תעופה מיושנת
איציק העלה, שלא בכוונה, את אחת הבעיות שהתעופה מנסה (או אולי לא?) להתמודד איתן - טכנולוגיה מימי "הביניים". אם נבחן את ההתפתחויות הטכנולוגיות של התעופה האזרחית, נוכל לראות כי הן נשארו אי-שם בשנות החמישים! כמעט ואין פיתוח טכנולוגי בענף, האמור להיות טכני במהותו, הצועד עם הזמן. בין הסיבות לצעידה במקום של הטכנולוגיה התעופתית אפשר להצביע על אחת דומיננטית - תהליכי הרישוי המסורבלים הנובעים מחוק החבות המשפטית. שום חברה יצרנית לא מוכנה להכניס מוצרים חדשים שעדין לא הוכחו במשך שנים ארוכות מתוך חשש להיות חשופים לתביעות משפטיות עקב כשל טכני של מערכת כלשהי. מי שמצליח להתמודד עם הבעיה, והכניס טכנולוגיות חדישות ומתקדמות, היא אותה קבוצת אנשים הבונים את מטוסיהם במו ידיהם תחת ההגדרה HomeBuilding . מטוסים הנבנים תחת ההגדרה הנ"ל, ועומדים בדרישת "חוק ה- 51%" אינם חשופים לתביעות משפטיות. הרעיון שעומד מאחורי ההגדרה "חוק ה-51%" הוא כי מי שבונה את המטוס בעצמו, או נכון יותר, את "רוב המטוס", הוא, הוא האחראי ולכן אינו יכול לבוא בתביעות כלפי אף אחד חוץ מאשר הוא עצמו. וכדי לחדד את הענין, ע"מ להסיר כל אחריות מכל מישהו אחר, ה-FAA אינם מפקחים על תהליך הבנייה ומשאירים את כל הבדיקות במהלך הבנייה לבונה עצמו!!!! ע"מ שלא ליצור מצב של אנרכיה, ה-FAA ממליץ כי במהלך הבנייה, הבונה יתייעץ עם "מדריכים של ה-EAA" אשר ינחו את הבונה באופן שימנע ממנו לעשות טעויות העלולות לגרום לתאונה. גם הנחיה זו של ה-FAA מופיעה כהמלצה בלבד ב- AC20-27d ולא כדרישה קטגורית! ומה נעשה אצלינו בארץ? מנהל התעופה האזרחית, כמו שאר גופי השלטון, מחשיב עצמו ל"אבא ואמא" של האזרחים, וחושב כי ככזה, הוא אחראי על "שלומם ובטחונם" של נתיניו. המנהל דורש לפקח על תהליך הבנייה או, לחילופין, כי הבנייה תעשה תחת פיקוח של מכון בדק. למעשה, בכך הנמנהל מטיל חבות משפטית על עצמו או על המכון הבדק!!!! ולא די לו, למנהל בזאת, המנהל גם דורש כי לא ייעשה שימוש במנוע שאינו תעופתי ודרישות נוספות הנוטלות את כל הייתרונות של "תעשיית המטוסים הבנויים ע"י חובב". ואילו בחו"ל (קרי ארה"ב), בוני המטוסים "בחצר האחורית" (ו/או בסלון ביתם) מובילים מחקרים ומבצעים ניסויים בטכנולוגיות חדישות שאפילו NASA רואים את הפוטנציאל הגלום בהן ואפילו נעזרים בבוני המטוסים לצורך בחינת טכנולוגיות חדישות ואף מממנים פרוייקטים לפיתוח טכנולוגיות חדישות. ואתה, איציק, שהצבעת על הקיפאון של התעופה האזרחית, דוקא ממך הייתי מצפה כי תיקח חלק במאבקנו מול המנהל באימוץ החוקים והתקנות הקשורים לתעופה האקספרימנטלית ותעשיית המטוסים בבנייה עצמית, ולא רק ממך, אלא מכל מי שהתעופה יקרה לו ורוצה לראות התפתחות וקידום, וכולנו נאבק יחד כדי לשנות את גישתו של המנהל! זאת, בדיוק, הסיבה שהביאה אותנו להקמת הסניף הישראלי של ה-EAA ואני מנצל, שוב, את הבמה לקרוא לחובבי תעופה באשר הם להצטרף איתנו ואלינו לקידום ופיתוח התעופה הספורטיבית. אריאל אריאלי