"התרסקות השנה"

AlonPe

New member
"התרסקות השנה"

הביקורת של ניב הדס ב-"הארץ", לצערי מדויקת:
"הנה משהו ש.... היוצרים של סדרת הטלויזיה הפופלרית בעולם, כנראה שכחו:
הסיבה שמלכתחילה הרשינו לעצמנו להתעניין בדרקונים, כשפים, נבואות, דותראקים, הולכים לבנים ושאר אלמנטים פנטסטיים שהיו מוקצים מעולם המבוגרים הנורמטיביים עד כה, היא העומק הרגשי, הפסיכולוגי והרציונלי של שלל הדמויות. חתונות אדומות, שריפת ילדים חיים וגילויי עריות זה טוב ויפה, אבל ללא התשתית הספרותית המרובדת, המורכבת וכבדת המשקל שהניח ג'ורג' מרטין לא היה לכל אלה תוקף. ובעונה הנוכחית, שהיתה אמורה לקחת את עלילת "שיר של אש ושל קרח" לספירות חדשות של מצוינות ולקשור את כל הקצוות, קרסה "משחקי הכס" תחת נטל הציפיות. לטובת התקדמות תכליתית אל נקודת הסיום נזנחו כל המוטיבים שהחריגו את "משחקי הכס" מהז'אנר שאליו היא משתייכת...

וכן הלאה.
 
לא יודע

קשה לי לשפוט את הסדרה כסדרה. אני שופט אותה כקורא הספרים עוד מהפרק הראשון של העונה הראשונה. אני חושב שאם "משחקי הכס" התרסקה, זה קרה עוד לא מעט קודם לעונה האחרונה, ובלי קשר לסטיה מהספרים. אם כבר, הייתי מאשים את העונה האחרונה בהיצמדות יתר לספרים (המתוכננים כמובן). סגירת הקצוות חייבת לקרות, והכל חייב לקרות בפרק זמן מצומצם להחריד. אם את ספר 3 הם פיצלו לשתי עונות, למה את הספרים 6+7 הם מכווצים לשתי חצאי עונות?

נקודתית למה שניב הדס העלה כבעיות:
- לא ברור לי איך יטריון מתנהג בעונה האחרונה בניגוד מוחלט לאיך שהדמות שלו נבנתה.
- אולי מערכת היחסים ג'ון-דאני היא תוצאת הגיון מעוות, אבל האשמה לזה, אם בכלל, במרטין. ברור שזה משהו מהספרים שאמור לקרות.
- ההתנהלות של בראן עם שובו לוינטרפל לא אמורה להפתיע. הוא כבר לא הילד החמוד בראן, הוא העורב בעל שלוש העיניים. להיפך. אם כבר מתחנו ביקורת על אמינות דמויות, אני חושב שילדי סטארק הם דוגמה מצויינת, גם בעונה האחרונה, להתפתחות דמויות. אף אחד מילדי סטארק השבים הביתה לא שב כמו שהוא יצא מהבית. וזה דווקא סימן לאיכות ולא לרדידות.

שאר הדברים נכונים, פחות או יותר. רק אציין שהביקורת על טלפוטציה של דמויות בסדרה הייתה יכולה להיות נכונה מאוד גם בעונות הראשונות, למי שמכיר את הספרים.
 

tal422

New member
היצמדות יתר לספרים (העתידיים)???

****ספוילרים לספר השישי****
איזה סצנות מהעונה האחרונה נלקחו מספרים 6+7? ואיך אתה יודע את זה?
דיויד ודן אמרו שהווייט האנט הטיפשי זה לחלוטין המצאה שלהם ולא של מרטין. ועד כמה שאני זוכרת שום דבר מה- sample chapters שכבר פורסמו לא נכנס לעונה האחרונה.
אריאן - לא קיימת בסדרה וגם לא קונינגטון, אאיגון וקוונטין ודוראן כבר ז"ל בסדרה.
אלאין - בספרים היא עדיין בבקעה והארי הארדינג לא קיים בסדרה.
אריה - הסצנות שלה עם להקת השחקים בבראבוס היו כבר בעונה השישית.
תאון - שבוי של סטניס ועדיין נמצא בצפון - שום קשר לעלילה שלו בעונה השביעית.
אאירון - הוא וויקטוריון לא קיימים בסדרה וגם לא קרן הדרקונים. גם לא ליידי סטונהארט, שתי הג'ייניות, סארלה,ווילאס וגרלאן (מרטין לא אמר שהם הולכים לעשות משהו חשוב בספר הבא?) וכו'...אולי זאת התשובה ללמה הם כיווצו את עונות 6+7.
אז מה נשאר? ג'יימי יטבע באגם ויחסל את אולנה? אריה תעשה ג'נוסייד לכל זכרי פריי ואחר כך תרצח את בייליש? יורון וסרסי יאחדו כוחות? ג'ון ודאני ישכבו?
אלריה - בספרים היא ונחשיות החול לא מתנהגות כמו הרוצחים מדניפרופטרובסק עם ציצים ושחלות כך שלסרסי אין סיבה לענות אותה (אולי בעצם את ניימריה כי היא הולכת למעלה המלך והיא איימה כבר על חייו של טומן)

"אף אחד מילדי סטארק השבים הביתה לא שב כמו שהוא יצא מהבית. וזה דווקא סימן לאיכות ולא לרדידות" אריה הפכה כמעט לאל (פריי ג'נוסייד, הפארקור בבראבוס אחרי שהיא נדקרת באיברים הפנימיים) וזה עשה אותה לדמות משעממת.
 
אני לא יודע

אבל אני משער שבסבירות גבוהה למדי ייקרו אירועים כמו הצטרפות יורון גרייג'וי לסרסיי, כיבוש רמת גן (נו הייגרדן. טוב תקראו לזה רמות גנים) על ידי כוחות לאניסטר, הוצאה להורג של הטארלים ע"י דאני, המשא ומתן בגוב הדרקונים, עריקת ג'יימי מצידה של סרסיי לצד של הנלחמים באחרים, נפילתו של אצבעון, הריגת ויסארון והחייאתו ע"י מלך הלילה כדרקון קרח, רומן או נישואין בין ג'ון לדאני וכמובן נפילת החומה.

ואני מניח שלא חסרים עוד פרטים שחובה לדחוס לסדרה, כמו גורלן של דמויות משנה כמו מירה ריד. ד&ד ישבו עם מרטין ודנו בפירוט לגבי הגורל המתוכנן של כל הדמויות הראשיות (ולא בהכרח נצמדו לזה, ע"ע סר באריסטן סלמי). עכשיו איך אפשר לדחוס את כל זה לעונה קצרה של שבעה פרקים, כולל לפחות שני פרקים של קרבות אפיים שצריכים לשלהב את הדמיון, להיראות מגניבים, לשרוף תקציבי אפקטים מיוחדים, לארוך לפחות חצי שעה, אבל בסופו של דבר לא לקדם משמעותית את העלילה יותר מדי (לשם השוואה: קרבות המזלג הירוק, היער הלוחש ואוקסקרוס מהעונות המוקדמות ארכו בערך חמש דקות זמן מסך).

אז לא, אני לא אומר שקו העלילה הדורני לא טיפשי להחריד. או שלא נעשו שגיאות בטיפול בדמות של אריה סטארק (אם כי היא באמת אמורה להפוך להיות פחות אנושית. בספרים כשכל הקונפליקט בין "אף אחת" לבין "אריה סטארק" מוצג מתוך הראש שלה, זה הרבה יותר אמין. אותו סיפור לגבי ג'ון סנואו, שבספרים הקוראים מבינים הרבה יותר טוב את מניעיו ורגשותיו, ועם כל הכבוד לקיט הרינגטון, הוא לא שחקן דרמטי מאוד מוצלח. לא היו מלהקים אותו להפקת תיאטרון שייקספירית רצינית). אני אומר דבר אחד מאוד פשוט: במסגרת האילוצים שהיו מאוד לוחצים, נעשתה עבודה סבירה בסך הכל בעיבוד הספרים לסדרה - לפחות לא ברמה שנופלת מזו של העונות הקודמות (שגם בהן לא היו חסרות נפילות). בעיות כמו טלפורטציה היו גם בעונות קודמות (אמנם באופן פחות בוטה), ובמסגרת אילוצי הדחיסה זה צריך להיות מובן.

ולסיום, זו הזדמנות להביא את זה.
 
איזה אילוצים?

יכלו לתת עונות של 24 פרקים במקום של 10, ויכלו להצמד יותר לעלילה במקום להתעקש על יצירה עצמאית כדי להפגין שגם הם יודעים ובסוף לגלות שיש להם בעיות לסגור חורים.
 
בדיוק ההיפך

ההון שעולה להפיק ולשדר את הפרק, מחזיר את עצמו ברייטינג. אחרת אין טעם לשדר גם עשרה פרקים. ואם עשרה פרקים מכסים את עצמם וגם מכניסים רווח, 24 פרקים ירוויחו יותר.
 
לא בדיוק

כל שיש יותר פרקים, כל פרק נתפס כפחות חשוב אם לא צופים בו. המשמעות היא שבשלב מסויים הוספת פרקים לא מוסיפה רייטינג מספיק כדי לפצות על השקעה. מה שקרוי תפוקה שולית פוחתת.
 
בכלל לא

גם בעונה בת 24 פרקים, כל פרק יהיה כל כך רב התפתחויות, שלהחסיר פרק יהיה ממש משמעותי.
 
זו הפקה של HBO, שהמודל העסקי שלה מבוסס על דמי מנוי לערוץ

ולא על פרסומות בהתאם למדידת רייטינג. נכון שבמקרה הספציפי של משחקי הכס הם בוודאי עשו הרבה מאוד כסף ממכירתה לרשתות זרות, אבל גם כאן אני מניח שמחיר המכירה היה מחיר כולל ולא תלוי ברייטינג.
&nbsp
מעבר לכך, המגבלה המשמעותית הייתה תקציב האפקטים המיוחדים העצום, שהוא זה שהביא לצמצום שתי העונות האחרונות ל-8 ו-7 פרקים. בגלל הדרקונים בעצם. ועוד קודם לכן, זו גם הסיבה לכך שזאבי הבלהות נעלמו מהסדרה, כי עלות האפקטים שלהם הייתה גבוהה.
&nbsp
אם תשווה את זה למשל לסדרת המד"ב המצליחה ביותר כיום, "המתים המהלכים", אז היא משודרת בערוץ עם פרסומות, ואין בה בכלל אפקטים מיוחדים (כל הזומבים הם ניצבים מחופשים בשכר מינימום). הסטים שלה מורכבים בעיקר מגרוטאות וחורבות ושטח פתוח. כל זה גורם לעלות הפקה נמוכה יחסית, שמאפשרת עונות של 24 פרקים.
 
זה לא משנה כלום

השורה התחתונה היא שזמן מסך מכניס כסף. לא משנה אם הוא מכניס כסף דרך פרסומות שאפשר להכניס בכל פרק, או שהוא מכניס כסף כי כל פרק ממלא משבצת בלוח שידורים חודשי שעליו משלם המנוי.
בשורה התחתונה, אם מילוי המשבצת עולה יותר ממה שהיא מכניסה, אז גם עשרה משבצות לא שווה למלא בצורה כזו. ואם המילוי מכניס יותר מהמחיר היקר שהוא עולה, אז גם 24 פרקים שווים את ההשקעה.

והדבר היחיד שמשנה פה זו עלות ההפקה מול ההכנסה לפי פרק. כשלעניות דעתי, עונות בנות 24 פרקים היו מצליחות לעניין יותר את הצופים בגלל שהסדרה היתה יכולה להיות הרבה יותר מובנת לצופה התמים שלא קרא את הספרים.
 
לא חושב שערוץ כבלים פרימיום מודד הכנסה לפי שעת שידור בודדת

אני חושב שמספר האנשים שמצטרפים לערוץ עבור פרק ספציפי ונוטשים אחריו הוא בטל בשישים, ואם יש אנשים שמצטרפים בגלל העונה החדשה של משחקי הכס אז הם יעשו זאת בין אם היא כוללת 7 פרקים ובין אם היא כוללת 10. אני גם חושב שמספר האנשים שמצטרפים ל-HBO לקראת העונה החדשה ונוטשים בסופה הוא מצומצם יחסית. אם זה היה מספר גדול מספיק, אז יכול להיות שהיית צודק, אבל כנראה שהנתונים שעומדים לנגדי אנשי HBO מראים שזה לא כך.
&nbsp
ותראה, בכל הכבוד הראוי, תהיה בטוח שמנהלי HBO יודעים לעשות כסף ורוצים לעשות כסף. אם הם היו חושבים שהרחבת העונה ל-24 פרקים תאפשר להם לעשות יותר כסף, אני מניח שהם היו עושים את זה. זה לא מקרי שכל הסדרות המצליחות של HBO לאורך השנים הן סדרות בנות 10-14 פרקים לעונה.
&nbsp
סדרות של 22-24 פרקים לעונה, שלא לדבר על דרמה יומית/אופרת סבון/טלנובלה, יכולות להחזיק את עצמן מסחרית רק באמצעות פרסומות מבוססות רייטינג.
 
לא התכוונתי לשעת שידור בודדת

אבל שעות בודדות מצטרפות ללוח שידורים. ומה שצריך זה למלא את הלוח בצורה שתמשוך צופים.
ככל שיש יותר פרקים, יש יותר מה להראות לצופה. וככל שיש יותר פרקים שהצופה יכול לראות, שווה לו יותר להצטרף לקהל הלקוחות.
 

AlonPe

New member
תראו על מה אתם מדברים פה!

על שיקולים מסחריים, כלכליים של רווח ושל הפסד של מפיקים וחברות תקשורת.
תסלחו לי, אבל זה מעניין לי ת'תחת!.
שיר של אש ושל קרח, היא תופעה ספרותית יוצאת דופן.
גם מי שלא "חובבי הז'אנר", לא יכולים להתעלם מהאיכות, מהמקוריות,
החדשנות והכשרון שבה הספרים האלו כתובים.
ומכאן גם העניין והרעש (והציפיות) שעוררה הסידרה.
אין ספק שהסידרה, פרט לעונות הראשונות, פשוט היתה גרועה,
והדרדרה מדחי אל דחי.
העונה האחרונה, היתה פשוט מביכה.
לדעתי זה נובע בדיוק מ-זה:
המפיקים או מי שזה לא יהיה שאחראים על העניין ועל התוכן,
כמעט שלא התעניינו בכלל - ביצירה עצמה,
אלא כמעט רק ברווחים שהיא תניב להם.
ישיבות ההנהלה שלהם בטח היו די דומות לדיון שהתנהל פה למעלה,
בחודשים האחרונים - מה תהיה הדרך שבה הסידרה תניב הכי הרבה רווחים.
אני לא נגד שחברות מסחריות תרווחנה כסף!
אני לא נגד תכניות ריאליטי ושאר זבלונים,
אדרבא! מי שאוהב את זה שיהיה לו לבריאות.
אלא שכאן הייתה להם - אווזה מטילת ביצי זהב,
גם מבחינה מסחרית, וגם מבחינה איכותית, תכנית,
ובדיוק כמו באגדה על האווזה שמטילה ביצי זהב,
הם פתחו לה הבטן, בשביל לנסות להגיע למקור של הזהב,
וככה שחטו אותה.

אני חושב שגם ההתמהמהות של מרטין עם הספרים האחרונים,
תרמו למותה בטרם עת של האווזה, אבל זה כבר סיפור אחר.
 
למעלה