התפתחות וצעוצועים בגיל שנה ו-9 חוד'

התפתחות וצעוצועים בגיל שנה ו-9 חוד'

שלום יעל, ביתי הקטנה מאוד אוהבת לשחק אבל כל משחק לא יותר מדקה. יש לנו ארון בגדים שבו אני מאחסנת במדפים למטה צעצועים. היא מבקשת ללכת לשם ובוחרת בעצמה את המשחק שהיא רוצה. משחקת דקה ואז אומרת אחר. האם זה בגלל שיש שם הרבה משחקים? (אין לי מקום אחר לאחסן ובכל מקרה אם אנ ימציעה לה משחק היא תמיד מתעקשת לבחור לבד). המשחקים שם מותאימים לגיל שלה. פאזלים היא לא מצליחה, לא חלקים בודדים (כמו חיות וכו') וגם לא פאזל של 4 חלקים. היא כן עושה את הצבעים (העידולים של דורון) ואת הצורות (גם של דורון-6 צורות). מה שכן, יש לנו דלי של התאם צורה או המשחק של גופים לפעוטות והיא מסרבת לשים משהו חוץ מעיגול. היא גם לא מוכנה שאני אשים. לגבי צבעים: היא יודעת להגיד את השמות (את הסוף) ולהתאים צבע למקום, אבל לא יודעת לזהות אותם לבד. הכי הרבה היא אוהבת לשחק במשחקי דמיון, ספרים, צבעים ובצק. וכל הזמן סקרנית ושואלת על כל דבר "מה זה?" האם לדעתך היא "מתקדמת יפה"? וכיצד אני יכולה כן לעודד אותה בהתפתחות?
 

יעל כץ

New member
צעצועים לגיל שנה ו-9 חודשים

שלום, הבת שלך מתקדמת ומתפתחת נפלא בדרכה, ונדמה לי שהיא מסמנת מאד מהי הדרך שלה. אמנם זו לא בדיוק הדרך ש'הגדולים' לעתים מגדירים כ'התפתחות' - הידע המסודר והדידקטי - אבל חשוב לא להתבלבל ולהניח שהדרך שלה איננה התפתחות נכונה ותקינה: היא אוהבת ספרים, משחקי דמיון, צבעים, בצק... אלו תחומי ענין רחבים שמאפשרים מרחב ענק להתפתחות ולהשתתפות בעולמה. משחק בבצק, למשל, כל כך חשוב ומפתח: את שרירי כף היד והאצבעות, את היצירתיות, את הריכוז, את התכנון ועוד ועוד. דרך המשחק בבצק אפשר לתרגל צבעים, וגדלים, וצורות... ליהנות ביחד. דרך משחקי הדמיון אפשר להעשיר את אוצר המילים, את הבנת רצף הפעולות שעושים, את ההבנה שלה... לפני שאת מתחילה, חשוב שתתבונני בה משחקת. נסי להבין מה היא עושה, מה היא מתרגלת, מה היא מנסה להבין. את יכולה להשתלב ולתמלל את מה שהיא עושה. לשאול שאלות, ואם לא תקבלי תשובות להציע אפשרויות. לדבר על רגשות: איך מרגישה הבובה? היא שמחה? היא עצובה?... וכו' וכו' בהתאם למה שקורה תכ'לס.
 
למעלה