התפתחות הילד

התפתחות הילד

שלום בני בן 5 וארבעה חודשים, נמצא בגן חובה השבוע הגננת הפנתה את תשומת ליבי כי הילד מתקשה בכתיבת המספרים וכן כאשר צובע דפי עבודה עם ציורים לא תמיד ממלא את החללים עד סופם ונשארים מקומות לבנים שלא צבועים עד הסוף. כיצד ניתן לתרגל ולהקל עימו את כתיבת המספרים? האם יש מקום להתערבות מקצועית?
 
לפעמים

נדמה ששכחנו שחלק מהענין של ללמוד ... זה הקושי של ההתחלה. גן חובה הוא הזמן שבו ילדים לומדים ... מדובר בתהליך למידה... לפעמים אנחנו מלמדים "תראה זה 1"... ודורשים שהילד יצליח לכתוב אותו בגלל שראה שזה 1. אחרי שהראינו לו, אנחנו צריכים גם להראות לו איך כותבים... ואחר כך לחזור על זה שוב ושוב , כי יש סיכוי שיקח זמן מסויים לזכור ולהפנים. אומר לך את מה שאני אומרת לאמהות שפונות אליי עם הקושי הנקודתי הזה...אנחנו בסוף נובמבר... עד סוף שנת הלימודים יש לנו ...7-8 חודשים) ... אם נחליט שכל חודש לומדים סיפרה אחת... הוא ידע את כל ה-10, בקלות. נו טוב תוסיפי עוד 22 אותיות... 33 תוים סה"כ ב- 8 חודשים...יוצא לנו בערך 4 סימנים לחודש. אם תחליטי ללמד אותו לכתוב באופן שיטתי... עלייך ללמד כל פעם תו אחד ולחזור עליו למשך שבוע... בתום השבוע תוכלי לדעת אם התרחשה למידה, או אם יש מקום לחשש. אם הבעיה היחידה היא כתיבת הספרות, קחי לך תקופה ללמד,ולו ללמוד להתאמן ולך להעריך את ההתקדמות. אם יש בעיות לאחר התקופה או במהלכה הייתי ממליצה לפנות להערכת מרפאה בעיסוק. בכל מקרה... קיימת בשוק החוברת "נעים לכתוב" המספרים ( היא צהובה) של חיה קושניר... המדריכה אותך "איך" ומאפשרת לילד למידה שיטתית של הספרות. לגבי הצביעה... כנ"ל... הראי לו איך, עודדי אותו להשלים את כל החלל הסבירי לו מהי עבודה "גמורה ואיכותית" תני משוב חיובי או משפר כל פעם שיציג בפנייך עבודה. בדרך כלל אני ממליצה להציב את "חנוכה" כחודש של "חשבונות נפש" לקראת העליה לכתה א', איתור קצוות חופשיים ומיומנויות חסרות.. כך נשאר מספיק זמן לאבחון ולטיפול, אפילו אם איחרנו מעט. את צריכה לשבת עם עצמך לרגע ולאסוף נתונים.. תחומים נוספים בהם מתקשה או שקיים רושם לקושי.. תנועה, חברה, משמעת, ריכוז, תפיסה, שפה, עצמאות. אם את יכולה להצביע על "קושי" נוסף ואפילו אחד, ולאחר בירור עם הגננת עולה שזהו קושי "אמיתי"... אז אני ממליצה לפנות להערכה מקצועית, שתהווה "איתור צרכים" והכוונה להמשך הדרך.
 

fez1

New member
אוי הגננות... (סליחה, בחלקן כמובן)

בנוסף על מה שנגה כתבה ואשר אני מסכימה עם דבריה על דירוג הלימוד, ברצוני לציין כי לי לפחות, נשמעת מרגיזה/מיושנת/לא יעילה התלונה של "לא ממלא את החללית עד הסוף". אז הוא לא ממלא עד הסוף- אז מה? על מה זה מראה? אי אפשר להביא דוגמא בודדת כזו (וכוונתי לגננת) ועל סמך נתון זה לומר ש"יש לעבוד עם הילד". נכון, יש לעבוד, עם כל הילדים בגן, על מה?- למשל על התנסות בצביעה, בכל מיני וסוגי צבעים- עבים ודקים, נמרחים וקשיחים, כהים ובהירים וכו'. החשיפה לאלה תאפשר לכל ילד לבטא את יכולותיו הגרפומוטוריות ותאפשר לכל ילד, בהתאם לכך, להצליח למלא חללים, להצליח "לא לצאת מהקווים", תאפשר לו לצבוע בהתאם להגיון התמונה וכו'. לגבי הקניית המספרים- לתפיסתי האישית, גננת שלוקחת על עצמה ללמד מספרים/אותיות, צריכה להכיר מס' שיטות הקנייה בכדי שכל ילד בגן יוכל להפנים זאת, שאם לא כך יש להשאיר זאת למורות כיתה א' המיומנות בהוראה זו. נכון שכיום מצופה מגננת בגן חובה להקנות זאת אבל הנה מה שקורה- הילד קצת איטי יותר בהפנמת המספר וכבר הגננת נזעקת. חבל. הכרתי כבר אימהות שנבהלו עקב כך. בהצלחה ובהנאה לבנך!
 

K E D M A

New member
מסכימה איתך fez - מערכת החינוך מיושנת ../images/Emo124.gif

אוי אני כ"כ מסכימה איתך, הבן שלי בן ה5- גם לא "ממלא חללים" לא מצייר פנים, אלא אוהב לשרבט..הבאתי ציור שהוא עשה ותליתי במשרד, כל מי שעובר שואל מי צייר את הציור המדהים..מלא בצבעים, נצנצים , לא מוגדר- אבל מלא ביופי. צר לי לאכזב את עצמי ואת שאר ההורים - מערכת החינוך אינה סבלנית, מיושנת , לא עדכנית. שכל שנה היא מפתיעה בשיטת חינוך חדשה "בשנה- אופק חדש" ,,לא רואים כבר את האופק..חחח דוחסים 30-40 ילד בכיתה, עם מורה (מתוסכלת שכר) - גם מבוגרים לא היו מבינים את התוכן המוסבר, כולם צריכים לבין אותו דבר? הרי אנו בני אדם כ"כ שונים אחד מן השני. ואח"כ אומרים שהוא משועמם, לא מוצא את עצמו..מסכן הילד. ועוד ישנם הורים שעל מנת שלמורים יהיה קל יותר לבוא ולהעביר את החומר וללכת הביתה- דוחפים לילד "רטלין וכו'". בלי מחשבה תחילה כמה נזק זה עושה- לטווח ארוך. כאמא לאמא - הדבר הכי חשוב הוא - שרק את!!! יודעת מה הכי טוב לילד שלך. ואל תתנו תרופות לריכוז. זה לא מחנה ריכוז. כל בני האדם שונים אלו מאלו. קראו על ילדי האינדיגו וילדי הקריסטל שלהעידן החדש-0 תבינו יותר.
 
מסכימה לגבי השמרנות והמרובעות

בחלק ממערכת החינוך. אבל פחות מסכימה עם ההמשך. בלי קשר לנחיצות הרטלין והשפעותיו, את עכשיו מכניסה לשרשור דיון לא קשור שלא דובר בו.
 

K E D M A

New member
נישמע לי מוכר..../images/Emo8.gif

גם אני אמא לילד בן 5 ו4 חודשים , גם לבני יש את הקשיים שציינת לגבי בנך. האמת שעברנו אבחון אצל נוירולוגית + ריפוי בעיסוק במכון להתפתחות הילד. בקיצור הופננו לריפוי בעיסוק, קלנאית תקשורת. אבל אין כמו עב' בבית של אחד על אחד.. תפני אלי במסר ואתן לך מס' טיפים שאני לבד חשבתי עליהם. בנוסף התחלתי לתת לו טיפות פרחי באך + הילינג- וכבר יש שיפור אחרי שבועיים.
 
למעלה