוצה לשתף אתכם בהתלבטות שלי. בני בן 4.5 אובחן כ-PDD לפני כשנתיים ולומד כבר שנה שניה בגן תקשורתי. אני מרגישה כי די מיצה את עצמו בגן וכי הגן לא מעמיד לו מספיק אתגרים. אמנם הוא מתקדם (לאחרונה החל לדבר) אך לא מספיק (לדעתי) ומסוגל ליותר. אנו שוקלים להעבירו למסגרת קצת שונה עם ילדים שיותר מתקשרים למשל גן שפתי(טיפולי) וכדי שעדין יזכה לקבל את הטיפולים הפרא-רפואיים. נאמר לנו שכדי להיכנס לגן כזה צריכים "להוריד" לו את האבחנה של ה-PDD ולשנותה ל"בעיה שפתית". לצערי איננו עומדים בקריטריון זה. האם ידוע לכם מהם הקריטריונים ולמה צריך "להגיע" הילד על מנת "לעלות רמה"???? תודה רבה
 

נונינה1

New member
איילת,

1. אני לא חושבת שילדים תקשורתיים יכולים להפוך לילדים שפתיים. נכון שחלק מליקוי תקשורתי זה שפה, אבל כשילדינו מתקדמים הם בדרך כלל קודם כל רוכשים את השפה ונשארים הליקויים החברתיים ולא להיפך - נשארים עם בעיית השפה ופותרים קודם כל את הליקוי החברתי\תקשורתי. 2. נכון שחברת ילדים שכולה נמוכה ממנו לא מציגה בפני הילד מודלים אופטימלים לחיקוי, אבל צריך לשקול את זה לעומת הצוות המקצועי הייעודי בגן התקשורתי, שלא יהיה כזה בגן שפתי. אם הילד כבר מחפש חברת ילדים ולא מוצא פרטנרים בגן אז באמת המצב כבר דורש שינוי. כמה קבוצות ילדים יש אצלכם בגן התקשורתי ? רק אחת ? אצלנו אחרי שנתיים הם ריכזו מממספר קבוצות קבוצה אחת של ילדים מפותחים יותר על מנת להכין אותם לשילוב בגן רגיל - וזאת אחרי שהפעלנו לחץ ושיכנענו אותם שכדי להכין ילדים לשילוב יש צורך בקבוצה שלמה שמעלים לה את רף הדרישות והתפקוד בגן. 3. אפשר גם להעביר אותו ממש לגן רגיל אם אי אפשר בגן שפתי ושם לדאוג לו לליווי מלא, אם מוצאים גננת מתאימה לשילוב כזה. ואם הוא לא יבהל מכמות הילדים שיש בגן רגיל. בקיצור, התלבטות לא קלה..........
 

אילת 55

New member
תודה לכל העונות...

לצערי אין בישוב שלנו גני תקשורת אלא רק גן שפתי, ולא היתי רוצה שבני יסע יותר מחצי שעה לגן. הבעיה העיקרית שלו היא השפה (למרות שלאחרונה החל לדבר) אך אני חוששת שלא יקבלו אותו לגן השפתי בגלל הרמה הקוגניטיבית שהיא יחסית בינונית. מה שחסר לי שוב, זה הקטע החברתי שלדעתי יוכל לקבל בגן הטיפולי. אם יתקבל לגן שאני שואפת אליו, אני בטוחה שהגננת תדע לשלבו ותהיה מוכנה לקבל הדרכה בנושא ה-PDD וגם הדרכה מקלינאית התקשורת שעובדת איתו אחה"צ. שוב תודה על תגובותיכם אשמח לשמוע עוד ואני מבטיחה לעדכן בעתיד לגבי התוצאות.
 
למעלה