התנגדות גורפת לחקר
קשה להתווכח עם הטענה ש"חקר" אינו יכול להיות הבסיס ללימודי המתמטיקה (או כל נושא אחר בעצם), יחד עם זאת ישנם נושאים שיכולים להיות מושגים (לפחות על ידי חלק מהתלמידים) ע"י ניסוי וטעיה וחקירה מונחית. תחושת ההישג המתלווה לכך מגדילה את הסיכוי שהנושא יטמע אצל התלמיד, כל זאת מבלי לאבד מהשיטתיות והבהירות. אנסה לתת דוגמא אחת - בכיתות ג-ד לומדים על צורות הנדסיות, ובינהם על משולשים. את אי-שיוויון המשולש (סכום שתי צלעות במשולש גדול מהצלע השלישית) ניתן ללמד ע"י בניית משולשים בעלי אורכי צלעות נתונים (למשל קיסמים חתוכים באורכים שונים) בחלק מהמקרים התלמידים יצליחו לבנות משולשים ובחלק לא. לאחר מספיק תירגול, והנחייה (למשל לכתוב את שלשות האורכים שייצרו משולש לעומת אלו שלא) חלק מהתלמידים יבינו את העיקרון, חלק יבינו שמאחורי הכשלונות עומדת בעייה של אורכים קצרים/ארוכים מידי, וחלק לא יבינו כלל... בכל מיקרה הנושא צריך להיות מתומלל ומסוכם ע"י המורה, אבל האם אנו רוצים לווותר מראש על אלו שיגיעו להבנה (אפילו חלקית) בעצמם? בעיניין אחר, אחד המתנגדים הנחרצים ל"מתמטיקה החדשה" כשיטת לימוד בבי"ס ובאוניברסיטה. http://pauli.uni-muenster.de/~munsteg/arnold.htm
קשה להתווכח עם הטענה ש"חקר" אינו יכול להיות הבסיס ללימודי המתמטיקה (או כל נושא אחר בעצם), יחד עם זאת ישנם נושאים שיכולים להיות מושגים (לפחות על ידי חלק מהתלמידים) ע"י ניסוי וטעיה וחקירה מונחית. תחושת ההישג המתלווה לכך מגדילה את הסיכוי שהנושא יטמע אצל התלמיד, כל זאת מבלי לאבד מהשיטתיות והבהירות. אנסה לתת דוגמא אחת - בכיתות ג-ד לומדים על צורות הנדסיות, ובינהם על משולשים. את אי-שיוויון המשולש (סכום שתי צלעות במשולש גדול מהצלע השלישית) ניתן ללמד ע"י בניית משולשים בעלי אורכי צלעות נתונים (למשל קיסמים חתוכים באורכים שונים) בחלק מהמקרים התלמידים יצליחו לבנות משולשים ובחלק לא. לאחר מספיק תירגול, והנחייה (למשל לכתוב את שלשות האורכים שייצרו משולש לעומת אלו שלא) חלק מהתלמידים יבינו את העיקרון, חלק יבינו שמאחורי הכשלונות עומדת בעייה של אורכים קצרים/ארוכים מידי, וחלק לא יבינו כלל... בכל מיקרה הנושא צריך להיות מתומלל ומסוכם ע"י המורה, אבל האם אנו רוצים לווותר מראש על אלו שיגיעו להבנה (אפילו חלקית) בעצמם? בעיניין אחר, אחד המתנגדים הנחרצים ל"מתמטיקה החדשה" כשיטת לימוד בבי"ס ובאוניברסיטה. http://pauli.uni-muenster.de/~munsteg/arnold.htm