התלבטות

התלבטות

הבן שלי מאובחן כ - ADHD מגיל 4 הוא היום בן 10 ולומד בחינוך הרגיל בנוסף לכך עבר איבחונים בכיתה ג' ונמצא שהוא סובל כמעט מכל לקויות הלמידה הקיימות. עבר וועדת שילוב ומקבל עזרה פרטנית בביה"ס שעתיים בשבוע הוא אינו משתף פעולה עם המורה ללמידה מתקנת (אחרי שנתיים של עבודה) ולא סובל אותה לעומת זאת הוא משתף פעולה עם המורה שלו בבית מצויין ומתקדם איתה אך זה עולה לנו הון.בביה"ס הוא יוצא אל המורה המיוחדת על חשבון שיעורים מקצועיים לא פחות חשובים , נסיתי לפנות למועצה שיחליפו לנו מורה אך נעננו בשלילה, נכון להיום הוא בכיתה ד' ברמה של כיתה ב', שנה שעברה ביקשנו וועדת השמה ונאמר לנו לאחר מכן שהמועצה לא יכולה לשלב אותו כראוי בבי"ס רגיל והאפשרות השנייה היא לשלוח אותו לביה"ס מיוחד שם יענו צרכיו. אנחנו גרים בכפר קטן וגם ככה יש לו מס' מועט של חברים, הילד הולך בשמחה לבי"ס רק בגלל חבריו והוא"מלך" הכיתה ומאד מקובל חברתית. אני חוששת להעביר אותו בי"ס בגלל הנושא הזה ומאד מתלבטת בין הנושא הלימודי לנושא החברתי. למישהו יש עיצה? אני חוששת מהחטיבה בעוד 3 שנים תודה
 
ההתלבטות שלך מובנת

ההתלבטות בין "הנושא הלימודי לנושא החברתי" מובנת - במיוחד לאור העובדה שבנך מקובל מבחינה חברתית ואף נחשב ל"מלך הכתה". מסיבה זו, לו הייתי במקומך, גם אני הייתי מתלבטת, ולא הייתי ממהרת להעביר את בני למסגרת מיוחדת. לדעתי, צריך למצוא את הדרך לפתור את הבעיה שנוצרה ביחסיו עם מורת השילוב, אשר עובדת עימו פעמיים בשבוע. כל עוד אין ביניהם כימיה, ואין הם מצליחים ליצור אינטראקציה בונה, לא יחול שיפור בתחום הלימודי. יתכן שבביה"ס יש מספר מורות שילוב, שכל אחת עובדת עם כיתות מסויימות, ועל כן נענת בשלילה בנוגע למעבר למורה אחרת. האם יועצת ביה"ס מודעת לכך שאין כימיה בין בנך למורת השילוב? האם היא מעורה בנעשה? - אם לא, זה הזמן לשתף אותה. אולי כדאי לקיים שיחה משותפת עם כל הגורמים הנוגעים בדבר (יועצת ביה"ס, מורת השילוב, בנך וגם את), כדי לבדוק מהו מקור הקושי, ולערוך תיאום-ציפיות: - מה אני כמורה מצפה מהתלמיד, מה אני דורשת ממנו? וכן הלאה. - מה אני כתלמיד מצפה מהמורה, באיזה דרך הייתי מעדיף שתלמד אותי? האם הייתי מעדיף לצאת על-חשבון שיעור אחר? וכדומה. שיהיה בהצלחה.
 
אנסה לעזור

אני כותבת לך גם כמורת שילוב וגם כאמא לילדה לקוית למידה בחינוך המיוחד. אז כמורה -אני מאוד אוהבת את העבודה שלי ובדרך כלל יש לאוד כימיה עם הילדים והם מאוד אוהבים ללמוד איתי . לפעמים קורה שלא הולך, כולנו בני אדם במקרה שלי אנחנו כמה מורות אז כשזה קורה אנחנו מחליפות ,אצלך אני מבינה שזה בלתי אפשרי אז אין לך ברירה עם לילד טוב עם המורה הפרטית תמשיכי. ביננו מורה פרטית יכולה לתת יותר ממורת שילוב שלצערי נאלצת לעבוד עם כמה ילדים בו זמנית .(גם אותי זה מתסכל כי הוראה מתקנת צריכה להיות עבודה פרטנית). ועכשו כאמא גם לי היה מאוד קשה לקבל את הרעיון להעביר את הדר לחינוך מיוחד ניסינו הכל בגן, אח"כ בכתה א' רצנו לטובי המומחים בארץ(קלינאית תקשורת מרפאה בעיסוק, מורה להוראה מתקנת) עם כל הקשיים הילדה הצליחה והתגברה על המיכשולים, עד כתה ב' ששם כבר היה ברור שהיא ממש לא שורדת והקשיים הם כל כך עמוקים שנהיה רק נזק.והיא עברה לחינוך המיוחד. כך שאני חושבת שאת צריכה לשקול מה הכי טוב לילד שלך איזו מסגרת הכי הרבה תענה על צרכו ואם זו מסגרת החינוך המיוחד, גם עם זה מחוץ לישוב אז לשם כדי לשלוח אותו ואם יש לו קצת חברים בישוב תעזרו לו לשמור על זה.בהצלחה ואשמח לשמוע , בעתיד מה החלטתם ומה קורה עם הילד.
 

Diana M

New member
לקויות למידה רב תחומיות

אני נוטה להסכים עם תפיזנה הגדולה. את מציינת כי בנך סובל כמעט מכל לקות למידה אפשרית. מה שמכונה בהגה המקצועית ילד עם קשיים רב תחומיים. במצב כזה הסיכוי שיקבל מענה במסגרת הכתה הרגילה, קטן ביותר. הפערים בינו לבין ילדי הכתה ילכו ויגדלו ובסופו קיים חשש כי על רקע זה גם מעמדו החברתי יפגע. שעתיים עם מורת שילוב הן מעט מאוד זמן וקיימת סבירות נמוכה כי בעזרת יוכל להשלים פערים בכל התחומים. במידה וקיים בית ספר טוב לילדים ליקויי למידה באזור שלכם, שווה להשקול העברתו לשם. כך יוכל להתקדם לימודית וגם לשקם את הדימוי העצמי שלו בתחום זה. על החברים שיש לו אין סיבה לוותר, אולי יהיה צורך לעבוד על שמירתם יותר. בהצלחה דיאנה
 

החורזת**

New member
מתוך הכרות עם המערכת אני לא הייתי

ממהרת להעביר לחינוך מיוחד לפחות לא עד לחטיבת הביניים מהסיבות הבאות: בתי ספר לחינוך מיוחד ללקויי למידה, בדרך כלל מיועדים לתלמידים לקויי למידה עם פוטנציאל שכלי נורמלי-נמוך ומטה ולא פוטנציאל ממוצע. תלמידים עם פוטנציאל שכלי תקין ועם לקות למידה אמורים להשתלב או בכיתה רגילה עם סיוע במסגרת שעות שילוב (כשם שמקבל בנך) או בכיתת חינוך מיוחד בבי"ס רגיל. בשל הצמצומים התקציביים בשנים האחרונות מחד ומאידך העלות היקרה שעולה לרשות לשלוח ילד ללמוד מחוץ לרשות, רוב הכיתות הללו הפכו בשנים האחרונות ל"פח אשפה" של החינוך המיוחד, דהיינו מנקזים אליהן את כל סוגי הבעיות (לקויי למידה, פוטנציאל גבולי ובעיות התנהגות). כמובן שבכיתה כזו קשה לתת מענה לצרכיו של הילד. (יש אמנם יוצאים מהכלל, אבל מה שכתבתי נכון לרוב הכיתות ללקויי למידה בארץ בגיל בי"ס יסודי). מאידך מהחטיבת הביניים ניתן למצוא יותר מסגרות של בתי ספר לליקויי למידה (דוגמת הבית של תמר) או כיתות ללקויי למידה בבית ספר רגיל לתלמידים בעלי פוטנציאל שכלי תקין המאובחנים כלקויי למידה. לכן, כל עוד בנך יכול לסחוב בחינוך רגיל והוא משתלב שם היטב מבחינה חברתית, עדיף להשאירו שם עד לחטיבה ולהמשיך לתגברו במידת האפשר בבית. בנוסף, את מציינת שאתם גרים בישוב קטן. אני יודעת שבמקומות כאלה בביה"ס היסודי כולם הולכים לאותו בי"ס ולהעבירו לבי"ס אחר זה להפכו לחריג מאוד. מאידך בחטיבת הביניים ועוד יותר בתיכון יש יותר שבוחרים ללמוד גם בבתי ספר אחרים, בין אם זה מקרים כמו של בנך שזקוקים לתיווך רב בלמידה ובין אם זה כאלה שבוחרים בכל מיני בתי ספר עם התמקצעויות (למשל בי"ס לאונויות, בי"ס טכנולוגי ועוד).
 
תודה

תודה לכולם על כל התגובות, ולשאלות - יש רק מורה אחת ללמידה מתקנת בביה"ס שעובדת עם עוד ילדים ולכן לא ניתן להחליף אותה. דרך אגב היא מלמדת אותו פרטני בנוסף ללמידה הפרטנית שהוא מקבל בבית ובאמת הפער הולך וגדל עם השנים, בנתיים החלטתי לסיים את השנה בבי"ס הרגיל ואז להחליט בכל אופן ושוב תודה לכולם על העיצות
 

Diana M

New member
להמתין עד החטיבה

זה נכון שכתות מקדמות הן הטרוגניות מאוד. אבל ישנם לא מעט בתי ספר לחינוך מיוחד המיועדים אך ורק לתלמידים ליקויי למידה. מה שאומר שמגיעים לשם תלמידים בעלי מנת משכל תקינה הסובלים מלקויות למידה. לעיתים כאשר ממתינים עם ילד כל כך הרבה שנים ומאפשרים לו לחזור ולחוות כשלון מדי יום ביומו, בחטיבה כבר אין את מי ללמד. המוטביציה כבר מזמן נגמרת, התסכול גובר, לעיתים מופיעות הפרעות התנהגות והדינמיקה שנוצרת בוודאי שאינה מנבא טובות לעתיד. מסכימה כי רצוי מאוד לבדוק את בית הספר ואת מה שיש לו להציע, אבל להשאיר בצורה כזו וללא טיפול הולם, לא משהו שאני הייתי מציעה. דיאנה
 

חבצלת 1

New member
דיאנה

האם תוכלי לפרט איזה בתי ספר הם ללקויות למידה מכיון שאנחנו מאוד סובליםמבעית ,הפח זבל, שלא לדבר על המורה שלא מסוגלת להתמודד עם השפע הזה.ילדי סובל מלקיות למידה רבות אולם מנת המשכל שלו הינה מעל הממצע וכיון שהמורה לא מסוגלת להתמוד אתו הוא מפתח בעיות אלימות קשות שמעולם הוא לא סבל מהן כך יוצא שהוא נגרר אחרי מספר ילדים בכיתה עם בעיות אלימות
 
למעלה