התשר (טיפ) שניתן לנותני שרות- התייחסותכם

התשר (טיפ) שניתן לנותני שרות- התייחסותכם

הטיפ הינו מנהג מערבי בו הלקוח מתגמל את נותן השרות מעבר למחיר המוצר. לאחרונה הפך הטיפ כמעט ל"חובה" הניתן בכל מיקרה (ראה ערך מסעדות). ומקבל השרות אף דורש זאת ומציין בקבלה "לא כולל שרות". נא התייחסותכם למנהג זה מתי כן ומתי לא? כמה לתת? האם לכל נותני השרות היחס שווה או שייש הבדל?
 

dify

New member
לא לא לא!

לדעתי טיפ הוא מנהג נלוז שמזיק בהמון רמות- 1. מוריד מהמעסיק אחריות על השכר של העובד. יש עובדים שיעבדו בתת תנאים כי הם סומכים על זה שהם יקבלו טיפים- זה פוגע בעיקר בהם וזכויותיהם, אף על פי שאינם מבינים את זה. אבל על עבודה צריך לקבל שכר מהמעביד. טיפ, אם בכלל, זה משהו שהוא מעבר למינימום השכר הראוי על התפקיד. 2. מוריד את רמת השירות- כן בניגוד לתפיסה המקובלת- שימוש בטיפ בעצם מוריד את רמת השירות, כי המצב הנוכחי הוא שבכל מקרה איש השירות מצפה לקבל טיפ, ובכל מקרה נהוג לתת טיפ, כך שבעצם יוצא שעל שירות סטנדרטי משלמים אקסטרא כסף. העצוב הוא שאפילו על שירות גרוע רוב האנשים ישלמו טיפ כי "לא נעים"- המשמעות של זה היא שהעובד יודע שהוא יכול לתת שירות גרוע ועדיין לקבל אקסטרא כסף. כלומר אנחנו בתור אלו שנותנים טיפ כי כתוב "הטיפ לא כלול במחיר" גם כשהשירות גרוע בעצם מעבירים את המסר שאנחנו נשלם בכל מקרה- אז למה להתאמץ בכלל? 3. מי החליט מי זכאי לטיפ ומי לא?- למה רק למלצרים? למה לא לפקידה בעיריה? למה לא למורה של הילד? ומה עם המוכר הנחמד בחברת הטלפון הנייד? הם כולם נתנו לנו שירות והקדישו עבורינו מאמץ- למה מלצרים מקבלים וכל האחרים לא? אז בואו נוריד מהמעסיק את הצורך לשלם משכורות בכלל ונשלם על כל שירות ושירות באשר הוא טיפ בנפרד. לפקידת הדואר, לקופאית בסופר, לאישה הנחמדה שרשמה את הילד שלנו לחוג, לספר שסיפר אותנו, לנהג האוטובוס וכו' וכו'. לא ברור לי במה הם פחות עובדים עבורינו מאשר המלצרים, ולמה להם לא צריך לתת טיפ ולמלצרים כן. פשוט לא ברור לי. הרי כל מקום שאנחנו מגיעים אליו הומה באנשי שירות- זה חלק מתפקיד העסק- למה אנחנו צריכים לשלם על השירות הזה, הרי אנחנו משלמים מלכתחילה על המוצר, וזה חלק מהמחיר, בדיוק כמו ששכירות המקום הוא חלק ממחיר המוצר. 4. כי זו טעות לחשוב שהכסף הולך לאיש השירות- יש מיקרים שכן ויש מיקרים שלא. יש לי חברה טובה שהלכה לעבוד כמלצרית ברשת אילן'ס- וכן, אני מזכירה שמות כי כל מה שאני כותבת פה מגובה בעובדות בשטח. אז ככה- הם לא נותנים שכר מינימום אלא משלימים את השכר מהטיפים שהמלצרים מקבלים למרות שזה לא חוקי- משלימים לשכר מינימום- לא יותר. את הטיפים שאתם משאירים- מכניסית לקופה! ואם, ורק אם, בעל הבית רוצה- הוא נותן בסוף המשמרת עד כ- כן, תקראו טוב- 50 שח טיפ למשמרת. אם תעשו חישוב הכי פשוט בעולם של 10 שח טיפ לשולחן בממוצע, יוצא שהמלצר מקבל שווה ערך טיפ של חמש שולחנות שהוא שירת- כל השאר נכנס לכיס של המעסיק. כך שלא רק שאתם לא משאירים את הטיפ למלצר שלכם שעבד, אלא אתם בעצם ממנים את משכורת שכר המינימום שלו ומוסיפים לרווח של בעל המקום. דרך אגב- באילן'ס לא מאפשרים להוציא חוזה העסקה החוצה- עליך לחתום ולהשאיר את החוזה אצל המעסיק. כמובן שהמעסיק דואג לעשות רושם של דואג ואיכפתי כלפי חוץ, אבל הוא מעסיק מלצרים צעירים ותמימים שלא מבינים כמה הרבה כסף המעסיק עושה על גבם (בנוסף למחיר הקפה מלכתחילה) ועוד מרוצים מזה שנותנים להם את החמישים שח (אם בכלל) בסוף המשמרת. וכמו שרובכם בטח יודעים- זה לא שאילן'ס זו איזו רשת קטנה ונידחת שלא נכנסים אליה אנשים ולכן אין טיפים למלצרים. יש והרבה. אני בטוחה שבעל הרשת צוחק על חשבון המלצרים והלקוחות כל הדרך אל הבנק. אז תחשבו טוב טוב לפני פעם הבאה שאתם נותנים טיפ- למי ולמה אתם משלמים את זה.
 

Fun Fair

New member
כרגיל, מאוד אוהבת את התשובות שלך

ומאוד מסכימה איתך. כמו שכבר רשמתי בעבר בפורום השכן, תשר הוא הדרך שבה הלקוח מסיע את שביעות רצונות של שירותי איכותי. אם קבלתי שירות סטנדרטי לחלוטין- הרי שהמלצר עשה את העבודה שבגינה הוא מקבל משכורת מהמעסיק (וממש לא מעניין אותי כמה ולמה הוא מקבל. מי שעובד במקום שעושק אותו- עם כל הצער והכאב, עושה זאת מתוך החלטה אישית). אם קבלתי שירות יוצא דופן- אתן תשר. אם קבלתי שירות גרוע במיוחד- אני אדרוש להוריד את סעיף ה"שירות" מהחשבון, אם קיים (כן, יש עדיין מסעדות שעושות זאת).
 

goldy

New member
לתת טיפ זה כמו לילחוץ אהבתי

אים אנשים רוצים טיפ קודם שיצדיקו זאת.
 

jol8

New member
תגובה לdify ולגולדי

דיפי - את אורזת בצורה יפה ורהוטה את העובדה שאת מתקמצנת. טיפ למלצרים זה מנהג בכל העולם, לא אנחנו המצאנו אותו. אני מכיר אנשים שנותנים טיפ גם למתדלקים. גם לבחור שעושה נקיון פנימי בשטיפת רכב מקובל לתת טיפ, ויש עוד כמה דוגמאות. בדר"כ הטיפ הוא הערכה שלנו את השירות שאנחנו מקבלים, ואני מסכים שהוא לא צריך להיות אוטומטי, אבל במסעדות, שם עובדים בעיקר חברה צעירים, אם זה משפר להם קצת את ההכנסה בסוף החודש, אז למה לא לעזור? זה שיש חלאות שמנצלים חברה צעירים ולוקחים להם את הכסף, לא צריך להדאיג אותנו הלקוחות. הרשויות צריכים לטפל בכל בעל עסק שלא משלם שכר בסיס, שלא מפריש כספים לפנסיה ובקיצור עובר על החוק. אנחנו לא צריכים לעשות את החישוב שבאילן'ס לא נשלם טיפ ובקפה הילל כן. ומה אם בעל הבית של אילן'ס חטף קנס גדול והחליט כן לעשות את הדברים כמו שצריך? גם אז לא תשלמי טיפ למלצר? גולדי - אני מסכים בגדול, אבל שוב, יש דברים שהם מקובלים, בדיוק כמו לעמוד בתור ולא להידחף, או לפתוח תיק בכניסה לקניון, או לשלם טיפ למובילים כשעוברים דירה. אני לא אומר שלכל נותן שירות צריך לתת טיפ - ממש לא, אבל את הסטנדרטים שלא אנחנו המצאנו, אבל יוצרים ציפיות אצל נותני השירות שמקובל לתת להם טים, צריך לקיים לדעתי. זה לא שנהיה עשירים יותר אם נחסוך את ה-20 ש"ח טיפ, אבל למלצר זה יעה הרגשה טובה יותר - וזה שווה את זה לדעתי.
 

goldy

New member
מקור פנימי גילה לי../images/Emo20.gif

שהלקוח משלם על כל דבר (הכי קטן) שקיים בעסק, וזה ממש לא משנה מה הזמין. מה שאתה בעצם אומר: 'בכל מיקרה יש לשלם *לפחות* 100% ממחיר השרות'. למה? אני עשוי מכסף? זה שמלייאנים לא יודעים מה לעשות עים הסכומים האדירים שהם מרוויחים לא אומר שאני חייב לעשות כן ולא אומר שעל העסק לידרוש זאת. אתה יודע מה יתן *לי* הרגשה טובה? שרות מעולה שיציק טיפ. קודם השרות המעולה, לא קודם טיפ. לפתוח תיק בכניסה לקניון זה לא מקובל אלא תנאי לכניסה. להלן עודברים שמקובלעשות: 1) לחיות בהווה כאילו לא היה אתמול ולא יהיה מחר. 2) להיתמקד במשכורת שאים לא כן תחלום שאתה בתרדמת. 3) לקחת "כדור נגד זה" בימקום להיתמודד. 4) לחשוב שאים "מדברים על להיתכוון לעשות" אז הבעיה תיפתור את עצמה. 5) קודם להיתרגלבעיה אח"כ ליראות אותה נוצרת. 6) ליצחוק על אחרים או שהם ידעו שיש לי אותה בעיה. (אומר על אחרים) 7) להיות כמו כולם או שיגידו עליי שאני לא מבין. (אחרים אומרים עלייך) 8) לשקר או שלא תצליח להיתקדם. 9) לבזבז את (כל) המשכורת לפני שהיא ניכנסת. 10) לרחם על כל מיסכן בלי קודם לישאול את עצמך איך הוא הגיע למצב הזה. שורה תחתונה זה הכסף שלי, לא של אחרים.
 

jol8

New member
השאלה היא פשוטה:

האם יצא לך להיכנס למסעדה, לאכול, להנות מהאוכל ולא להשאיר טיפ למלצר/ית??
 

goldy

New member
וודאי שכן

מי אמר שחייבים? יש חשבון, מגהצים עליו וזהו. אים השרות היה מעולה (במיוחד) אני משאיר טיפ מזומן.
 

jol8

New member
אני מאמין ש99% מהאנשים לא כמוך

אני מעדיף לוותר על עוד 15 ש"ח, אם זה יעזור לאיזה מלצר-סטודנט שצריך לעבוד בשביל לממן את לימודיו. בסופו של דבר רובנו היינו שם. אני מניח שאתה לא יכול להגיע לאכול במקום קבוע, כי אז יזהו אותך בתור זה שלא משאיר טיפ...
 

goldy

New member
גב' מיה גידו לא מעניינת אותי

כולל החבר שלה: כולם.
 

dify

New member
אני בעד שיטת הטיפים שלך :)

אתה רוצה לתת לי טיפ על העבודה שלי? כי עושה רושם שמתחשק לך להיות נדיב. אז בוא תחלק גם לי טיפים. לכל אחד מאיתנו יש מסגרת עבודה ידועה מראש. עם מעסיק ותנאים. וכל אחד מאיתנו א מ ו ר לקבל את השכר שלו מהמעסיק. אם אני משלמת על מנה של פסטה 52 שח אז ה52 שח האלו ממש לא הולכים על עלות הפסטה אלא על השכירות של המקום, הארנונה והחשמל, העלות של הטבח, הפרסום וכן- גם המחיר של המלצר!!! כמו שגולדי כתב- אם מישהו עושה שירות מעל ומעבר- אז אולי באמת יש מקום לפרגון. אם לא- אז ה52 שח האלו כוללים בתוכם גם את שכר המלצר. או שאולי אתה רוצה שאני אשאיר טיפ נפרד לחשמל שהאיר את ארוחתי? לאש שהלך לשלם את הארנונה של המקום וכד'??? אני, דרך אגב, בחורה שעושה עבודה מעל ומעבר לתפקיד שלי. אני לרוב נותנת יותר גם בזמן וגם באופן שבו אני עושה- מעולם אף אחד לא הציע לתת לי טיפ על הזמן וההשקעה. אז מה זה מקובל ולא מקובל? ולמה שלא יהיו נדיבים והוגנים ויתנו לי טיפ במקום שהמעסיק שלי ישלם?? אני גם לא שמתי לב שמישהו הציע לתת לי טיפ על העיצות והזמן שאני משקיעה בלענות לאנשים בפורום, וזאת למרות שגם במקרה הזה אני משקיעה את כוונתי הטובה ואת זמני. במה זה פחות שירות והשקעה מעבודתו של המלצר? אני חושבת שיש סדר לדברים. וזה שלמעסיקים קל להוריד מעצמם את החובה המוסרית שלהם לשלם משכורת הוגנת לעבודה הוגנת- לא אומר שזה התפקיד שלי כלקוחה לדאוג למשכורת של העובד. התפקיד שלך כבעל עסק הוא לדרוש את הסכום שנראה לך הוגן תמורת מה שאתה נותן, והזכות שלי כלקוחה להחליט אם מתאים לי לשלם את הסכום הקבוע והידועה מראש עבור השירות. איך אתה מחלק את הכסף בינך לבין עובדיך- זה כבר לשיקולך. נ.ב אם אתה רוצה אני אעביר לך את פרטי חשבון הבנק שלי- אני בטוחה שזה לא ירושש אותך להכניס לי 20 שח אחרי כל פעם שאכתוב תגובה בפורום, אבל לי ה בטוח יעשה הרגשה טובה יותר :) מה אתה אומר? :):):)
 

jol8

New member
אם את רוצה לשנות סדרי

עולם, אז אולי זה לא צריך להיות על גבם של המלצרים (לא בדיוק שייכים לאלפיון העליון). אתמול הייתי במסעדה והמלצרית עשתה את העבודה שלה ולא מעבר, אבל אפילו לא עבר לנו בראש לא להשאיר לה טיפ, כי למלצרים מגיע להרוויח יותר משכר המינימום שהם מרוויחים. אני לא אומר שזה דבר טוב ונכון, אבל כל מלצר שמגיע לעבודה ומשרת שולחנות מצפה לקבל את התשר הקטן על השירות שלו. לדעתי, אם לא מתאים לך לעמוד בסטנדרט הזה, את יכולה ללכת למסעדות כמו ארומה, שם אין שירות ולא צריך לשלם. לך, עם כל הכבוד, לא מגיע טיפים על כתיבת תגובות בפורום (כמו שלי לא מגיע), כי התגובות שלנו אינן מקצועיות ולא תורמות לשום דבר פרט להעלאת המורל. מצד שני, אם היית אשת מקצוע ומייעצת באופן אישי ופרטני לאנשי הפורום (למשל ייעוץ השקעות אישי, ייעוץ משפטי, ועוד), וגם היית גובה על זה כסף, לא מן הנמנע שהיית מקבלת טיפ בנוסף לשכר בדמות איזו מתנה או פרחים
.
 

dify

New member
אם אני עובדת כשכירה במשרד עו"ד

אני לא מקבלת טיפים על השירות המיקצועי שלי. אני מקבלת שכר מהמעסיק. מה ההבדל ביני לבין מלצר? למה המעסיק שלי משלם לי על שירותי ולא הלקוחות הם אלו שמצ'פרים אותי? אני אישית, דיפי, אכן נמענת כמעט לחלוטין מללכת למקומות שדורשים מלצרים- כי אני לא צריכה חיוך מזויף של חביבות (אתה יכול בכייף לקרוא בפורום נותני שירות את דעתם הכנה של המלצרים שלך עליך הלקוח) ולא צריכה שיקחו לי את הצלחת לפני שאני מסיימת או ישאירו אותה עם כל הלכלוך לעמוד רבע שעה כי יש להם עומס במסעדה. בכל מקרה עצוב לי שאנשים צריכים לשלם כדי שיהיו חביבים אליהם. ודרך אגב, באופן מדהים- אמא שלי הגישה לשולחן במשך שנים רבות, ובחביבות, וגם בישלה- מעולם אף אחד לא חשב להשאיר לה טיפ. למרות שביננו- היא עשתה את זה במקצועיות מדהימה ועם המון ניסיון
. הסיבה היחידה שאתה בעד לתת טיפים למלצרים זה כי ככה מקובל. אם היה מקובל לתת טיפים לפקידים בבנק או למורים בבית הספר- היית נותן להם טיפ- כי לא נעים לך לצאת קמצן וכי אתה לא רוצה שיחשבו עליך רעות. זכותך! אבל תכלס מלצר הוא איש שירות שעומד בעומס ומשרת אנשים בדיוק כמו שאר אנשי השירות- המוכרים, הפקידים, הקופאיות (כולל אלו שמוכרות בעמידה על הרגלים כל היום) המנקים (מתי פעם אחרונה נתת טיפ למנקה????), המורים, נהגי האוטובוס וכו וכו וכו' ואני כאמור- בעדך! כאחת שעובדת בלתת שירות ללקוחות בחייה. ושהעומס עליה לאחרונה הוא מעל ומעבר ומרגישה היטב כל שקל שהיא מרוויחה- אנא, תן טיפים, הייה נדיב, חלק טיפים לכל מי שמשרת אותך מסביב- תן לאיש שמרוקן את הפחים ב4 לפנות בוקר בלילות הקפואים של השבועות האחרונים, תן לזקן שמטאטא את הרחוב שלך תמורת שכר מינימום, תן למורות שמאבדות את הקול שלהן תמורת שכר שאיתו אי אפשר ללכת למסעדה, תן לפקידה במס הכנסה שכל היום אנשים רבים איתה וכבר משתגעת מהעומס אבל צריכה להישאר שירותית ונחמדה. הרשה לעצמך להיות לארג' לכל מי שעובד קשה עבורך :) אני בעד!!!!!
 

hedvalib

New member
תיקון קטנטן

הבקשיש בתורכית או הטיפ=תשר הינו מנהג עתיק יומין והוא בא מהזרח התיכון (למעשה מתורכיה) וכאשר התורכים היו אימפריה, הם הנחילו מנהג זה גם באירופה שהיתה כזכור תחת שליטתם. זה רק לידיעה. בעניין הטיפ המקובל אצלינו, הטיפ הוא נכונות של מקבל השירות לתגמר (כאמור) את נותן השירות. אם לא מגיע לו אז שלא יקבל וילמד כיצד להתנהג להבא. הרחיקו לכת כל המוסיפים משפט שאמור "לנגן על נימי הרגש היהודי" והוא: "הטיפ שלך הוא המסלול ללימודים שלי" , אז מה? שיתנו לו טיפ גם אם הוא היה מלצר/מגיש גס רוח רק בגלל שהנפש היהודית נרעדה? ממש לא חושבת שלכל מגיש שירות מגיע טיפ. חדוה
 

sitvaniyot

New member
חבריה - הדיון מיותר, ברומא...

התנהג כרומאי. אם לתת טיפים מקובל במסעדות, מספרות וכו.. אז נותנים ולא עושים מזה פילוסופיה. מי שרוצה לחסוך, ילך למסעדות בשרת עצמי, או לא ילך למסעדות בכלל. המקרה היחידי והנדיר שאני לא משאירה טיפ במסעדה הוא אם נתקלתי ביחס מזלזל במיוחד.
 
מדהים!

בדיוק אתמול בעודי יושבת בבית קפה עם זוגי חשבתי על זה. מי החליט בכלל שצריך לתת טיפ באופן עיוור וגורף? לדעתי זה מחדל, הקטע ה"אוטומאטי" הזה. לבטל לאלתר!
 
למעלה