התרשמויות מרשימו - חלק א

tommygirl75

New member
התרשמויות מרשימו - חלק א

אני רוצה להתחיל בתודות. ראשית לסיגל, ש"רשימו" הוא שלה ושל בעלה. תודה על המקום הקסום והנעים. לרב עופר גיסין, שסגר עבורי מעגלי תובנות. לרויטל, חברת נפש נפלאה, שקנתה לי במתנה את הכרטיס וחוותה איתי יחד את הערב הנדיר הזה. למירי המקסימה – על מאור הפנים בשיחה איתך, על תשומת הלב שלך לפרטים הכי קטנים בהופעות ולכך שאת פותחת את ליבך ואת כל כך קשובה אלינו בפורום. וכמובן – למאיר. על העוצמות וההשקעה, על היצירה, על ההתחברות איתנו ועל ההדרן המופלא (פרטים מרגשים בהמשך). הסבר קטן טכני. רשימו שוכן על גבול נחלאות-רחביה בירושלים, במבנה שהפך מגן ילדים נטוש לבית קסום באמת בסגנון מרוקאי. קירות טרה קוטה, שמנורות מזרחיות מקרינות ערבסקות עליהן, פינת ישיבה מזרחית, כסאות 'רגילים' וכריות ישיבה, פינת משקאות חמים ועוגות ביתיות ואווירה כמו אגם רוגע... במקום מתקיימים שיעורים תורניים, סדנאות אומנות ואחרות והופעות. המופע הוא אינטימי מאד, גם מי שיושב בקצה החדר קרוב למאיר. **** הגעתי שעה לפני המופע, כדי שאוכל לבחור לי מקום ישיבה קרוב-קרוב למרכז ההתרחשות. הבאתי איתי ספר מחשש לשיעמום, אבל מבפנים בקעו קולות שיחה על רבי נחמן מברסלב שמסתבר שראש חודש הוא יום הולדתו. ומיד אחר כך – בדיקת סאונד, שבה מאיר מעיר על עניינים טכניים שהם מעבר להבנתי. אבל יותר מהעניינים האלה, זו היתה קדם-הופעה נהדרת – לך אלי, אל נורא עלילה, שמע קולי, איילת חן ועוד כמה שירים שתשומת ליבי כבר לא הייתה בהם מאחר ומירי וסיגל יצאו החוצה אל החצר היפה שבה המתנתי. קשרתי שיחה עם מירי שהאירה לי פנים בצורה מחממת לב. הודיתי לה על תשומת הלב שהיא נותנת לפורום וסיפרתי לה את ההתרגשות וההתפעלות שלי מהעובדה שבהופעות כל הפרטים הקטנים – תאורה, סאונד, במה – מתחברים לידי ערב מושלם. והיא סיפרה לי עד כמה חשוב לה באמת להעניק תשומת לב לכל פרט, עד כמה האדרנלין זורם בתום ערב כזה ועל כך שבקיץ מחכות לנו הפתעות בסיבוב ההופעות. נכנסנו והתמקמנו והערב התחיל מוקדם יחסית - קרוב ל-9. אני בוחרת שלא להעמיק בכל הדברים שהרב דיבר, אלא בעיקר ברעיונות שחיברו בעיניי את הדיבור שלו אל השירה של מאיר ואת סגירת המעגלים האישית שלי שחשתי שאני מגיעה אליה בזכות דבריו. הרעיון של השיעור היה הבנת פסח כפה-שח, פה מדבר, או במילים אחרות – גאולת הדיבור כמשמעותו העיקרית של החג המיוחד הזה. אם נדייק יותר, דיבור כצורת התקשרות בסיסית וחיונית ביותר בראש ובראשונה של האדם עם עצמו ורק מתוך דיבור אמיתי עם עצמנו, ניתן להגיע לתקשורת חיובית עם הסביבה ועם בורא עולם. וכאן גם נכנסת האמונה, כי היא זו שאפשרה לבני ישראל לצאת ממצב של שעבוד הדיבור שמותיר רק מקום לצעקה אל האל היישר אל גאולת הדיבור ששיאה בשירת הים (מוזיקה כבר אמרנו?). הרב גם הזכיר אהבה אמיתית אל האל שמתאפשרת כאשר אדם אוהב באמת את זולתו, גם אהבה בין בני זוג היא קנה מידה ליכולת לאהוב את הבורא. וכאן הדגיש הרב את הנקודה הזאת בכך שסיפר שהרבנים שכתבו את הפיוטים חברו גם "שירי חשק" שהם למעשה שירי אהבה לנשים ושירים אלה היו חלק בלתי נפרד מיצירתם! הרב נכנס ראשון והציג את מאיר כפורץ הדרך החלוצי של הפיכת הפיוט לחלק מהקונצנזוס המוזיקלי הישראלי בשנה האחרונה. השירים הראשונים של מאיר היוו חישוק-קישור (מלשון חשק – הסביר הרב!!) בין חלקי השיעור. וכאן היו: איילת חן היפהפה. שמע קולי – בביצוע חזק שפורץ בי את סכר הדמעות לבכי של געגוע עמוק למשהו טוב ולחוויה נצחית, לקרבה לבורא עולם. אל נורא עלילה, בביצוע מרטיט, שמעלה בי תמונה של בית הכנסת אוהבי ציון ברחוב שילה. המקום שבו הבנאים מתקבצים לתפילה בימים נוראים ובחגים. הרחוב הזה סמוך לרחוב האגס 1 וגם קרוב לשכונת ילדותי ובמיוחד נוגע בי בנקודה מיוחדת בנשמה ובזמן ייחודי בשנה – שעת הנעילה ביום כיפור. לפני לך אלי, מאיר אומר לנו בחיוך ש"צריך לעשות איזשהו מהלך" והסתבר שמדובר בהפיכת דף על מעמד התווים. מישהו שיושב ממש קרוב אליו נחלץ לעזרה ומאיר מודה לו. בהבעת הפתעה על פניו הוא פונה אל הרב ותוהה "איך זה שאני לא זוכר בעל פה את השיר הזה"? בסיום הביצוע, מאיר מתייחס לאנקדוטה שהרב סיפר מוקדם יותר, על כך שבתחילת תהליך העבודה על הדיסק שמע קולי, הוא שאל את הרב אם מותר לו להלחין את הפיוט. הרב כמובן עודד אותו לעשות זאת. מאיר מסביר שמאחורי השאלה עמד החשש להעז ולהלחין מחדש פיוט, שהלחן המקורי שלו הוא עוצמתי מאד [אני עצמי לא מכירה את הלחן המקורי, אבל אבדוק אותו בקרוב באתר פיוט www.piyut.org.il]. בדרך כלל לחן חדש לטקסט שמוכר ואהוב במנגינה אחרת נופל ברמתו מהמקור, אבל הפעם – גם הרב וגם מאיר ציינו שהשיר 'נתפס' היטב בקהל הרחב. מאיר סיפר שהוא מבצע את לך אלי גם בקיבוצים חילוניים והקהל שר בעיניים עצומות את המילים ומתחבר באמת אליו. "איך אומרים? יש פה עניינים" הוא אומר בחיוך. שלום לך דודי הוא השיר הבא והאחרון בסדרת ה"ביניים". הרב מסיים את השיעור, עדיין נשאר על הבמה אך מפנה את כל תשומת הלב אל מאיר, ששואל - "מה? זהו?" והרב מאשר שכן. זהו עם השיעור.
 

tommygirl75

New member
התרשמויות מרשימו - חלק ב

ועכשיו ברצף שירים שהביצוע שלהם – כמו אלה הקודמים – מועצם הערב באופן משמעותי ויוצא דופן, לפחות עבורי. המילים מקבלות משמעויות נוספות, של דרך ושל חיפוש, של נשמה ואמונה: וביניהם – והמילים "יש בי מזה וגם מזה" משמעותיות יותר מאי פעם על רקע המקום והשיעור. הביצוע מדהים ואני מזהה אקורדים חדשים שלוקחים אותי למקומות אחרים ומרגשים. הקהל מתחמם ומתחיל להשמיע את קולו. שירו של שפשף – שבו הקהל כבר נסחף כמובן. והכוונה נותנת כל כך הרבה אמונה בשיר הזה. חלומות אחרים הנפלא. כמו אגם רוגע – שמאיר שוב מציין (כמו בהופעה ב"גשר") "השיר הזה בדרך כלל..." ולא מסיים. כוונתו שאת השיר הזה הוא בדרך כלל לא שר בהופעות. למרבה פליאתי, השיר דווקא זוכה לשירה חרישית מכמה אנשים בקהל, בניגוד להופעה האחרונה שבה שרר שקט מוחלט. הביצוע הוא איטי מעט מהרגיל וארוך – תענוג צרוף! גם רויטל, שאינה מכירה עדיין את השיר, מתרגשת מאד. שער הרחמים מתחיל באקורדים שקצת התבלבלו למאיר. הוא מחייך, מתחיל שוב – ועוד פעם אחת, ואז יוצאים בדרך הטעונה אל שער הרחמים. "בתוך ליבי יש צעקה די גדולה" שר מאיר ומוסיף בדיבור " שק של דיבורים יש לי". וזהו. כבר הסתיים ונותר רק ההדרן. מאיר מודה לנו ויוצא אל המבואה מאחורי החדר המרכזי. אנחנו כמובן לא מוכנים לפרידה ומאיר מופיע בפתח החדר ובשובבות אומר "ש-לום" במעין מנגינה כזאת של – 'הי, מה קורה?'. הוא מזכיר שאת השיר הבא הוא "רגיל לנגן על פסנתר אז...". אבל הביצוע של גשם מושלם ומדהים. כמו בהופעה ב"גשר" גם כאן "גשם" הראשון הוא שקט ועדין ו"רוצה לנשום" בצעקה גדולה. מאיר שוב נפרד ויוצא, אבל הקהל עדיין כאן. יושב ומתעקש על הדרן שני ובפתח החדר, בעוד "ש-לום" חביב, מאיר חוזר אלינו. הוא רוצה לשמוע את הבקשות. מאחוריי מבקשת מישהי את מנגינת הנדודים. מיכל מבקשת את ירושלים ומאיר מסביר שזה שיר שצריך עבורו פסנתר. אני מתרגשת ומבקשת את תני לי יד ושוכחת לגמרי שקוראים לשיר אצלך בעולם. מאיר מסביר שגם השיר הזה דורש פסנתר ומיכל מתפשרת על עננו ומאיר מבצע. עננו. לא יאומן!! ביצוע עוצמתי כל כך, תפילה מעומק הלב, מרגשת ונוגעת. ועוד אני מתרגשת, מאיר עובר למנגינת הנדודים – בגרסה חדשה יותר, שאני אוהבת מאד. בדיוק כמו ב"גשר". והנה, לכאן בדיוק, מתנקזת שיאה של התודה שלי. השיר זקוק לפסנתר, אבל מאיר מעיז ושר את אצלך בעולם. הוא מתחיל בצלילים הראשונים המוכרים ומחייך לכיווני חיוך גדול ומהנהן בראש כאילו לומר אולי 'הנה, בכל זאת אפשר'. שירה חזקה מאד, הוא גם מקיש על הגיטרה פעם אחת לקצב ואז אומר לנו שהוא מבקש "תני לי יד" מהשכינה. הוא חוזר שוב ושוב על "תני לי יד" ואני מתפללת איתו שייפתח הלב, שהנשמה תואר ושהחודש הזה יבורך בגאולת הדיבור והקשר שלנו עם עצמנו, עם זולתנו ועם הבורא. וזה באמת הסיום. אני נרגשת, ניגשת להודות למירי על הערב המדהים הזה ויוצאת בלב הולם אל הקור הירושלמי. **** בזמן האחרון אני שומעת הרבה את את אחת יחידה ועלתה בי המחשבה ליצוק אל השיר הקסום והמדהים הזה (שייחדתי לו פוסט מיוחד משלו כשהוא התעקש שאגלה אותו), משמעות של שיר שמיועד לנשמה. על פי הקבלה, הנשמה למעשה מכילה 5 דרגות, כאשר הגבוהה שבהן, שמתגלה בתפילת נעילה (הכל מתקשר עם הכל!!) היא "יחידה". וזה לא הקשר היחיד שאני מגלה. בערב הזה הקשרים משתלבים זה בזה. החשק הוא למעשה החישוק, החיבור המחבר את היחיד עם הכלל ועם האל, את האהבה עם האמונה, את הדיבור עם השירה. במהלך הערב הבטתי במאיר וברב לראות את הקשר ביניהם. כשהרב דיבר, מאיר היה קשוב מאד. לומד בצורה אמיתית ובענווה האופיינית לו את הרעיונות. שואל, מעיר ומאיר בשירה שלו. מלטף את המיתרים לעיתים, יוצר מנגינת רקע שקטה. כשמאיר שר התבוננתי ברב. לעיתים הוא התבונן במאיר, אבל ברוב השירים הוא הצטרף לשירה, לעיתים עצם את עיניו. בעיניי קסם השירה של מאיר הוא כמו איור לסיפור, כמו הדמיון שיוצר עולמות ממילים שאין להן ציורים. אני מרגישה שמאיר מוציא לגאולה דרך היצירה שלו דברים כמוסים – אישיים וכלליים. אני רואה בזה זכות גדולה שלו ומודה גם על הזכות שלי להיחשף לקסם הזה ולהיוולד בחודש הגאולה. תודה.
 

TEENAGER1

New member
הערב הזה היה פלא גדול

קרוב לשעתיים וחצי(!) של פליאה, והתרגשות בלתי פוסקת כמעט. "בזמנו מאיר התקשר אליי ואמר לי שהוא הלחין את 'לך אלי', ושאל אם זה בסדר". שני אנשים צנועים ומוכשרים, כל אחד בתחומו, יושבים על בימת עץ קטנה ומפלסים להם אט-אט את הדרך אל הלב שלי, באמצעים פשוטים אך אפקטיביים כל כך - מילים של אמת ושירים עמוסי כוונה. היפך הניתוק הוא התיקון. האדמו"ר מפיאסצנה קרא לזה "להיות אדם מתרגש". בעולם של ניכור, במציאות של חוסר תקשורת, של טשטוש השיח שבין אדם לעצמו, לסביבתו ולאלוהיו - פינה קטנה של דיבורים ושירים מדויקים, רוגע, הבנה ושמחה. הרב גיסין סיים את דבריו בתקווה שנדע לדבר כמו שאנחנו יודעים לשיר, שנשכיל להבין את נקודת החיבור שבין הלב לבין הפה, נקודת האהבה... כמה אהבה. האהבה, שהייתה כל כך נוכחת בערב הזה, חיברה בין השירים לדיבורים... מילות השירים האירו את מילות הדיבור, שהטעינו שורות מהשירים במשמעות חדשה, מעגלים נסגרו והבנות חדשות נולדו. ההדרנים היו מבורכים וטובים, עם כמה הפתעות משמחות ביותר ("כמו אגם רוגע" עם קצת המצאות מילים מצד מאיר, "עננו" לבקשתי - תודה!). כל השירים בביצועים אקוסטיים ונקיים לגמרי, והקול העצום של מאיר ממלא כל פינה בחדר. "תודה לרב גיסין, מי שהיה חלק בחזרה בתשובה שלי. אני לא אוהב את הביטוי הזה, אבל כנראה שזה מה שאני עושה". ואני נזכרת בכל מיני ראיונות מהזמן האחרון, עם דגש על הראיון של אביתר והדברים היפים שנאמרו בו, וכמה טוב שאנחנו חיים בזמן שבו היהדות והיצירה פועלות זו לצד זו, זו למען זו, בלי סתירות, מעלות אחת את השנייה לגבהים חדשים ומרגשים. ואולי הכי חשוב, אם עוד לא ידעתם - מאיר קורא בפורום, ונהנה, ואוהב את השיח שנוצר פה. הוא אמר שמדובר במקום מיוחד... ומסר לכולכם ד"ש. ואפילו הרב גיסין מכיר את הפורום (ידעתם שהוא הקים את תפוז?). אז תודה לרב גיסין ולמאיר על ערב נפלא באמת, ותודה למאיר ולמירי על היחס החם אחריו. חודש טוב, שנזכה להגיע לגאולת הדיבור, ולגאולה בכלל...
 

ms pizza

New member
האמת שהראיון עם אביתר אכן היה מיוחד..

אהבתי את ההגדרה : דתי פרילנסר.. תודה רבה על הסיקור. מקווה שיהיו עוד ערבים כאלה..
 

ms pizza

New member
האמת שלגבי האונליין אין לי מושג..זה היה

בידיעות..אבל אם את רוצה-יצא שבמקרה שמרתי את זה אז תשלחי לי את הכתובת שלך במסר אם את מעוניינת ואשלח לך.
 

איף

New member
הרב גיסין הקים את תפוז?../images/Emo12.gif

סקופ (לפחות עבורי). תודה על הסיקור המקסים. למרות שאני חיה את חיי בצורה חילונית לחלוטין, אני מגיעה ממשפחה מסורתית....והערב הזה נשמע כמו ערב שיכול היה לקרב אותי לשורשים שלי או משהו כזה
. אולי דווקא בגלל שזה לא חלק מחיי היום יום שלי, אני מתרגשת מכל מה שקשור לדת כשאני "נתקלת" בזה.... קצת לצאת מהשגרה ומהטירוף ולהקשיב ולהרהר בכל מה שקשור למקומות הטהורים האלה שיש בדת. טוב, אני במצב רוח פילוסופי של לילה. אז אולי כדאי שאני אפסיק.
בכל אופן, כיף לשמוע ולקרוא כל פעם מחדש שמאיר קורא ונהנה מהפורום. למעשה, אי אפשר להאשים אותו - יש פה אנשים מקסימים ומיוחדים!
 

ms pizza

New member
פילוסופיה זה דווקא נחמד מדי פעם..

וזה תמיד טוב לעצור ולהקשיב-לא רק לדת אלא לכל דבר שהוא טוב (אנשים טובים,מעשים טובים-טוב בעצם זה באמת מה שהדת מכוונת אליו-לחיים טובים יותר בין אנשים..אז זה בעצם סוג של להקשיב לכל מה שהדת מכוונת),ובכלל להקשיב לשקט ולעצמך. אני חושבת באמת כייף לקרוא בפורום- והרבה בזכות המנהלת שלו ( יסמין , את!!) שממש גורמת שתשרה אוירה נעימה. תודה !
 

איף

New member
../images/Emo9.gif../images/Emo24.gif

תודה! אבל אני באמת חושבת שלכל אחד ואחד יש חלק גדול באווירה המקסימה שיש פה בפורום.
 

ms pizza

New member
תודה ענקית ! זה כ"כ נפלא..

האמת שתמיד שאני רואה שאת כותבת את החוויות אני שמחה. אני בטוחה שתעבירי אותן בצורה כ"כ מדהימה-את תמיד מצליחה לרגש אותי ולגרום לי להרגיש כאילו הייתי שם ואפילו יותר.. תודה ענקית על זה !!! איזה כייף שהיה מדהים - נשמע לי כאילו חוויה מרהיבה להיות בערב שכזה. יש בי קנאה אליכם אנשי ירושלים שערבים כאלה מתקיימים אצלכם ובכלל שאתם זוכים להיות בתוכה .... אני מקווה שתהיה עוד הזדמנות כזאת. תודה שוב ושבת נפלאה !!!
 

איף

New member
וואו הצלחת לגרום לי לחייך

באמת שחייכתי לאורך כל הסיקור
נשמע שהיה ערב קסום וחווייתי. תודה ענקית על הסיקור! נשמע שהיו שם הרבה דיבורים
אני לא רגילה להרבה דיבורים בהופעות של מאיר. אבל כמו שזה נשמע, היה מרתק במיוחד.
 
למעלה