התנעה במנוע עם מאייד

צור בנר

New member
התנעה במנוע עם מאייד

כפי שידוע לכם, התנעת מנוע כמו זה של הססנה מתבצעת ע"פ בד"ח היצרן ע"י תיחול של כ 3 פעמים, המזריק רסס דלק לתוך אחד הצילינדרים (הכוונה בהתנעה של מנוע קר). עם זאת, רבים מאיתנו (גם אני חוטא בכך) ואף בחברות טיסה יש הוראה מפורשת להתניע כך, מתניעים ע"י "שאיבה" עם המצערת, פעולה הגורמת למשאבת ההחשה שבקרבורטור להזרים דלק אל סעפת היניקה. מנסיוני הצנוע, התנעה בשיטה השנייה תמיד הלכה לי חלק יותר, אך הסתובבו הרבה סיפורים על כך (ולא רק סיפורים, אלא גם בספרות המקצועית) שדרך זו מגבירה את הסיכוי לאש בהתנעה. מישהו מהמומחים הטכנים יוכל להאיר את עינינו בנושא? למישהו התממשה סכנת האש?
 
התנעה במנוע עם מאייד

במאמר שהוצאתי מתוך כתב העט הוירטואלי "The Flyer", של "West Valley Flying Club", אפשר למצוא הסבר לשאלתך. רצ"ב המאמר:
 
השלמות בנדון

השימוש בתיחול מיועד בעיקר לחורף וטמפרטורות נמוכות בהן הקרבורטור "מתקשה" ליצור תערובת אויר דלק. היות ובישראל כמעט אין מצב כזה, אנו "מסייעים" למנוע לקבל דלק עוד לפני סיבוב המתנע ע"י הזרקת דלק ישירה באמצעות השימוש במצערת, כמקובל גם במכוניות ישנות, הן במנוע קר והן במנוע חם. יש לציין שאיכות ההתנעה קשורה גם למצב המנוע, המצתים והקרבורטור. כמו כן בססנה 152 בדרך כלל אין משאבות החשה בקרבורטור ורובם מתניעים ללא שימוש בתיחול או בהחשה - ניתן להתניע גם את רוב ה- 172 ללא החשה. לעומת זאת נתקלתי ב- 152 שאינו מתניע ללא שימוש מסיבי בתיחול. במנועי הזרקה הבעיה עשויה להיות חריפה יותר בגין הצורך לבצע תיחול ,בדרך כלל ע"י משאבה חשמלית, פעולה אשר למעשה עשויה להציף את הצילינדרים ולגרום להצתת בנזין בצינור הפליטה. לסיכום: שימוש מושכל בהחשה (כפי שמצויין במאמר שאריאל צרף) יסייע בהתנעה קלה יותר ולא יכניס אותנו לבעיות בטיחות.
 

omni

New member
התנעת מנועי בנזין

האם למישהוא יש משאבת תיכול במכוניתו??? התשובה כנראה תהיה שיש צ´וק וגם זה רק במכוניות ישנות, המסכנה שלי היא כי מנועי המטוסים הם מנועים מיושנים!!! מנוע תעופתי = מנוע מיושן, עם כל המשמעויות מזה. ואל לנו להתפלא שיש בעיות במנועים, דרך אגב גם סוגי השמן שנמצאים בשימוש במנועי המטוסים הם שמנים ישנים ומאיכות שאף לא אחד מאיתנו היה מכניס למנוע מכוניתו הסיבות לכל הנ"ל אתיחס אחר כך כרגע מחכה לי חניך לטיסה..
 
תעופה מיושנת

איציק העלה, שלא בכוונה, את אחת הבעיות שהתעופה מנסה (או אולי לא?) להתמודד איתן - טכנולוגיה מימי "הביניים". אם נבחן את ההתפתחויות הטכנולוגיות של התעופה האזרחית, נוכל לראות כי הן נשארו אי-שם בשנות החמישים! כמעט ואין פיתוח טכנולוגי בענף, האמור להיות טכני במהותו, הצועד עם הזמן. בין הסיבות לצעידה במקום של הטכנולוגיה התעופתית אפשר להצביע על אחת דומיננטית - תהליכי הרישוי המסורבלים הנובעים מחוק החבות המשפטית. שום חברה יצרנית לא מוכנה להכניס מוצרים חדשים שעדין לא הוכחו במשך שנים ארוכות מתוך חשש להיות חשופים לתביעות משפטיות עקב כשל טכני של מערכת כלשהי. מי שמצליח להתמודד עם הבעיה, והכניס טכנולוגיות חדישות ומתקדמות, היא אותה קבוצת אנשים הבונים את מטוסיהם במו ידיהם תחת ההגדרה HomeBuilding . מטוסים הנבנים תחת ההגדרה הנ"ל, ועומדים בדרישת "חוק ה- 51%" אינם חשופים לתביעות משפטיות. הרעיון שעומד מאחורי ההגדרה "חוק ה-51%" הוא כי מי שבונה את המטוס בעצמו, או נכון יותר, את "רוב המטוס", הוא, הוא האחראי ולכן אינו יכול לבוא בתביעות כלפי אף אחד חוץ מאשר הוא עצמו. וכדי לחדד את הענין, ע"מ להסיר כל אחריות מכל מישהו אחר, ה-FAA אינם מפקחים על תהליך הבנייה ומשאירים את כל הבדיקות במהלך הבנייה לבונה עצמו!!!! ע"מ שלא ליצור מצב של אנרכיה, ה-FAA ממליץ כי במהלך הבנייה, הבונה יתייעץ עם "מדריכים של ה-EAA" אשר ינחו את הבונה באופן שימנע ממנו לעשות טעויות העלולות לגרום לתאונה. גם הנחיה זו של ה-FAA מופיעה כהמלצה בלבד ב- AC20-27d ולא כדרישה קטגורית! ומה נעשה אצלינו בארץ? מנהל התעופה האזרחית, כמו שאר גופי השלטון, מחשיב עצמו ל"אבא ואמא" של האזרחים, וחושב כי ככזה, הוא אחראי על "שלומם ובטחונם" של נתיניו. המנהל דורש לפקח על תהליך הבנייה או, לחילופין, כי הבנייה תעשה תחת פיקוח של מכון בדק. למעשה, בכך הנמנהל מטיל חבות משפטית על עצמו או על המכון הבדק!!!! ולא די לו, למנהל בזאת, המנהל גם דורש כי לא ייעשה שימוש במנוע שאינו תעופתי ודרישות נוספות הנוטלות את כל הייתרונות של "תעשיית המטוסים הבנויים ע"י חובב". ואילו בחו"ל (קרי ארה"ב), בוני המטוסים "בחצר האחורית" (ו/או בסלון ביתם) מובילים מחקרים ומבצעים ניסויים בטכנולוגיות חדישות שאפילו NASA רואים את הפוטנציאל הגלום בהן ואפילו נעזרים בבוני המטוסים לצורך בחינת טכנולוגיות חדישות ואף מממנים פרוייקטים לפיתוח טכנולוגיות חדישות. ואתה, איציק, שהצבעת על הקיפאון של התעופה האזרחית, דוקא ממך הייתי מצפה כי תיקח חלק במאבקנו מול המנהל באימוץ החוקים והתקנות הקשורים לתעופה האקספרימנטלית ותעשיית המטוסים בבנייה עצמית, ולא רק ממך, אלא מכל מי שהתעופה יקרה לו ורוצה לראות התפתחות וקידום, וכולנו נאבק יחד כדי לשנות את גישתו של המנהל! זאת, בדיוק, הסיבה שהביאה אותנו להקמת הסניף הישראלי של ה-EAA ואני מנצל, שוב, את הבמה לקרוא לחובבי תעופה באשר הם להצטרף איתנו ואלינו לקידום ופיתוח התעופה הספורטיבית. אריאל אריאלי
 

omni

New member
התיחסות המנהל ועוד

אריאל (וכולם) אני כותב לך את מה שכבר אמרתי לך הרבה פעמים בע"פ. פה זה לא אמריקה, אני לא כל כך בטוח שאתה מדייק בקשר לפיקוח על בניית "הומביל" באמריקה אבל זה לא ממש משנה כי - פה זה לא אמריקה!!! אם תפנים את החידוש המהפכני הזה יהיה לך יותר קל למצא את הדרך לבניית הומביל בישראל. וכדי להיות מעשי., עלינו להיות מעשיים ולעזוב את אנשי מנהל התעופה, כי הם פקידים שקוראים תקנות ומפעילים אותם לטוב וליותר טוב. גם שינוי בתקנות הטייס לא יועיל כאן ולכן אין גם מה לפנות למחלקת התקינה של מנהל התעופה. מה שצריך לשנות זה את ההיתיחסות של המדינה לערכיה (יצא לי בומבסטי מדי אנסח אחרת) צריך לפנות לבית המחוקקים שיטיל את האחריות של מעשי האדם על האדם עצמו. (שוב יצא לי מסובך), כל אדם שעושה משהוא יהיה אחראי הבלעדי לתוצאות מעשיו. (הפעם יצא יותר ברור) זו הדרך היחידה שבה ניתן יהיה לבנות מטוסים בשיטת הבניה העצמית. לבא כל פעם בטענות למנהל שבאמריקה זה אחרת לא יועיל אבל ללכת לכנסת ולהגיד שבאמריקה זה אחרת יכול להואיל ואז ישונו התקנות ומנהל התעופה יוכל לפעול בצורה חוקית ומתאימה יותר לעולם המתקדם. לגבי לקיחת חלק אישי בהוצאת המנהל מהקיפאון אני מצטער לאכזבך אך מתוקף תפקידי הרבים אני חייב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם מנהל התעופה ואיני יכול לבוא אליהם בטענות על כך שהם פועלים לפי התקנות. מלבד זה כפי שכבר הספקת להכיריני אינני איש של קרבות ומלחמות.
 
אבל, לפחות - הגון!

כמובן, איציק, שאינך חייב להסכים איתי אך אני חושב כי קודם כל, אנחנו צריכים להיות משוכנעים בצדקתנו. להגיד שכאן לא אמריקה זה קל. אך צריך לעשות מעשה! והרשה לי להגיד לך, כי לדעתי, אימוץ השיטה האמריקאית יכול, בהחלט, להואיל גם לך, הן כחובב תעופה והן כמתפרנס מתעופה! אריאל אריאלי
 

רן בג

New member
באותו כיוון מחשבה...

מינהל התעופה זה סימפטום. זו לא המחלה.הפטרוניות שפקידי ממשל לוקחים על פשוטי העם הינה בבסיס כל מדינה בשלבי התהוותה..בשלב מסוים זה נגמר (מתי כבר??) לפני מספר שנים החלה "העמותה לתעופה זעירה" בנסיון לפעילות חקיקה ל"חוק התעופה הספורטיבית" אשר מבחינה סטטוטורית יהיה דומה לחוק הצלילה. במסגרת זו, הגדרתי בדיוק את האחריות האישית של כל אדם העוסק בפעילות אוירית ספורטיבית.פעילות חקיקה זו החלה לאור תביעות רבות של "מזדקרים למיניהם" שהאשימו את כל העולם בשטויות שהם עשו. התוצר הסופי אמור היה להיות חוק אשר יסיר מהמדינה את אחריותה לטעויות של פרטים. פעילות זו נפסקה לפני כ-ארבע שנים..איני יודע היכן היא עומדת היום. כנראה בשום מקום. אריאלי- כיוון הפעילות שלך -כפי שאפלבום אמר זאת - צריך להיות להסרת האחריות מהמדינה לנושא. או במילים אחרות ,המשך גיבוש ולאחריו חקיקה של "חוק התעופה הספורטיבית" המשך "מלחמתך" באנשי המינהל הינה ביזבוז זמן. אנשים אלה הינם עובדי-ספר, התעופה הינה פרנסה בשבילם ולא בדמם. המטרה הסופית היא פנסיה מסודרת ששום תביעה משפטית לא תעיב אותה.
 
תודה, רן.

רן, ובעצם גם איציק. אתם, שניכם, העליתם את הנקודה שבדיוק בשבילה הקמנו את הסניף הישראלי. ולמרבה הפלא - עפ"י רוח השיחה שהיתה לנו במנהל. אנשי המנהל מתחילים להבין כי החקיקה הישראלית (לפחות בנושא הבנייה העצמית של מטוסים) אינה תואמת את רוח הרעיון העומד מאחורי הענף של בניית המטוסים ע"י חובבים! ובמהלך הפגישה עלתה, לא פעם אחת, העובדה כי הם רוצים להסיר מעל עצמם את הטיפול ויחד עם זה את האחריות הן לנושא האולטראלייטים והן לנושא הבנייה העצמית. רק מה. מצד אחד ביקשו להסיר מעצמם את האחריות אך מאידך רצו "להמשיך לפקח". הבהרנו להם - וגם היועץ המשפטי שלהם עזר לנו בנקודה זו, כי אין פיקוח ללא קבלת אחריות. נראה לי, עפ"י העובדה כי הם "העלו את הרעיון" של הקמת גוף כדוגמת ה-EAA ומיסוד מערכת יחסים כדוגמת הEAA עם הFAA. ומאחר והחוק הישראלי מאד "מעורפל" (מה שיש זה יותר תקנות והוראות שעה מאשר חוק), הרי שאם תתמסד מערכת יחסים הדומה לזו שבארה"ב, הם יהיו מוכנים לשתף פעולה. במהלך כל השיחה, ולא רק אני התרשמתי כך, עלתה ההרגשה כי הם מבקשים שנגיש להם סולם לרדת מהעץ! ונכון מה שציינתם כי יש צורך בשינוי החקיקה, וזאת אנחנו מתכוונים לעשות! כבר יזמנו פגישות עם שר התחבורע (ע´ - לא שגיאה) וגם עם שר הספורט בנוסף לפגישה עם ראש המנהל החדש. וגם נושא האולטרלייטים העולה חדשות לבקרים, הסניף הישראלי רוצה (ומאמין כי יוכל) לשנות את התקנות והוראות השעה, גם בנושא חשוב זה. וכאן אנו זקוקים לעזרתם של אנשי האולטראלייטים! היינו רוצים כי יותר טייסי אולטראלייטים יצטרפו אלינו, רוצים יותר אנשים המכירים את החוקים האמריקאיים, הקשורים לאולטראלייטים, שיוכלו לדון בצורה רצינית ומכובדת עם נציגי המנהל ולא רק אולטראלייטים, אלא כל תחום של התעופה הספורטיבית! ושוב אחזור ואומר כי רק אם נבוא מתוך שיכנוע עצמי בצדקתנו, נוכל להגיע להישגים! אריאל אריאלי
 
כמו באמריקה

אם אנחנו רוצים תעופה ´חופשית´ כמו באמריקה, אולי כדאי שנפעל כמו אמריקאים. אחרי הכל הם המציאו את המונח LOBBY או שדולה בשפתנו. יש לא מעט טייסים אשר נמצאים בעמדות מפתח ויכולים להשפיע (ח"כ, ראשי עיריות וכו´). הגיע הזמן להעלות את ענף התעופה המנווון שלנו על סדר היום הציבורי.
 

רן בג

New member
צוות מכובד. חבל שאין נציגי הצרכנים.

חלק גדול מאנשי הצוות הינם מהגופים המסחריים הנותנים שירותים למפעילי כלים ספורטיבים אלה.מין הראוי שתהיה נוכחות דומיננטית של מפעילי הכלים. חלק מעוולות העבר (טיפולים מיותרים שאפילו היצרנים אינם דורשים אותם,תעודות סוג משונות שאין להם אח ורע בעולם,מגבלות שאלוהים יודע מהיכן הם נלקחו..)הינם תוצאה של מעורבות יתר של גופים מסחריים בבנית תקנות והוראות הפעלה. הרעיוןשל שימוש בתקנות האמריקאיות ישים גם כאן.פשוט צריכים לאמץ את התקנות האמריקאיית של "sport pilot/plane (לא אושרו סופית) ולהתחיל להריץ אותם בארץ. קיים קשר אמיץ בין תקנות הטיס לבין סוגי המטוסים. קשר שבארץ לא הצליחו למצוא לו מכנה משותף...אריאלי, מוזר שאתם לא מעורבים בנושא.
 
צוות לענין?

צר לי, צר לי עד מאד! מבלי לפגוע בחברי הצוות, יש לי הרגשה רעה מאד באשר להמלצות שתתקבלנה! בהחלט מסכים עם רן כי בחירת האנשים והאינטרסים שהם מייצגים וגם העובדה כי קלוב התעופה מוזכר בכתב המינוי, כל אלו מעלים סימני שאלה גדולים גדולים.... מקוה כי באיזה שהוא שלב יבינו במנהל כי קיים גוף הנקרא EAA ויש לו מה להגיד והעיקר רקורד של עשייה למען התעופה הספורטיבית. ולך איציק, אני קורא, לא לשכוח כי מעבר לאינטרסים המסחריים שאתה מייצג, יש לך גם איזה שהוא ענין אישי בתעופה. עכ"פ, אנו, הסניף הישראלי של ה-EAA , נמשיך לדאוג ולקדם במידת יכולתנו את האינטרסים של התעופה הספורטיבית ויותר מזאת, נפעל בכל כוחנו לשכנע את המנהל לאמץ את החוקים האמריקאיים. ואם יהיה צורך, לא נהסס לפנות למי שצריך ע"מ לשנות את החקיקה הקשורה לתעופה הספורטיבית. אריאל אריאלי סגן יו"ר EAA Israel #1346
 

קל רום

New member
מה שרואים מחור המנעול......

מה אתם קופצים.....כבר קריאות אבל ונהי על "הצוות המסחרי האינטרסנטי" שלא מכיר ויודע את כל מה שאתם יודעים על התעופה בארץ ובעולם הגדול..... עכשו תנסו פעם לראות את החצי המלא. האנשים נבחרו אישית על פי הסבר המנהל, אף אחד לא ביקש להיות שם, פנו עלינו ונעננו בדיוק מאותם איטרסים שאותם הזכרתם בעצמכם בתכתובות הקודמות. המלצותי הראשוניות להמשך עבודה בצוות הן: 1. מנוי צוותי עבודה לכל מגזר. 2. יזום/המשך חקיקה שתסדיר את העיסוק בספורט אתגרי ותעופתי (שכל מי שעוסק בו מרשה לעצמו לתבוע את כל מה שזז ברדיוס 100 ק"מ מהתאונה שגרם) 3. כניסה לתהליך אימוץ תקנות ה- FAA / EAA יחד עם מספר תקנות אירופאיות חדשות. כמו בכל שינוי מהותי צריך הרבה עזרה והתמדה מכולם. מר אריאלי מוזמן לפנות למנהל ולבקש להיות בצוות. אני אישית יעשה כל מאמץ לחקות את הגוים בתחום, אך לדעתי הסיכויים קטנים שיניחו לנו לנהל את התעופה הספורטיבית כרצוננו. אף גוף לא יסכים לקבל את האחריות הזאת ללא חקיקה שתאפשר לו לפעול בלי תביעות משפטיות כבדות מהנפגעים בספורט זה. פעולה עצמאית של ה- EAA הישראלי רק תזיק. יום טוב לכולכם
 
התנעה ב 172

לתשומת לבכם שיטה שעובדת אצלי כ 15 שנים בהתנעת 172 כאשר המנוע קר - 4 שאיבות מצערת לפני ההתנעה כאשר הנמוע חם - 2 שאיבות . נגיעה בסטרטר ו - סטרדיווריוס לא היה מתבייש. כל זאת בתנאי שהמנוע מתוחזק נכון!!! נסו ותהנו .... ואח"כ רוצו לספר לחברה...
 

omni

New member
מנוע תעופתי ולא תעופתי

כמו שכתבנו בתגובות אחרות לרשיין מנוע תעופתי מתקדם זה תהליך יקר מאד של הוכחות יכולת לאורך הרבה מאד שעות פעולה, מה עשו ברוטאקס, יצרו מנוע העונה 1:1 לדרישות התעופתיות אך לא רישינו אותו אלא הכניסו אותו לטיסה באולטראלייט ובהומביל שונים. למנוע זה קוראים ROTAX 912 לאחר מספר שנים ואלפי שעות ניסיון בעבודה הלכו לFAA ורשינו את המנוע כמנוע תעופתי בהסתמך -גם- על הנסיון העשיר שנצבר על המטוסים הלא מרושיינים, כך שיש לנו הים מנועי ROTAX 912 מרושינים לטיסה בכל מטוס שיכול להסתפק ב100 כוח סוס. מיותר לציין כמובן שאין שום בעיה להניע מנועי ROTAX 912 פשוט מסובבים את המפתח והמנוע עובד בלי תיכולים ופימפומים למינהם.
 
סכנה אש

אכן כן, במו עיני ראיתי טייס ש"פמפם" בהתנעה במנוע חם (המטוס חזר מטיסה רבע שעה קודם), פרצה אש שלמרבה המזל כובתה ביעילות ע"י מכבי האש. המטוס היה PA28-161 PIPER WARRIOR
 
מנוע חם

שיטה נוספת שעובדת בכמה מטוסים : מצערת מלא קדימה, תערובת מלא אחורה, סטרטר, וכשהמנוע עומד לתפוס, למשוך מהר מצערת, לדחוף תערובת. הבעיה שרצוי שיהיו לך 3 ידיים... להתנעות בטוחות טומי
 
למעלה