התנעת רכב בעזרת כבלים

גרי רשף

New member
התנעת רכב בעזרת כבלים

מישהו ניסה להתניע רכב שעמד הרבה זמן בעזרת כבלים (לאחר שהתנעה רגילה נכשלה) ולא הצליח.
מה ניתן ללמוד מכך על המצבר?
האם זה אומר שבעיית ההתנעה אינה קשורה למצבר שאולי התרוקן, מכיוון שבעזרת כבלים ניתן להתניע רכב גם אם אין לו מצבר בכלל?
אולי זה כן קשור, החשמל מהמצבר התקין אמור לעבור איכשהו דרך המצבר של הרכב שאינו מתניע, אולי אפילו לטעון אותו, ורק אז להתניע אותו; ואם המצבר של הרכב שאינו מתניע אינו תקין- ההתנעה בעזרת הכבלים תיכשל?
רק כדי להעמיד דברים על דיוקם: אינני מבקש שיאבחנו בדיוק מה הבעייה ומה הפתרון ממעט הפרטים שמסרתי, אלא רק מה ניתן ללמוד מכך על מצבו של המצבר..
תודה!
 

the annonymous

New member
לא ניתן ללמוד כלום פרט לזה שכנראה הוא ריק

כשמניעים עם כבלים יש חשיבות גם לכבלים עצמם. יש את הכבלים שמוכרים בתחנות הדלק שלרוב הם דקים מידי וההתנגדות שלהם גבוהה (אתה תראה שבנסיונות ההנעה הכבלים מתחממים). עם אלה יהיה לך קשה מאוד להניע.
&nbsp
אחר כך יש חשיבות לזמן ההמתנה בין חיבור הכבלים לבין ניסיון ההנעה. ככל שתחכה יותר המצבר הריק ייטען יותר ויסייע בהנעה.
 

חן 1111

Active member
אי אפשר ללמוד כלום

יש כמה פרמטרים שמשפיעים. קודם כל, כמו שכתב אנונימוס, רוב הכבלים בשוק דקים מדי ולא ניתן באמת להתניע איתם כשהמצבר ריק לגמרי.
שנית, יש משמעות לגודל המנוע/הרכב המותנע, לעומת הרכב בו נעזרים. רכב גדול עם מנוע גדול, יהיה גם בעל מתנע גדול ומצבר גדול, ולכן דרוש זרם יותר גדול להתנעה. אם הרכב העוזר הוא קטן, ייתכן שהזרם המקסימלי שהוא יכול לתת לא יספיק להתנעה.
שלישית, כדי שהרכב העוזר יוכל לספק כמה שיותר זרם, המנוע שלו צריך לפעול ורצוי גם להגביר את סיבובי המנוע בזמן ההתנעה.
ורביעית, ייתכן שהרכב התקוע לא מותנע בגלל איזו תקלה במתנע או במערכת החשמל, ואז כמובן שכלום לא יעזור.
 

גרי רשף

New member
אנסה למקד את השאלה..

יכול להיות שהכבלים לא מתאימים, ושזה שמנסה להתניע לא מבין שום דבר, והמצבר של הרכב התקין חלש מדי, ושברכב אין אף טיפת דלק - ואז גם תחנת כח גרעינית לא תצליח להניע אותו..
&nbsp
בהנחה שהכל תקין, והכל מתאים, וכולם חכמים וכולם נבונים: האם מצבר תקול ברכב שאינו מתניע אמור להפריע להתנעה בעזרת כבלים (תקינים) ממצבר אחר (תקין, מספיק חזק, והרכב שלו בטורים)?
 

the annonymous

New member
אם הוא מקצר אז כן.

המצבר הריק הוא צרכן כמו כל צרכן אחר. אם הוא מקצר אז הוא צורך הרבה מזרם המצבר התקים ולא משאיר מספיק להנעה.
 
מצבר מקולקל עם תא מקוצר יפריע להנעה עם כבלים

בקיצור לנסות לטעון את המצבר - הצלחת יופי, לא קונים חדש.
 

גרי רשף

New member
תודה רבה לכולם- החכמתי

אני משער שאם אחבר את הרכב שאינו מתניע למצבר תקין של רכב אחר - הוא יצליח להתניע כי לא משנה לו היכן המצבר מונח;
אך אם גם המצבר שלו מעורב, אזי יכול להיות שלא מדובר במצבר שהתרוקן אלא במצבר שמקצר או שסובל מתקלה כזו או אחרת,
ואז לא רק שלא נצליח להתניע, אלא אנחנו עלולים אפילו לקלקל את המצבר התקין.
חן חן
 

enigo

New member
רק כדאי לשים לב שתקלה כזו במצבר הרבה יותר נדירה

מכבלים גרועים, שלא מצליחים להעביר זרם חזק מספיק. נסה להתניע עם שני כבלים במקביל.
 

חן 1111

Active member
יש גם הבדל בין מצבר ריק לגמרי לבין מצבר ריק באופן חלקי.

כשאתה מתניע עם כבלים, אתה צריך להזרים זרם גם למצבר הריק וגם למתנע. ככל שהמצבר ריק יותר, כך תצטרך לספק יותר זרם, שלא בטוח שיש לך.
לכן אם לדוגמה המצבר ריק למחצה, וכבר לא מאפשר התנעה, אז תוכל להתניע עם כבלים, ולעומת זאת אם שכחת אורות דולקים שלושה ימים, והוא התרוקן עד אפס, לא תצליח. וכל זאת עם אותו רכב עוזר ואותם כבלים.
 

haimgds

Member
אסור להפעיל את המנוע ברכב העוזר להניע!

במקרה של מצבר שמקצר (או דיודות אלטנטור מקוצרות) ברכב המונע הפעלת המנוע ברכב העוזר להניע עלולה לשרוף את האלטרנטור שלו, ברכב העוזר להניע יש להשתמש במצבר שלו בלבד. כמובן שגם במקרה כזה עלול להגרם נזק למצבר המניע אך עלותו נמוכה בהרבה מתיקון האלטרנטור...
 

חן 1111

Active member
מותר וצריך, ואלו ההוראות המפורשות של כל היצרנים שאני קראתי

לא הצלחתי למצוא שום יצרן שאוסר על זה ואין שום סיבה. גם לא שמעתי על שום מקרה שזה גרם נזק. לעומת זאת בלי זה אתה עלול לגרום נזק למצבר שלך בגלל הזרם הגבוה מדי שאתה צורך ממנו - גם למלא את המצבר הריק וגם להפעיל את המתנע.
 

kitt

New member
פגשתי כמה ספרי רכב שמורים בפירוש לרכב המניע להיות כבוי.

 

prizman

New member
בתאוריות אני חלש,

באופן מעשי לא נתקלתי בשום מקרה בו לרכב המניע נגרם נזק.
כן נתקלתי בדי הרבה מקרים בהם מנוע הרכב המניע היה כבוי
ועד שלא הניעו אותו ההנעה לא צלחה.
 

haimgds

Member
מה שחשוב הוא ה"תאוריה"

כאשר הכל תקין אז האלטרנטור של הרכב המניע מספק _חלק_ מהזרם הדרוש להתנעת הרכב השני אך במקרים מסויימים (שאולי אינם שכיחים אך קיימים) הזרם יהיה גדול מדי ויגרום לנזק לאלטרנטור. אני שמח שזה לא קרה לך אך זה עלול לקרות... למשל במקרה שהמצבר ברכב המונע מקוצר חלקית או שהמצבר ברכב המניע לא טעון מספיק ו/או בעל התנגדות פנימית גבוהה מדי.
&nbsp
במחשבה שנייה, כאשר מקרה כזה קורה אתה תריח מהר מאוד ריח של גומי נשרף (עקב התחממות הכבלים) ותנתק אותם לפני שיגרם הנזק.
 

prizman

New member
אוקיי. עכשיו עומדת בפנינו השאלה,

אתה עם מרצדס כלשהי או אני עם וואן 3.5 ל' דיזל/גולף 2.8 במקרים שלי והרכב המניע הוא נניח קורולה כי זה נפוץ.
מניח שמוסכם על שנינו שעם המרצדס יהיה הכי קל, עם הגולף טיפה יותר קשה ועם הוואן הכי קשה.
מה עושים עכשיו?

אני מניח שהתשובות ידועות לשנינו*, המגבלות ידועות לשנינו, ולכל מצב פתרון אופטימלי אחר.

* לשנינו בגלל שהשיח הזה כרגע ביננו. ברור לי שללא מעט מהמשתתפים כאן הדברים ידועים.
 
למעלה