התענינות ראשונית

  • פותח הנושא apk
  • פורסם בתאריך

apk

New member
התענינות ראשונית

שלום לכם! אני אם לילדה בת 3 ו-9 חודשים שרק בגיל 4 (ספטמבר הקרוב) תלך לראשונה לגן. לילדה היה עיכוב בדבור, אבל הוא הולך ונסגר (ללא כל טיפול). מצד שני כבר יש סבירות מאוד מאוד גבוהה שהילדה מחוננת ברמה מאוד גבוהה. היות שמדובר בהתענינות ראשונית, לא אומר בשלב זה היכן אנחנו גרים, אם בעקבות מה שתענו לי אחליט לעשות משהו אז אפנה בצורה מפורטת יותר. פרט חשוב נוסף. משפחתנו במצב כלכלי מאוד גרוע. שאלתי היא כזאת. אני שוקלת לחפש מתנדבים לחניכה לילדה. אני מעונינת ב-2 או עדיף 3 חונכים, שכל אחד מהם יפגש איתה פעם או פעמיים בשבוע, כל פעם לשעתיים עד 3 שעות. אני שואפת לחונכת אחת עתודאית שעושה פרויקט פר"ח, אחד/ת מכתה י מחוננים (פרויקט מחויבות אישית) ואחד/ת מכתת מחוננים בחטיבת ביניים. כך שהילדה תחשף לגילאים שונים. חשוב לי שלכל חונך/ת יהיה יותר מתחום ענין אחד מרכזי (רצוי 2) והוא/יא ישתף את בתי בתחומי הענין המרכזיים שלו/ה. כמו כן חשוב לי שהחונך/ת יוכלו לעסוק עם הילדה בעבודות יד, ספורט ומשחק (הן משחק רציני - דוגמת שחמט, והן משחקים "ילדותיים"). מה דעתכם, הרעיון שלי אפשרי ורצוי? אם כן אשמח לדעת מה לעשות כדי להשיג את החונכים? תודה מראש אגב, אם אכן אלך על זה, אני מבקשת להתחיל את החניכה בספטמבר או מעט אחרי
 

neko

New member
הרעיון מעולה, אבל קצת גרנדיוזי.

קשה לי להאמין שתצליחי להשיג שלושה חונכים - יש אנשים שמחכים לחונכים. אפשר לפנות למי שמארגן את פר"ח ולבקש חונך. אני מניח שהם ישמחו לעזור. אפשר גם לפנות לאוניברסיטאות ומכללות באופן אישי - יש הרבה שמפעילות פרוייקטים של עזרה לקהילה (למשל הבינתחומי). זה כבר תלוי בעיקר באיזור המגורים.
 

apk

New member
תודה על התגובה, אבל ...

למה גרנדיוזי? הרי בכוונתי לפנות בנפרד לשלושה מקורות ומכל אחד מהם לבקש רק מתנדב/ת אחד/ת. בלתי אפשרי לדעתך? בכל מקרה, אם הרעיון שלי לא ישים לדעתכם אשמח לרעיונות טובים יותר
 

neko

New member
כי להחזיק 3 חונכים במקביל זה גם

מאד קשה על הילדה עצמה, ויותר מכך, יהיה קשה למצוא ארגון שיסכים להקצות חונך לילדה שכבר יש לה חונך (ואני מניח שלא תרצי לשקר לארגון כזה). לדעתי, נסי למצוא לה חונך אחד, ובעדיפות להחליפו כל שנה במישהו אחר. הגיל של החונך יכול לעלות בהתאם לגיל הילדה. מעבר לכך, ספרים, סרטים ושאר גירויים אינטלקטואליים יכולים להיות הרבה יותר יעילים מחונך לעיתים.
 

apk

New member
מכל מלמדי השכלתי

אמנם עדיין נשאר לי החשש שחונך יחיד יחשוף אותה למעט מידי תחומים, ובכל זאת דבריך נשמעים הגיוניים. אז מה דעתך/ם, מהיכן עדיף לבקש את החונך/ת: מפר"ח ודומיו, ממחויבות אישית, או מפניה לכתת מחוננים בחטיבת ביניים? עלי לציין שהילדה רק בת 4, אבל במתמטיקה היא כבר פותרת משוואות, כך שאולי תלמיד "רגיל" בחטיבה יהיה קטן עליה, אבל סביר שלא תלמיד מחונן או על גבול המחוננות. לגבי ספרים. להזכירכם את מצבנו הכלכלי הגרוע, אבל פה ושם עוד ניתן לקנות משהו לא יקר. אשמח לקבל המלצות, אם לספרים וחוברות עבודה ספציפיים ואם למשהו כללי. גם כאלה שאולי כדאי יהיה להתאמץ ולקנות, וגם כאלה שאפשר לעיין בהם בספריה. בכלל אשמח לכל רעיון נוסף, ובעיקר לכל מה שיאפשר פתוח אינטלקטואלי (בכל תחום) על דרך המשחק.
 

neko

New member
בקשי חונך מכל המסגרות, תראי מי יתן

תלמיד רגיל ומחונן בחטיבה יודעים פחות או יותר אותו דבר, אז אין ממש משמעות להיותו מחונן מהבחינה הלימודית, אבל לדעתי אם הילדה מראה סימנים של מחוננות, מאד יעזור לה אם יהיה לה מישהו שיוכל לעבור איתה את הקשיים החברתיים של להיות ילדה מחוננת. לא כולם סובלים, אבל יש כאלה שכן. חונך בגיל חטיבה יוכל לעבור איתה עוד כמה שנים. בגיל מעט יותר מבוגר תוכלי לדאוג לה למסגרת מתאימה אם היא תעבור את מבחני המחוננים של משרד החינוך. לגבי ספרים וכד' - בימינו אפשר למצוא המון דברים באינטרנט, זה גם סוג של חסכון בכסף. יש המון אתרים עם חידות לילדים (אפשר גם לבדוק בפורום חידות בתפוז), משחקים, וכו'. אם תסתובבי קצת בפורום הזה, ב"הורים למחוננים" (מאד רלוונטי לך), בחידות, ב"חינוך ביתי" (יש פורום כזה), תוכלי לקבל הרבה רעיונות.
 

apk

New member
כרגיל ../images/Emo51.gif

אז ככה ... בתי לא רק מחוננת קוגניטיבית אלא גם מקדימה בהרבה את גילה רגשית וחברתית. למרות זאת עצתך לחונך/ת מחטיבה נראית לי טובה ונכונה, כי עם כל בגרותה, מבחינה רגשית בתי רק ברמה של תחילת בית הספר היסודי (לכל היותק סוף כתה ב), כך שתלמיד בחטיבה עדיין בוגר גם לעומתה, ובהחלט יוכל לתרום לה. לגבי הפורומים שהמלצת. לגבי פורום החידות, הצצתי בו ואותי אישית הוא לא מושך, אבל כשהיא תראה סימנים של נכונות לגלישה בפורומים אציע לה את הפורום הזה. בפורום הורים למחוננים אני משתתפת כבר מספר חודשים, ובהחלט נתרמתי ממנו (בעיקר מהמנהלת הצעירה והמקסימה נועה). פורום חינוך ביתי נראה שנסגר. בעבר השתתפתי בו זמן קצר, כי הנושא קרוב ללבי. אבל האווירה בפורום הייתה מאוד לא נעימה ועזבתי. מאז מידי פעם הצצתי בו מבלי לכתוב, אבל לפני כחודש פתאום לא מצאתי אותו יותר. לגבי אתרים ברשת. כבר הכנסתי לי רבים למועדפים. אבל אשמח לקבל המלצות שלכם, לראות אולי משהו פספסתי.
 

apk

New member
היות שכבר החלו פניות במסרים

מה שבהחלט משמח אותי. אז אוסיף פרטים: אנחנו גרים בראשון, ולכן החונכים יכולים להיות רק כאלה שראשון נגישה להם בקלות או שגרים בראשון. העדיפות היא למחוננים רשמיים, אבל גם "גבוליים" שיעשו רושם חיובי יכולים בהחלט להתאים. אני מבקשת להתחיל את החניכה באמצע ספטמבר. אז אם יש עוד שמעוניינים לפנות אלי במסרים, אשמח.
 

lepidus

New member
רעיון מצויין

למעשה, זאת אחת המשימות שמאד הולמות את הסיבות להקמהת של מנזה ישראל. אנא נסי ליצור קשר עם מיטל גנות, רכזת הצעירים של מנזה, בכתובת [email protected]
 

apk

New member
../images/Emo51.gif

אסתכל באתר של מנזה ואפנה למיטל
 

JulieKo

New member
3 חונכים???come back to reality

שלום לך! אני בהחלט מבינה את הרצון שלך לתת לביתך את הטוב ביותר(כמו רוב ההורים), אך רצונך למצוא לה שלושה(!!!) חונכים נראה לי מוגזם. בהחלט יכול להיות שביתך מחוננת אבל: 1)היא לא היחידה שיכולה וצריכה לקבל חונך ואין אותם לכל אחד 2)אם היא מחוננת היא תוכל ללמוד בעצמה יוליה.
 

apk

New member
אז כפי שכבר עניתי לנאקו

ירדתי מענין ה-3 לאחד. אבל עכשיו יש לי ויכוח עם בעלי שלא מסכים כלל לחניכה לפני שהיא תגיע לבית הספר, ולטעמי חונך/ת אחד/ת זו עזרה חיונית כבר עכשיו. בשאר הימים באמת נסתדר לבד בכל מקרה (כלומר חונך/ת פעם עד פעמיים בשבוע בלבד). האם אני טועה שאני רוצה כבר בגיל 4 חונך/ת ?
 

neko

New member
אם אין לילדה אחים גדולים, חונך

זה דבר מעולה ברמה החברתית יותר מאשר ברמה הלימודית. בתור בן יחיד, היו לי הרבה קשיים חברתיים בגיל צעיר פשוט כי לא היתה לי דוגמא ולא היה לי תרגול ביחסים בין-אישיים. בגיל 4 היתרון הוא שאת ובעלך יכולים ללמד אותה המון ולעזור לה עם השיעורים. כשהיא תגיע לגיל 12 בערך זו כבר תהיה בעיה ואז מאד יעזור חונך.
 

apk

New member
אכן מדובר בבת יחידה

(עם תקווה לשינוי). אבל השאלה היא אם אני צודקת שנכון להתחיל בחניכה כבר מעכשיו (גיל 4) או שמא בעלי צודק שעדיף לחכות לכניסה לבית הספר ולקבלת אישור שהילדה אכן מאושרת (ואם לא אז אין צורך בחניכה בכלל לטעמו). אם אתה מספר שאתה בן יחיד, יתכן שדעתך חשובה אף יותר מדעתם של אחרים.
 

JulieKo

New member
עצה

כתבת שהאינטליגנציה הרגשית של בתך נמצאת ברמה של כיתה ב'. אם זה אכן נכון, למה שלא תדברי עם בתך ותשאלי מה דעתה בעניין?
 

apk

New member
מסיבה פשוטה

כידוע אין אדם מושלם, וכך גם בתי. החסרון שלה שהיא לא אוהבת לענות לשאלות בדבור
 

JulieKo

New member
אז איך בידיוק ניתן לתקשר איתה?

אז איך בידיוק ניתן לתקשר איתה?
 

apk

New member
אפשר בקלות

זה לא שהיא לא מדברת. היה לה עיכוב שפתי מגיל שנתיים עד שלוש וחודש (החלה לדבר במשפטים בגיל 7 וחצי חודשים, ובגיל שנתיים היו לה מעל 200 מילים). אבל בגיל 3 וחודש הכל התפרץ והחלה לדבר, רק בהיגוי לא מספיק טוב. מה שגם כבר מאוד השתפר בינתיים. היום היא מדברת הרבה מאוד (בלי הפסקה) וניתן לשוחח איתה, אבל כששואלים אותה שאלות היא די מסרבת לשתף פעולה ולענות. אני מניחה שזה עוד בעיה שמחד הגן ומאידך חונך/ת עשויים לפתור. עם אלה היא לא תתפנק ותלמד גם לענות לשאלות. נכון להיום היא עונה על מעט שאלות יומיומיות בדבור, ועל שאלות ידע היא עונה אך ורק בכתב. אבל היא בעצמה מדברת הרבה, שואלת (בכל תחום), מבקשת ונותנת הוראות ומתקשרת היטב, מלבד בקטע היחיד שציינתי.
 

neko

New member
למה לה לרצות לענות לשאלות (בייחוד

של ההורים)? גם אני לא אוהב לענות לשאלות
הבעיה של ילדים חכמים, זה שהם מרגישים יותר חכמים מהסביבה (בד"כ בצדק), אז הם לא רואים צורך לתקשר. מה שאת קוראת לו "רמה רגשית גבוהה" או "רמת תקשורת גבוהה" זה גם לא סממן טוב בהכרח. ילד שמתנהג ומדבר שונה מהחברים שלו לשכבה לא יהיה מקובל, ולא משנה אם זה בגלל שהוא מדבר גרוע מאד או טוב מאד.
 
למעלה