התעמלות לנערות

אמא לה3

New member
התעמלות לנערות

בעיקבות סיפורה של נועה החביבה בת ה15, חשבתי לספר לכן קצת על מה עובר עלינו, המאמנות, כשאנו עובדות עם נערות בהתעמלות בחוגים ובנבחרות. לשימחתי, יותר ויותר בשנים האחרונות, אנו רואים שיש ביקוש לחוגי התעמלות לנערות ואף לבוגרות (גילאי 14-15 ומעלה). את טווח הגילאים הזה, אני נוטה לחלק לשלוש: 1. הנערות שהתעמלו בילדותן, פרשו וכעת רוצות לחזור ולהתעמל. 2. נערות שלא התעמלו מעולם. 3. נערות שהתעמלו החל מילדותן וממשיכות גם בבגרותן. שלושה הסוגים מרגשים אותי מאוד מהסיבה שהתעמלות הוא ספורט קשה, קשה מאוד, בשביל להתקדם ולהגיע לרמה גבוהה צריך להתחיל מגיל צעיר וכל הזמן לא לשמור על הכושר אלא להמשיך ולפתח אותו. להתעמל כנערה משמעותו להתמודד עם כל הקשיים והריגושים שהספורט מציע , התמודדות עם הצלחה, עם כישלון, עם פחד ועם לחץ. הידיעה שיש בנות צעירות שמצליחות להגיע להשגים הרבה יותר מהר יכולה לתסכל, עם כל הסערות האופייניות לגיל ההתבגרות, ההתעמלות אינה מגיעה כמובן מאליו, ואסור לנו המאמנות לקבל זאת כמובן מאליו. אני חושבת שהקושי הגדול, אצל מאמנות, בעבודה עם הגילאים האלו הוא הקושי הריגשי. מאמנת טובה לא יכולה להתייחס לאף אחת מהקב' שציינתי כאילו הן עדיין אותן ילדות קטנות, הן לא! הן כבר יחסית בוגרות, מבינות, לא יכולות לעשות דבר מבלי שנסביר להן למה הן צריכות לבצע אותו. התיסכול אצלן הוא אמיתי והוא גדול, טיפול לא נכון והמתעמלת פשוט תוותר (הרי יש להן כל כך הרבה על הראש). צורת האימון חייבת להיות שונה בתכלית- האימון צריך להיות מתוך הבנה של התרגיל ולא "כי צריך". דוקא משום כך יש ,לדעתי, להפריד את המתעמלות לקב' לפי גילאים ורמות משתי סיבות, האחת, דינמיקת האימון שונה בין נערות לילדות, השנייה היא כדי למזער עד כמה שאפשר את התסכול שמופיע אצל הבנות שההתקדמות שלהן איטית יותר. עד כאן בינתיים (אבל יש לי עוד המון מה לומר)
 

Tammie

New member
מסכימה איתך

גם בתור מאמנת אני רואה כמה הבנות הבוגרות משקיעות, וגם בתור מישהי שהתעמלה עד גיל 18 בקבוצת ג'נרל אני זוכרת כמה זה דורש. עבודה בנבחרת דורשת המון עבודה והשקעה. לבחורה בתיכון שיש לה גם מבחנים ועבודות מצד הלימודים, והרבה רצון לראות חברים ולבלות איתם קשה למצוא איזון. כשהיינו בתיכון החברים שלי תמיד אמרו שהמשפט שאני אומרת הכי הרבה הוא "אני לא יכולה, יש לי אימון" אבל ההתעמלות היה עוגן בחיים שלי. בתקופות הכי קשות הייתי נשענת על האימונים והם היו עוזרים לי למצוא איזון. אני חושבת שזו עבודה של המאמנות להחדיר את הג'וק של ההתעמלות בגיל צעיר כדי שמתעמלות ירצו להישאר עד גיל מבוגר. צריך לדאוג שהאימונים יהיו גם כיפים ושבנות ירצו להגיע לחוג.
 

אמא לה3

New member
גם אצלי ההתעמלות היתה ה"עוגן"

אני גם התעמלתי בצורה מסודרת עד יום הגיוס...ואח"כ (אחרי הצבא), חזרתי להתעמל...אבל לאט לאט העבודה השתלטה על הזמן הפנוי.... לדעתי מעבר לעניין של להתחיל בגיל צעיר ואז להתמיד לאורך זמן, יש כאן גם את העיניין של "להתחיל להתעמל בגיל מאוחר" הרי אין ספק שגיל 13+ זה גיל מאוחר, אבל בהחלט נתקלתי בנערות שהגיעו לרמה יחסית גבוהה בגילאים אלה (בנות עממי). לדעתי, דוקא בגילאים האלה, לאמן אותן מהווה אתגר מיוחד למאמנות.
 

Tammie

New member
למען האמת אני התחלתי בגיל 13

לפני זה עסקתי במחול. בכלליות בתקופת היסודי הייתי בטוחה שאני הולכת להיות בלרינה כשאהיה גדולה. ובהחלט הגעתי לרמה לא רעה יחסית לחוגים.
 

orelushg

New member
אצלי זה עד היום... חחח... :)

מלא זמן לא כתבתי בפורום כי אין לי כ"כ זמן, אבל עכשיו יש קצת :) אז יש לי מה להגיד: אז ככה, אני התחלתי להתאמן ממש אינטנסיבי רק לפני שנתיים בערך, בגיל 15 וחצי. זה לא מדויק להגיד שבכלל לא התעמלתי קודם, כי התעמלתי בגיל צעיר לכיף, ודי בבית עם אמא שלי (היא התעמלה לפני הרבה שנים, אבל לא תחרותי...) ובגלל פציעה הפסקתי לאיזה 5-6 שנים בערך. כשחזרתי, התחלתי כמעט מכלום: קצת שפגט ימין, גשר מהרצפה וגב לא כ"כ גמיש וזהו, ובעיה רפואית ביד :( אבל, וזה מה ששונה אצל הבנות הבוגרות יותר, התאמנתי ברצינות כי החלטתי שזה מה שאני רוצה וזה מה שאני אוהבת ולא אכפת לי מהבעיה הרפואית ביד, ותוך שנה וחצי הגעתי לרמה של רגל-רגל לאחור ולפנים, 3 שפגטים, כמעט טבעת, ערביות, קפיצות ידיים, כמעט פליקפלקים, סלטות לפנים שלמדתי למבד ועוד כל מיני שלא עולה לי כרגע בראש גם על קרקע וגל על מכשירים...
זה באמת אתגר מיוחד יותר למאמנות לאמן בנות כאלה, וזה גם קצת יותר קשה להן, כי הן די באותו גודל של המתעמלות שלהן (לפחות ככה זה אצלנו... חחח...), אז זה די קשה לעבוד על פליקפלקים וכאלה, אבל כשמחליטים שרוצים משהו ורוצים להצליח אז עובדים קשה וב"ה אני כבר עושה היום ערבית פליקפלק
והתקדמתי גם בעוד מלא דברים. אני בהחלט מסכימה עם מי שאמרה קודם, נראלי נועה, שזה בהחלט שונה אצל הבוגרות, גם בגילאים האלה... וווא חפרתי
חח... אבל היה לי מה להגיד...
 

אמא לה3

New member
אורלוש!

ההתקדמות שלך ממש יוצאת דופן, כנראה את באמת מוכשרת מאוד, מה שלמדת בשנה זה המון לנערה, כל הכבוד לך, תמשיכי לעדכן אותנו באימונים שלך ולהצליח!
 
מסכימה עם דברייך

העבודה עם קבוצת הגיל הבוגרת מאוד שונה. הגבולות המוצבים להן שונים, וכן כל מה שהזכרת. אני רוצה להוסיף על ההיבטים הרגשיים והשכליים שדיברת עליהם, גם היבט גופני. בגיל ההתבגרות הגוף משתנה והמתבגרת הופכת מילדה לאישה. השינויים הגופניים האלה הרבה פעמים מפריעים בהתעמלות. מרכז הכובד משתנה, החזה גדל, מצטברים שומנים ולפעמים גם יורדת מסת העצם והעצמות נחלשות. יש כאלה שגם מרגישות כאבי גדילה. בקיצור, זה לא פשוט להתעמל בגיל ההתבגרות, וכשכל זה מתווסף על ההיבטים האחרים שהזכרת זה יכול להיות לפעמים שילוב קטלני. לדעתי צריך להתייחס לבנות הבוגרות כבוגרות גם באלמנטים עצמם. לא ללמד אותן במסלול הרגיל של ילדות: גלגול לפנים, עמידת ידיים, גלגלון, ערבית, פליק-פלק וכו'. אלא לתת להן גם דברים אחרים שיהיו תואמים לגיל שלהן ולמבנה הגוף שלהן, כמו למשל: כל מה שקשור ליצירתיות- חיבור תרגילים, קומבינציות, עבודה עם מוסיקה, שילוב ריקוד, משפטי תנועה תרגילים שלמים על מכשירים ועוד; פירמידות מאוד מתאים; תרגילי קואורדינציה, תנועתיות ושימת דגש על כושר.
 

נעממהה

New member
באותו עניין, קצת משלי...

אוקי, אז אני מאלה שהתחילו מהגיל הקטן, ולא עזבו את זה מעולם. ולמרות זאת ה"פריצה" (אפשר לחשוב, זה כולה חוג עממי...) הייתה דווקא מגיל 13-14. היום (יב') אני גם מאמנת וגם מתעמלת וזה אומר שתפוסים לי שני אחרי צוהריימים שלמים עד הערב. בהנחה שהלימודים נגמרים בארבע במקרה הטוב, יוצא שפשוט יורדים לי שני ימים מהשבוע בשביל דברים אחרים. אבל זה בהחלט ה"עוגן". ולמרות הלחץ (אני נשמעת בכיינית?) - אני בחיים לא מוותרת על אימון. מכירים את ההרגשה הזו שאתם פשוט חייבים לזוז/להתפרק/לפרוק מתחים/וכו'?? להביא איזה טרמפולינה ולהשתגע עליה?? בשעות של ההתעמלות שוכחים מהלימודים, הלחץ. מהכל. נכון שיש אימונים מתסכלים, גם כמדריכה וגם כמתעמלת, ולפעמים זה מעצבן כי אתה מרגיש גדול מדי פיזית בשביל תרגילים מסויימים, אבל עדיין, פשוט אין על זה... חוץ מזה שיש גם כיף חברתי נוסף אצל גדולות: אצלנו למשל, יש קבוצה של בוגרות ופשוט יש "הווי" של הקבוצה! חבורת בנות אובססיביות להתעמלות... המאמנת שלנו אומרת שזה האימון שעובר לה הכי מהר (ובזמן הוא יותר ארוך מכולם...) דווקא בקטע הרגשי שהזכרתם, על זה שצריך ללמד את הגדולות קצת אחרת- אצלנו המאמנת מסתדרת עם זה בצורה מעולה- כל אחת בקצב שלה (אין מה לעשות, קבוצה של גדולות היא קבוצה מגוונת) ועל מה שהיא רוצה ויכולה.. אפשר למצוא נוסחה שתעבוד. בהצלחה לכולנו!
 

אמא לה3

New member
אהבתי אהבתי אהבתי!!!

אני זוכרת את עצמי בגיל הזה גם מאמנת (את הנבחרת הצעירה) ואח"כ ממשיכה לעוד שעתיים אימון שלי, ככה 3 פעמים בשבוע! כייף גדול.
 

orelushg

New member
חחח... ככה זה גם אצלי...

יש לי פעם בשבוע שיש ת'אימון של הנבחרת באולפנה, ואני המאמנת של הנבחרת הצעירה (עם עוד מישהי...). ובד"כ אני מתחילה ת'אימון שלהן מוקדם יותר, בערך שעה לפני הזמן, כשהאימון הוא שעתיים, ואז גומרת מוקדם ועוברת לאימון שלי, שיוצא שאנידי מפסידה אותו כי הנבחרת הבוגרת עובדת באותו זמן של הנבחרת הצעירה... אבל זה ממש כיף, ואני ממש אוהבת לאמן אותן
 

orelushg

New member
אני איתך ../images/Emo6.gif

נעמה, כידוע לך גם אצלי זה ה-עוגן
את יודעת- כל שיעור חופשי, שהולכים לאולם להביא קפצית ולהשתגע
באמת שאין לי מושג מה הייתי עושה בלי ההתעמלות... ואני מסכימה איתך שלפעמים מרגישים גדולים מדי מבחינה פיזית לאלמנטים מסויימים, במיוחד לפליקפלק, כשמתחילים ללמוד אותו ממש, בכיתה יא... חחח.. ואנחנו בהחלט חבורת בנות עם אובססיה מטורפת להתעמלות, ובאמת האימון עובר ממש מהר. אבל מה ששונה אצלנו, זה באמת מה שאמרת שכל אחת יש לה ת'קצב שלה ות'רצון והאמביציה שלה להצליח ולעשות מה שהיא רוצה, וגם כל אחת עוזרת לשניה, וזה מה שכיף ועושה ת'הווי שלנו למיוחד כזה וכיפי
חוצמזה שאנחנו הכי גדולות בקבוצה, ואנחנו 3 בנות בוגרות קורס ועוד כמה הדרך וכולם יודעות לשמור ויודעות איך נראה האלמנט ואיך לעזור לחברה לבצע אותו, אפילו שאת בעצמך לא יודעת לבצע או עדיין לא מבצעת אותו מושלם (טוב זה די מתאר אותי... ולדעתי את תביני למה התכוונתי... חחח...) ובאמת המונמון בהצלחה לנו!!!!!! אה נעמה, דרך אגב, איך היה לך הסטוריה היום??? לא עשיתי
אני חולה... בבית... כי הכריחו אותי להשאר בבית...
 

אמא לה3

New member
סתם לידיעה

מניסיוני (ויש לי ניסיון...), הבנות שמדריכות בנוסף להיותן מתעמלות פעילות, יהיו מתעמלות יותר טובות, עצם העובדה שאת מלמדת ובעיקר מתקנת טעויות, עוזר מאוד לבצע בעצמך את האלמנט נכון. אתן עושות את הדבר הנכון. ואין גיל להתעמלות, אמנם יותר קל ללמוד בגיל צעיר, אבל גם בגילאים מבוגרים מאוד 20+ הדבר אפשרי. אני אישית מכירה מישהי שלמדה בורג אחרי הצבא. בהצלחה לכן
 

orelushg

New member
וואי זה ממש ממש נכון...

באמת שמתי לב לזה שכשאני מלמדת בנות אחרות, ומתקנת טעויות זה גורם לי לשים לב יותר למה שאני עושה ולתקן את עצמי, לדוגמא כל הפוינטים ברכיים וכו'. ובאמת אחרי שעשיתי את הקורס מדריכים (הקיץ הזה...) התחלתי הרבה יותר לשים לב לאלמנטים שלי וגם לתנועתיות שלי, כי הכניסו לראש טובטוב (וזה מצוין ב"ה...) ללמד נכון ולתקן בנות אחרות וכו' וכו'... והאמת שאמרו לי שהגישה שלי להתעמלות ולבנות וגם שיטת העבודה והלימוד שלי השתנו אחרי הקורס מדריכים
ובאמת ראיתי אצלי עכשיו התקדמות, אולי לא התקדמות משמעותית ממש, אבל בהחלט התקדמות כלשהי כמו שאמרתי, גם מבחינת אלמנטים וגם תנועתית, פתאום התחלתי לשים לב למה אחרים רואים כשאני מבצעת משהו ומזה גם שמתי לב למה צריך להעיר לבנות... ובאמת האלמנטים שלי השתפרו ממש וגם המודעות שלי לכושר עלתה, מה שלא כ"כ היה קודם כי די התביישתי לעשות כושר מול כולם, שלדוגמא מצליחות הרמות רגליים עד למעלה ואני בקושי עשיתי עד האמצע, אבל הבנתי שאם למישהו זה מפריע שיתמודד, כושר זה ממש חשוב להתעמלות וזה גם מה שאני מכניסה למתעמלות שלי טוב טוב לראש. עם גמישות לעומת זאת היתה לי פחות בעיה לעשות מול כולם, כי למישהו מבחוץ זב די מגניב לראות מישהו אחר עושה שפגט... חחח... באמת, לפני שבוע עשיתי למתעמלות שלי טבלת מעקב של כושר וגמישות והסברתי להם ממש ת'חשיבות של זה, כי באימון אנחנו לא כ"כ מספיקות לעשות כושר כמו שצריך, בגלל הבעיה של החזרת ציוד, הסעות הביתה וכו'. אני מקווה שהו באמת יקחו את זה ברצינות...
 

אמא לה3

New member
כל הכבוד

אני שמתי לב שאת מאד רצינית בהתייחסות שלך להתעמלות, לא כל נערה בקורס מצליחה להפיק ממנו דברים וליישם אותם בדרך מוצלחת, תמשיכי כך!
 

Tammie

New member
באמת כל הכבוד

רואים שאת מבינה באמת מה את עושה ומשקיע. יצא לי לראות מדריכות צעירות (וגם כמה לא כל כך צעירות) שלא מבינות למה עושים דברים ועושות הכל פשוט כי הן רגילות לסדר מסויים. כשבאמת יודעים למה עושים תרגילים הרבה יותר קל לבצע אותם למרות שהם קשים. כשאני מלמדת תרגיל חדש אני תמיד מסבירה למה הבאתי אותי ולמה הוא חשוב. השבוע למשל באתר ג'ימאניה פורסם סרטון לחיזוק שרירי רגליים ולקחתי את אחד התרגילי (רגל מתוחה בתשעים מעלות על שלב בסולם והרמות רגליים קטנות לנגיעה בשלב הבא) והסברתי לבנות למה איזה שרירים זה מחזק ולאיזה תרגילים זה תורם. כמובן שאי אפשר לעשות את זה כל הזמן, כי לא נצא מזה, כמעט כל תרגיל שאני נותנת באימונים יש מאחוריו מחשבה, אבל כשאפשר אני אוהבת להסביר. כשאני הייתי בתיכון גם כל הזמן הייתי באולם, הייתי מאמנת ארבע פעמים בשבוע, ופעמיים מתוכן היה גם לי אימון של שעתיים בסוף היום. זה היה מאוד קשה לפעמים, לחזור הבייתה, לחטוף ארוחת צהריים מהירה (למען האמת זה בדרך כלל היה משהו בפיתה) ולרוץ לאולם ולא לחזור הבייתה לפני שמונה וחצי תשע, אבל אהבתי כל רגע. וגם שמתי לב שבתקופות שלא יכולתי להגיע להתעמל, למשל בתקופות מבחנים, הייתי נהיית הרבה יותר לחוצה ועצבנית, וכל הלחץ היה נעלם ברגע שהייתי מגיע לאולם. זה סוג של התמכרות (אולי לאנדרנלין, אני לא יודעת) אבל אין ספק שההתעמלות ממש עזרה לי בתקופת התיכון.
 

אמא לה3

New member
איזה קטעים!

גם אני השתמשתי בתרגיל הזה עם הבנות בחוגים ובנבחרת... תרגיל נהדר, גם נתתי להן לעשות אותו כ"שיעורי בית". היו שם עוד עשרות סירטונים עם תרגילים נפלאים כמו החזקת הגוף ישר כשהמתעמלת נתמכת "בשכיבה" על דיוטה של ארגז/קובייה או ספסל, אני עושה את זה כשהבנות יושבות על ספסל, הן צריכות להחזיק את הגוף ישר כאילו בשכיבה, גם על הטוסיק ואח"כ על הבטן. תרגיל מצויין.
 
למעלה