התמזגות שירתם של יובל ועידן

התמזגות שירתם של יובל ועידן


זוכרים את התחרות של "ידיעות אחרונות" שהתקיימה לפני כחודש בה עידן ביקש לשמוע קאברים לשיר "עכשיו קרוב"

זוכרים את הביצוע של יובל טלמור שהפליא בקולו הנעים וזכה
בתחרות?

זה הזמן לצפות במפגש שהתקיים בינו לבין עידן רייכל.

מי לדעתכם התרגש יותר- עידן או יובל?

מה דעתכם על המפגש?
 
באמת בחירה מצוינת אבל...

במפגש עם עידן, יובל שר
בדיוק כמו הביצוע של תמיר נחשון ולא כמו בקאבר המנצח...
היה לי חבל אבל עדיין ביצוע טוב.
 
המפגש היה מענין

במיוחד בנוגע למה שעידן אמר על תעשיית המוזיקה. וזה גם שווה לכל דבר. היום כולם מחכים לדבר הגדול הבא. אף אחד לא באמת מוכן לעבודה הקשה. אני זוכרת את מה שיובל דיין אמרה לפני האודשון הראשון שלה בדה וויוס . סוף סוף. סוף סוף? היא היתה בסך הכל בת 16. אפשר לחשוב שהיא חולמת על הרגע הזה 30 שנה... בגלל זה לדעתי היא פרשה. בגלל ההבדל בין החלום והמציאות. וטוב שהיא עשתה כך. כי כשהיא תחליט לחזור היא תהיה מוכנה. בקיצור היום לאנשים אין סבלנות. הם רוצים הכל כאן ועכשיו. בכל תחום. והחיים הם לא כאלה. וזאת הבעיה של תוכניות ראליטי. לתת ההרגשה שמיום למחרת מי שזוכה שם עשה את כל העבודה. מה שאמר עידן כל כך נכון. העיקר זה לעשות. ולדעתי לא כל כך משנה אם בסוף תהיה יותר או פחות מפורסם. ברור שכל אחד רוצה להגיע למקסימום קהל. ברור שכל אחד רוצה להתפרנס מהחלום. אבל שוב זה לא מיידי. וזה לא קל.
 
עבודה קשה- זו הדרך


אני לא חושבת שהיום לאנשים אין סבלנות.
לא כל המשתתפים בתכניות הריאליטי הם בני 17, יש גם בני 30 ומעלה שאני מאמינה שניסו את דרכם במוזיקה
בדרכים אלה ואחרות ותכנית
שכזו בהחלט יכולה לעזור להם לפרוץ קדימה.
אני חושבת שתכנית ריאליטי יכולה לעזור לך לקדם את הכישרון שלך אבל... רק לקדם.
אם מתמודד אינו מספיק כשרוני בבסיסו, אם מתמודד לא יעבוד מספיק קשה כשהתכנית תיגמר (בין אם זכה
ובין אם לא), הוא לא ישרוד בחוץ- מול הקהל האמיתי.
לא חסרים פיינליסטים ואף זוכים שלא שומעים עליהם היום
 
הבדל בין אומן יוצר ואומן לא יוצר.

נכון. את צודקת. התוכניות האלה הן הזדמנות. אבל נראה לי שמי שיש לו יותר סיכויים לשרוד אחר כך זה אומן יוצר. לא רק מבצע. דוגמאות לא חסרות. למשל דיאנה גולבי ועידן עמדי שהגיעו לאותו גמר בכוכב נולד. דיאנה למרות שהיא שרה מדהים לא כל כך מושמעת לעומת עידן עמדי כי הוא כותב ומלחין כל השירים שהוא מבצע. בעוד שדיאנה מחכה שרמי קלינשטיין יכתוב לה שיר עידן כותב שיר משלו מתי שהוא מחליט. שנה שעברה דה וויוס. המנצחת הלכה לפסטיגל כשגיא ויהל הוציאו כמה סנגלים ומופיעים בכל רחבי הארץ. והם אפילו לא הגיעו לגמר. לכן אני חושבת שצריך לקחת את התוכניות האלה ככלי בלבד. יהיה יותר מענין תחרות עם יוצרים כותבים מלחינים שלאוו דווקא מבצעים שירים. אביב גפן אמר שהוא התחיל לכתוב ולבצע למרות שהקול שלו על הפנים. אבל אני לא יודעת האם הוא היה שורד אילו הוא לא היה הבן של.
ומילה אחרונה. אם ניסית הרבה שנים ולא הצלחת זה יכול להיות כי זה פשוט לא בשבלך. במיוחד אם אתה רק מבצע ולא כותב...
 
ולרי, שמחה שאת מעלה נושאים מעניינים


בזמן האחרון יש לי תחושה שמפחיתים בערכם של הזמרים
שאינם כותבים
ו/או מלחינים.
האם זמר אינו נקרא אמן
האם שיעורים רבים לפיתוח קול, עבודה על הגשת הטקסט, קול שמרטיט את ליבך אינו נחשב מספיק בעולם המוזיקה ובפני הקהל

מי קבע שרק זמר שכותב
ו/או מלחין נחשב לאמן?
האם שחקן תאטרון אינו נחשב אמן רק מהסיבה שאינו כותב את הטקסט או מביים את ההצגה


אני חושבת שכל אחד צריך לעשות את מה שהוא טוב בו ושלא יתחילו לזרום לעולם המוזיקה שירים עם טקסטים מזעזעים רק מהסיבה שאותו זמר הרגיש שהוא חייב לכתוב (כדי שיחשב בתעשייה או בפני הקהל) אבל בפועל אין לו את הכישרון לזה.

ודרך אגב, דיאנה גולבי הלחינה את השיר "אחר כך יגידו".
 
יכול להיות שהכל התחיל עם הביטלס?

זה נכון מה שאת אומרת לגבי זמרים שאינם יוצרים. אבל נראה לי שזו תופעה טבעית. אני לא חושבת שמישהו קם בבוקר והחליט שמעכשיו לא מעריכים יותר ''סתם זמרים''. יכול להיות שהכל התחיל עם הביטלס. בארה''ב בשנות החמישים היו זמרים כמו סינטרה ואלה פטזגרלד שהיו זמרים יוצאי דופן ולא כתבו שום דבר. אבל תראי מה הם היו צריכים לבצע ואיך הם בצעו את זה. אז הביטלס הגיעו ואיתם סגנון אחר של מוזיקה. כל אחד יכול לשיר שיר של הביטלס. מבחינה ווקלית לא נדרש הרבה כישרונות לבצע אותם. הסאונד שלהם היה מיוחד נכון אבל מבחינת שירה היה ניתן לכל אחד לבצע אותם. אבל היחודיות שלהם היתה שהם כתבו והלחינו הכל.
היום וזו הבעיה כל אחד יכול כמעט לבצע כל שיר. בהקשר לפרויקט אני למשל מעדיפה פי אלף את הבצוע של עידן למחכה מאשר הביצוע של ריטה למרות שהיא מבחינה ווקלית יותר טובה. אבל זה לא משנה עידן מרגש אותי כל פעם שאני מקשיבה לביצוע שלו. ומה עם מדברים בשקט שהוא מבצע לפעמים בהופעות. זה שיר שלא אהבתי כל כך בדיסק אבל כשהוא שר אותו זה לא אותו שיר. פשוט מדהים.
נכון שלא צריך להעריך שירים רק מכוון שהזמר הלחין אותו אבל לא נראה לי שזה קורה הרבה. אוהבים שיר כי הוא טוב וזהו. אגב את לא רואה התופעה הזאת בסגנון המזרחי. או את רואה את זה ממש פחות. לא נראה לי שאייל גולן כותב או מלחין שום דבר -אבל אני יכולה לטעות- והוא אייל גולן וכולם מעריכים אותו על היכולות הווקליות שלו.
שבת שלום
 
סגנונות שונים של הגשה

אני מסכימה איתך שהביצועים של עידן לשיר "מחכה" ו"מדברים בשקט" טובים יותר משל ריטה ואורטל אופק אבל אלו סגנונות שונים של הגשה.
העיבוד בביצוע של ריטה הוא יותר עוצמתי וקצבי
והביצוע של אורטל היה יותר בסגנון מזרחי עם סלסולים עדינים ויותר "בכייני" כביכול.
אני לא חושבת שזה קשור לעובדה אם אחת מהן כתבה או הלחינה
אי פעם שיר (והשיר "מחכה" נכתב כמובן ע"י ריטה...)

שבת שלום
גם לך!
 
העיקר זה השיר

נכון זה לא קשור לעובדה אם אתה כותב או לא כותב את השיר אבל לדעתי יש בעיה יותר גדולה למי שלא כותב או מלחין היום. כי אוקיי שילכו להופיע אבל אם איזה חומרים? אני שמתי לב איפה שאני גרה על פרסומות להופעות. ומי מופיע? רונה קינן. מוש בן ארי. כל אלה יוצרים את השירים שלהם. אני זוכרת את כברה קסאי אומרת בסרט ''שחור על לבן'' שאנשים לא ילכו לראות הופעה שלה כי הם גזענים כי היא לא אשכנזיה. זה לא נכון. אנשים ילכו לראות את ההופעה שלה לא משנה מה אם היא מופיעה עם שירים של עידן רייכל.
שיר זה קצת כמו מתכון. את יכולה להוסיף קצת סוכר -או סלסול- פחות מלח-פחות קצב- אבל לא משנה מה העיקר זה פחות מי מכין את האוכל או מבצע את השיר. העיקר זה התוכן. העיקר זה המתכון. העיקר זה השיר.
שבוע טוב
 
וגם הזמר...

האם אדם שיודע להביע את עצמו בכתב וכותב
שירים מדהימים אבל לחוסר מזלו יש לו קול של עורב
או שהוא לא נהנה לשיר, האם הוא צריך להפסיק לכתוב?
יש היום כ"כ הרבה אנשים שכותבים נפלא ושולחים את שיריהם לזמרים בתקווה שיום אחד ישירו
אותם אבל הם לא בהכרח יודעים לשיר.
אני לא חושבת שאדם צריך להיות טוב בהכל- בכתיבה, הלחנה, עיבוד ושירה. מספיק גם להיות מוצלח באחד מהם.

לא כל כך הבנתי את מה שניסית לומר על כברה.
האם את אומרת שאנשים ילכו להופעה שלה רק בתנאי שהיא תשיר שירים של הפרויקט?

יקירתי, בתור אחת שמאוד אוהבת לבשל, ברור שחשוב מי מכין את האוכל

מתכון יכול להיות כתוב בצורה מעניינת, מדויקת והתמונה של המאכל תהיה מגרה
בטירוף אבל התבשיל יצא לי נפלא ולשכנתי הוא יצא פשוט מזעזע

עובדה שאהבת יותר את הביצוע של עידן על פני הביצוע של ריטה לשיר "מחכה" כך שהזמר וצורת ההגשה היא בוודאי חשובה.
 
ליוצר יתרון גדול על המבצע

קודם כל שיהיה לך בוקר מעולה ומלא בטוב...

מה שאני רוצה להגיד זה שליוצר יש יתרון גדול על המבצע. קחי עילי בוטנר למשל. הוא יכול להופיע עם רן דנקנר או עם ילדי החוץ ולא כל כך משנה מה. תמיד ילכו להופעות שלו כי זה לא כל כך משנה אם רן דנקנר שר ''שווים'' או הדר גולד. השיר יפה נקודה. וגם מה היה קורה לאותם ילדי החוץ אם עילי בוטנר לא היה מחבר אותם ל''פרויקט'' שלו?

לגבי מה שאמרתי על כברה לעומת מאיה אברהם שכן התחברה לכמה יוצרים טובים שכתבו לה שירים כברה שרה כמעט אך ורק את השירים של עידן. אז כשהיא אומרת שאנשים באים לראות את הפרויקט של עידן רייכל ולא היו מוכנים לשלם על כרטיסים כדי לראות את כברה כי הם גזעניים אני לא חושבת שזה נכון. הם היו באים לשמוע את כברה בלי שעידן יהיה נוכח על הבמה. במידה והיא היתה שרה שירים טובים. ובמקרה שלה השירים הטובים שהיא שרה הם של עידן...
הנה לינק לקטע הזה מהסרט
http://www.youtube.com/watch?v=NHXpm74qFrE

אני לא חושבת שזמר טוב יכול להפוך שיר גרוע לשיר טוב. עכשיו אם השיר טוב באמת צריך הרבה מיומנות כדי לקלקל אותו.

אה ובקשר לאוכל אם מישהו קצת מבין באוכל או אוהב לבשל רוב הסיכויים שהוא יצליח אם המתכון טוב. לפחות אחרי כמה ניסויים...

שבוע טוב
 
מסכימה ולא מסכימה

מסכימה איתך לגמרי שליוצר יש יתרון גדול על פני מבצע. בוודאי שטוב יותר להיות מוצלח בהרבה תחומים.
לגבי עילי בוטנר- בעיניי יש הבדל בין רן דנקר לילדי החוץ. רן דנקר הביא יותר את הצד הפופי במוסיקה בעוד אדר גולד ואוהד שרגאי מכניסים קצת רוק
בביצועים שלהם.
יכול להיות שאם אדר ואוהד לא היו מצטרפים ל"ילדי החוץ" הם היו מתאיידים ויכול להיות שהם היו אוספים בקפדנות טקסטים נפלאים עם לחנים
סוחפים, ומצליחים בגדול!

אני חושבת שמאיה אברהם וכברה קסאי שונות במקום שבו הן נמצאות מבחינת הקריירה המוזיקלית שלהן ולכן לא ניתן להשוות ביניהן.
למאיה עומד לצאת אלבום
שני והיא מופיעה כפרסונל בעד כברה עושה כעת את צעדיה לעבר קריירת סולו.
אני מאוד הבנתי את תחושותיה של כברה בסרט ולצערי
, הסכמתי איתה לגמרי.
באותה תקופה הקהל הישראלי לא היה מוכן לזמרת עם צבע עור כהה. זה נורא לומר, זה עצוב אבל זו האמת.
באותה תקופה הקהל הישראלי רק החל להתרגל למוזיקה אתנית יותר, בניחוח אפריקאי כפי שהפרויקט הגיש לנו.
כיום המצב שונה לחלוטין, גם כי הקהל פתוח יותר לסגנון מוזיקה שכזה וגם כי כברה לגמרי הוכיחה את עצמה כזמרת
ופרפורמרית מצוינת.
במידה והשירים שלה לא יהיו מוצלחים, קרוב לוודאי שהיא לא תמלא אולמות אבל זה כבר לא קשור לצבע עור אלא להצלחה או אי הצלחה כמו כל זמר אחר.

בוקר נהדר
גם לך!
 
למה אנחנו נמצאים בפורום הזה אם לא כי...

אני מסכימה אתך ולא בכוונתי לזלזל בזמרים אבל אפשר לשאול את השאלה הפשוטה למה אנחנו מעריכים את עידן רייכל?

ראיתי את הויכוח על החצאית. מה זה משנה אם הוא לובש חצאית או אם יש לו עגיל או נזם? לא מעריכים אותו בגלל הלוק שלו. אם מחר לא יהיו לו רסטות תעריכי אותו פחות? אבל אם מחר הוא יתחיל לעשות מוזיקה בסגנון פופ אנגלי נוכל לבוא בטענות-לדעתי זה אף פעם לא יקרה...

מעריכים אותו בגלל היצירות שלו. מעריכים אותו מהסיבה הפשוטה שהוא יוצר שירים מדהימים. שנוגעים בנו כל כך שאנחנו מוצאים לנכון לדבר על זה בפורום... אני לפעמים שואלת את עצמי מאיפה באים לו הלחנים? והעיבודים הקסומים והמקסימים. כששמעתי את הגרסאות השונות של ''עכשיו קרוב'' לפני ששמעתי את הגרסה של עידן אמרתי לעצמי ''נחמד''. אבל כששמעתי את העיבוד של עידן לשיר אמרתי ''קסום''.

מהזמרים זוכרים להיטים אבל מהיוצרים זוכרים אלבומים. כי אלבום זה עולם בפני עצמו. קחי hard day's night מהביטלס של 1964 ואת sgt pepper's מ1967. שני עולמות שונים לחלוטין. גם כל אלבום שהוציא עידן שונה אחד מהשני. כי מדובר בתקופות שונות בחייו. דברים קורים. פוגשים אנשים. לכן כל כך מחכים לאלבום הבא של עידן. לפעמים הוא מספר סיפור של חברים או חוויות שהן לא שלו ולפעמים הטקסט יותר אישי. אבל בסוף לאלבום יש אופי מיוחד. יש אווירה מיוחדת. ולזה גם אנחנו מתחברים.

שוב אני לא מזלזלת ביכולות של זמרים אבל אילו עידן רייכל לא היה כותב את השירים שהוא כותב לא היינו משוחחים בפורום הזה היום.
שיהיה לך יום נפלא.
 
את יודעת מה, שאלה טובה...

אז לעניין החצאית והפירסינג, ודאי שאין זה משנה להערכה כלפי עידן, אבל בפורום
(בנוסף לדיונים עמוקים) אנחנו מעלים גם נושאים קלילים יותר הקשורים לפרויקט.
כך כל חבר פורום יכול למצוא את הנישה שלו, את הנושא שמעניין אותו.
לגבי הראסטות- את יודעת מה, זו שאלה
האם שינוי דרסטי בחיצוניות של עידן תגרום גם לשינוי ביחס שלנו אליו ולמוזיקה
שלו (גם אם באופן לא מודע...), סטייל שמשון הגיבור
?
האם הראסטות כל כך דומיננטיות וייחודיות לעידן כך שאם יוריד אותן, נרגיש שמדובר באדם אחר
? האם המוזיקה שלו תמשיך להישמע בעינינו ייחודית גם אם המראה שלו כבר לא יהיה ייחודי?

אני לא חושבת שאפשר להשוות בין העיבוד של עידן לשיר "עכשיו קרוב" לגרסאות של מתמודדי התחרות.
היו ביצועים מאוד מאוד טובים ביוטיוב אבל כשאין לך את כלי הנגינה המטריפים כפי שיש בביצוע המקורי, אין מקום להשוואה
.

מסכימה איתך שמיוצרים זוכרים אלבומים אבל לדעתי גם אם עידן לא היה כותב
או מלחין שירים, הוא היה מצליח ובהחלט היה פה פורום ויהיה לעולמי עולמים
!
המילים והלחנים קסומים בעיניי אבל קולו
, הדרך בה לקח אנשים מכל עבר ויצר הרכב משובח, והאישיות שלו לא פחות חשובה בהצלחה שלו!
 
על חיצוניות ופנימיות

מספרים שלמוצרט היה סוג של אוטיזם. ראית את הסרט אמדאוס? ואילו היינו חיים בזמן בו הוא היה חיי והיינו פוגשים אותו יכול להיות שהיינו אומרים ''מוזר שבן אדם מוזר כמוהו יכול ליצור מוזיקה כזו מדהימה''. סיפרו גם על לולי שהוא היה כעסן גדול. אבל זה לא מוריד שום דבר מהיצירות שלהם... יצא לי פעם -לא. פעמיים- לדבר עם עידן. הוא בן אדם מדהים והוא ''דומה'' לשירים שלו אפשר להגיד. אבל אפילו אם הוא לא היה כמו שהוא אני לא חושבת שזה היה מוריד מערכו המוזיקלי. אבל אז אולי הוא לא היה יוצר מה שהוא יוצר... ולדעתי חיצוניות לא כל כך חשובה. במיוחד בעולם שלנו שכמעט כולו חיצוניות.

אני לא משווה בין הגרסאות של המתמודדים ובין הגרסה של עידן. אני רק רוצה להדגיש שמה שלמדתי זה עד כמה העיבוד יכול לשנות הכל. בדרך כלל אנשים עושים קאבר לשיר שכבר קים והפעם זה נעשה הפוך. עשו קאברים לפני הוצאת המקור. אז אפשר לראות עד כמה זה לא רק המנגינה או המילים שמשפיעים אלא גם העיבוד וכמו שאת אומרת ''הכלי נגינה המטריפים''. מוזיקה זו שפה עם הרבה מילים ולעידן יש אוצר מילים משגע...

ובסיום. את צודקת. הדרך בו הוא לקח כל האומנים האלה והרכיב הפרויקט היא לא פחות חשובה בהצלחה שלו. אבל אני לא בטוחה שהיינו כותבים מה שאנחנו כותבים אילו הוא לא היה כותב ומלחין שירים כאלה מדהימים.... יום אחד אספר לך עד כמה שיריו משפיעים על חיי...

שיהיה לך יום שמלא בטוב
 
אייל גולן כן כתב והלחין שירים שלו

בעיקר באלבום האחרון שלו.
אבל גם לפני זה.
 
אני חייבת לתקן אותך..

דיאנה היא גם יוצרת..
יש לה הופעות.. והרבה מהשירים שיהיו לה באלבום היא כתבה והלחינה או רק הלחינה..
ולא צריך לעשות השוואה בינה לבין עמדי.. זה מיותר..
לפני שאת אומרת שטויות תבררי את הדברים..
בניגוד לעידן.. היא לא הוציאה מהר שירים.. וזה הרבה יותר טוב..
תיכנסי ליוטיוב את יודעת מה אני אעשה לך את זה קצר.. ואני אראה לך איזה שירים היא כתבה.
"אחר כך יגידו" היא הלחינה למילותיו של נעם חורב http://www.youtube.com/watch?v=CbpfRBHD3DE (זה הסינגל השני שלה )
"אושר" זה שיר שעתיד להיות באלבום שלה שהיא כתבה והלחינה אותו לבד http://www.youtube.com/watch?v=Gv8ir1A7Uek
"ערפל" גם אותו היא כתבה והלחינה http://www.youtube.com/watch?v=xqMBzWM4xws
"לבד בכלוב" גם אותו היא כתבה והלחינה לבד http://www.youtube.com/watch?v=gSNWatg_5G4

חוץ מזה שלא שמעו עליה ממש בתקשורת כי היא בעיקר היתה בצבא.. היא השתחררה מהצבא לפני שבועיים וחצי ובמקביל בזמן הזה עבדה על האלבום.. שעתיד לצאת בחודשים הקרובים.. והחודש ייצא לה סינגל רביעי.

עידן עמדי יש לו הפקה מוזיקלית גרועה.. הכל נשמע אצלו אותו דבר.
 
למעלה