התנהגות בזמן פלאשבקים ותחושה של החמרה

פנינה21

New member
3 עקריות והקיץ

מרץ, מאי ויום אחרון של אוגוסוט וראשון של ספטמבר.
הבעיה עם יולי אוגוסט ש אין לי תאריכים על אירועים מסוימים בעיקר מצוק איתן .. ולכן יש ימים שאני מתעוררת ולא יודעת להגיד למה דווקא היום אני במצב רוח כזה או לא מסוגלת לא לחשוב על מה שקרה...

רוב הפלאשבקים הם מהפציעה שלי(מאי).. משני האחרים יש תמונות מאוד ספצפיות שעולות מדי פעם, מהראשון(מרץ) יש תמונה אחת שתקועה לי מול העיינים ..
 
לצמצם את התאריכים

לגבי מרץ (איזו שנה)- באיזה תאריך היה ארוע טראומטי (שממנו התמונה שתקועה לך מול העיניים) ומה היו הארועים הטראומטיים
לגבי מאי (איזו שנה) - באיזה תאריך היתה הפציעה והתאריכים שבהם היית עדיין בשרות אחרי הפציעה (עד שפונית לבית חולים) .

לגבי יולי-אוגוסט 2014, מבצע צוק איתן.
מבצע צוק איתן ארך 50 ימי לחימה, בין ה 8 ביולי ל 26 באוגוסט 2014
השלב הראשון : מ 8 ליולי עד 16 ליולי (9 ימים) - המבצע כלל בעיקר הפצצות כבדות של חיל האוויר הישראלי, ירי של חיל השריון וחיל התותחנים על רצועת עזה, כשבמקביל ישראל ספגה ירי רקטי מרצועת עזה והתמודדה עם חדירה של מחבלים חמושים לשטחה שהגיעו מרצועת עזה דרך הים או דרך מנהרות .
השלב השני: מ-17 ביולי עד 4 באוגוסט (19 ימים) - כוחות קרקעיים של צה"ל נכנסו לרצועה, תחילה לעיירה בית חאנון במטרה להרוס את מנהרות הטרור, וכעבור שלושה ימים לשג'אעיה.
השלב השלישי: מ 5 באוגוסט עד 26 באוגוסט (22 ימים) - הושלמה יציאת הכוחות הקרקעיים של צה"ל מרצועת עזה, אך הלחימה נמשכה במתכונת השלב הראשון – ירי מהאויר , שריון ותותחנים על רצועת עזה.

באיזה שלב היית מעורבת ועברת ארועים טראומטיים?

לגבי 31 לאוגוסט עד 1 לספטמבר (איזו שנה) - זה מספיק מוגדר (מבחינת הימים המזכירים). מה קרה ביומיים אלה?
 

פנינה21

New member
מנסה לענות

5.3.02 פיגוע התאבדות בשעה של הצלצול בבוקר.. ראיתי את המחבל , לא הבנתי בזמן, הסבירו לי שאם הייתי מבינה, הוא פשוט היה מתפוץ יותר מוקדם , להגיד שזה עוזר להתמודדות?לא.. 5.3.03 בית ספר חדש , בעיר אחרת, הובטח לי שזה בטוח יותר, שבעיר החדשה אני יכולה להפסיק לדאוג כל הזמן, חצי שנה אחרי ההבטחות האלה- באותו תאריך , בסיום הלימודים , פיגוע התאבדות . השכבה שלי בבית ספר בעיר הבטוחה יותר, מאבדת שני תלמידים, שכבת יא מאבדת תלמיד אחד. זאת הפעם האחרונה שאני מאמינה למבוגרים , לא משנה מה יבטיחו לי , אני לא מוכנה להקשיב מהרגע הזה יותר לכלום, ומי ששואל אני מספרת את זה ומסבירה שמבוגרים משקרים - חושבים שאנחנו לא מבינים כלום. לקח שנתיים מהרגע הזה עד שאמא מבינה שמשהו לא בסדר , ואז הגעתי פעם ראשונה לטיפול . כעבור שנה וחצי בדיוק בזמן לצו ראשון , המצב היה כזה שמי שמטפל בי אמר שלדעתו אין סיבה שזה ירשם בכלל בפרופיל הרפואי. (ידעו , יש להם עותק של התיק הרפואי מהמרפאה הפסיכאטרית בבית חולים העמק.. , אבל המצב היה כזה שלא הייתה סיבה לרשום כלום בפרופיל הרפואי)..
התגייסתי עם פרופיל 97, טירונות קרבית, המפקדים הבינו ברובם- אבל חלקם לא העבירו את ההבנה הזאת למעשים וחלקם הסבירו לי שהם מבינים עם מי יש להם עסק שאני כזאת שקודם עושה מה שצריך ומתפרקת כשהחירום נגמר והם מתכוונים להשתמש בתכונה הזאת.- מודה שעד שלב מסוים ראיתי בזה מחמאה.

27-28/5/2008 חצי שנה בצבא כמעט, האזור שהייתי בו היה פעיל מאוד באותו לילה .. כשאנחנו מעבר לתמיכה באמצעים טכנולגים רלוונטים , היינו העושי בלגן כדי שלא יבינו מה קורה..(מרגיז אותי שאני צריכה להיזהר במה שאני אומרת כל כך הרבה פולטיקאים הרשו לעצמם להגיד דברים בצורה מאוד לא אחראית על אותו אזור והיה מאוד עוזר לי להיות מסוגלת להסביר). בתכלס, הייתי צריכה להגיע לאחד הבונקרים כדי להמשיך משם את התפקיד שלי באותו ערב, הלכתי לבד במרחק ממי שהתחילה את ההליכה לפני, אם ידעיה ברורה שמעבר לגבול הלא רחוק בכלל מסתכלים .
חצי דרך(כל העניין אמור לקחת מקסימום 3 דקות) כאב מוזר תחושה כאילו מישהו מנסה למשוך לי את הרגל מהמקום בשילוב כאב חד- אין לי מושג מה קרה , לקח לי רגע ומהירתי משם למרות הכאב. בנסיון לעמוד יציב הבנתי שאני לא מסוגלת.. הכמה שעות הבאות עברו בנסיון להמשיך לעשות מה שצריך כשאני נשענת על כל דבר אפשרי ועומדת על רגל אחד .
כעבור כשלוש שעות אני לוחשת לאחת החברות שאני חייבת לשבת אני לא יכולה יותר וכבר כואב לי מאוד.
היא זאת שדיווחה את זה למפקדים. כשהגיע הרגע שאפשר לצאת משם(להערכתי סביב 1 בלילה).. שאלו אותי, ואני אמרתי להם לצאת משם עם הציוד קודם ואז לבוא לעזור לי .. עמדתי את הכמה דקות שהייתי לבד בקושי רב זוכרת את המחשבה שעדיףף שיחשבו שמישהו שומר שם.
הוחלט שאני אעביר את הלילה במגורים ובבוקר יפנו.
חברות התלוננו למפקדים כל הלילה, כאב לי והתעוררתי בצרחות מדי פעם.

28/5/2008 בערך 9 בבוקר, פינוי למרפאת החטיבה.. הרגל שלי הייתה נפוחה מאוד, כולה .. הצבע היה כחול סגול - גם זה לכל האורך. כנראה קיבלתי שם משכך כאבים כי לאיזה חצי שעה דיברתי בלי הפסקה והיה נראה שאני במצב רוח טיפה יותר טוב(אני מגיבה ככה לפנטניל.. אז אבסטרל או אקטיק יכולות להסביר את זה).
כשזה התחיל לדעוך הרופא עזר לי להתקשר הביתה.. זוכרת שחשבתי שזה לא רעיון טוב, כי אין לי מושג מה להגיד.. (בסיוטים
 

פנינה21

New member
המשך(משהו לא פועל טוב באתר- זה כל הזמן נתקע..)

(בסיוטים זה החלק שחוזר) אמרתי בקושי הי, והוא לקח לי את הטלפון.. למיון הגעתי ב12:01 לפי המסמכים. אני יודעת שלקח כמה דקות לשכנע אותי לשבת באחד הכסאות גלגלים.. זוכרת שהאחות הסבירה שאני בלחץ ושינסו לשכנע אותי... משם מישהו החליט שזה הגיוני לאסוף אותי חזרה לבסיס, ולא ישר הביתה.. בדרך עצרנו באחד המוצבים- מאלה שממש על הגדר .. וזאת הפעם השניה שהייתי לבד לכמה דקות (רבע שעה להערכתי), התלבטות בין להחזיק את הרגל כי התזוזה קובעת לצורך להישאר ערנית לסביבה..

מבחנתי שלושה רגעים היו הקרטיים: שתי הפעמים שנשארתי לבד לכמה דקות, הייתי מבוהלת מאוד- עם מחשבה של אם קורה משהו עכשיו מה אני עושה?
והרגע שנפצעתי למרות כל מה שקרה לי לפני זה - לא הייתי מבוהלת כמו באותו רגע אף פעם...
 

פנינה21

New member
המשך

31/8/2008
הייתי בבית - יום לפני אשפוז לשיקום בבית חולים צבאי.
האדם הכי קרוב אלי בעולם היה בבסיס( הוא וסבא שלי היו שני היחידים שאני יכולה להגיד שבאמת הבינו אותי.. סבא נפטר ב-2005 ..את לאוניד הכרתי שלושה חודשים מאוחר יותר..)..
גילתי בטלפון שהוא מת . מחבר אחד בגדוד.
1/9/2008 הזכרון העיקרי מהלוויה זה חברים שהתמוטטו שם והמפקדים פשוט הוציאו אותם מבית העלמין . ואז המפגש עם המחנך שלנו מהתיכון .. אני על קביים בשלב הזה- הוא ראה אותי היה נראה בהלם שאל מה קרה , אני בקושי הצלחתי להגיד משהו וחברות בסיוע הקצינת נפגעים העלו אותי לרכב שלה . ודאגו לקחת אותי הביתה.
שבוע אחר כך בעליה לקבר- התמוטטתי. זה נגמר במיון פסכיאטרי.

הצבא סירב לבקשה לאפזר לי אשפוז יום פסכיאטרי. המכתב מהמיון לא אצלי.. אחרי השיקופ הפיזי בבית חולים צבאי הם התכוונו להחזיר אותי לגדוד..
(סיפרתי היום פעם ראשונה בדיוק מה אמרתי לקבנית ששינה את החחלטה הזאת..) .. הסברתי לקבנית שאני לא סומכת על עצמי - כשהיא שאלה מה אני חושבת שאני אעשה אמרתי לה שאני אעלה לעמדה שהוא מת בה ולא הסכים לרדת.
 

פנינה21

New member
צוק איתן

השתחררתי מהצבא ב-2009.
בעופרת יצוקה עשית תפקיד טכנולגי - בלי תחושת סכנה - רק עם הרבה יותר מדי עבודה - מי שהיה בסיכון זה חברים ובני משפחה ..

אחרי הצבא :
הייתי צריכה למצוא עבודות שאני יכולה לעשות .. לשבת כאב יותר,הבנתי שנעלילם מתאימות - עם חבישות ומשככי כאבים (וביקור שנתי בחדר ניתוח לחסום את העצב של התחושה) זה מה שאני יכולה לעשות, ודי מהר זה הגיע לזה שחברות אבטחה היו הפתרון התעסותקתי...
. הייתי בכל תפקיד אפשרי בהמון מקומות.(מעבר גבול אחד, תחבורה ציבורית, קניון אחד ...)
אחרי כמה שנים יצאתי לקורס חובשים.. חודש ומשהו מתכונת בוקר במדא.
ומאז כמעט ברציפות ליוותי טיולים ומשלחות ..

בעמוד ענן: הייתי במקום שאירח ילדים מהדרום בנוסף לפעילות הרגילה.. חודש פלוס של מעט מדי שינה- וצורך לתמוך רגשית בילדים מבוהלים.

ואז הגיע 2014.
באביב בטיולים לדרום המתח היה מורגש .
באחת הלילות מעירים אותי ילדים מפחדים כי משהו זז להם מתחת לאוהל.. הסברתי למורה מה קורה.. ואז לילדים : אתם חוזרים לישון עכשיו אתם רואים שהלכתי לישון עם הנשק ממש עלי, אם יקרה משהו אתם עושים מה שאני אומרת , ויהיה בסדר( אמרתי יהיה בסדר עוד פעם אחת כבר תוך כדי הקיץ- כעסתי על עצמי המון זמן על זה)..
באחד הימים שמענו מרחוק נפילות והילדים שלא היו מהאזור מאוד נבהלו ואנחנו היינו די משועשים מהסיטואציה הם באמת לא הבינו באיזה אזור בארץ הם נמצאים , אז שום הסבר לא ממש עזר..

באחד הימים ילד שנפצע באירוע שלא קשור למצב- אבל נפצע ככה שהבגדים שלי היו מלאים בדם אחרי הטיפול בו .. זה קרה מאז עוד פעם אחת.. ומכל האירוע זה החלק שנשאר איתי..

ואז הגיע הקיץ:
בשבת ההיא כשזה התחיל עוד בבית מול הטלוויזיה התחושות הראשונות היו התרגשות-צה"ל חזר לאזור ברצועה שהיו בו ישוביים יהודים עד לא מזמן, הסתכלנו וניסנו להבין איזה יישוב זה.. התקשרתי לאמא בתרגשות, שבת אבל תפעילי טלוויזיה,...

בראשון נסעתי , לכיוון מרכז הארץ, לא דימנתי שהטילים יגיעו לשם, הייתי חובשת של מחנה קיץ, שלא בוטל כי למה ? זה רחוק מספיק.. אוי כמה טיענו.. לקח יומיים.. אזעקה ב-11 בלילה.. הייתי שם כל יולי.
כמה מקרים של לרוץ כשנופלים שם טילים, של לטפל בלי שום הגנה כשהמטח עוד לא נגמר(אמא שלי התקשרה באמצא האירוע הזה ושמעה אותי מדווחת שתכף נדלג משהם כשירגע מסביב).,וכל התמיכה הרגשית לכל הילדים בלי שאף אחד תומך בי באותו זמן,מדריכים שהוקפצו .. באוגוסט היו ימי רענון לילדי הדרום שהיה צריך לאבטח ..
אין לי תאריכים , הייתי בלי סמארטפון .. ובלי רגע לעצמי.. ברגעים בודדים מאוחר בלילה שיכולתי לשבת רגע עם עצמי נייסתי להצליח ללמוד .. ישבתי בין שני בניינים כשאני יודעת שכיפת ברזל מאוחרי ואני באמצע..

האירוע ההוא שאמא שלי התקשרה באמצע הוא העיקר.
הייתי בבית לאיזה 48 שעותבמהלך יולי בערך וישבתי בחוץ , בוכה בלי הפסקה . היה לי קשה ברגע שהבנתי שרצתי החוצה באמצע מטח טילים- שבמודע הסתכנתי ..

אחרי צוק איתן שמרתי בירושלים - היה שם תגבור כמה חודשים - כמות נסיונות הפיגוע- והיחס של האוכלוסייה (לצערי דווקא מהצד שלנו- חרדים משכונות מסוימות שקללו וזרקו אבנים כולל אירוע אחד שבו איחלו לי ולעוד מאבטחת למות ) , גרמו לזה להפוך למשהו בלתי נסבל, עישנתי כמה חודשים , אמרתי שזה או לעשן או שאני אהרוג שם מישהו ..
מבחנתי זה נגמר כשהתגבור הזה נגמר.

אחרי זה היה עוד תגבור באזור מודיעין מכבים רעות
ובאזור קו תפר
ועוד שבוע אחד שזה לא המצב הבטחוני עשה אותו טראומטי: חילוץ מוסק ואז תאונת אוטובוס משאית בפחות משבוע..

בין לבין היו לי חוויות מדהימות שלא הייתי מחליפה בעד שום דבר , אבל הפיקים האלה של הלחץ עשו את שלהם..

רשיון הנשק שלי בוטל בתחילת החודש, אני כמעט 11 חודש לא בתפקיד .
שנה וחצי עם קוד מחלה קשה.. 10 חודשים עם אבחנה .. ותכף 4 חודשים מאז שהרגל הפצועה החליטה להפסיק לחלוטין לשתף פעולה.

וכבר עם מכתב שאומר שהמחלה המוזרה הזאת , היא הסיבה לתלונות שלי כבר בטירונות, אבל כמו כל שאר החולים , היה צריך אירוע מלחיץ במיוחד כדי שזה יתפריץ במלוא העוצמה, בשבילי זה מה שצוק איתן עשה.
 
לצמצם את התאריכים

הי פנינה,
קראתי בנשימה עצורה את ההודעות האחרונות שלך, עם תיאורי הטראומות,
וחזרתי וקראתי שוב ושוב.
הרבה טראומות. לדעתי יותר מ 3 + צוק איתן (אם תרצי אפרט, אבל לא הכרחי).
מה שחשוב הוא לחזור ולדבר ולחשוב על תאריכים ספציפיים, במקום להגיד "מרץ", "מאי" וכו', אם כי גם סמוך לתאריכים (לפני ואחרי) יש עלייה במתח.

אז התאריכים שאת מציינת:
5 למרץ (ב 2002, ב 2003)
27.5 + 28.5 (ב 2008)
31.8 + 1.9 (ב2008)
ארוע מתמשך בצוק איתן (יולי אוגוסט 2014)
ארוע מתמשך - פריצת מחלה קשה

הצימצום בהגדרת האירועים יכול לגרום לכך שהתאריכים ישפיעו פחות .
אם 5 למרץ זה תאריך של ארועים טראומטיים, אז 20 או 25 או 30 למרץ - לא (או פחות).

הבעייה היא שהטריגרים הם לא רק התאריכים, אלא נושאים שונים שקשורים אסוציאטיבית לארועים הטראומטיים.
אביא בהמשך כמה דוגמאות .
 
טריגרים

רבים מהסובלים מהפרעה פוסט טראומטית אומרים שעיתונים ותוכניות טלביזיה וארועים שדומים לארוע הטראומטי מעוררים היזכרות בארוע הטראומטי.

אבל יש גם מקרים רבים שבהם הטריגרים אינם קשורים בקשר משמעותי עם הארוע הטראומטי.
אלה סימנים שהיו מחוברים באופן מקרי וזמני לארוע הטראומטי.
לדוגמא, סימנים פיזיים שדומים לכאלה שהיו בזמן הארוע (דפוס של תאורה, צליל או טון דיבור שנשמע), והאדם אינו מודע להם, כך שנדמה לו שהפלשבקים באו ללא קשר למשהו.

לדוגמא, אדם שהיה בתאונת דרכים ושרד, ישב נינוח בחצר שלו,כשלפתע נעשה חרד והיה לו פלשבק של אורות מכונית שמתקרבים אליו במהירות (כמו בזמן התאונה) ,
רק בשלב מאוחר יותר הוא הבין שהפלשבק קרה בעקבות קרני שמש שהאירו את הדשא.
 
שאלות שיעזרו לזהות את הטריגרים שלכם

היכן הייתם בזמן הארוע הטראומטי?
איזו מערכת יחסים היתה ביניכם לסובבים אתכם בזמן הארוע הטראומטי?
מה חוויתם ברמה הרגשית?
מה חוויתם ברמת המחשבות?
מה חוויתם ברמה התחושתית/גופנית?

חשוב להיזכר בכמה שיותר רגשות, מחשבות ותחושות שחוויתם בזמן הארוע הטראומטי.
 

פנינה21

New member
תודה

אני חושבת שבעיקר על מרץ זה נכון שכל החודש הפך בעייתי..
אני אשתדל לזכור את מה שכתבת..

ואני אשמח לשמוע את הפרוט שלך, אני מגלה כל פעם שאני מעיזה לדבר או לכתוב על זה , דרך נקודת המבט של מי ששומע/קורא , עוד פרטים שלא שמתי לב אליהם,
ואני חושבת שזה אחד הדברים הכי מועילים לי כרגע..


עבר עלי שבוע קצת מוזר:
חושבת שהמשכך כאבים החדש גרם לחלק מהבלגן וממש משתדלת לא לגעת בו כבר כמה ימים,כי הכאב הפיזי עדיף בהרבה מאיך שהרגשתי עם התרופה הזאת..
 
1. לעצור ולהיות מודע

להסתכל במה שקורה לך
ולהבין שנתקלנו בטריגר
ושזו תגובה אוטומטית - מסוג פלשבק.
 
2. לנסות להירגע

לעשות הרפייה (נשיפות ארוכות, הרפייה שרירית)
לדמיין שאתם במקום בטוח
לדמיין שאתם בחברת אנשים או דמויות שמשרות בכם ביטחון
 
3. לחזק את הקשר עם המציאות כאן ועכשיו - קירקוע

אמרו לעצמכם:
"הארוע הטראומטי, המצב המסוכן, היה אז ושם,
ואני כאן ועכשיו, בהווה - לא בסכנה".
"המצב כעת שונה מהמצב שבו קרה הארוע הטראומטי, מבחינת הנסיבות, המקום, והמשאבים שהיו לי אז והמשאבים שלי עכשיו".

קירקוע פירושו להתחבר למציאות של כאן ועכשיו
 
קירקוע דרך החושים

התחברו למציאות (של כאן ועכשיו) דרך החושים
ראיה – הסתכלו סביבכם, איפה אתם באמת נימצאים ביטו בתמונה או קראו ספר
שמיעה – תקשיבו לקולות שמסביבכם, כולל שיחה עם אדם קרוב, תוכניות טלביזיה או רדיו.
מגע – הרגישו את הרצפה עליה אתם עומדים (אולי ברגליים יחפות), את כיסא שעליו אתם יושבים.עשו מקלחת חמה/קרה
טעם – תשימו לב לטעמים של אוכל או משקה
ריח – תשימו לב לריח של קפה או של בושם
 
2. קירקוע דרך פעילות

תתחילו בפעילות מוכרת, לא בהכרח פעילות מהנה.
(אפילו לשטוף כלים, לסדר את החדר, לעשות תרגילי התעמלות).
לשוחח עם מישהו, ועדיף מישהו שמשרה עליכם ביטחון.
 
3. קירקוע דרך הגוף

להשפיע על הגוף דרך תרגילי נשימה (בעיקר נשיפות ארוכות)
או הרפייה שרירית (לכווץ ולהרפות שרירים)
לעשות תרגילי ספורט
 

פנינה21

New member
ריצה הייתה הפתרון

עדיין מחפשת פתרון חילופי
השבוע הצלחתי להתאמן קצת עם משקולות זה הכי קרוב לתחושה בנתיים
אבל היתה החמרה בכאבים לכמה ימים אחרי זה(בהתייעצות הרופא תמך בלהמשיך כי זה גורם לי להרגיש טוב וכי כוח של פלג גוף עליון חיוני לי כרגע).
&nbsp
&nbsp
 
למעלה